- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
5

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. 4 Januari 1904 - Litteratur - Följetong: Schubert och Lachner ute på »vift»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Detta häfte har följande innehåll:
Lionel Dauriae (Paris): Herbert
Spencer et Meyerbeer — Hans Pohl
(Frankfurt a. M): Das Heidelberger
Musikfest — Edgar Istel (München): Hugo
Wolfs Oper ”Der Corregidor” in
München — Ernst Ryehnovsky (Prag):
”Tiefland,” von Rudolf Lothar und
Eugen d Albert — Edw. I. Dent
(Cambridge): The ”Birds” of
Aristo-fanes at Cambridge — Fritz Munk
(Berlin): Musik in Berlin. —
Musik-berichte, Vorlesungen, Nachrichten von
Lehranstalten und Vereinen. Notizen,
Kritische Biicherschau, Eingesandte
Musikalien, Zeitschriftenschau,
Mitteilungen.

Kyrkosången. Sällskapet Kyrkosångens
vänners årsskrift. V årg., h:a fl—4,
juli-december 1903, utgifven af G. T. Lund
blad, centralkommitténs sekreterare.

Detta dubbelhäfte innehåller: Lif
och lofsång i Guds församling. —
Psalmtexten såsom hufvudsak.

Huru skola de rytmiska koralerna
införas till användning i församlingen ? —
Allmän årssammankomst med Vesterås
stiftskrets af K. S. V.
–Kyrkosångs-aftnar. — Göteborgs stiftkrets. —
Bref från Amerika. —
Vesperguds-tjensten. — Liturgisk form för
högtidlig afslutning af folkskolans läsår. —
D:o vid klockringning. — ”Gif akt!“
till militärbefäl och undervisare i sång.

— Diverse tillkännagifvanden.

”Kyrkosången”, som vill verka för
ett sansadt och enigt framåtskridande
på de kyrkomusikal i.sk a reformernas
väg, med skön, liffull och uppbygglig
kyrkosång och -musik som sitt mål,
utgifves 1904 efter en något
förändrad plan, utkommande i blott ett
häfte, detta med större omfång iin
fjolårets tillsamman. En afdelning
för kyrklig konst kommer att i den
inrymmas. Bilagan lemnar
fortsättning på Preludie- och
Hymn-samlin-garne. Årgångens pris är utan bilaga
1:50, med sådan 3:50.

Med ofvannämnda häfte följer som
bilaga: »Samling koralpreludier, byggda
på koralmotiv, utg. af G. T. Lund- ’
blad Häft. 2 (79 sidor 8:vo).

Det Nordiske Forlag, Köpenhamn,
har utgifvit:

Illustreret Musikhistorie. En Fremstilling
for nordiske Læsere, af Hortenee Panum
og William Behrend 31—33 Levering
ä 1 Krone.

Denna utmärkta, väl och rikt
illustrerade musikhistoria blir med
näst-följande häfte afslutad. UtgifVandet
har på senare år gått något trögt, och
vi ha nu på en gång tre häften att
anmäla, sedan det sista kom oss till
handa i nov. 1902. Det första af
ofvannämnda häften, Levering 31.
börjar med fortsättning af Verdis
biografi. Kapitlet (15) innehåller vidare
“Oversigt over de sidste Aartiers
Musik og Musikere i Italien, Frankrig
og Tyskland. — Musiken udenfor
disse Hovedcentrer: i Rusland, Eng-

land, Schweiz, Holland, Belgien og
Böhmen. — Musikvidenskabelige
Forsker og Forfattere i den nyere Tid’1.
Detta kapitel fortsattes i följande
häftet. Häft. 33 utgör ett “Tillägg“,
innefattande “Den nordiske Musik“ af
A, Lindgren, V. H. Siewers, W.
Behrend (Sverige, Norge och
Danmark), hvarmed i följande häftet
fortsattes.

Illustrationerna i dessa häften äro
följande:

H. 31. Porträtt af: Mascagni,
Le-oncavallo, Gounod, Bizet, César Frank,
Cam. Saint-Saéns, J. Massenet,
Vincent d’Indy, Ambr. Thomas, Ch.
Wi-dor, Joh. Brahms, A. Bruckner, F.
Kiel, Max Bruch. — Öfriga
illustrationer: Offenbach-Apotheo8, V. dTndys,
Widers, Brahms’ notskrift,
Karikatur-Silhuette af Hanslick og Bruckner!

