- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
23

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3. 2 Februari 1904 - Från våra grannland - Kristiania - Helsingfors - Köpenhamn - Från andra land - London - Moskva - Turin - Hans Pfitzner - Dödsfall - Hvarjehanda: Vid lektionen - Musikbilagan (med nästa nummer)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Programmet upptog: 1 J. Svendsen:

Symfoni N:o 1 Dur; 2 Grieg: sånger
(fru Monrad); 3 Andersen Wingar:
“Abdallah“, arabisk rapsodi för
orkester (l:a gång.); 4 Em. Hornemann:
uvertyr till “Aladdin“; 4 Gade:
“EI-veskrud“. D. 25 gaf fru Norrie en
“visafton“ med frk M. Pæts som
ac-kompanjatris. Tie kvioliga pianister
ha konserterat under denna tid
nämligen frkn. Therese Stang (biträdd af
sångerskan frk Holmboe-Scbenstrom),
Nanne Storm och Hildur Andersen.

Helsingfors. JaD. 11 —28. Att först
nämna teatrarnas pjeser med musik
har Svenska teatern under denna tid
uppfört “Söndagsbarnet“, “Lilla
Helgonet“, “Bröllopet pä Ulfäsa“ och
“Dockan“; Alexanders-teatern har
gif-vic ett p»r 3-nkts-operetter: “Martin
RodokofT“ af Cheler och “Sångaren frän
Palermo“ af Samara; Finska teatern
“Regina von Emmeritz“ och “Hannele“;
Folkteatern “Yermländingarne“ och
“Stabstrumpetaren“ .D. 15 jan. gafs
en konsert af fru Leander Flodin med
hennes man, mag. Karl Flodin, som
ackompan.jatör. Filharmoniska
sällskapet gaf d. 17 jan. sin 6:te
sym-fouikonsert med fröken E len Bech
3om solist. Programmet upptog: 1

Beethoven: Symfoni N:o 3 (Ess dur):
2 Tschakowsky: Serenad, op. 48, för
stråkorkester: Sibelius: “Koskonlas-

kijan morsiamet. D. 30 gafs i
universitetssalen konsert af en ung
pianist, fröken Eva von Knorring.
Programmet vid denna hennes första
offentliga konsert upptog D-moll-konsert
af Bach, nummer af Liszt, Chopin
etc. Hon hade till biträde
filharmo-niska orkestern under hr Karl Ekmans
ledning. Fröken K. är elev af
musik-institutet härstädes och väckte rätt
stort bifall genom sitt spel. Filharm.
sällskapet gaf d. 25 jan. sin 11 :te
folkkonsert och samma dag gafs af
Marta Sandal en “Soiree-intime“.
Konsert gafs d. 28 af Pablo de
Sa-ratase i finska nationaltea’ern. Vid
Helsingfors’ musikinstituts 7:de
musikafton utfördes: 1. J. S. Bach:
Sonat för violin och piano; 2 Beethoven:
Stråktrio op. 9 N:o 1; 3 Sinding:
Trio, op. 64. De populära
konserterna i Societetshuset under dir.
Kajanus’ ledning ha fortgått som vanligt
och som solister ha vid dem biträdt
tyske operasångaren Hans Giessen,
sångerskorna Dagmar Hagelberg och
Ellen Becb. basnnisten R. Wilhelmi
m. fl.

Köpenhamn. Jan. 15—30. Kgl.
teatern har af pjeser med musik
under denna tid haft på spellistan “Faust“
(med m:me Jeanne Raunay som gäst
i Margaretas roll), “Orfeus och
Eurydike“, “Der var en gang . . .“,
“Jo-lanta“, “Syvsoverdag“, “Trubaduren“
samt baletterna “Sylfiden“ och
“Toreadoren“. Af andra teatrar har
endast Casino haft en musikpjes, näm-

ligen “Lyckobarnet“. D. 15 jan. gaf
kapellm. Joh. Svendsen och kgl.
kapellet för välgörande ändamål en
extra-konsert, hvars program upptog: 1 Joh.
Svendsen: Symfoni, B-dur; 2 Wagner:
uvertyr till “Tannhäuser“; 3 Sånger
(hr N. J. Simonsen;: 4 Beethoven:
Romans. F-dur, för violin (hr Anton
Svendsen) och orkester. Fru Maikki
Järnefelt gaf d. 15 jan. sin första
konsert härstädes och vnan stort
bifall af publik och kritik. På denna
konsert följde tre andra för utsåldt
hus. Cæciliaföreningens kör gaf
konsert under prof. Rungs direktion d.
21 jan., under medverkan af
operasån-geiskan frök. Dons samt hr Axel Gade
och E. Fischer. Kons<jrter har vidare
gifvits af m:me Raunay, däraf en
populär för välgörande ändamål under
protektion af prinsessan Marie, samt
af sångerskan Dagny Gruuert.

