- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
14

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 2. 18 Januari 1904 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern - Fröken Ellen Beck - Herr Arve Arvesen - En stor populär kyrkokonsert - Sverige och Bernerkonventionen - Sydsvenska filharmonien - Musikaliska konstföreningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Herr Nar al har under silt fortsatta
gä-tspel för första gången här
upp-trädt såsom Alfred i “Den vilseförda“
och Stradella, med stort bifall i båda
dessa roller. I den förstnämnda var
spelet något ojämnt och stundom väl
mycket patetiskt, men hans utmärkta
bel canto gaf ock stor charme åt
sången; Stradella kan deremot räknas till
hans bästa partier, och sångerna i sista
akten, Italia-arian och isynnerhet
hymnen, siöngos med oöfveriräffligt uttryck
och behag. I “Siradella“ innehade
fru Lindberg, såsom 1903, Leonoras
parti, hr Sallergren faderns efter hr
Helmer Strömberg, hrr Malm och
Söderman banditernas efter hrr
Rundberg och Brag. Första akten är
musikaliskt svagast; den sista är i
musikaliskt hänseende bäst. Operans
handling är till den ’romantiska“
delen litet naiv och, såsom musiken, till
en del fåråldrad; bättre är det
komiska elementet med banditernas
uppträdande och humoristiska duetter. Hr
Navål sjöng Alfredos parti på
italienska, Stx-adella på tyska.

Vid reprisen af Tschaikowskys vackra
opera “Jolantha“ innehade hrr Malm,
Mandahl och Wallgren första gångerna |
Vaudemonts, Roberts och Ebn Jahias

i I

partier; med fröken Svärdström i
titelrollen och hr Sellergren som Kung
René fick operan i sin helhet det bästa
utförande. Balletten “Barnens juldröm“
passar väl till barnföreställning med !
dess tomtar, eoglar, leksaksfigurer etc.; I
musiken till den är rätt välljudande.
Den lustiga “Nürnbergerdockan“ kan
ock “roa baru”, men har äfven för
äldre värde genom sin komik och
spirituella musik. Fröken Lagergren redde
sig rätt godt med det mycket ford- i
rande koloraturpaitiet, och de tre
manliga figurerna voro lustiga nog
och sjöngo med goda röster. Dahl- |
grens populära folkpjes
“Vermländin-garne“ gafs d. 10 jan. för 350:de
gången å kgl. operan, der den först
uppfördes d. 27 mars 1846 med Olle
Strandberg och fru Fanny Hjortsberg,
f. Westerdahl, såsom Er.k och Anna.

Konsertföreningens första foL
konsert hade, som of van synes, godt
program af mest kända nummer.
Sär-skildt intresse väckte den mera sällan
spelade Adur-konserten af Mozart,
hvari hr Stenhammar utförde
pianopartiet förträffligt. Orkestern skötte
sin sak väl under hr Aulins
omsorgsfulla ledning. Trettondagsafton hade
hr Navål en romansafton i
Vetenskapsakademien, med hr Stenhammar som
ackompanjatör. Soarén inleddes med
den härliga s. k. Stradella-arian ”Sei
miei 30spiri“, likasom de tre följande
Moz rt8-sångarna, sjungna med ett till
röst och uttryck bedårande vackert
föredrag. Vidare sjöng hr N. sånger
af Rieh. Strau3s, Weingartner, Edm.
von Strauss och E. G. Wolff. Sjelfva
Trettondedagen gaf frk Ellen Beck en
sångsoaré i Musikaliska akademien,
äfven hon biträdd af hr Sten* ammar.

Publiken var talrik och skänkte den
utmärkta sångerskan rikt bifall.
Programmet upptog Heises “Dyveke-sange”
samt sånger af Rosenfeld,
Lange-Müller, Em. Sjögren, Merikanto,
Peter-son-Berger, Martini, Tosti och Vidal.
Fröken Petrini har efter fem års
frånvaro åter låtit höra sig här å sin och
fru Anduaga-Forsslings konsert d. 7 i
Musikaliska akademien. Hennes klara,
höga röst hade fortfarande sina geda
egenskaper kvar, däribland den väl
ut-biidade koloroturen med en
mönstergill drill må framhållas. Hon var
emellertid ej rätt väl disponerad, så att
slutnumret, den brillanta Lakmé-arian,
måste utbytas mot et t par arior af
Delibes ocb Bzet, Hennes första
nummer var fru Ströms stora aria ur i
”Muntra fruarna”, hvarjemte hon sjöng
Mozarts “Veilchen“, fyra sånger af
Grieg och ett par af Ries och Alabieff
extra. Fru de Anduaga-Forssling
visade sig som en framstående pianist
med god teknik, kraft och äfven
mjukhet i anslaget. Af siörre saker
spelade hon en Chaconne af Bach (efter
4:e violinsonaten bearbetad af Busoai)
och en Legend af Liszt, vidare Brahms’
G-moll Rhapsodi, 3 Chopin-nummer och
stycken af Rob. Schummann och
Mosz-kowski. Fröken Märtha Ohlson
ackompanjerade smakfullt, som vanligt.

