- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
54

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7. 5 April 1904 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern - Musikaliska akademien - Prof. Günthers jordfästning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

londa, Dom Januario: hrr Ringvall,
Schocker, Svedelius) — 2.’1—31. April 2—5.
Millöcker: Trollslottet, operett i 3 akter
af Alois Berla (Mirzl, Coralie, Trude-mor,
Regerl: frk. Hamberg; fruar Meissner,
Grönberg-Rowe, frk Berentz; Grefve von
Geiersburg, Grosslecbner, Sepp, Andiedl:
hrr Ringvall, Svedelius, Schocker, Lund).

Muskat iska akaden.ien. Mars 20, 24.
Konserter af fru Cally Monrad. Biträdande:
hr W. Stenbannnar. — 27.
Konsertfor-kningens 6 te (sista) konsert. Solister: frk.
Mftrtha Ohlson, hr W. Stenhammar;
d’ii-gent: hr Tor Aulin. 1 Beethoven: ur
baletten »Die Geschöpfe des Prometheus»
för ork.; 2 J. S. Bach: konsert C-moll, för
2 pianinon och stråkork, 3. R Wagner:
a) Faust uvertyr, b) Siegfried-idyll, c)
Kai-sermsrsch — April 3. kl. half 2 konsert
af sångsällskapet T. T. Dirigent: hr
Åkerberg, ackompagnatör: hr V. Viklund; kl.
half 8 Bellmanskokens vårkonsert.
Biträdande: hrr N. Fahlmau, G Sjöberg, H.
Duhs, V. Viklund; dirigent: hr Er.
Åkerberg.

Klara kyrka. Mars 27. Konsert af dir.
Gustaf Hagg. Biträdande: fru D.
Afze-lius-Bohlin, hr Tor Aulin och orkester.

Östermatmskyrkan April 1. Konsert till
förmån för Frimurare-barnhuset.
Biträdande: Solister: fruar Hellström, Baitels;
hrr Forsell, Malm, Sellergren; kgl
hof-kapellet; dirigent: hr R Henneberg.
Program: Haydn: »Skapelsen», oratorium.

Vid den matiné som afslutade
Edvard Grieg8 framgångsrika
konserte-rande här utmärkte sig särskildt
fröken Lundequist genom deklamerandet
af Bergliot. Det behöfver knappt
sägas att musiknumreD, som ofvan nämnts,
framkallade lifligaste bifall och att
tonsättaren blef entusiastiskt hyllad,
särskildt efter slutnumret, den vackra
”Peer Gynt“-sviten. Som Zerlina i
“Don Juan“ har fröken Davida Hesse
gjort en särdeles lyckad debut. Rösten
lät rätt stor och klangfull,
framställningen i sin helhet var behaglig. Som
vanligt gafs på Påskdags-aftonen
konsert till förmån för hofkapellets
pensionskassa. Programmet upptog först
en ofta och med förkärlek här gifven
B dur-symfoni af Haydn och som
slutnummer Beethovens C moll. Troligen
med anledning af helgdagen hade valts
en aria ur Händeis “Messias“ såsom
2:a numret. Denna sjöngs af hr
Forsell till orkester. Kraften i sångarens
stämma togs, som vi tyckte, väl mycket
i anspråk vid tillfället. En nyhet för
oss var den symfoniska dikten
“Penthesilea“ af Hugo Wolf. Denne nu mycket
som sångkomponist värderade tyske
tonsättare afled i början af förra året
efter ett par års sinnessjukdom.
Orkesterkompositionen “Penthesilea” är
bygd på ett litet sorgspel af H. v.
Kleist med handlingen förlagd till
Trojanska kriget, där den sköna
amazondrottningen Penthesilea kommer i
strid med Achilles och ömsesidig
kärlek uppstår emellan dem, dock
slutande med bådas död. (Enligt den
gamla sagan dödas hon af Achilles,
som då han gifvit henne banesåret
intages af kärlek t:ll henne).
Kompositionen har tre delar 1, “Amazoner-

nas uppbrott till Troja“, 2.
“Penthesileas dröm om rosenfesten”, 3.
“Strider, lidelse, vansinne, förintelse“.
Första satsen är rytmiskt liffull i
marschtakt, den andra med mystiskt
melodiska, något enformiga tongångar, den
tredje en vildt fantastisk tonskapelse
med bullrande instrumentation. En
kritiker i Die Signale yttrar om denna
komposition: “Jag bekänner frimodigt
och utan förmildrande fraser att det
tillkonstlade, med förfärlig brutalitet
instrumenterede verket totalt
misshagat mig“ och jag tror att de flesta
skola ge honom rätt. Hvad som för
närvarande, i fråga om operan, mest
intresserar är herr Bertrams gästspel,
som började med “Don Juan“, hvilken
gafs för temligen glest besatt saloDg.
Hr Bertrams utförande af titelrolen
föreföll efter herr Forsell något matt.
Rösten lät i allmänhet svag och i
spelet pointerades icke föreningen af
ädlingen och vällustingen på ett
mar-keradt sätt. Den ypperliga rösten fick
man dock stundom förnimma och
slutscenen gafs med mycken dramatisk
kraft. ÅVagneroperorna äro säkerligen
herr Bertrams egentliga fält.

