- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
38

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. 4 Mars 1904 - Litteratur - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern - Fru Cally Monrad - Grieg-konserterna - Cæcilia-kören - Artura della Spina

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ning att genom ord och bild delgifva
några af förf:a sköna-te intryck >från
östan och vestan.» Boken upptager först
»Dramatiska silhuetter» (Adelaide
Ri-stori; — Mästerepelen i Berlin 1902),
sedan »Bilder från utlandets musikvärld»
(96 sid.), »Från Siarn» och tre dikter i
lediga öfversättningar från August von
Plåten (1796—1835, tysk skald).
Bilderna från musikvärlden — som
närmast här må framhållas — bjuda på
flere intressanta meddelanden om
operanyheter, om premiärer (t. ex. af
Mas-cagnis »Iris, Puccinis »Tosca,»
Massenets »Cendrillon») dem förf. öfvervarit
under fleråriga resor. (1898—1903), samt
bedömanden af förnämligast nyare
operaverk. Illustrationerna utgöres af 8 fina
helsidesbilder af ansedda konstnärer:
Ristori (Maria Stuart), d’ Ändrade (Don
Juan), Ernst Krauss (Lohengrin), Leo
Slezak (Siegfried), Aino Ackté (civil) etc.
samt kronprinsen af Siarn, jämte tre
bilder i texten (Ristori, Weingartner, G.
Borgatti . Boken har följande tillegnan:
»Till mina älskade Föräldrar: min
redan vid unga år bortgångna Moder och
min åldrige Fader eguas dessa
minnesblad.» Bokens pris är 3 kronor.

Från seenen oeh
konsertsalen.

Kgl. teatern. Febr. 18 Saint-Saens:
Simson och Delila — 19, 21, 29 Puccini: Tosca
— 20, Mars 3 Borro: Me/i stof des — 22
Rossini : Wilhelm Teil —24. Flotow: Martha
26 — Mozart; Figaros bröllop — 27
Peterson-Berger: Han — 28 Tschaikowsky:
Eugen Onegin — Mais 2 R Wagner: Den
flygande Holländaren (Senta, Marit: fru
Lindberg, frk Edström; Holländaren, Daland,
Erik styrmannen: hrr Forsell, Sellergren,
Nyblom, Malm).

Vasateatern Febr. 18—29. Joser Straus«
Vårluft, (Emelia, Apollonia, Bertha, Ida,
Hanni: frk Keyser, fru Grönberg-Kowe,
frk Kolthoff, fruar Nylander, MeDsner; D r
Landtmanu, Krickebein, Felix, baron v.
Croisé, Hildebraudt, Maier, Nazi: hrr
Ada-mi, Ringvall, Ax. Larsson, Henning, O.
Bergström, Semquist) — 21, 28 Lecocq:
Theblomma (Matiné).

Musikaliska akadenaen. Febr. 19. Konsert
af violinisten Arve Arvesen. Biträdande:
hr Tor Aulin, frk Märtha Olsson — 23.
Konsertföreningens 5:te konseit
Dirigent: hr Tor Anlin; solist: hr Georg
Pegel (Oboe). 1 Peterson-Berger: »Baneret»,
symfoni. Bdur; 2. G. F. Händel: konseit,
G moll, för oboe och orkester; 3 P. E.
Lange-Müller: »Weyerburg», fyra
tyroler-idyller för orkester; Beethoven:
Leonora-uvertyr N.o 2.

Johannes kyrka. Febr. 21 Orgelkonsert af
dir. Otto Olsson. Biträdande: frk Ebba
Björkbom, hr Tor Aulin).

Operanyheten uTosca“ har efter
premiären gifvita några gånger men ej
visat större dragningskraft, troligen
för textens skull, ehuruväl hemskare
saker nog varit framförda på de
dramatiska scenerna Sarah Bernhards
“Tosca“ afskräckte ej, och här är
musiken dock förmildrande, hvilken i och
för sig af värde borde locka till
bekantskap. Dessutom borde det
talangfulla utförandet väcka intresse och
begär att taga del deraf. Operan har
för öfrigt ej haft något nytt att bjuda

med undantag af sällskapet ”S de
C:8U föreställningar å denna scen,
bestående af en konsertafdelning med
vackra damtrior och solosång (af frkn
Elise Lindström, Valborg Svärdström,
hr Sven Scholander) samt ett litet
“Barnsångspel“ i 4 akter, “Pelle Snygg
och barnen i Snaskeby“, ord af Tant
Lizie, musik af fru N. van der
Linden van Snelrewaard (i Breda,
Holland). Det näpna lustiga sångspelet
innehåller nätt och lämplig musik, det
utföres förträffligt af folkskolebarn och
i de viktigare solopartierna af systrar
till operasångerskan fröken Svärdström.
Tre föreställningar af denna pjes ha
redan (21 febr.—1 mars) gifvits och
dessa ha lockat till fortsättning af
dem.

