- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
30

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4. 18 Februari 1904 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern - Edvard Grieg - Den svensk-amerikanska sopransångerskan - Nyupptäckt sångtalang

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

J. Classon, hrr Nyblom, Salom. Smith;
Kgl. hofkapellet. Dirigent: prof. Fr.
Ne-ruda. 1 Peter Heise: «Tornerose» för

soli, kör och ork.; Mendelssohn: «Den

första Valborgsmessonatten», för soli, kör
och ork. — 8 Konsert af M:me Jeanne
Raunay. Bitr. acfeomp.: fröken Martha

Ohlson — 6 Visafton af fru A. Norrie
och hr Sven Scholanoer — 9 Nya
Filharmoniska sällskapets l a
abonne-mentskonsert. Biträdande: solister, fru A.
Hellström, hrr John Forsell. H. Malm;
Kgl. hofkapellet. Dirigent: prof. Fr. Rung,

I. A. Dvorak: »Spöt bruden, - oallad af K.

J. Erben, öfvera. af Adolf Lindgren för
soli, bland kör och ork. (op. 69 ; 2. N. W.
Gade: fnledningsscen af »Baldurs Dröm»
till text af Adolph Hertz för soli, kör och
ork. — 14 Konsertföreninnens extra popu
lära konsert Solister: fru Esther
Gade-lius, hr John Forsell. Rich.
Wagner-pro-gram.

Vetenskaps akademien. Febr. 11. Tor Al"

lins och Vilh. Stenhammars 2:a
sonat-afton för violin och piano. 1 J. S. Bach:
Sonata n:r 2 Adur; 2 Ludv. Norman: Tio
karaktärsstycken op. 27; 3 Oh Alkan:

Duo, Biss moll op 26 — 17 konsert af
Brcssel-sträkkvartetten (hrr Fr. Schörg,
H. Daucher, P. Miry, J. Gaillard). 1
Beethoven: Stråkkvartett op. 95, F moll; 2 W.
A. Mozart: Stråkkvartett D dur (komp.
1789); 3 Alex. Glazounow; 3 Novellettes
op 15 (All’ ungherese, Interludium in modo
antico, Alla Spagneruola).

Vid “Tannhäuser“ jubileet d. 4 febr.
då denna populära Wagner-opera för
100:de gången gick öfver den
kungliga operascenen, utförde m:me
Rau-nay ånyo Elisabeths roll och afslutade
sedan sitt korta gästspel i
“Lohen-grin“. Operans märkligaste
tilldragelse är premiären af Puccinis “Toscau,
som gafs för nära fylld salong, i
närvaro af konungen, och med rätt stort
bifall, särskildt gällande
hufvudroller-nas lyckade representanter, i första
rummet titelrollens innehafvarinna, fru
Hellström. Denna vår utmärkta
oper-artist ådagalade äfven nu både i sång
och spel en talang ai första
ordningen, specielt i andra aktens scen med
Scarpia och Mario. Denna akt är för
öfrigt ohyggligt spännande genom
Scarpias grymheter, Marios tortyr
bakom scenen, Scarpias bestialitet mot
Tosca och hans mord genom henne.
Musikens mest melodiska partier
finner man i Marios och Toscas soli och
duetter. Orkestern är smakfullt
behandlad utan missljudande harmoniska
brytningar och nervlrestande oväsen.

I första akten har man, utom Marios
och Toscas sång att fästa sig vid det
präktiga “Te deum“ med orgel,
kyrkklockor och orkester, i aktens slut,
hvilket för öfrigt är pompöst med
kardinalens välsignelse af folkmassan
i katedralen. Dekorationen här är ett
berömligt verk af Thorolf Jansson,
likasom slutaktens med utsikten öfver
Rom från fästningsterassen. Af
andra aktens musik må påpekas
kantaten i gammal stil som hörs nedifrån
drottningens våning, Marios
frihetssång och Toscas »konst och skönhet
egnade jag lifvet». I tredje akten
framstår det daggryningen målande
preludiet jemte Marios och Toscas

duo samt Marios monolog. Deremot
kunde man ha väntat sig herdegossens
sång melodiskt vackrare. Hr Nyblom
utförde Marios roll talangfullt men
var vid premiären ej rätt disponerad,
ty rösten lät ansträngd emellanåt. Hr
Forsell gaf vederbörlig relief åt
Scarpias bofkaraktär, som i maskeringen
bordt vara mera markerad. Operans
ledning och utförande förtjenar allt
beröm.

Operetterna på Vasa-teatern ha vi
ej nu utrymme att omnämna. Det får
ske på en gång i följande nummer.

