- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
61

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8. 20 April 1904 - Dödsfall inom musik- och operavärlden 1903 (slut) - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14 nov. 1825 i Frankenstein, f i
slutet af nov. R. är mest känd genom
musik-historiska och -pedagogiska verk.

Roger, Victor, operettkomponist, f.
21 juli 1854 i Montpellier, j vid
slutet af året i Paris, skref till 1899 ett
antal af 25 operetter: “Les Fétards“,
“L’Auberge du Tohu-Bohuu, “Le dot
de Brigitte“, “Les 28 jours de
Clai-rette“, “Josephine“ etc.

Riickauf, Anton, pianist och
komponist, f. 13 mars 1855 i Prag, f i
sept. på slottet Alt-Erlaa i Österrike.
(Mest bekant som kompositör af
sånger och operan “Die Eosenthalerin“
Dresden 1897).

Sa.-derson-Terrij, Sybil, för skönhet
och talang berömd operasångerska, f. 7
dec. 18G5 i Sacramento, -
16 maj i
Paris, där hon på Opera Comique och
Stora operan lirade stora triumfer.
Hon blef 1897 gift med Antonio Terry,
plantageegare på Cuba. Efter hans
död 1899 uppträdde hon åter som
opera- och konsertsångerska.

Sitlarcl, Josef, musikskriftställare, f.
4 juni 1846 i Aachen, f i nov. S.
var först lärare i sång och piano vid
konservatoriet i Stuttgart och föreläste
i musikens historia, var fr. 1855 [-Hamburger-korrespondentens musikreferent
och utnämndes 1891 till professor;
har komponerat sånger.

Sjösled’.-Enjolras, Anna, altsångerska,
f, 1856 i Hjo, -j* 4 jan. i Paris.
Efter studier vid Musikaliska akademien
debuterade hon på Stockholmsoperan
i slutet af 1880-talet såsom Azucena,
gjorde musikstudier sedan i Paris, der
hon, efter konsertturné i Sydamerika,
blef gift med mr Enjolras, tjänsteman
vid Paris’ hospital.

Wagne<-, Richard Julius,
skådespelare och sångare, f. d. teaterdii ektör
i Stockholm (Södra och
Djurgårdsteatrarna), f. 3 febr. 1841 i
Stockholm, -j- 1 aug. å Ramlösa helsobrunn.

Woiß, Hugo, betydande tysk
kompo: ist, mest känd genom sina sånger,
f. 13 mars 1860 i Windischgrätz
(Steyermark), -j- d. 22 febr. på en
anstalt för sinnessjuka.

Zumpe, Hermann, generalmusikdirek
tör, komponist, berömd dirigent, f. 9
april 1850, f 4 sept. i München. Som
komponist är Z, mest känd genom
operotten “Farinelli“, men har äfven
skrifvit operor och andra operetter.

––-❖’8’“$’–

Från seenen oeh
konsertsalen.

Kgl. teatern. April 7. R. Wagner:
Mä-stersångame i Nürnberg (Hans Sachs: hr
Xh. Bertram, gäst; Eva, Magdalena: fruar
Lindberg, Jungstedt; Walther Stoltzing,
Pogner, David, Beckmesser, Kothner: hrr
Ödmann, Sellergren, Malm, Mandahl,
Söderman ; Vogelgesang, Nachtigall, Zorn,
Eislinger, Moser, Ortel, Foltz, Schwartz:
hrr Luudmark, Grafström, Bröderman,
Ericson, Berg, Sandström, Nygren, Eorslin).
— 9. R. Wagner: Den flygande Holländaren

(Holländaren: hr Bertram, gäst; Senta,
Marit: frkn. Lykseth, Edström; Daland,
Erik, styrmannen- hrr Sellergren, Nyblom,
Malm). — 10. Bizet: Carmen. — 11.
Thomas: Mignon (Mignon, Philine, Fredrik:
fruar Hellström, Bartels, fik. Edström;
Lot-hario, Laertes, Jarno: hrr Malm, Mandahl,
Ericson, Grafström). — 12. R Wagnee:
Valkyrian (Wotan: hr Bertram, gäst; Fricka,
Brünbilde, Sieglinde: frök. Edström, fruar
Jungstedt, Lindberg; S egmund, Hunding;
hrr Nyblom, Sellergieu; Valkyrior:
Gerhilde, Ortlinde, Waltraute, Schwertleite,
Helmvige, Siegrune,Grimgerde,Rossweisse:
frkn. Karlsohn, Lindegren, fruar Bartels,
Mandahl, frkn Hulting, Lagergren, fruar
Claussen, Lindström) — 13 Donizetti:
Regementets dotter; Adam:
Niirnbergerdoc-kan. — 14. Saint-Saens: Simson och Delila.
— 15, 17. R. Wagner: Lohengrin
(Lohen-grin: hr Carl Hagman; Elsa, Ortrud: frkn.
Lykseth. Edström; Telramuud: hr
Söder-man|. — 10. Boito: Meflstofeles. — 18.
Verdi: Den vilseförda

Vasa-teatern April 6 —19. Millöcker:
Trollslottet. 10, 17. Nerkingarne (matiné).

