- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
85

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 11. 8 Juni 1904 - Musikbref från England, af Hildegard Werner - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

väl väl värda att göra bekantskap
med. Utom ofvannämnda ouverture: j
“Theme with Variations“, ’Triumphal
march“ ur ”Caractacus“, Incidental
music to “Diarmid and Grania,
“Meditation “Lux Christi“ “Chansons de
Nuit et de Matin“ op. 15, Three
Bavarian Dances- op. 27 och “Elevation“
op. 39.

För oss svenskar bosatta i
Newcastle on Tyne och Sunderland, är det
angenämt att höra, att kompositören
Hugo Alfvén ämnar tillbringa en del
af sommaren pä landet icke långt
härifrån.

Grefve Mörner, vår nye Svenska
och Norska vice Konsul i Tynedock,
en liten sjöstad, en och en half svensk
mil från Newcastle on Tyne, har
inbjudit vår fräjdade landsman att gästa
hos sig, och under sitt besök här
ämnar herr Alfvén komponera ett större
musikverk. Jag hoppas att Herr
Alfvén skall trifvas lika bra i Norra
England, som en annan svensk konstnär,
målaren Bengt Hedberg har gjort
under sitt fyra månaders långa besök i
Newcastle on Tyne, en stad som herr
Hedberg förklarade vara af stort
intresse för en artist att studera och
lära känna.

Hildegard NV er ner.

Från scenen och
konsertsalen.

Kgl. teatern. Maj 27. Puccini: Boheme
(Mimi: frk. Farrar, gäst). — 28. Mascagni:
På Sicilien (Santuzza: fröken Mally
Ericsson l:a deb.); Balett: Dygnets timmar.
Adam: Niirnbergerdoclcan. — 29. Gounod:
Faust (Margareta: frök. Farrar, gäst). —
30. Mozart: Figaros bröllop (Susanna: frk.
Davida Hesse, deb.; Marcellina, Chernbin:
frkn. Karlsohn, Edström; grefve
Alma-viva: hr Strömberg). — 31. Verdi: Den
vil-seförda (Violetta: frk. Farrar, sista
gä9t-upptr.).

Vaia-teatern. Maj 20, 21, 28, 30. Hervé:
Lilla helgonet. — 23—29. R. Dellinger:
Don Cesar. Operett i 3 akter af Oscar
Walther .(Maritana, Pueblo Escudero,
Donna Uraca: frkn. Keyser, Berentz, fru
Grön-berg-Rowe; Konungen, Don Fernandez, de
Mirabillos, Don Cesar, Don Ranudo de
Collibradas, Aleita: hrr. Ullman, Svedelius,
Lund, Schücker, Adami. — 31. Millöcker:
Tiggarstudenten. (Sista föreställningen i
Va-sateatern)

Musikaliska akademien. Maj 25. Konsert

af Kristiania Haandværkeres
Sangforening (se nedan).

Östermalmek/i kan. Maj 24. Konsert af

Kristiania iia and Værkeres sangforening.
Solist: operasångaren Halfdan Rode.
Dirigent: hr Iver Holter. — 28. Konsert af
Lunds studentsångförening. (Kören för
sångarfärden till Amerika). Solist:
operasångaren John Forsell; Dirigent: Filosof,
kand Alfred Berg.

Fröken Farrars gästspel, hvilket
af-slutade8 på spelårets sista dag,
fortsattes med samma stora framgång som
förut inför fyld salong, och vid sista
föreställningen var den behagliga

sångerskan föremål för den rikaste
hyllning, som tydligen innebar ett
»välkommen åter!“ Från sista dagarne
af denna operasäsong har man att
anteckna en första debut af fröken Mally
Ericsson såsom Santuzza. Då denna
debut inträffade samma afton som
Lundastudenternas konsert, kunde vi
icke bevista densamma, men
sångerskan säges vara i besittning af en
god, väl utbildad röst. Fortsatt
uppträdande på operascenen kommer
antagligen att ega rum vid nästa
spelårs början. I “Figaros bröllop“ har
fröken Davida Hesse haft sin tredje
debut såsom Susanna, älven den med
framgång, särdeles hvad röst och
föredrag beträffar. I spel och mimik var
denna Susanna stundom mera
uppsluppet än behagligt liflig. Fröken
Edström var en utmärkt Cherubin och
hennes fylliga röst tog sig väl ut i
detta parti. Mindre lyckad var hr
Strömberg som grefve, om än han
sjöng sitt parti oklanderligt. Ny var
äfven fröken Karlson i Marcellinas
roll.

Vasateatern har äfven slutat sin
termin och, som det antages, äfven
sin tillvaro, emedan en teaters
inrymmande i det stora Lundbergska
huskomplexet icke anses vara utan fara
för detsamma, publiken och de
spelande.