Innan vi vända oss till de stora
kör- och orkesterkonserterna i denna
månad, må m:me Raunays
afskedskon-sert omtalas. Redan vid sitt inträde
på estraden fängslade den vackra
sångerskan med sin nobla hållning de
allt för fåtaliga åhörarne, än mer
genom sin behagliga, sympatiska stämma
och utsökt föredrag. Man skulle
hvad programmet angår önskat några
nummer af lifligare natur. Detta
upptog arior ur Gounods “La Reine
de Saba“, Massenets “Hérodiade“ och
till sist scen och aria ur Glucks
“Iphi-genia i Tauris“, mästerligt sjungen.
Man fick för öfrigt höra “Absence“ af
Berlioz, ’Ha’i Luli“ af Coquard,
“Plai-sir d’Amour“ af Martini, ’’Myrtho” af
Delibos och »Pensée d’Automne» af
Massenet. Utmärkt ackompanjemang
presterades af frök. Märtha Ohlson.
Bifallet var under hela aftonen
särdeles lifligt.

Musikföreningen under hr Nerudas
ledning gaf sin senaste konsert för
fulltalig publik. Uppförandet i sin
helhet, specielt beträffande solisterna,
var det bästa. Heises körballad
”Tornerose“, ej förut gifven i Sverige,
väckte mycken anklang med sin vackra
musik, som mycket påminte om
Gades. Efter denna följde Mendelssohns
“Första Valpurgisnatten“, ett klass:skt
verk, hvars anslående uvertyr och
kraftigt målande körer fängsla
intresset. Solister i Heises verk voro frök.
Svärdström samt hrr Sal. Smith och
Nyblom, i Mendelssohns de sistnämnda
jemte fru Claussen.

Nya filharmoniska sällskapet gjorde
en lycklig debut med sin första
konsert under ledning af den ansedde
danske kapellmästaren Fredrik Rung,
om hvars mångåriga kända
verksamhet som musiker vi i förra numret
yttrade oss. Framstående solister
medverkade vid denna konsert,
nämligen fru Hellström samt hrr Forsell
och Malm i första rnmmet. Dvoraks
»Spökbruden» är en körballad, som har
många anslående melodiska partier i
körer och soli samt en intresserande
instrumentering, men en viss
upprepning af körer med solosatser verkar
tröttande. Sista sopransolot, sjunget
af fru Hellström, väckte särskildt
stort bifall. Andra numret på
programmet, “Baldurs dröm‘‘ af Gade,
som vid den stora nordiska
musikfesten 1897 äfven utfördes under hr

Rungs direktion, bildade med sin
nordiskt kraftiga karaktär, sin friska
melodik en vacker afslutning af
konserten. Sällskapet med sin dirigent
skördade varmt bifall, särskildt efter
konsertens slut.

Aulins och Stenhammars andra
sonatafton var en verklig konstnjutning.
Publiken var rätt talrik och
konsert-gifvarne skördade med rätta varmt
bifall genom sitt utmärkta samspel
Efter Bacbs klassiska duo följde
Normans “Karaktärsstycken“, tio nummer
med vexlande innehåll, Idyll —
Humoresk — Sång etc., hvar och en
rätt anslående, ehuru ej efter nutidens
uppfattning utpregladt originella.
Soarén afslutades med Alkans förut, nu
på begäran ånyo gifna, präktiga duett.

Konsertföreningens extra-konsert
med Wagner-program gafs till minne
af den store tonsättaren, hvars
dödsdag inträffade den 13 febr. 1883.
Programmet af kända saker synes här
ofvsn. Som solist hade man nöjet
att i ett par solosånger återhöra den
behagliga sångerskan fru Esther
Ga-delius, född Sidner.

‘ *

Musiknotiser Irån
hufvud-staden oeh landsorten.

Kgl. teatern. På Lange-Müllers opera
“Vikingablod’ repeteras flitigt för att
hinna med dess uppförande innan hr
Forsells ledighet i april inträffar. Han
kommer nämligen att, såsom förut i
Köpenhamn, sjunga Sjökonungens parti.
För öfrigt stå "Mästersångarne“ och
“Friskytten“ på spellistan för
närmaste tiden.

Edvard Grieg kommer att i nästa
månad konsertera här, i Upsala och
Göteborg. Hans konserter få denna
gång form af kammarmusiksoaréer.
Programmen komma därvid bl. a. att
upptaga mästarens violinsonater,
spelade af honom själf tillsammans med
Tor Aulin.

Den svensk-amerikanska
sopransångerskan miss Esther Osborn från
Minneapolis, Minnesota, väntas till
Stockholm snart nog.
Svensk-amerikanska tidningar uppgifva att
operasångaren John Forsell vid sitt besök
i Amerika föregående år fick tillfälle
att höra henne sjunga samt lofvade
att utverka en debut åt henne på
Operan.

Nyupptäckt sångtalang. Vid en d.

7 febr. till förmån för de
brandska-dade i Aalesund gifven kyrkokonsert
i Falun, ledd af direktören J. U.
Ceder berg, medverkade bl. a. i ett par
sångnummer en ung seminarieelev,
fröken Elisabet Nordberg, hvars
vackra, välklingande sopran i det
musikaliska Falu samhälle väckt stor
uppmärksamhet, och som af
Falukuri-ren säges »hörbarligen ha ovanligt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free