- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
69

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 9. 4 Maj 1904 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern - Musikaliska akademien - Understöd för musikaliska studier - Grefvinnan Casa de Miranda - Kompositören Emil Sjögren - Mazérska kvartettsällskapet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Glucks “Orfevs“ uppfördes å kgl
teatera d. 29 april för 100;de gången.
Operan ”Orpheus och Euridice“ gafs
här i Stockholm först å Bollhus-teatern,
d- 25 nov. 1773 och uppfördes till
1780 summa 9 gånger, kom sedan upp
på kgl. operan i maj 1786 och
upp-lefde till 1816 summa 48
föreställningar. Den 7 mars 1894 — efter
78 års hvila — återupptogs “Orfevs“
å kgl. teatern och har sedan hållit
sig uppe på repertoaren. Vid denna
repris utfördes Orfevs af fru
Jung-stedt (Linden), Eurydike af fru Sterky
(Möller) och Eros af fröken Holmstrand.
Fru Jungstedt har de allra flesta
gångerna utfört titelrollen, och hennes
talang gaf väl anledningen till den
gamla operans återupptagande.

Det enda nya på k. teatern efter
hr Bertrams gästspel har bestått i ett
par debuter och dessa ganska lyckade,
nämligen fröken Davida Hesses och
hr Martin Oscars i ”Vikingablod“ och
den senares första återgifvande af
Wolfram i “Tannhäuser“. Fröken Hesse
har sålunda efterträdt frök. Svärdström
såsom prinsessan i Länge-Müllers opera
och hr Oscar hr Forsell som sjökonungen
i densamma. Frk. H., hvars vackra
debut som Zerlina i “Don Juan” vi
nyss omnämnt, vann samma framgång
i sin andra debutroll genom vacker
och fyllig röst, behaglig vokal som
dramatisk framställning. Hr Oscar
visade sig i de båda sista
debutrollerna vara i besittning af en stark och
välljudande baryton med i allmänhet
godt sångföredrag, redigt och
uttrycksfullt, hvarjämte han med sin resliga
figur i yttre hänseende lämpar sig
väl för scenen. Något större jemnhet
i tonbildningen och mera korrekt
vokaluttal torde snart kunna vinnas, ty
hr Oscar förefaller att vara en
intelligent sångare, som antagligen blir en
ackvisition för vår opera.

På Vasa-teatern har mellan
operetterna inflickats Auber-Scribes kvicka
opéra comique “Den svarta dominon“
med frök. Keyser i den kvinnliga
hufvudrollen, hr Adami i den manliga.
Operan gafs i det hela oklanderligt,
om än icke med samma finess i
framställningen som. förr på kgl. operan.
Vasateaterns akustik är också ej den
bästa. Af de utförande må i första
rummet ställas fröken Keyser, som
särskildt i sista aktens stora aria
utmärkte sig, och fru Grönberg-Rowe
i - Petronellas roll. Af herrarna voro
hrr Ullman och Svedelius mest
framstående. Herr Adamis röst och
naturel lämpar sig bättre för det
komiska facket än för älskareroller
sådana som Massarenas. Fröken
Hamberg och fru Ringvall fyllde väl sin
plats i de mindre partier de hade att
utföra.

Musikföreningen afslöt värdigt denna
sin säsong med ett berömvärdt
utförande af Bossis svåra och storslagna
kantat “Canticum canticorum”, hvari
ock sångsolisterna fru Edling och hr

Wallgren samt hofkapellet gjorde en
förtjenstfull insats, ej mindre än prof.
Neruda med sin säkra ledning af det
hela. Konserten inleddes med ett
nummer för stråkorkester, en konsert
af Händel, innehållande: Introduzione,
Fugato, Musette, Molto vivace och
Finale, rolig och underhållande musik,
hvaraf särdeles den täcka Musetten
och det lifliga, kvicka Vivacet slogo
mycket an. Bossis kantat är ett
stor-tänkt, lärdt och talangfullt verk.
Präktiga körer och intressant
orkesterkolorit utmärka detsamma mera än
intagande melodik. I enlighet med
uppfattningen af “Höga visan“ såsom
allegorisk framställning af förhållandet
mellan Kristus (brudgummen) och den
kristna församlingen (bruden) har
kompositionen fyndigt baserats på två
huf-vudmotiv, som genomgå det hela, det
ena en melodi till en katolsk hymn
(“Ecce panis“), det andra ett
gammal-hebreiskt med egendomligt verkande
öfverstigaude sekundintervall. De
båda motiven (heter det i förläggarens
textbok) äro så till vida af stor
betydelse för verkets utveckliDg, att man
möter dem i de mest olika
ombildningar, allt efter den allegoriska
framställningens karaktär. I ett orkestralt
intermezzo sammanträffa de slutligen
och kämpa emot hvarandra, till dess
det kristliga temat afgår med segern
i den högtidliga, med uppståndelsens
Halleluja slutande körhymnen.
Kantaten har tre afdelningar; i hvarje af
dem samtal mellan brudgummen och
bruden, omvexlande med körer.
Genom hufvudmotivens upprepning och
textens enformighet vidlåder en viss
monotoni det hela. Någon verkligt
religiös stämning eller erotik, uttryckt i
inspirerad melodik finner man ej i
verket.

