- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
26

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. 18 Februari 1904 - Giacomo Puccini, »Toscas», kompositör (med porträtt) och innehafvarne af de förnämsta rollerna vid detta musikdramas premiär å kgl. teatern: Anna Hellström, Sven Nyblom och John Forsell (med deras porträtter)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

”kråkfötter“, sägea det, att man ej j
trodde sig om att dechiffrera
partituret. Emellertid hälsades verket med
bifall, då det 1884 gick öfver scenen
i Milano. Ar 1880 vann der hans j
opera Edgar “aktningsfullt
mottagande“; sålunda ingen större framgång.

År 1893 gjorde han i Hamburg af- [
gjord lycka med sin Manon Lescaut
— Massenet har, som bekant,
skrif-vit en opera ined samma namn —.
Puccinis “Manon” blef väl mottagen i
Italien, Spanien, England och
Ryssland äfvensom gifven på några
ställen i Tyskland. Efter den följde La
Boheme, som hade sin premiere i
Turin 1897 och som vunnit så stor
framgång, att denna opera gått öfver snart
sagdt alla världens operascener. Här
i Stockholm hade den sin premiär d.

29 nov. 1901. Efter denna opera
följde La Tosca, hvars första
uppförande egde rum å Costanzi-teatern i
Rom d. 14 jan. 1900 inför drottning
Margherita och en mängd remarkabla
personer inom Italiens musik- och
konstvärld. “Kritiken var skiftande“
säger Sv. M. T-s korrespondent, ”men
allmänna meningen tycktes vara att
en opera af så högt artistiskt värde
ej framträdt allt sedan Verdis
“Falstaff.“ En ny opera af Puccini,
“Madame Butterfly“, har i dagarna gifvits
på La Scala-teatern i Milano men utan
framgång.

Puccini har utom operor äfven
skrif-vit en stor messa och kammarmusik.

Anna Hellström.

Ånyo har fru Hellström fått kieera
den kvinliga hufvudrollen i en
Puccini-opera, denna gång titelrollen i
hans musikdrama “Tosca”: förra
gången var det såsom Mimi i “Boheme“
vid denna operas premiär d. 29 nov.
1901. Tonsättaren sjelf skulle säkert
med fägnad sett sina hjeltinnor så väl
representerade. Fru Hellström är
också den sist framträdande stjernan,
som jemte fruar Östberg och
Juug-stedt bildar vår operas mest lysande
konstellation.

Till porträtten af hufvudpersonerna
i “Tosca“ vid operans nyss inträffade
premiär bifoga vi några korta
biografiska och konstnärliga notiser och
börja då med titelrollens
framställa-rinna.

Anna Dorothea Hellström, född
Thulin, är född i Stockholm d. 29
april 1875 och fick sin utbildning i
sångkonsten af Signe Hebbe och
Isidor Dannström, samt i scenisk konst
af den förstnämnda. Såsom den sista
debutanten på den gamla
Gustavianska operascenen uppträdde den unga
sångerskan fröken Thulin som
Papa-gena i “Trollflöjten” d. 24 nov. 1891.
I sista föreställningen på den gamla
scenen deltog hon såsom Gerda i “Den
Bergtagna“. Efter operans infattning

i Svenska teatern utförde fröken
Thulin der ett par mindre roller, Anna i
“Vermländingarne“ och Brudtärnan i
“Friskytten” (1892). Debuterna ledde
dock ej till engagemang vid kgl.
teatern. Hon erhöll då sådant vid Ang.
Lindbergs operatrupp i Göteborg, der
mera betydande roller anförtroddes
henne, såsom Jenny i “Hvita frun“
och Siebei i “Faust“. Hon var sedan
ett år (1893—94) engagerad vid
Vasa-teatern och sjöng då bl. a. i
“Tjuf-skyttarne“, “Nerkingarne“ och
Kjel-landers “Figaro i slyngelåren“. År
1894 sjöng fröken Thulin med mycken
framgång i Kristiania Tivoli och likaså
under sommaren följande år på Tivoli
i Köpenhamn.

Fröken Thulin vände sig derpå ånyo
åt Stockholms-operan och fick
genomgå en ny skärseld af debuter,
först som Sandman i “Hans och
Greta“ (1895) sedan som Siebel och
slutligen i Neddas mycket fordrande
parti i “Pajazzo“. I aug. 1896
fastades hon genom engagemang vid kgl.
teatern och uppträdde samma år som
Mignon och Prinsessan i Hal’ströms
“Per Svinaherde“ samt vann en stor
seger då hon 1897 i febr. fick
uppbära titelrollen i Glucks Iphigeuia i
Aulis. Med sin klara kraftiga och
vackra sopran, sin dramatiska talang
och sin sympatiska personlighet steg
hon allt mer och mer i publikens
gunst och konstnärligt värde för
operan. Andra hennes roller under
sistnämnda år voro Lola i »På Sicilien >,
Pamina i “Trollflöjten“ och Zerlina i
»Don Juan», En mö i “Sveagaldrar“
samt Syrsan i Goldmarks “Syrsan vid
härden“. Året derpå ökades hennes
repertoar med Susanna i »Figaros
bröllop», Martha i »Mjölnarvargen»,
Aemea i »Konung för en dag»
Siegln ne i “Valkyrian“ samt Marie i
“Regementets dotter“, en utmärkt
framställning. År 1899 i april
kreerade hon Ava i Hallons
“Valdemars-skatten“ på ett mästerligt sätt och
sjöng förut samma år Fatima i
“Oberon“.

