- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
2

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. 4 Januari 1904 - Karl Valentin (med porträtt) - Carl Hagman (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

S VJSUSK M V S l KT ID NI A’G.

resa till utlandet att studera
tonkonsten. Om hösten 1879 begaf sig
också Valentin till Leipzig och inträdde
där vid konservatoriet, hvarest han
studerade för Wenzel, Paul, Reinecke,
Grill, Rust, Papperilz m. fl.
Samtidigt idkade han studier vid
universitetet och aflade der filosofie
doktorsexamen med musikens teori och
historia såsom hufvudämne. Hans
doktorsafhandling: “Studien
überdieSchwedischen Folkmelodien“ är ett
förtjenst-fullt verk, som af fakulteten tlck
högsta betyget och som sedan utgafs
af den ansedda förlagsfirman
Breit-kopf & Härtel i Leipzig. Under
kon-servatorietiden blefvo vid en
“Hauptprüfung“ 1881 flere af hans
kompositioner uppförda, nämligen tre af
henom själf spelade pianostycken (op. 3)
och tre sånger “Tagesanbruch“, “Die
Prinzessin“ och ”Wohl über Nacht“,
hvilka senare isynnerhet lofordas af
kritiken. Vid samma tid lära Åtta
sånger ur “Fahrendes Volk“ af A.
Fitger (op. 7) vara komponerade, hvilka
utkommo 1886 såsom prisbelönade af
Musikaliska konstföreningen.

Återkommen till födelsestaden blef
Valentin 1884 dirigent för den der
nybildade sångföreningen som sedan
antog det förut existerande ”Harmoniska
sällskapets“ namn. Under de A2lji år
som han dirigerade detta, till sept.
1897, uppfördes en mängd större och
mindre verk på dess symfoni- och
kör-konserter, däribland symfonier af Haydn,
Mozart, Beethoven, Schubert,
Schumann, Mendelssohn, Gade etc., förspel
till ”Mästersångarne”,
Charfreitagszau-ber ur ”Parsifal“ o. s. v.; bland
körverk: Haydns “Skapelsen”, Gades
”Elverskud“, Brahms’ “Schicksalslied”,
Liszts ”Den heliga Ebsabeth” m. m.
Valentin ledde också flertalet af
Göteborgs Arbetareinstituts folkkoiiserter
från deras början 1895 till och med
våren 1897. Han dirigerade äfven
vid dir. Aug. Lindbergs i Göteborg,
Köpenhamn, Lund och Helsingborg
gifna föreställningar musiken till “Peer
Gynt“ af Grieg, tili “Brand“ af Ole
Olsen och till ”Hamlet“ af
Tscbai-kowsky. I Göteborg hörde till hans
verksamhet bållandet af
musikhisto-riska föreläsningar, hvarjämte han
skref musikuppsatser i ”Handels- och
Sjöfartstidningen“. Flere konsertresor
har Valentin såsom pianist företagit
i Sverige, Norge och Danmark
tillsammans med Marteau, Viardot,
Hjalmar Frey, E’mblad.

Vid den stora skandinaviska
musik-festen, som inledde utställningen i
Stockholm, pingsttiden 1897, lät
Valentin på en af koneerterna i
Musikaliska akademien, såsom dirigent för
Göteborgs Harmoniska sällskap, höra
en af honom komponerad damkör med
piano, Vårregn, en anslående sång,
som vann stort bifall. Samma år på
hösten bosatte sig Valentin i
hufvud-staden och blef medarbetare i
”Svenska Dagbladet“, bvars musikkritik

han skötte med stor sakkunskap och
humanitet till dess han i sept. 1902
blef lärare i musikens historia och
estetik vid musikkonservatoriet.
Dessförinnan hade han d. 30 nov. 1901
blifvit vald till sekreterare i
Musikaliska akademien.

Under senaste åren har d:r
Valentin hållit musikföreläsningar i
Borgarskolan härstädes och anordnat musik
vid skolans litteratur- och
musikaftnar samt biträdt med
pianoackom-papjemang till förekommande sånger.
Vid dessa musikaftnar ha ofta
särskilda in- och utländska tonsättare
varit representerade, så att det
gif-vits t. ex. Josephson- och
Lindbladg-aftnar, Wennerbergs- och
Crusell-aftnar, Bizet-afton o. s. v. Under ett
par år efter sin hitflyttning redigerade
Valentin tidskriften ”Svensk sång”,
innehållande musik af äldre och nyare
svenska kompositioner, samt en
Populär allmän musikhistoria, sedan
sär-skildt u’gifven i bokform, och
”Fredmans epistlar” i sättning af honom.
Man har också af honom en uppsats
om Pianot och dess föregångare (Sv.
Slöjdfören:s meddel. 1899) jämte
åtskilliga sådana i svenska och
utländska musiktidningar och tidskrifter.