En behaglig konsertmatiné var den
som till fcrmån för Musikhistoriska
museet gafs i operans stora foajé d.
28 maj. En särskild lockelse var
fröken Farrars medverkan vid densamma.
På ett utmärkt sätt föredrog den
omtyckta sångerskan ett par
gammalfranska sånger från 1700-talet (“L’amour
est un enfant trompeur“, och “Maman,
dites moi“) samt afslutade matinén
med modernare fransk musik, ”Si mes
vers” af Hahn och “Valse“ af
Bem-berg. Programmet upptog först
violinnummer, Tschaikowskys ”Chant sans
paroles“ och Schuberts ”L’abeille“,
smakfullt spelade af konsertm. L.
Zetterquist, derpå fick man höra hr
Oscars präktiga röst i “Vallarelåt“ af
Widéen, Griegs “Jeg elsker dig“ och
Agathe Backer-Gröndahls “Til mit
Hjertes Dronning”. Vidare utförde fru
Anna Lang, f. Nordqvist, talangfullt
ett harpsolo, “Barcarolle”, af
Hasselmans, och den Gyllenhammar’ska
frun-timmer8trion till lutackompanjemang
”Minna satt i lunden”, ”1 den stilla
dal” och “Sjung, sjung!“ Hofkapellm.
Richard Henneberg utförde hela tiden
pianoackompanjemaoget. Matinén
hedrades med närvaro af konungen samt
prins Carl med gemål och hade för
öfrigt en talrik och di3tinguerad publik.
Efter fröken Farrars första nummer
ledsagades hon af öfverintendenten
Buren från estraden ned till konungen,
som en lång stund samtalade med
henne. Hon hade samma dag erhållit
medaljen “Literis et artibus“.

“Kristiania Haandverkers
sangforening“ — icke bestående af bandt-

verkare i vår mening utan af köpmän
etc. — hade rätt talrik publik på sin
första konsert i Ostermalmskyrkan och
bifall saknades icke. Sången gick med
god precision och nyansering under hr
Holters ledning, men tenorernas
röstklang var något tunn. Programmet
upptog följande, mera allvarliga
nummer: Ritter: Ambrosianske Lovsang,
Prætorius: Julesang, Kjerulf: Jubilate,
amen! Grieg: Toro liti (med
barytonsolo). Holter: Choral, Conradi:
Solnedgang, Reissiger: Olav Trygvason.
Mendelssohn: Beati mortui, Grieg:

“Den store, hvide flok“ (med
barytonsolo) och “Landkjending“ för kör,
barytonsolo och orgel. Sistnämnda
nummer utfördes på orgelläktareD, de
öf-riga i koret. Programmet fylldes med
orgelnummer, utförda talangfullt af
dir. Alb. Lindström: ”Högtidsmarsch“
af honom sjelf och en Fantasi af
Guil-mant. Sångsolisten hr Halfdan Rode
lät höra en vacker mjuk baryton och
sjöng särdeles vårdadt.

Andra konserten, mindre talrikt
besökt, bevistades af konungeD, som
hel-sades af kören med svenska
kungssången. Publiken åhörde denna
stående likasom den vid konsertens slut
sjnDgna norska nationalsången: »Ja,

vi elsker». Programmet var följande:
Kjerulf: Brudefærden, Selmer:
Kjæm-pevise, Peterson-Berger: “På fjället i
sol», Grieg: »Bådn låt» (humoresk med
solo), Holter: »Jeg reiste en deilig
sommerkvæld, Kjerulf: Serenade ved
strandbredden (med solo), Grieg: »Toro
liti”, Abt: “Sommeraften“, Reissiger:
“Olav Trygvason“, Grieg: “Springdans”
(med solo). Bellman: Morgonsång vid
sjön ("Böljan sig mindre rör“) och
Selmer: Vort land. Rikt bifall
framkallade extranummer.

Knappt har man här hört en
ypperligare sångkör än Lundastudenternas,
på sångarfärd till Amerika. En
utsökt vacker röstklang, specielt hos
tenorerna, en imponerande styrka och
förträfflig ensemble utmärkte
densamma. Programmet pi deras konsert i
den öfverfylda kyrkan upptog: prins
Gustafs “Vårsång“, Södermans ”Sjung,
sjung!”, Kjerulfs ”Kan det tröste”, O.
Lindblads ”Stridsbön”, Wennerbergs
“Hör oss Svea!“, Kapfelmanns
”Vårsång“, Palms ”Under röDn och syrén“,
Körlings “Sten Sture“, Reissigers “Olav
Trygvason“, Widéens “Dalmarsch“,
Griegs ’Den store hvide flok“ och
Pa-cius’ “Björneborgarnes marsch“.. Hr
John Forsell medverkade som solist i
Kjerulfs, Körlings och Griegs sånger.
Rikt bifall och bisseringar förekommo,
hvilket ej hänsyn för lokalen kunde
förhindra.

Musiknotiser från
hufVud-staden oeh landsorten.

Kgl. teatern. Spelåret afslutades d.
31 maj med uppförande af “Den
vilse-förda“. Derefter vidtog ”Det kgl.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free