- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
94

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 12. 3 September 1904 - Följetong: Kvarnhjulspolkan. Ett minne - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. Teatern - Operans senaste spelår

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Under sommaren på Ljnsterö på en
familjefest, der ujgdoineu klädt ut sig
till landtligt bröllopsfolk, hade han gått
i spetsen för tåget, och mei
»Ljusterö-polkans» sprittande rytmer lifvat till
jublande fröjd. En skämtsam
broit-ningstäflan med »nämndeman» i
bröllopsskaran slutade så olyckligt att
spelmannen segnade ner med afbrutet ben.

— Nu låg han där inne i stad n,
tvungen till orörlighet, plågad af häftiga
smärtor, och ehutu han var en ovanligt
tålig patient, kom det dock ibland
stunder af missmod. Dörren till
sjukrummet öppnades sakta och två af
kamraterna i kapellet stego ftain till bädden.

— »Hvorledes, har du (let Pierre» —

— sade alltviolinisteu med den
trefli-gaste danska brytning — »meget slet,
synes jeg. — Du må dkk ha nlgot
att more dig med. L dt mosik maaske?»
Det for ett skälmaktigt leende öfver
det vänliga ansiktet. —

Men den sjuke skakade eueigiskt på
hufvudet. Musik! Ah bevare oss! Det
enda, som kunde tcösta en menuiska I
som han för ett afbrutet ben, var väl !
att 6lippa höra musik — operan
isynnerhet. Han hade hört Max Bruch
hela natten. »Jag hatar musiken!»
utropade han. —

»Det göra vi alla, förstås,» sa !e
flöjiisten, »man kan inte lefva den
förutan ändå. Det är nog musik du
be-höfver för att bli frisk — Ah, du skail
få höra en hel orkester».

»Ska ni göra er det rysliga besväret I
att dra hit instrumenterna också, och
plåga er extra, ni som får pinas hela
dagen med repetioner, representationer,
lektioner och annat oljud i toner. – j
Det förbjuder j»g» — inföll deras sjuke
kamrat.

— »Men om vi skulle spille — uden
instrument?»

»Ja si då, gubbar; det vore en annau
sak?

Topp! — — men pianist maa vi alt
ha med enda»

— »Ja, ingen af er ä’ gidlof någon
Dunkaschin till yrkesvirtuos. Då skulle
det lilla lif jag har kvar stryka åt!—»,

De hjertegoda kamraterna! Huru
villigt de uppoffrade sin korta frist under
släp och trålande för att lindra hans
lidanden. (Forts.)

-—–––––-

Från scenen och
konsertsalen.

Kgl. teatern. Aug. 18. Meyerbeeg:
Profeten (Bertha, Fides: fruar Lindberg,
Man-dahl; Johan af Leyden: hr Ödmann) —
19. Bizet: Carmen (Carmen: fröken
Edström; Don José, Escamillo: hrr Nyblom
och Oscar). — 20. Donizetti : Leonora.
—-22. Wagner: Tannhäussr (Elisabeth,
Venus: fruar Hellström, Lindberg; Tann-

häuser, Wolfram: hrr Nyblom, Oscar). —
24. Gounod: Faust. — 25. Thomas:
Mignon. — 26. Verdi: Aida (Amonasro: hr
John Husberg, 2:a deb.; Aida: fru
Lyk-seth-Scherven, Ramphis: hr G. Sjöberg .

— 27. Wagner: Den flygande Holländaren
(Holländaren: hr Forsell). -— 29. PucciNi:
Tosca. — 30. saint-saens: Simson och
Delila (Delila: fru Jungstedt, Simson, Dagons

öfversteprest: hrr Nyblom, Sjöberg) —
31. Duni/.etii: Regementets dotter. Balett:
Dygnets timmar.

Såsom ofvan synes har operan
under början af detta spelår haft en
mycket omvexlande repen oar med olika
pjeser för hvar och en af de 11
spel-dagarne. En ny debut har hr John
Husberg haft såsom Amonasro i ”Aida11
hvari fru Lykseht-Scherven efter fru
Osiberg utfört titelrollen och hr
Sjöberg haft en ny roll som Ramphis.
Hr Sjöberg har också för första
gången framträdt som Dagons
öfversteprest i “Simson och Delila“, likasom
hr Oscar med härroparen i
”Lohen-grin” och Escamillo i ”Carmen".
Sa-int-Saéas’ opera gafs såsom
festföreställning för den här i augusti
samlade Nordiska medicinska kongressen,
hvars utländska medlemmar därtill
inbjudits af de svenska. Till de
inbjudna öfverlämnades särskildt tryckta
program på veläogpapper i guld och
färgtryck, försedda med en vy af
operahuset. Prins Carl bevistade
föreställningen. I ett följande nummer skall
närmare omnämnas debuter och nya
rollinnebafvare.

Djurgårdsteatern har under
sommaren haft dramatisk repertoar men
börjar med 1 september en operettsejour
med Planquettes omtyckta
“Cornevil-les klockor“.