Ett värdefullt musiknöje erbjöd Aulin- j
Stenhammars Sonat-afton, inledd med
Brahms’ underhållande G dur-sonat
och afslutad med Beethovens klassiskt
behagfulla A dur, op. 30 n:o 1. Denna
föreföll nu ovanligt enkel efter
mel-lannumret, en högst intressesant
nyhet för oss, hvars storslagua karaktär
verkade helt imponerande, särskildt i
den gripande mellansatsen »1’Enfer»
med dess mäktiga kraftyttringar och
disharmoniska ackord, verkande som
åskslag. Äfven yttersatserna mel sin
rörlighet och originelt vackra
klangeffekter, till en del i äldre pianistisk
virtuosstil, gjorde den hästa verkan.
Likasom de andra numren fick detta
en mästerlig to’kning; specielt ut
märkte sig hr Stenhammar med det
kolossalt svåra pianopartiet i Alkans
duo. Komponisten (f. 1813, f 1888 i
Paris) var ock en högt ansedd pianist.

Vi hoppas att denna duo-afton må
åtföljas af flera.

Till slut må nämnas något om
fröken Signe Rappes, halft privata, men
dock i tidningarna omnämnda soaré,
som var mycket talrikt besökt.
Fröken R. har ock flera gånger låtit höra
sig på soaréer, mest för välgörande
ändamål. Hennes höga, rätt starka
sopran har fått god utbildning och
hon sjunger med ofelbart ren
intonation samt utsökt smak. Hennes
program inleddes med en aria ur
Pon-chiellis “Gioconda”och upptog för öfrigt !
anslående sånger af Brahms, Liszt,
Schumann, Tschaikowsky, Berlioz,
Dé-libes, Massenet och Chaminade, alla
dessa förträffligt ackompanjerade af
fröken Martha Ohlson. Till sist sjön-

gos fyra sånger af hr Petrrson-Berger,
ackompanjerade af tonsättaren. Alla
nummer helsades med lifligt bifall.
Bland åhörarne befann sig Kristina
Nilsson, grefvinnan de Casa Miranda,
som skänkte den unga
konsertgifva-rinnan varmt bifall och efter soaréns
slut lät henne för sig presenteras för
att personligen uttala sin
tillfredstäl-lelse.

––«>#<?––

Musiknotiser från
hufvud-staden oeh landsorten

Kgl. teatern. Herr FraDz Navåls
gästuppträdande afslutas för denna
gång d. 22 jan. med Don José i
“Carmen”. Méhuls opera “Josef i
Egypten“ står bl. a. på spellistan.

Fröken Ellen Becks 2:a sångsoaré
eger rum den 26 d:s i Musikal,
akademiens stora sal.

Herr Arve Arvesen, en norsk
violinist, som bl. a. i Göteborg låtit höra
sig och vunnit mycket bifall,
förbereder en konsert till d. 5 februari i
Vetenskapsakademien.

En stor populär kyrkokonsert
forberedes i Östermalms kyrka till
söndagen den 31 dennes. Medverkande bli
flera af våra mest framstående
musikaliska artister. Konserten gifves till
förmån för dramatiska och musikaliska
artisternas pensionsforening samt
artisternas och litteratörernas
pensionskassa. Biljettprisen komma att sättas
jämförelsevis låga.

Sverige och Bernerkonventionen.
Justitieministern frambar den 21 d:s en
kunglig proposition om sådan ändring

1 lagen om äganderätt till skrift af år
1877, att därigenom skulle
möjliggöras en anslutning till
Bernerkonven-tionen i dess ursprungliga lydelse,
enligt hvilken författares och hans
rättsinnebafvares skydd mot icke
bemyndigad öfversättning icke är så
vidsträckt som enligt det tillägg
konventionen erhöll år 1896.

Sydsvenska filharmonien på turné.
För närvarande pågå i Malmö
förberedelserna till en större konsertturné, i
det Sydsvenska filharmonisk a orkestern
rustar sig till en konsertresa genom
ett flertal af södra Sveriges städer.
Orkestern står under ledniog af
kapellmästare Andréas Hallén, är
omkring 45 man stark och utgöres af
uteslutande svenska musici.

Musikaliska konstföreningen har till
sina medlemmar utsändt sin
publikation för året, utgörande Symfoni i D-dur
af Anton Andersen, arrangement för

2 pianon.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free