Mus’kaliska akademien. April 10. Matiné
af sångkören O. D. från Upsala. Dirigent:
Dir. mus. Hedenblad. Orkester: k.
hofkapellet. — 19. Nya Filhaumoniska
sällskapets 2 a abonnemangskonsert: Solister:
fru Dav. Afzelius-Bohlin, hrr S. Nyblom,
G. Sjöberg. Orkester: k. hofkapellet.
Dirigent: prof. Fr. Rung (fråu Köpenhamn).
Program: Edward Elgar: »Der Traum des
Gerontius> för soli, blandad kör och
orkester. Text af kardinal J. H. Newman.

Vetenskaps-akademien. April 13. Konsert
af fröken Sara Wennep.berg. Biträdande:
fru Afzelius-BohliD, hr Magnus Ahlberg

Immanuelskyrkan. April 10. Konsert af
dir. Carl Bohlin. Biträdande: fruar
Afzelius-Bohlin, Hedvig Wiklund, Anna Lang,
dir. Alb. Lindström, hr V. Wiklund,
Im-mauuelskyrkans sångkör.

Bertram-föreställningarne fortsattes
efter “Don Juan“ med
“Mästersån-garne“, “Flygande Holländaren“ och
“Valkyrian“ med stegrad framgång för
den tyske sångaren. Som Hans Sachs
Holländaren och Wotan kom hans
verkligen vackra och kraftiga stämma
till inponerande uttryck och äfven
i dramatiskt hänseende framträdde
här hans konstnärlighet fördelaktigt.
Hvad man kunde anmärka hos hr B.
var ett stundom otydligt textuttal och
en omotiverad hastighet i åtbörder
och rörelser. Sådana märktes t. ex. i
Hans Sachs’ monolog (3 akt) och i
“Valkyrian“, då hans Wotan, en gud
mindre värdigt, aflägsnar sig
springande uppför klipptrappan. Som motstycke
härtill kan påpekas hans ypperliga
framställning af Sachs i
skomakareverkstaden och slutakten i “Valkyrian“.
I Mästersångarne hade hr Mandahl
fått ett nytt parti såsom Beckmesser,
som med klangfullare framställning af
sångpartiet än företrädaren hr Forsell,
i mycket följde hans framställning af
af den narraktige skrifvaren. Hr Malm
var en mycket tillfredsställande David.
Ofriga hufvudpartier egde samma
in-nehafvare som senast. I “Holländaren“
sjöng frök. Lykseth för första gången
Senta. Stämman klingade vackert, ehuru
ibland något pressad, och hennes spel

var, äfven för den drömmande
nordiska mön, väl stelt. Förutom hr
Bertram intresserade i “Valkyrian“ flere
rollnoviteter. Så innehades för första
gången titelrollen af fru Jungstedt,
som därmed firade en ny triumf. I
det yttre kunde man förstå att hon
väl lämpade sig därför, äfvensom
verklig konstnärlig framställning var att
förvänta. Mera öfverraskande var att
hennes röst hade så god expansion i
höjden, som partiet fordrar. Fröken
Edström återgaf äfven första gången
Frickas roll och lyckades särdeles väl
i denna genom sin starka och
klangfulla stämma. Slutligen ha vi att
nämna hr Nyblom, första gången
uppbärande Siegmunds parti, af honom
ut-fördt med den energi och intelligens
man är van att finna hos denne artist.
Som Lohengrin har hr Hagman haft
sin andra roll på vår operascen.
Samma framgång, som han vann med Don
José, hade han icke med
Grals-ridda-ren. Möjligen i följd af indisposition
blef såväl den vokala som dramatiska
framställningen mindre lyckad, och
intonationen var stundom osäker. Herr
Hagman har dock med vacker och hög
tenor förutsättning att bli en god
lyrisk artist, hvilket väl ock kan ske
när han bl:r mera “varm i kläderna“,
på scenen och fullt behärskar det
svenska språkets uttal.

Den första af de of van nämnda
konserterna är de Upp3aliensiska O.
D.-isternas, som vanligt under ledning af
dir. musices Ivar Hedenblad, hvilken
äfven denna gång hade hofkapellet till
sin disposition. Detta inledde
konserten med den lifliga uvertyren till
Rezniceks komiska opera “Diana“ och
spelade äfveD, såsom blott
instrumen-tal-nummer, Chaconne et Rigaudon ur
“Aline, reine de Golkonda“, af
Morsig-ny. Efter uvertyren följde kör ur
kantaten “Sången“ af hr Hedenblad,
komponerad till sällskapets jubileum i
höstas och då i sin helhet utförd här
på den stora O. D.-körens konsert å
Kgl. teatern. Den nu gifna vackra och
vål instrumenterade kören framkallade
stort bifall. Konserten slutade med
ett större verk, “Salamis“, grekernas
segersång, för kör, solo och orkester
af Gernsheim, en tysk komponist
(f. 1839) som skrifvit flera körverk
med orkester. Den nu ifrågavarande
är visserligen effektfull men föga
ori-ginel och kräfver en stor kör till
motvikt mot orkestern. Programmet
upptog för öfrigt en originel kör,
“Bröllop stundar“, af Sibelius, “Behagen,“ en
liflig men litet trivial kör af Heiso,
för öfrigt bekanta saker: ”Hej
dun-kom“, “Vårvindar friska“, “In Lenom“
af Wennerberg och den täcka sången
“Lille Karen“ af Hansen. De tre
sistnämnda af en mindre kör. De vanliga
applådstormarne af den fyllda salongen
framdref naturligtvis extranummer, de
vanliga vårsångerna, Björneborgarnes
marsch och “Hör oss Svea“ — båda
åhörda af stående publik — samt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free