- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 19 (1899) /
91

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

På Stadsteatern i Pinerolo
(Piemont) har finska sångerskan Elsa
Norring, systerdotter till den bekante
barytonisten Filip Forstén, upptrådt
som Violetta i »Traviata». Fröken N.
år elev af den berömda divan Pauline
Lucca, och hennes klara stämma samt
goda skola ha beredt henne allmänt
bifall.

Köpenhamn. Maj 1—28. Kungl.
teaterns repertoar har under denna
tid af musikpjeser upptagit »Don
Juan», »På Sicilien», »Elverhöj»,
»Enmidsommarnattsdröm»,»Carmen»,
»Faust*, »Orfevs och Eurydike»,
»Hostgildet», sångstycke i 1 akt af Thaarup
med musik af J. A. P. Schuiz, samt
baletterna »Skandinavisk quadrille» af
Bournonville med musik, komp. och
arr. af H. C. Lumby, »En
kostumebal ombord» och »Bellman eller
polskdansen på Gröna Lund». — Den 3
maj gafs af Joh. Svendsen och det
kungliga kapellet en symfonikonsert
med följande program: Berlioz: »Kung
Lear», uvertyr; Cesar Frank: »La

procession» (sjungen af herr Herold);
Vine. d’Indy: Inledning till »Fervaal» ;
Wagner: »Lohengrins Herkunft»
(sjungen af herr Herold); Brahms:
Symfoni n:o 3. — En orgelkonsert gafs
den 6 maj af Gust. Helsted, som
därvid spelade en symfoni af Widor och
Fantasie af Liszt öfver koralen ur
»Profeten». En vecka senare
konser-terade här operasångaren från
Stadsteatern i Hamburg C. Burrian, biträdd
af en pianist Willy Ammermann.

Från andra land.

Paris. På Stora operan gafs den
8 maj för första gången operan
»Bri-seis» af den 1894 i Paris aflidne
tonsättaren Chabrier, med text af Efraim
Mikael och Catulle Mend&s. Verket
är dock fragment, i det Chabrier
endast hann fullborda den första af de
tre akterna i operan. Verket vann
emellertid ringa framgång.

På Opéra Comique har däremot
Massenets nya opera »Cendrillon» vid
premieren den 24 maj gjort stor
lycka. Texten af Henri Cain är
författad efter en sagoberättelse af
Per-rault. Till den obestridliga
framgången bidrog såväl text och musik
som förträffligt utförande och lysande
uppsättning. — Halévys »L’Eclair»
skulle ha gifvits den 27 maj, 100:de
årsdagen af hans födelse, men
uppförandet har måst uppskjutas till
början af juni.

London. Coventgarden-teaterns
säsong öppnades den 8 maj med
»Lohen-grin». Hufvudpartierna innehades af
damerna Mottl och Schumann-Heink
samt herrar Jean de Reszke’ och
Bisphan. Den musikaliska ledningen
sköttes af kapellmästaren Felix Mottl
från Karlsruhe.

Bayreuth. Festspelen här begynna
i år den 22 juli med upprepade
representationer af »Nibelungenringen».
Andra cykeln tager sin början den 14
augusti och omfattar 4
representationer af »Mästersångarne» samt 7 af
»Parsifal».

Berlin. Den 18 april gafs för första
gången här en hittills ingenstädes
uppförd opera i 5 akter med prolog,
»Mudarra», af en fransk komponist
Le Borne. Inöfvandet af denna lär
ha skett på kejsarens befallning,
hvilken med hela sin hofstat bevistade
föreställningen. Operan säges hafva
gjort ett matt intryck.

»Mignon», Ambr. Thomas’ bekanta
opera, har nu uppförts 1,200 gånger
i Paris och i Berlin 150 gånger, däraf
hundra åren 1866—96.

––^––-

Dödsfall.