En motsats till de sistnämnda kan
man kalla Vasateaterns prestationer,
operetterna med musik efter Joh.
Stra-uss och af Josef Strauss. Texterna
till dessa tangera varietén och cirkus
med sina komiska upptåg, emellertid i
gifva8 de med friskt humör, flere
skrattretande scener och en lekande musik.
De operetter vi här syfta på äro
“Gref-vinnan Pepi“ och, den sista: “Vårluft“.
Mot dessa kan man räkna de
samtidigt gifna operetterna “Läderlappen“
och ”Theblomma“ till de klassiska pro- |
dukterna på detta område. Vi kunna
ej nu få tillfälle att fästa uppmärk- I
samhet en på de utförande; vilja en- j
dast tillägga att baletterna äro
berömvärda och uppsättningen likaså.

Af konserter intager
Konsertföreningens främsta rummet. Den inleddes
med en intressant nyhet, symfonien
“Banéret“ af Peterson-Berger, efter
följande program: a) “När vi först drogo
ut“, b) “Mellan fejderna“, c) “Vid
hjältebåren“, d) ”Mot nya vårar“.
Symfonien börjar med ett krigiskt
horc-motiv, som ger karaktär åt den första,
ganska fängslande satsen, hvarpå
följer ett scherzo, melodiskt
underhållande teckning af dans och gladt lif
“mellan fejderna“. Tredje satsen är, som
man kan förstå i högtidlig stil; den
sista, tämligen lång och komplicerad,
kräfver förnyadt åhörande för att
vinna klarhet. Vi hade icke tillfälle att
bevista “generalrepetitionen“. Den
andra noviteten för aftonen
Lange-Mül-lers tyroleridyller (med vers-motton af
E. Christiansen) innehåller poetisk, väl
8krifven, endast något enformig musik, i
Vi sakna utrymme att närmare omnäm- |
na denna komposition likasom den
förutnämnda. I Händels-konserten för
oboe o. ork. skördade den skicklige
solisten fortjent bifall. Värdigt slut- i
nummer utgjorde Beethovens mindre
ofta spelade “Leonora-uvertyr N:o 2.
Efter symfonien blef hr
Peterson-Berger genom lifliga applåder framkallad.
Likaså blef hr Aulin hyllad.

Norske violinisten Arve Arvesen hade
talrik publik på Bin konsert i musikal,
akademiens orgelsal och visade sig vara
en solid konstnär med stor och ren
ton i sitt instrument, högt utbildad

teknik. Programmet upptog Sonat af
Cæsar Franck f. violin och piano, en
ny Serenad af Sinding för 2 violiner
och piano samt solonummer: La Folia
af Corelli-Leonard, La Romanesca (fr.
16:de seklet), Sarasates “Romanza
an-dalousa“ och “Norsk dans“ af
Halvor-sen. Värdefullt biträde hade hr
Arvesen i hr Tor Aulin och fröken
Märtha Ohlson.

Organisten Otto Olsson
dokumenterade sig på sin orgelkonsert såsom
skicklig orgelspelare genom en
“Symphonie Gotique“ (op. 70) af Ch. Vidor,
ett eget “Adagio“ och orgelsaker af
Max Reger, Rheinberger och J. S.
Bach. Hr Tor Aulin biträdde med
sin violin i en sonat af Handel och
obligat i ”Ave Maria“ af C. Franck,
hvari sången utfördes af fik Ebba
Björkbom, hvars vackra röst äfven
gjorde sig väl gällande i Gounods
”Je-rusalem“-aria. Åhörarne voro rätt
talrika.

Muslknotiser från
hufvud-staden och landsorten

Kgl. teatern. D. 11 mars väntas
premiären af “Vikingablod“ komma att
ega rum. Hufvudrollerna i denna
opera innehafvas af frk Svärdotröm,
prinsessan, och hr Forsell, sjökungen På
spellistan stå därjemte
“Mästersångar-ne“, “Gillet på Solhaug“, “Don Juan“
samt ”Stradella“, ”Kärleksdrycken“
och “Kronjuvelerna“. Hr Hagman, den
norske sångaren, lär vara engagerad
vid K. teatern och göra sitt återträde
der med Lohengrin.

Fru Cally Monrad konserterar
härstä-des för första gången d. 8 mars.

Grieg-konserterna. Till de båda
konserterna d. 7 och 10 mars blefvo
biljetterna snart slutsålda. En tredje
kommer därför att ega rum den 14
mars.

Ccecilia-kören ger sin andra konsert
i Musikaliska akademien d. 17 mars
under medverkan af grefvinnan Aina
Mannerheim, en musikälskarinna samt
hrr Nils Fahlman och Nils Ericsson
samt dir. V. Viklund som
ackompan-jatör.

Arturo del/a Spina är namnet på en
ung violincellist, som den 9:de d:s
låter höra sig här första gången. Han
kom hit till landet, engagerad vid ett
tyskt kapell, som dock upplöstes i
Vesterås af ekonomiska skäl, såsom
vi hört. Den unge musikern blef då
omhuldad af en som musikälskare känd
lärare vid elementarskolan, genom hvars
hjelp han blef i tillfälle att konsertera
der och i grannstäder, öfverallt med
stort bifall.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free