- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
105

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:r 14. 8 Oktober 1904 - Carl Reinecke (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Redaktør och utgifvare:

N:r 14. frans j. huss.

Telefon: Brunkeberg 14 97.

NORDISKT MUSIKBLAD.

Stockholm den 8 Oktober 1904.

Expedition: Kammakaregatan 6>

Pris: Helår 5 kr. Losnummer 25 öre.
Annonsprls 20 öre pr petitrad.

plats som musikdirektör i Barmen, var
1859—1860 akademisk musikdirektör
och dirigent vid Singakademien i
Breslau och blef 1860 kapellmästare för
Ge-wandhaus-konserterna i Leipzig samt
tillika lärare vid dervarande
konservatorium (i pianospel och fri komposition).
Emellertid fortfor han med sina
konsert-resor och vann stor framgång som
pianist. Ar 1895 efterträdde honom Arthur
Nikisch som dirigent i Gewandhaus men
han förblef fortfarande lärare vid
konservatoriet och utnämndes 1897 till
dess studiedirektor.

Vid hans nämnda jubileum [-karakteriserar-] {+karak-
teriserar+} honom en hans landsman

sålunda: ”Såsom dirigent har
Rei-necke i synnerhet inlagt stor
för-tjenst i fråga om Schumanns
instrumentalverk. Haydn och
Mozart samt Mendelssohn
tolkade han äfven med fin
stilkänsla och grundlig förstå-

else. För de moderna
komponisterna (Berlioz, Liezt,

Wagner) hade han ingen
sympati. Pianisten Reinecke har
visat sig beundransvärd
såsom kammarmusik-spelare,
Mozart-tolkare och
sångac-kompanjatör. Hans spel bar
ej någon prägel af
virtuos-me8sighet utan var egnadt att
ingifva afsky för allt modernt
flitter i den vägen. För en
rätt uppfattning och
framställning af Mozarts och
Beethovens pianomusik har den
vidterfarne konstnären äfven
skriftligen verkat. Så har han
skrifvit “Zur Wiederbelebung
der Mozart’schen
Klavierkonzerte“, “Die Beethovenschen
Klaviersonaten“, etc. Från
den
Mendelssohn-Schumann’-ska epoken — säger
slutligen bedömaren — är Reinecke
afgjordt en af de
intressantaste personligheterna i den
nyare musikhistorien.

Carl Heinr. Carsten Reinecke
föddes d. 23 juni 1824 i Altona och
erhöll sin fullständiga musikaliska
utbildning af fadern J. P. R. Reinecke, en
utmärkt musikpedagog. År 1843 gjorde
den unge Reinecke sin första
konsertresa såsom pianovirtuos till Danmark
och Sverige, skördande stort bifall
hvar han lät höra sig.

Efter ett längre uppehåll i Leipzig
konserterade han i flere af
Nord-Tysk-lands städer och i Danmark samt blef
1846 utnämnd till hofpianist hos kung
Christian VIII i Danmark, hvilken
anställning han innehade till 1848.
Derefter uppehöll han sig en tid i Paris
och blef 1851 lärare vid konservatoriet
i Köln. Från 1854 till 1859 hade han

Carl Reinecke.

Carl Reinecke.

Sfter Theodor Kirchners död, som
inträffade förliden höst, kan man
såsom Nestorn inom den tyska,
och kanske hela, musikvärlden
beteckna Carl Reinecke, den mångårige
kapellmästaren vid Leipzigs
Gewandhaus, som denna sommar, d. 23 juni,
fyllde sina 80 år. Mera mångsidig än
Kirchner, som hufvudsakligen gjort
sig känd såsom efterklassisk
pianokomponist, har Reinecke verkat icke
blott såsom dirigent utan äfven såsom
pianist och fruktbar komponist. I den
senare egenskapen är det knappt
något område för komposition, hvarpå
han icke försökt sig, från solosången
till operan, från pianosaker
för barn till symfonier för
stor orkester.

Den betydelsefulla
födelsedagen firades i Leipzig med
tre dagars musikfes! er,
börjande d. 22 juni med en
konsert i Gewandhaus.
Programmet, endast innehållande
jubilarens kompositioner,
upptog hans symfoni i C moll,
violoncellkonserten i D moll,
de två sista satserna af
pianokonserten N:o 1 i Fiss moll,
uvertyren till “König
Manfred“ och sånger. Den 24
juni uppfördes på “Neues
Theater“ hans komiska opera
“Der Gouverneur von Tours“,
hvarefter han hedrades med
fackeltåg och serenad af
sån-garförbundet “Teutonia“.

Äfven här i Stockholm blef
den åldrige tyske tonsättaren
hedrad med uppförande af
hans uvertyr “Prologus
sole-mnis” vid Musikaliska
akademiens senaste högtidsdag i
våras, såsom vi då nämnde.

Till ledamot i denna akademi
blef Reinecke redan 1875
invald.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free