Boberg, Carl Magnus, f. d. regissör
vid kgl. teatern i Stockholm, född 14
aept. 1838, död härstädes 26 april, j

Polko, Elise, författarinna, född d. j
31 jan. 1823 i Leipzig — dotter till
J. C. C. Vogel, berömd pedagog, och [
syster till den bekante Afrikaresanden
Edv. Vogel —, död 15 maj i München.
Fröken Vogel ämnade först bli
sångerska och studerade någon tid för
Garcia i Paris samt uppträdde 1848
i Frankfurt som sångerska men blef
gift med en järnvägstjänsteman Polko
och slog sig därefter på att skrifva
noveller och romaner, hvari hennes
kärlek till musiken och hennes
musikaliska kunskaper afspeglade sig. De
skrifter, i hvilka hon särskildt
behandlat musikaliska ämnen äro
»Musikalische Märchen» (3 band 1852)
ut-gifna i många upplagor, »Faustina
Hasse», roman i två band (1860),
»Die Bettleroper» (3 band 1864),
»Alte Herren» (de 6 sista
föregån-garne till J. S. Bacli i
Thomascantoratet), »Verklungene Ackorde» (1868,
3:e uppl. 1873), »Erinnerungen an
Felix Mendelssohn-Bartholdy» (1863),
»Nicolo Paganini und die Geigenbauer»
samt »Vom Gesang» (1876), »Aus der
Künstlerwelt (1878), »Die Klassiker
der Musik» (Händel, Bach, Gluck,
Mozart, Haydn, Beethoven) 1880 samt
åtskilliga artiklar till musik- och andra
tidskrifter (se vidare om Elise Polko
i Sv. Musiktidning 1893, n:o 8).

Sarcey, Francisque, spirituel och
kunskapsrik teaterkritiker i Paris, af
stort inflytande inom den franska
konstvärlden, född 8 okt. 1828 i
Dourdon, död 15 maj i Paris.

–––i—

Ett och annat från
musikvärlden.

Madame Patti-Cederström. Från Rom
skrifves i Paris-Figaro under april
månad. För första gången efter sitt
giftermål med baron Cederström har
Adelina Patti nu uppträdt inför
offentligheten.

Den stora konstnärinnan
medverkade nyligen vid en
välgörenhets-konsert, anordnad af »Academia di
santa Cecilia».- Hon sjöng arian ur
»Faust» af Gounod, duon ur »Don
Juan» af Mozart (tillsammans med
tenoren Cotogni) samt några sånger
af Tosti. Alla styckena »bisserades»,
ja till och med »trisserades».

Drottning Margareta, som bevistade
konserten, kallade upp M:me Patti i
sin loge och lyckönskade henne på
det lifligaste. Roms impresarier söka
öfvertala den berömda divan till några
föreställningar för pengar, hittills har
hon dock afslagit alla anbud, huru
frestande de än varit.

Friherrinnan gaf dock efter
återkomsten till England en konsert i
Albert Hall, entusiastiskt mottagen af
den fulltaliga publiken.

> Madame Angots dotter», Offenbachs
bekanta operett, torde vara den som
hittills upplefvat det flesta antalet
föreställningar. I Paris har den spelats
öfver 1,200 gånger och gifves
fortfarande på Gaité-teatern derstädes.
Det beräknas, att denna operett
sam-manlagdt på verldens olika teatrar
uppförts omkring 20,000 gånger.
Texten är öfversatt på ej mindre än
14 språk och operetten antages inalles
ha spelat in öfver 90 millioner francs
eller 30 millioner pr akt. Hvart och
ett af operettens 24 sångnummer har
inbringat omkring 4 millioner francs
eller 50,000 francs pr not.

—T1––––

Till våra prenumeranter!

Med teatrarnas stängning och
sotn-tnarens inträde har det högre och
egentliga musiklifvet afstannat hår i
hufvndstaden, såsom för öfrigt nästan
öfverallt, och dermed äfven intresset
för detsamma trängts tillbaka. Vi
anse oss derför kunna i detta
dubbelnummer sammanslå de båda
juni-num merna af Svensk Musiktidning,
hvarefter densamma brukar göra sitt
sommaruppehåll under »den döda
säsongen». Från och med
nästkommande september månad fortsättes
tidningen, såsom förut, med två
nummer i månaden.

Vördsammast

Redaktionen.

IT-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1899/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free