- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
71

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 9. 4 Maj 1904 - Från våra grannland - Helsingfors - Köpenhamn - Från andra land - Paris - Hamburg - Dresden - Monaco - Dödsfall - Hvarjehanda - Farligt lynne - En musikalisk olycksfogel - Offenbach

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hamburg. Hugo Wolfs opera
“Cor-regidoren“ har nu äfven uppförts här.
Operan innehåller vackra melodier men
är af ringa dramatiskt intresse, och
instrumentationen eäges vara för litet
färgrik.

Dresden. Puccinis “Boheme“ — först
gifven i Tyskland 1897 — uppfördes
å kgl. operan härstädes första gången
i början af mars med stor framgång.

Steingrüber, Theodor,
musikförläggare i Leipzig, f. 25 jan. 1830, j- G
april. St. är bekant för den af
honom grundade Edition Steingräber och
var sjelf utgifvare och bearbetare af
ett antal af sitt förlags mest
gångbara verk. Så härstammar från
honom den under psevdonymen G. Damm
utgifna pianoskolan.

–––––––

hade finska komponister på programmet.
Dagen därpå gaf Filh. sällskapet i
Nya Lutherska kyrkan Händeis
“Samson”. Biträdande voro frkn Irma
Ackté och Alex. Ahnger, hr Ojanperä
m. fl, symfonikören och filharmoniska
orkestern. Dirigent Rob. Kajanus. Till
förmån för orkesterns pensionskassa
gaf Filharmoniska sällskapet d. 25 en
konsert med följande program: 1.

Tschaikowsky: Sinfonie pathetique; 2.
Sibelius: a) Andante för stråkorkester,
b) “Valse triste“ för liten orkester;
3. Mendelssohn: Violinkonsert: 4.

Rieh Strauss: “Till Eulenspiegels
lustige Streiche“. Violinkonserten
utfördes af ett elfvaårigt “underbarn”,
Michael Ellmen, elev af prof. Leop. Auer
i Petersburg. Den unge violinisten
har äfven vid andra tillfällen här
väckt stort uppseende. En konsert
gafs d. 20 af sångerskan Edith
Björkman. Körkonserter ha gifvits under
denna tid af Yliopilaskunnan
Laula-jat, Studenternas blandade kör och
sångsällskapet M. M., som biträddes
af Filharm. orkestern. Dess program
upptog bl. a. prisbelönta (1900—1904)
körer af Melartin, Törnudd, Järnefelt
och Hannikainen N:o 9 utgjorde
Finska folkvisor för solo. kör och ork.,
arrangerade af C. A. Gripenberg, N:o
10 “Vårträdet“ (ur en dikt af Victor
Rydberg) för manskör och stor orkester
af E. Melartin (Prisbeiönt 1904).
Helsingfors’ Musikinstitut hade d. 18 sin
12:e musikafton, hvarvid utfördes:
Beethoven: stråkkvartett op. 18 n:o 2;
Italiensk violinsonat från XVII årh.;
Sinding: op. 94.

Köpenhamn. April IG—30. Kgl.
teaterns pjeser med musik ha denna
tid utgjorts af: “Don Juan“, “Kain“,
“Der var en gang..." och
“Lohen-grin“ samt baletterna “Et Folksagn“
och “Napolin. Gasinoteatern har
fortfarande uppfört “Sköna Helena“ med
fru Norrie som gäst och sedan
“Lykkebarnet“. D. 16 gaf fru Cally
Monrad här sin sista konsert för
denna gång. Ett par dagar senare
gafs en konsert af
Studentsångföreningen. Ceciliaföreningens
madrigalkör, som i vår med stor framgång
konserterat i Berlin under prof. Fr,
Rungs ledning, gaf d. 29 konsert i
Köpenhamn med samma program som
i Berlin, upptagande danska folkvisor
och kompositioner af Brahms, Hassler,
Th. Laub, Fabricius, J. P. E.
Hart-mann, Henrik Rung, samt
gammal-italienarne Gastoldi, Leoni och Pizzoni.

Från andra land.

Paris. Vi Lamoureux-konserten den
28 febr. uppfördes för första gången
Vincent dTndy’s 2!a Symfoni (B dur
op. 57). Detta verk berömmes i hög
grad såsom gjutet i klassisk form och
med musik i Beethovens anda. Det
utkommer på Durande et Fils’ förlag
i Paris.