Konsertens intressanta program och
förträffliga utförande motiverade väl
det lifliga bifall som efter dess slut
egnades dirigent, solister, kör och
orkester.

Programmet till Rich. Anderssons
sonatafton visade sonatens utveckling
från den gamle Johann Kuhnau (1667
—1722) genom Dom. Scarlatti (1683—
1757), bröderna Philipp Emanuel Bach
(1714—1788) och Joh. Christian B.
(1735 — 1782), W. A. Mozart (1756

— 1791) till L. van Beethoven (1770

— 1827), hvars sonat op. 2 n:r 1, F
moll, afslutade soarén. De 6
sonaterna utfördes af tre elever, Kuhnaus
och Ph. E. Bachs af fröken Astrid
Benvald (sondotter till Franz Benvald),
Scarlattis, J. Chr. Bachs och Mozarts
af hr John Cederlund, Beethovens af
frök. N. Ärnström. Särskildt intresse
väckte de väl spelade äldre sonaterna,
i synnerhet visade frök. Benvald
lof-vande talang som pianist.

Musiknotiser från
hufVud-staden och landsorten.

Kgl. teatern. Den tyska sångerskan
fröken Geraldine Farrars gästspel,
börjande med d. 9 d:s, lär komma att
omfatta de kvinliga hufvudrollerna i
“Faust“, “Romeo och Julia“, Den
vilse-förda“ och “Boheme“.

Musikaliska akademien höll d. 28
april under ordförandeskap af vice
preses, justitierådet Karl Siltverstolpe,
ordinarie månadssammanträde, hvarvid
behandlades k. remisser, skrifvelser
samt löpande ärenden. Vid företaget
val af ledamöter och associéer invaldes
till ledamöter läraran vid k.
musikkonservatorium pianisten Lennart
Lundberg, tonsättaren Bror Beckman,
Musikaliska akademiens bibliotekarie, fil.
d:r M. Boheman, och med lic. Ernst
Fogman. Till utländska ledamöter
valdes tonsättaren P. E. Lange-Müller,
Köpenhamn, tonsättaren d:r Richard
Strauss. Berlin, direktören vid
Helsingfors’ musikinstitutMartin Vegelius samt
medlemmarna af firman Steinway &

Son i New-york hrr C. Steinway, C.
Tretbar och H. Ziegler. Till associéer
valdes sånglärarinnan vid högre
lärarinneseminarium fröken Anna
Bergström och musikdirektören vid Skånska
husarregementet Olof Lidner.

Läraren i orgelspelning vid
konservatoriet S. A. Lagergren har af K. mt.
tilldelats professors namn, heder och |
värdighet.

Understöd för musikaliska studier.
Fröken Karin Bodman har erhållit ett
understöd af 500 kr för att komma i
tillfälle att ytterligare under ett år
vid konservatoriet i Geneve fortsätta
sina studier i violinspelning. Fröken
Bodman är elev af konsertmästaren
Fridolf Book och Henri Martean,
hvilken, som bekant, afslutade sitt senaste
konserterande bär med en till förmån
för denna sin elev gifven matiné i
Musikaliska akademien.

Grefvinnan Casa de Miranda återkom
d. 28 april till Stockolm.

Kompositören Emil Sjögren, som
alltsedan oktober förlidet år åtnjutit
tjänstledighet från sin befattning som
organist i Johannis kyrka och under tiden
vistats hufvudsakligen i Paris samt
nu senast en kort tid i England, har
återkommit till Stockholm och
återinträdde i tjänstgöring den 1 maj.

Mazérska kvartettsällskapet hade i
slutet af april sitt sedvanliga
årssam-manträde, därvid bland annat förekom
val af ledamöter i direktionen för nästa
spelår. Samtliga de nuvarande
återvaldes, och utgöres direktionen alltså
fortfarande af hofrättsrådet Munthe,
prof. Book, protokollsekreterare
Bergen-dahl, grosshandlare Holmberg och in-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free