“Trollslottet“ på Vasateatern gifves
fortfarande för goda hus. Handlingen
är mot slutet något löst ihopkommen,
men musiken har i körer som
solo-och ensemblenummer ett och annat som
kan höras med nöje, särskildt då
Millöcker användes från öfre Österrike
hemtade folkmelodier. Bland de
utförande framstå i första rummet fru
Meissner, operasångerskan och den
gamle grefvens älskarinna, jemte frk
Berentz, samt på den manliga sidan
hr Schiicker.

Konsertföreningens sista konsert
började med den här till större delen
icke uppförda musiken till Beethovens
balettmusik “Geschöpfe des
Prometheus“, i och för sig intressant om än

1 något föråldrad stil. Bachs konsert
är naturligtvis ännu mer antik,
rörande sig som ett perpetuum mobile med
sina pianopartier, som pietetsfullt
utfördes af fröken Ohlson och hr
Stenhammar. Wagner-numren, som
afslutade konserten äro för välbekanta att
närmare behöfva påpekas. Såväl dessa
som öfriga konsertnumren kommo till
sin fulla rätt under hr Aulins goda
ledning. En intressant konsert var
dir. Häggs i Klara kyrka. Denna
inleddes med en konsert af Handel för
orgel, stråkorkester och oboe med
kadenser af den berömde orgelvirtuosen
och komponisten S. de Lange, samt
afslutades med Enrico Bossis präktiga,
förut af hr Hägg framförda, konsert
för orgel, stråkorkester, 4 horn och

2 pukor. Konsertgifvaren ådagalade
sin kända stora förmåga som
orgelspelare, utom i nämnda konserter
äf-ven i en vacker sonat af Piutti och
en egen “stämningsbild“, Aftenfrid.
Herr Aulin, som anförde konserterna
biträdde med Largo och menuett för
violin af Mozart och fru Afzelius-Boh-

lin sjöng ett Ave Maria af
Rheinberger samt Offertorium af Foroni. Hr
Hägg hade alltså goda krafter såsom
medverkande.

Sångsällskapet T. T. vann lifligt
bifall på sin konsert såväl genom sin
kraftiga kör som genom solonummer
af hrr Adami, Lund, Schiicker,
Bergström, Mandahl, Wallgren och
Svedelius. Vi sakna utrymme att närmare
redogöra för programmet.

Utförandet af Haydns oratorium ”Ska- I
pelsen“ gafs oss ej tillfälle att be- i
vittna.

Fru Monrads senaste konserter
gåf-vos med samma framgång som de
föregående. Vi måste ytterligare
uppskjuta redogörelse för programmen till
dessa och Grieg-konserteina.

Muslknotiser från
hufvud-staden och landsorten.

Kgl. teatern. Sista föreställningen
med gästspel af hr Theodor Bertram
äger rum d. 12 april, då ”Valkyrian”
uppföres.

Musikaliska akademien höll den 23
mars under ordförandeskap af vice
preses, justitierådet Karl Silfverstolpe,
ordinarie månadssammankomst,
vidhvil-ken behandlades ämbetsskrifvelser och
löpande ärenden. Vid sammanträdet
anmälde ordföranden att akademiens
ledamot prof. Julius Günther aflidit,
och beslöto akademiens ledamöter att
såsom ett uttryck af aktning och
saknad anlägga åtta dagars sorg.

Till revisor för 1903 års
förvaltning utsågos f. d. hofrättsrådet C. H.
Munthe och direktör O. Lejdström.

Prof. Günthers jordfästning egde rum
d. 28 mars på middagen i Jakobs
kyrka, där nästan hvarje plats var
upptagen. I koret märktes särskildt
ett stort antal representanter för
buf-vudstadens musikaliska kretsar, bland
andra Musikaliska akademiens vice
præses justitierådet Silfverstolpe, k.
teaterns chef öfverintendenten Burén,
presidenten Wikblad, professor Byström,
direktör G. Fredrikson, direktör
Sved-bom, operasångaren Lundqvist jämte
flera af k. teaterns, dramatiska och
andra sceners artister.

Jordfästningen förrättades af
kyrkoherde E. Bergman, hvarefter fru
Edling sjöng psalmen “Mina
lefnadstim-mar stupa“ och efter altartjänsten hr

J. Forsell “Bön“ af Beethoven. Akten
afslöts med att en blandad kör,
bestående af elever från Musikaliska
akademien och solister från k. teatern,
under direktör Borgstedts ledning
utförde “Pie Jesus“ och “Agnus Dei“
af Cherubini. Kistan fördes därefter
till Nya kyrkogården. Kransar hade
sändts från k. teaterns direktion, från
Musikaliska akademien, från Musikfö-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free