På sin födelsedag 1900 hade fröken
Thulin bröllop med hr Tb. Hellström,
tjensteman i ett härvarande
försäkringsbolag. Samma år hade hon nya
partier såsom Anna »Friskytten» och
Urbain i »Hugenotterna», 1901 såsom
Rosina i "Barberaren“, hvari man
sär-skildt hade tillfälle att beundra
hennes koloratur, Greta i Humperdincks
»Hans och Greta*, Fatima, kreerad
roll i Webers “Abu Hassan,“ och
Zerlina i “Fra Diavolo“ kort före
uppförandet af “Bohome”. Nya
roller 1902 voro titelrollen i Lalla Bookh
och Henriette i “Muraren“ samt
förli-det år Julia i “Romeo och Julia“,
Desdemona i Verdis “Othello“ samt i
“Ran“ Ingrids af henne kreerade roll.
I år har fru Hellström utmärkt sig
såsom Violetta i “Den vilseförda“ och
nu senast i sin nyasie roli, Puccinis
Tosca.

Sven Nyblom.

i

Tenorpartiet i “Tosca“, kreerades
af herr Nyblom, som innehade
målaren Mario Cavaradossis parti. I
honom eger operan en intelligent och
duktig sångare, som redan medhunnit
åtskilliga roller och har trägen
tjänstgöring.

Sven Halfdan Nyblom är född i
Upsala d. 26 mars 1868, son af f. d.
professorn i estetik m. m., en af de
aderton i Svenska akademien, C. R.
Nyblom. Hans mor, född Roed har
gjort sig bemärkt som författarinna.
Sven Nyblom uppväxte sålunda i ett
högst bildadt och konstälskande hem.
Han egnade sig först åt krigstjänsten
och blef löjtnant vid Uplands
regemente 1887. Ur aktiv tjenst tog han
afsked 1896. Emellertid hade han
satt sig in i gymnastens yrke och
vistades i Frankrike och Italien sex år
som sjukgymnast från 1893 till 1900.

I Paris studerade han sång 1898—
1899 för denulmärkte sångläraren
Pa-dilla och hr sedan i Stockholm gjort
sångstudier under ledning af doktor
Gillis Bratt.

På kgl. operan här gjorde han sin
första debut d. 15 jan. 1900 som
Don José i ”Carmen“, vidare sjöng
han samma år Badames i “Aida“, |
Faust, Jtuodi i “Wilhelm Teil” och
David i “Mästersångarne“; år 1901
Manrico i “Trnbadureu“, Alfonso
i “Den stumma“, Toriddo i “På
Sicilien“, Erik i “Den flygande
Holländaren“, Beppe i “Pajazzo“, Abu Hassan
i Webers lilla opera med detta namn,
prin3 Paris i “Romeo och Julia“,
Mime i “Rhenguldet“, samt Bodolphe
i “Boheme“, hvilken opera hr Nyblom
har öfversatt för uppförandet
härstä-des. Länder 1902 ökade han
repertoaren med Simeon i “Josef1, Pollion
i ”Norma“, Arbogast i Halléns nya
opera “Valborgsmässa“, Leon de
Me-rinville i “Muraren“, Ottokar i
“Friskytten“, Olof Eskilson i
“Valdemars-skatten“, titelrollen i Tannhäuser,
Gud mund Alfson i “Gillet på Solhaug“
och Jonas i “Profeten“; 1903 Simson
i “Simson och Delila“, Otello i Verdis
liknämnda opera, Loge i
“Rhenguldet“, Tybalt i “Romeo och Julia“
ssmt Canio i “Pajazzo“. För
innevarande år är Mario Cavaradossi
i “Tosca“, hvilken han nyss kreerat,
den enda nya rollen. Herr Nyblom
får man dessutom rätt ofta höra
såsom medverkande solist på konserter.

John Forsell.

Likasom herr Nyblom har herr
Forsell blifvit krigsguden otrogen och
i stället egnat sin dyrkan åt
sånggudinnan. De båda löjtnanterna ha
sålunda föredragit kungliga teatern
framför en eventuell krigsteater,
operaspel framför krigsspel. Men äfven

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free