Monaco. Två nyheter ha gått
öf-ver scenen här i februari: “Pyrame et
Thisbe“, musikdrama i 2 akter; text
och musik af Edouard Tremusat —,
samt “Héléne“, Poeme lyrique i 1 akt
och fyra bilder; text och musik af
Cam. Saint-Saens, båda alltså med
handling från grekiska antiken.
Tre-musats opera är komponerad i enkel
melodiös stil. Saint-Saens’ musik
sä-ges ock vara melodisk och mest
baserad på enkelt harmoniskt grundlag
men här och der råka in på modernt
område efter mönstret af en dTndy
eller Debussat. Utförd af sådana
storheter som Melba, Heglon, Blot och
Alvarez blef premiären lysande. Detta
verk tros bli en acquisition för hvarje
operascen. Tilloppet till dessa
“crea-tions“ var så stort, att 80 å 100
francs betalades för en parkettbiljett.
Detta Saint-Saens’ nya verk är nyss
utkommet hos Dnrande et Fils i Paris.

Dödsfall.

Dvoriik (Dvorschåk) Anton, berömd
böhmisk komponist, f. 8 sept. 1841,
afled den 1 maj i Prag. (Nekrolog
med porträtt skall meddelas i nästa
nummer.

Ekhell, Gottlieb, violinist, f. 12dec.
1852 i Hernösand, son af
landssekreteraren Ekhell och hans maka, f.
Westman, f 23 mars i New-York. E. var
god violinist och blef efter slutade
studier vid Musikaliska akademien
anställd vid hofkapellet, som han
lem-nade 1886, då han flyttade öfver till
Amerika och der sedan verkade först
som orkesterspelare, sedan som
privatlärare.

Kebicek, Josef, kapellmästare vid
Philharmoniska orkestern i Berlin,
utmärkt violinist, f. 7 febr. 1844 i Prag,
afled 24 mars i Berlin. Efter sex
års studier vid konservatoriet i Prag
blef han 1861 medlem af hofkapellet
i Weimar, 1863 konsertmästare vid
böhmiska nationalteatern i Prag, 1868
första konsertm. vid kgl. teatern i
Wiesbaden, 1882 operadirektör i
Warschau, 1891 kapellmästare vid
nationalteatern i Pest, 1893 i Wiesbaden,
1897 dirigent för Philh. orkestern i
Berlin och 1898 k. hofkapellmästare
derstädes.

Hvarjehanda.

Farligt lynne. Komponisten Lully
var förfärligt häftig och detta blef
medelbarligen en orsak till hans död.
Då hans violinister i orkesten en gåDg
gjorde honom stor förargelse, köpte
sig Ludvig XIV:s favorit en sex fot
lång käpp för att bättre kunna mana
på och i nödfall röra vid dem med
käppen. En gång, under en särdeles
vild repetition, stötte han käppen så
häftigt i golfvet att den gick af och
den skarpa spetsen trängde in i hans
fot. Såret efter den förorsakade
sedan blodförgiftning, hvaraf han dog.

En musikalisk olycksfogel Till en
musikalisk och genom sin välgörenhet
bekant grosshandlare kom en dsg en
afsigkommen musikant med bön om
understöd och förklaring att han var
föremål för svåra missöden och
olyckor. Mecenaten, genom åtskilliga
bedrägerier af sådana petitionärer lurad
och derfär misstrogen, frågade då hvad
instrument musikanten spelade. Efter
något dröjsmål svarade han: att han
blåser — basun. ”Det gör jag
också“, svarade grossören helt förnöjd,
“då kan ni genast få blåsa någonting
för mig“. — ”Ja — der ser ni ju
hvilken olycksfågel jag är! Skall ni
just ha en basun i huset!“

Offenbach satt en gång i sin loge
och åhörde en repetition på sin senaste
operett. Han var insvept i pels och
sade till den närvarande Halévy: “Jag
mår ganska illa! Jag skakar af
feber, har ej kunnat sofva i natt, har
inte smakat en bit mat och är hes
som en varg — det är bäst att jag
öf-verger repetitionen och lägger mig till
sängs. — Hvad tusan göra de där
karlarne i orkestern? Det där kan
jag inte uthärda!“ — Som han sagt
detta sprang han ned och ställde sig
på dirigentpallen, kastade af pelsen
och dirigerade med sin silfverprydda
käpp, sönderbröt den i sin ifver, skrek
och gestikulerade så länge till dess allt
gick som han ville. Han hade i ifvern
glömt sitt illamående, och var till slut
nervöst omstämd och förnöjd. När han
gick plockade han samman bitarna af
käppen och sade helt stolt: »Jag har
förstört min vackraste käpp, men min
musik är räddad!“

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free