- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
17

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:r 3. 2 Februari 1904 - Jeanne Raunay (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



Redaktör och utgifvare:

H:r 3. frans j. huss.

Telefoni Brunkeberg 14 97.

NORDISKT MUSIKBLAD.

Stockholm den 2 Februari 1904

Expedition: Vallingatan 11.

Pris: He’år 5 kr. Lösnummer 25 öre.
Annonspris 20 öre pr petitrad.

1

24:e Årg.

Jeanne Raunay.

joappt had« hr Navål slutat
sitt gästspel pä vår opera,
förr än ett nytt började
. der, nämligen af den
franska sångerskan m:me Raunay, som
för första gången besöker vår
hufvud-stad, och som nu låtit höra sig på
kgl. teatern i två Wagner.s’ska
operapartier, Elsas och Elisabeths.

Jeanne Raunay är född i Paris, dotter
af en molare Richomme, som erbållit
“le prix de Rome“, och hvars far var
en berömd gravör. Hon säger sig ha
|iå mödernet, om man går ett par
generationer tillbaka, skandinaviskt blod
i sin a ådror, hvarom också hennes
ljusa bår syns bära vittne. En god
uppfostran i ett konstnärligt bem kom
henne så till del. Mille Richomme
växte upp till en lång och smärt, blond

skönhet, och då hon var 19 år blef
hon gift med en mycket äldre, ansedd
läkare, som gjort sig känd genom
gagnande arbete i kampen mot
tuberkulosen. Efter fyra års äktenskap
afled keines msn, och då hon nu,
barnlös, stod ensam i världen, så gaf
hon efter för en länge närd önskan
att egna sig åt konsten och gå in vid
teatern. Hon började så med allvar
studera musik och sång, hvarpå hon
under det antagna konstnärsnamnet
Raunay debuterade lör omkr. åtta år
sedan på Monnai-teatern i Bryssel
såsom Eisabeth i “Tannhäuser“. Hon
sjöng därefter Margaretha i “Faust“,
hvarefter hon der kreerade Gallien i
Vincent d’Indys “Fervaal“.

Efter två års verksamhet vid
Mon-nai-teatern återvände m:me Raunay
till Paris. Hon sjöng der med
mycken framgång på de stora konserterna
under ledning af Lamoureaux och Co-

lonne samt öfvertog på Opéra Comique
den ofvannämnda rollen i d’Indys
opera. Från denna teater öfvergick
hon till Tbéåtre Lyrique och vann der
stor uppmärksamhet såsom Iphigenie
i Glucks “Iphigenie en Tauride“
genom sin vackra röst, artistiska
framställning och intagande apparition. Då
Opéra Comique behöfde en
framstående artist för utförande af
hjältinnan i Bruneaus “l’Ouragan“ blef hon
engagerad att återuppträda på denna
scen. Här pjöng hon vidare Fidelio
ef Beethoven, titelrollen i Reyers
Ero-stråle, på tonsättarens begäran, Salomi
i Massenets “Herodiade“ och Titania
i Georges Hués liknämnda opera, som
i början af 1903 bade ein premiär
derstädes.

På m:me Raunays repertoar stå
äf-ven operorna “Othello“, “Sigurd“,
“Yalkyrian“, Berlioz’ ,“Trojanernaa i
Kartago“, förutom kantat- och ora-

jteanne Raunay

frederik Rung.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1904/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free