Musiknotiser fpån
huf’vud-staden oeh landsorten.

Kgl. Teatern. Det nya spelåret
började d. 18 augusti med uppförandet
af Meyerbeers “Profeten“ med senaste
rollbesättning i hufvudpartierna. Två
af operans förnämsta artister, sedan
lång följd af år verkande vid
densamma, nämligen fru Caroline Östberg och
hr C. F. Landquist, ha upphört att
engagerade tillhöra dess personal. Fru
Östberg kommer dock att fortfarande
uppträda i en och annan roll; man
hoppas ock att hr Landquist, om äfven
som gäst, skall åter beträda
operascenen. Af nyengagerade nämnas två
tenorer: br C. Hagman, hvilken förra
spelåret gästade såsom Don José och
Lohengrin, samt den tyska sångaren
Modeste Menzinsky, som för sin vackra
röst väckte mycken uppmärksamhet,
då han gästade här i LoheDgrins roll
vid M:me Acktés gästspel förra hösten.
Hr G. Sjöberg lär nu äfven vara
engagerad vid operan.

Biljettkuponger till operans
föreställningar säljas helgfria dagar kl. 1—4
e. m. å teaterns kansli. KupoDgerna
gälla till parkett och första raden och
säljas i häften å 100 kronor, de för
parkett innehållande 28 kuponger, de
till första raden 25.

Kort efter afslutandet al förra
spelåret förordnades till ledamöter i
styrelsen för k. teaterns aktiebolag till
d. 30 juni 1907 första hofmarschalken

O. Printzsköld, öfverintendenten Axel

Buren och direktören för Musikaliska
akademiens konservatorium V.
Svedbom, af hvilka hr Printzsköld skall
vara ordförande i styrelsen och br
Burén verkställande direktör och chef
för Operan.

Operans senaste spelår. Under
detsamma har gifvits 234 ordinarie
föreställningar, däraf 4 symfonikonserter,

2 Griegkonserter, en konsert med
biträde af fru Aino Ackté samt en
konsert med uteslutande arbeten af Hugo
Alfvén å programet och under
kompositörens ledning. Dessutom ha gifvits

3 föreställningar af Coqtielin ainé med
franskt skådespelarsällskap, 10
föreställningar af Det Danske Kgl. Teater
samt en konsert af sångsällskapet O. D.
Bland teaterns ordinarie föreställningar
ingå 7 matinéer, 5 barnföreställningar
och 25 andra föreställningar till lägre
pris.

Abonnemang har äfven under den
gångna säsongen varit anordnadt en
gåDg i veckan, tillsammans 30
föreställningar, hvarförutom åtskilliga
platser abonnerats för samtliga
föreställningar.

Under den gågna spelterminen,
omfattande tiden 19 augusti 1903—11
juni 1904, ha uppförts 41 operor, 3
baletter samt sångspelet
”Värmlän-dingaina”.

Af inhemska tonsättare har Wilhelm
Stenhammar varit representerad med
“Gillet på Solhaug” och Wilhelm
Pe-terson-Berger med “Ran”.

Af utländska tonsättare ha följande
varit representerade: P. E.
Lange-Miiller — “Vikingablod“; Gluck —

— “Orfevs“; Mozart — “Trollflöjten“,
“Don Juan”, “Figaros bröllop“; Weher

— "Oberon“; Flotow — “Martha“,
"Ale8sandro Stradella"; Wagner —
“Den flygande holländaren“,
“Lohengrin“, “Tannhäuser“, “Mästersångarne
i Nürnberg“, “Rhenguldet”,
“Valky-rian“; Méhul — ”Josef i Egypten“,
Boieldieu “Hvita frun“, Meyerheer —
”Profeten”, “Hugenettorna”; Adam —
”Konung för en dag“,
“Nürnberger-dockan”, Gounod — “Faust“, “Romeo
och Julia“; Thomas — "Mignon”: Bizet

— “Carmen“, Saint-Saens — ”Simson
och Delila”, Dclibes — “Lakmé“,
Rossini — Wilhelm Teil“; Donizetti —
“Leonora“, “Regementets dotter“.
Bel-lini — ”Norma“; — Verdi — “Den
vilseförda“, “Aida“; Boito —
“Mefisto-feles“; Mascagni — “På Sicilien“,
Leoncavallo — “Pajazzo“; Pucdni —
“Tosca”, “Boheme“; Tschaikoirsky —
“Eugen Onegin“, “Jolantha“.

Bland ofvan nämnda operor äro
följande nya för säsongen: “Vikingablod“,
“Tosca“ samt Eugen Onegin”.
Nyin-studerade äro operorna “Alessandro
Stradella”, “Den vilseförda“ och
“Niirn-bergerdockan“.

Uppförda fristående baletter äro:
“Skuggbalett“, ”Dygnets timmar“ samt
“BarneDS juldröm“ (ny för säsongen).

Vid de tre Coquelinföreställningarna,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free