Såsom tonsättare gjorde sig
Valentin här först mera bemärkt genom en
ståtlig Festouverture, uppförd på en ai
Meissners matinéer i Berns’ salong
1886 och sedan i april följande år
under komponistens egen ledning på
en O. D.-matiré. I slutet af nov. 1890
uppförde Filharmoniska sällskapet
härstädes hans Brud färd för kör och
orkester (äfven uppförd i Göteborg
och Upsala), på en matiné af C. F.
Lundqvist sjöng denne en hans sång
med piano, Dvärgakrig, då tonsättaren
själf ackompanjerade. Detta verk
in-strumenterade han sedan, hvarefter
det gafs på en af kgl. teaterns
symfonikonserter, i april 1899. Det har
äfven uppförts i Köpenhamn och
Göteborg. En annan orkester-komposition
af honom är den Festmarsch som
uppfördes vid “Pressens veckas“ konsert
å kungl. teatern i maj 1901.
Kantater med orkester höra ock till V:s
kompositioner; sådana ha skrifvits till
och utförts vid utställningen i
Göteborg, vid minnesfester öfver Victor
Rydberg och Gunnar Wennerberg i
sällskapet S. H. T. härstädes, m. m.

En förteckning öfverValentinstryckta
kompositioner upptager följande verk.
Kompositioner med orkester:
(kla-verutdrag) Adagio för violin (op. 17),
tillegnadt Henri Marteau; Vak upp
(Oskar Fredrik — op. 19); Festmarsch,
4 händ. (op 29); Kantat vid
minnesfest öfver V. Rydberg (op. 37);
Festmarsch (vid Pressens vecka), 2 händ.;
För solo och manskör: (.’kampagne
(op. 23) och Klockringning (ord af
Rydberg — op. 36), båda prisbelönta
af Sällskapet för svenska
kvartettsångens befrämjande; För piano: Drei
Olavierstäcke (op. 3); Canon; En gam-

mal historia, Namnsdagsblåsning (“Svensk
sång“) och Om våren (Ett vackert
stycke, lemnadt såsom bidrag till Sv.
Musikt:s ”Musikalbum“ 1896); För en
röst med piano: Åtta sånger (op. 7),
Ryttarens monolog och Landsknektens
visa (op. 9, a och b), Tre sånger (op.
25, “I maj“, ”Den långa dagen”, “Den
öfvergifna”), Ett häfte sånger (ord af
Hopfen, op. 26), Akten er (op. 28 I),
Den lycklige och I midnattsstund (op.
30, J och II), Tre sånger (op. 33),
Tre visor (ord af Montgom.- Cederhjelm
och v. d. Recke), Föresats,
Snöklockan, aSäf, säf, susa“, April,
Gamhettas rosor, Du svenska sång, Agnes,
I skördetid (bidr. till Sv. Musikt:s
Musikalbum 1900), Till Österland, Mot
aftonen. Efter op. 9 ha de flesta af
dessa kompositioner utgifvits af
svenska förläggare. Valentii s
kompositioner vittna om goda musikstudier och
utmärka sig för mindre vanlig
melodisk och harmonisk uppfinning, rytmisk
lififullhot och känsla för organisk
formbildning.

Till ledamot i Musikaliska
akademien invaldes d:r Valentin 1897 och
fick samma år emottaga medaljen
”Litteris et artibus”.

Carl Hagman

På en konsert af mias Tracey i
Musikaliska akademien den 12 okt.
förra året biträdde en ung tenor, sem
då först gjorde sig ktnd för vår
konsertpublik. Dt.t var den norske
sångaren Carl Hagman, som vid tillfället
föredrog “Længsel“ af Svendsen och
Graals-arian nr ”Lohengrin“ samt
dermed skördade särdeles lifligt bifall
genom en vacker, hög och fyllig röst
samt talangfullt föredrag. Det var
dock ej första gången hr Hagman sjöng
för en svensk publik, ty han hade
sedan 1898 haft anställning vid
Vasa-teatern och der sjungit i “Geishan“
samt Erik i “Vermländingarne”. Herr
Hagman som nu tillhör Nationalteatern
i Kristiania har börjat ett gästspel
här vid kungl. teatern, och vi ha med
anledning deraf velat i detta nummer
meddela hans porträtt jämte några
biografiska notiser.

Carl Marc Hagman är född i
norska staden Larvik 1874.
Sångstudier idkade han för Fritz Arlberg,
hvilken tillbragte sina två sista år som
sånglärare i Kristiania, der han för
åtta år sedan slutade sina dagar.
Hagman har i den norska hufvudstaden
tagit sångundervisning äfv. n af fru
Hildur Shirmer samt här i Stockholm
för operasångareu John Forsell, under
sin ofvan nämnda anställning vid
Vasa-teatern. Såsom medlem af Fröberg ska
operasällskapet utförde han sin första
operarol), Remendado i “Carmen”. Ett
år hade han anställning vid Selanders
lyriska afdelning och kom 1900 till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0004.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free