H. 32. Porträtt af: J. P. E.
Hart-mann (helsida). Fel. Drmseke, Max
Schillings, E. Humperdinck, Eugen
d’A’bert, Rieh. Strauss, G. Mahler,
Joh. Strauss, Alexis Lvow, Glinka,
Anton Rubinstein, P. Tschaikowsky,
Cesar Coi, Rimsky-Korsakow, Mich.
Balakirew, Alex. Glazounow, J.
Sibe-lius, Fr. Smetana, Anton Dworak,
Arthur Sullivau, A. AV. Ambros. —
<>f-riga illustrationer: notskrift af Dræseke,
Schillings, Humperdinck, d’Albert, R.
Strauss, Mahler, Glinka, Cui.
Rimsky-Korsakow, Balakirew, Glazounow:
en afbildning af ryska instrumentet
Balalaika.

H. 33. Porträtt af: Niels AV7. Gade
(helsida); Emil Sjögren, G.
AVenner-berg, Ivar Hallström, A. Hallén, AV.
Stenhammar, Franz Berwald, H.
Alf-von, Jenny Lind: L. M. Lindeman,
Mollargutten, Erika Nissen, fru
Gröndahl, H. Kjerulf, Nordraak, Joh.
Svendsen Öfriga illustrationer:
musik till Huldre-Lok, Halling,
Bergens-springdan8: Lurblæser och Langeleik
(stränginstrument).

FÖLJETONG

Schubert och Lachner ute

på »vift».

Ur en gammal kapellmästares
anteckningar har man följande berättelse
efter Lachners muntliga meddelande
under en spatsertur tillsammans med
honom.

Franz Schubert och hans intimaste
vän och kollega Franz Lachner spisade
ofta tillsammans på något af de
restauranger eller källare, som så
rikligen förefinnas i AA7ien.

Det var en söndag, en rå och kall
vinterdag i februari 182H kort före
fastan. De hade just slutat sitt
middagsmål, då Schubert gjorde sin gode
vän ett förslag.

“Hör. Franzis, vet du hvad? — I
dag ha vi en tråkig eftermiddag fram-

för oss, ska’ vi inte gå till Sperl pä
redouten (bal)? Der spelar Lachner
I sina stiliga valser och på vackra jäntor
är der ingen brist! Alltså, till
maskeraden ! “

“Ja“, svarade Lachner, ”det vore
öfverdådigt muntert, men dertill fordras
åtskilliga slantar, och min kassa är i
dag uti ett miserabelt skick.”

“Låt mig se“, sade Schubert,
småskrattande. Lachner visiterade sin
porte-monuaie: bara 42 kreutzer fanns i den.

“Brillant, famos!“ utropade Schubert,
i det han sprang upp, “så mycket har
inte jag en gång; efter hvad jag
förmodar består hela min kontanta
förmögenhet i 33 sådana der tingestar!
Det gör tillsammans 75 kreutzer, och
det räcker till för att vi skola kunna
riktigt kungligt amusera oss!“

“Nå nå! inte så hastigt!“ svarade
den mera allvarlige Lachner, ”på bal
vill man också äta och dricka och der
tins åtskilliga flickor, som man måste
vara artig emot; allt det där kostar
mycket pengar!“

“Åb, prat!“ fortfor Schubert, “kom,
kom bara!“ och så tog han Lachner
under armen och drog honom ut pä
gatan. Under vägen gjorde de en titt
in på ett kafé, och så bar det af till
Sperl.

Då de inträdde i balsalen spelade
Lanner just sitt “nyaste“ opus: den
evigt sköna “Mariavalsen“.
Kaleido-skopartadt rörde sig der den brokiga
mängden.

”Se, Franz’8! der sitter ett par
stiliga jäntor ensamma vid ett bord, der
ska vi slå oss ner; och galant mot
damerna, såsom alltid, helsade han på
båda med en graciös bugning. “Med
er tillåtelse, sköna fröknar, vi ä’ ganska
trötta.“ De båda wienerinnorna
hvi-skade hvarandra något i örat och gåfvo
sitt bifall.

Josef Lanner, som spelade allt
utantill och hvars skarpa blick ingenting
i salen undgick, bemärkte genast de
”nyaste” ankomlingarne; det sista
ackordet hade knappt förklingat, förr än
han hastigt sprang ned för trappan
till musikestraden och skyndade till
sina båda “kolleger”.

En hjärtlig handtryckning och högsta
förvåning öfver det oväntade besöket.

”Hallå, fröken! i rappet tre friska
seidlar på min räkning", ropade Lan
ner.

”Nu, käre vicehofkapellmästare, spela
upp åt oss en schnitzig vals“, började
Schubert, ”jag har vid gud lust att
riskera en liten dans med min sköna
granne här; din fiol sätter lif i mina
ben!“

”0, du smickrare", svarade) Lanner;
"jaså, du vill verkligen dansa, det
fröjdar mig.“

Hux flux var herr kapellmästaren
midt uppe bland sina musici och gaf
tecken till att börja.

"Hör då, Francis! Det är musik det!
Här måste man ju hoppa omkring
antingen man vill eller inte!” — ”Nådig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free