Från andra land.

London. På Coventgarden-teatern
kommer att från slutet af april till
slutet af juni uppföras tyska
operor under Hans Richters ledning. På
Drtiry Lane-teatern skola engelska
operor under mr Munners’ direktion
gif-vas från midten af maj till midten af
aug.

Berlin. Kgl. operan, som en tid
varit stängd for vidtagande af
säkerhetsåtgärder mot eldfara, på, grund af
hög befallning, antages åter komma
att öppnas d. 14 febr. med
“Lohen-grin“ eller “Rienzi“ i ny
iscensättning.

Moskva. “Nala och Damajanti“
kallas en ny opera af den ryske
tonsättaren Anton Arensky, hvilken opera
nyligen vid premiären å k. operan i
Moskva gjorde ett starkt inttryck på
åhörarne, som hyllade tonsättaren med
ovationer. Texten till operan är
hämtad ur den bekanta indiska folksagan.

Turin. Eu tre-akts-opera
“Mirando-lina“ med texten från Goldonis “La
Locandiera“, af Antonio Lozzi, en ung,
nyligen prisbelönt kompositör, gör för
närvarande stor lycka på
Carignano-teatern i Turin.

Hans Pfiizner har komponerat en
ny romantisk opera, “Die Rose vom
Liebesgarten“. hvilken vid första
uppförandet på hof- och nationalteatern
i Mannheim gjorde stor lycka.

Dödsfall.

Lassen. Eduard, kapellmästare,
komponist, har efter längre sjuklighet
aflidit den 15 januari i Weimar.
Lassen var född d. 13 april 1830 i
Köpenhamn, hvarifrån hans far två år
senare flyttade till Bryssel. Lärjunge
vid dess konservatorium vann han 1844
första priset i pianoklassen, och i har-

moniklassen 1847 samma pris, år 1851
regeringens stora kompositionspris,
hvarefter han reste till Tyskland och
sedan till Italien, der han gjorde ett
längre uppehåll i Rom, Hans opera
“Landgrafs Ludvigs Brautfahrt“ blef
1857 genom protektion af Liszt
uppförd i Weimar, hvarefter han 1858
anståldes som storhertiglig
hofmusik-direktör därstädes och 1881 efter Liszts
tillbakaträdande blef hofkapellmästare.
utvecklande energisk verksamhet och
görande sig känd såsom en af
nutidens främste dirigenter. Vidare följde
operorna “Frauenlob“ (1860) och ”Le
captif“ (1868). Af Lassens
kompositioner må för öfrigt framhållas:
Musiken till Hebbels “Nibelungen“ (11
stycken fer orkester), till Sofokles’
“Oidpius i Kolor.os“, till Goethes
“Faust” (bekant från uppförandet här
pä Svenska teatern 1899) till “Eandora“
(1866) och Calderons“ Uber allen V.
tuber Liebe“; två symfonier, flere
uvertyrer, konserter, Bibliska bilder (sång
med ack.) och många berömda sånger.

L. blef utnämnd till hedersdoktor af
universitetet i Jena. Ar 1895 drog
sig L. tillbaka till privatlifvet.

Hvarjehanda.

Vid lektionen. Den unga fröken
håller på att spela ett adagio och hennes
pianolärare sitter bredvid henne.
Genom rummet passerar familjefadern,
den mera förmögne än musikaliske
snickaremästaren. Han stannar ett
ögonblick och vänder sig derefter till
läraren sägande: “Hör nu herrn, laga
att dotter min raskar på med spelet!
När det går så der långsamt hinner
hon inte med någonting: tid är
pengar och man lår inte släpa fingrarna
och bena efter sig, om man skall
komma någon hvart, förstår herrn!

Dottern infaller nu: “Ja, men det är
ett adagio, pappa!“

“Dascha mig hit och dascha mig
dit! Sådant der har ingen roligt af
att höra. Raska på bara så att det
går undan med spelet!“ Och dermed
lemnar han rummet och slänger igen
dörren efter sig.

Jfiusikbilagan

till våra helårsprenumeranter
medföljer nästa nummer.

Se innnehållet å sista sidan.

Redaktionen.

*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free