- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
87

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 11. 8 Juni 1904 - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Svensk och norsk sång - Svensk musik i utlandet - Göteborg - Från våra grannland - Kristiania - Helsingfors - Köpenhamn - Från andra land - London - Sonzognos pris - Dödsfall - Hvarjehanda: Georg Anthes - Till våra prenumeranter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

pondenser ocktå på följande märkliga
sätt om norsk och svensk sång: Ehuru
den norska massängen har mycket att
lära i Sverige, hvad utvecklingen af
röstklang angår, så tror jag dock att
när det gäller den musikaliska
utformningen ställa vi våra kraf högre.

Det har på senaste tiden i Sverige
talats tungt vägande ord om den
s venska manssångens ensidiga
utveckling i riktning af vokalt effektsökeri.
Man skall på den svenska Operan
också finna en ganska iögonenfallande
brist på stämDing och lyrik. De
lyriska stämmorna synas alla ha
forcerats ut i den likfärgade hjälteklangen.
Vi ha ju själfva haft tillfälle att
beundra en röststyrka som Forsells,
men stämningen, musiken,
färgläggningen — hvart tog den vägen?

De norska sångarne ha alltid sökt
hålla lyriken och nyanseringen i ära
— trots mången gång sviktande
materiel. Och om denna Stockholmskor
gifvit de svenska bröderna en liten
antydning i riktning af att hålla
musikens ideal högst också i manssången,
så har det vunnit mycket. Man skall
kanske upptäcka denna skillnad
emellan bravur och lyrik, när
Stockholmspubliken nu får tillfälle att anställa
en jämförelse emellan Forsells och
Rodes utförande af “Den store, hvide
Flok“.

Srensk musik i utlandet. Gustaf Häggs
pianosonat i D moll har spelats i
Geneve på den nyligen af konservatoriet
derstädes anordnade uppvisningen.
Sonaten spelades af en framstående elev
till den bekante pianisten och
komponisten Willi Rehberg, som fällt de
vackraste omdömen om kompositionen
i fråga, och som i sitt förslag till
program upptog densamma, dertill
äfven direktionen enhälligt efter
pröf-ning lemnade bifall. Sonaten har
äfven tidigare spelats vid täfling mellan
prof. Rehbergs elever. Gustaf Häggs
öfriga pianokompositioner, äfvensom
Jakob Adolf Häggs, spelas rätt
mycket i Lausanne och Geneve, i hvilken
förstnämnda stad prof. B:s fader är
mycket ansedd pianolärare.

Göteborg. Den 22 och 23 maj
kon-8erterade här “Fredriksstads
sangforening“ under ledning af dr. Nils Buch
med biträde af barytonisten Christian
Saabye från Kristiania. Den 1 juni
gafs konsert i Bethlehemskapellet af
Lundastudenternas Amerikakör, och d.
10 skulle T. T.-8ångarne göra
konsertbesök här. Stora teatern har till
maj månads slut haft “Tummeliten“
att bjuda på.

Från våra grannland.

Kristiania. Maj 22—juni 6. På
Nationalteatern har fru Oselio-Björnson
ett par gånger, senast 31 maj,
upp-trädt som Carmen. För öfrigt har
repertoaren varit dramatisk med gäst-

spel af frök. Bloch från Köponhamn.
Fahlströms teater har ihållande
uppfört “Orfeus i underjorden“. En
märklig annons i tidningarna
tillkännagif-ver att ”Musikforeningen“ från nästa
säsong öfvergår till ett slutet
sällskap. Biljettförsäljning till
konserterna kommer derför att upphöra. Nya
medlemmar intagas. I midten af juni
ämnar svenska K. F. U. M -kören,
under dir. Hugo Lindqvists ledning,
konsertera här.

Helsingfors. Maj 21—4 juni.
Tea-trarnes repertoar har denna tid endast
upptagit dramatiska pjeser. D. 4 juni
började Vasa-teaterns operetturné från
Stockholm sina föreställningar här på
Brunnshusteatern med Suppés “Donna
Juanita“. Helsingfors’ Musikinstitut
har i sista dagarna af maj htft tre
offentliga uppvisningar, den första i
Nikolaikyrkan, följande i Normally
-ceum. Programmet bar bland större
verk upptagit af Beethoven:
Violinsonat, violinkonsert, pianosonater; af
J. S. Bacb, konsert, C dur, för 2
flyglar och stråkorkester, piarokonserter
af Chopin, Saint-Saens, sånger etc.

Köpenhamn. Maj 13—6 juni. Kgl.
teaterns portar stängdes med maj
månads slut. Den 1 juni gafs dock en
afskedsföreställnii g för frök. Regine
Nielsen, då “Figaros bröllop“
uppfördes. Repertoaren af pjeser med
musik har upptagit “Liden Kirsten“,
“Der var en gang .. ”Hvita frun”,
“Trubaduren“ och ”Lohengrin“. Herr
Navål har fortsatt sitt gästspel vid
kgl. teatern och gaf d. 2 juni i
förening med fru Kragballe-Spiro en
konsert i Tivoli konsertsal. D. 19 maj
afslutade fru Anna Norrie sitt
gästspel i “Sköna Helena” på
Casino-tea-tern.

Från andra land.

London. Säsongen på Couventgarden i
har begynt och danske operasångaren
Herold vid sin debut här gjort stor
lycka 3om LohengriD.

Sonzognos pris af 50,000 lire för
den bästa 1-akts-operan skall nu till j
att utdelas. Juryn har med sitt val
fallit alternativt på tre enaktare, >Den |
blå dominon» af Franco, »Manuel Me- |
nendez» af Filiasi samt
»Getvakter-skan» af parisaren Dupont, elev af i
Massenet. Hvardera operan skall upp- !
föras fyra gånger innan juryn
bestämmer hvem som blir den slutlige
pristagaren.

___)V~. __

Dödsfall.

Hol, Richard, en af Nederländernas
mest produktiva och populära
tonkonstnärer, f. 23 juli 1825 i Amsterdam,
har nyligen aflidit i Utrecht. Efter

studier vid kgl. mufikskolan i
födelsestaden. slog han sig ned der såsom
pianolärare, blef 1856 dirigent för
sångsällskapet “Amstels Mannenchor“
och “Sällskapet för tonkonstens
befordran“, 1863 stadsmusikdirektör,
organist vid domkyrkan och direktör för
musikskolan i Utrecht; har derjemte
varit dirigent för Diligentia-konserterna
i folkpalatset i Amsterdam. Han har
komponerat omkr. 125 verk, deribland
operor, symfonier, kammarmusik,
ballader för soli, blandad kör och ork.,
ett oratorium “David“, messor,
piano-och sångstycken etc. Isynnerhet har
hans manskörer och sånger blifvit
populära i Holland. Talrika
utmärkelser hade kommit honom till del
under hans mångåriga musikaliska
verksamhet.

Åhman, Maria, Pauline, född
Landby, skicklig harpspelerska, f. 20 april
1812 i Stockholm, afled här den 29
maj.

Elev af J. A. Berg och den på sin
tid ansedde harpvirtuosea Edouard
Pratté var hon anstäld som harpist
i kgl. hofkapellet härstädes 1851 — 81.
Hon var äfven 1871 —1875 samt
1887 — 1891 lärarinna i harpspelning
vid härvarande konservatorium.

Hvarjetianda.

Georg Anthes, den bekante f. d.
gästen på Stockholmsoperan, råkade
vid sitt gästspel för omkr. ett år
sedan i Newyork ut för ett missöde.
Han hade som Lohengrin i sista akten
just tagit afsked af Elsa och skulle
stiga i snäckbåten för att ge sig af,
då han halkade och föll i Scheldes
“vågor“. Men han drunknade ej utan
visade sig straxt derefter leende och
förnöjd inför publiken, tackande för
dess bifall.

Till våra prenumeranter!

Med teatrarnas stäDgning och
sommarens inträde har det högre och
egentliga musiklifvet afstannat här i
hufvudstaden, såsom för öfrigt nästan
öfverallt, och därmed äfven intresset
för detsamma trängts tillbaka. Svensk
Musiktidning gör därför, i likhet med
några andra musiktidningar, sitt
vanliga sommaruppehåll, under “den döda
säsongen“. Från och med
nästkommande september månad fortsättes
tidningen, såsom förut, med två nummer
i månaden.

Vördsammast

Bedaktionen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free