- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
108

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 14. 8 Oktober 1904 - Musikbref från Göteborg, av H—t - Brefkort från Berlin, af Anteros - Musikpressen - Litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i det hela fri tonbildning samt goda
ansatser till ett intelligent föredrag.

1 en aria nr op. Semiramis af Rossini
fick hon tillfälle att prestera en jemn
och äfven i höga lägen mjuk
koloratur. Fröken Josephssons pianospel
utmärkte sig för mjukt anslag och
mycket musikalisk uppfattning. Hon
spelade J. S. Bachs ”Italienisches
Konzert“, Andante F-dur af Beethoven.

2 Sonater af Scarlatti samt Etude op.
10 N:o 3 af Chopin.
Aceompagne-mentet till s&ognumren sköttes af
fröken Mathilda Bohle.

Den 30 September gaf C. F.
Lund-qvist konsert i K. F. U. M:s sal.
Den 63-årige sångaren visade sig
ännu vara i så godt som oförminskad
besittning af sin härliga och mäktiga
stämma och tolkade med oförliknelig,
gripande värme ett stort antal
romanser, arior och sånger. Hans
hjerte-varma, ädla och naturliga föredrag
gör honom allt fortfarande till
Sveriges förste konsertsångare.

Den 5 Oktober gåfvo herrar
Herman Sandby (violoncell) och Percy
Grainger (piano) en tyvärr fåtaligt
besökt konsert i Handelsinstitutets sal.
Programmet öppnades med Sonat för
Piano och Cello af Grieg, som
spelades med mycken fart och liffullhet
och der i synnerhet pianisten
utvecklade en kolossal energi. Herr Sandby
spelade sedermera Suite för Cello af
Giuseppe Yalentini och Tema con
va-riazioni af Tscbaikowsky med vacker
och kraftig ton samt ett intelligent
föredrag. Herr Grainger spelade 3
Choral-Vorspiele af Bach-Busoni,
Romanze fiss-dur af Schumann samt
Ra-koczy-Marsch af Liszt och hade
härvid tillfälle att visa en ledig och
mycket uppdrifven teknik. Konserten
af-slutades med “Skandinavisk folkmusik
för Cello och Piano“ af Percy Grainger.
Den unge konsertgifvaren hade här
på ett ganska originelt sätt
harmoniserat några nordiska folkmelodier.

Den 8 Oktober gaf fru Bokken
Lasson, biträdd af norske skådespelaren,
Harald Stormoen, inför fullsatt salong
en visafton. Fru L. har svåra
konkurrenter i Scholander och fru Norrie,
men lyckades dock i ett flertal visor
på olika språk få fram den rätta
stämningen och rycka publiken med sig.
I “Le vieux mendiant“, “Die galanten
Mädchen“ och “Kvindesind“ inlades
mycken sann känsla och naturligt
uttryck. Fru L:s behandling af de
olika språkens uttal var mönstergill.

Herr Stormoen uppläste på ett
utomordentligt sätt några präktiga
berättelser af Hans Aanrud och skördade
för desamma mycket bifall.

H-t.

Brefkort från Berlin.

Sept. 1904.

Under sommaren ha vi i utlandet
ej lyckats uppspåra någon nämnvärd
nyhet på det musikaliska området, och
först med denna månads ingång har,
efter vanligheten mera lifaktighet
in-trädt. Oafsedt den nya charmanta
baletten “Phryné“ med musik af
Louis Ganne — en ny triumf för Cléo
de Merode, hvars konst ju
företrädesvis håller sig inom klassicitetens
gebiet — på “Olympia“ i Paris och en
helt enkelt makalöst vacker
danspan-tomimrepresentation på Kejs.
Marinski-teatern *) i Petersburg, är från Berlin,
hvarest vi jemväl hade tillfälle att i
“Kgl. Opernhaus“ njuta af en
ypperlig föreställning af Rossinis “Barbier
von Sevilla“, der Franz Nardi och
G er aldine Farrar glänste i grefve
Al-mavivas och Rosinas partier, samt en
ej mindre utmärkt dito af Wagners
“FliegendeHolländer“ med Theodor
Bertram i titelrollen, **) en liksom de
nyss anförda visst redan för stock- [
holmarne välkänd prestation, att
notera den på ”Centraltheater“
upptagna burleska operetten “Tannhäuser“.

Isynnerhet en med det likalydande
Wagnerska mästerverket bekant
åhörare torde ej kunna undgå att
sen-tera denna visserligen något starkt
pepprade, men högst dråpliga parodi
och, äfven om en eller annan af den
store germanske tondiktarens
“Verehrer” möjligen ropar på profanation,
motstå den skrattretande verkan af
densamma. Äfven om Karl Binders
till stycket arrangerade musik,
hvilken ej mindre än den från Johann
Nestroys penna härrörande texten
förråder en van och skicklig “faiseur’s“
hand, till öfvervägande del består af
operettmu8ik efter det bekanta
receptet, så har tonsättaren här och der
vetat att effektfullt infläta operans
hufvudmotiv. Framgången af
förevarande “Tannhäuser“-version, hvartill
icke minst det öfverdådiga utförandet,
i främsta rummet af titelrollen och
Elisabeths parti, återgifna af Oskar
Braun och Emmy Raabe-Burg bidrog.
— i afseende på uppsättningen anslogo
speciellt framställningarne af de mest
populära operafigurerna, Nattens
Drottning och Sarastro, Fides och Profeten,
etc. etc., som librettisten haft den
lyckade idén låta passera revy vid
sångarfesten i Wartburg —, kommer
sannolikt ej allenast att sträcka sig
utom Tyskland, utan äfven att mana

*) Densammas alltigenom väl
oöfverträff-liga balettkår har särskildt att uppvisa så
utsökta solodansörer som de unga
bröderna Nikolai och Sérgei Legat, hvilkas
motstycke man, åtminstone i våra dagar,
torde få leta efter vare sig i Wien eller Paris.

**) Derjemte må med största
erkännande framhållas Emmy Dcstinns Senta och
Ernst Kraus’ Erich samt orkestern under
den — från hofteatern i Wiesbaden —
nyförvärfvade prof. Schlars liffulla ledning.

till efterföljd i fråga om en
“Lohen-grin“ och “Tristan“-

Antcros.

Musikpressen.

På Fr. Skoglunds förlag (Seelig &
C:is Förlagsfirma, Sthlm) har
utkommit:

för en eller flere röster:

Unga Röster. 100 sånger, ordnade för
skolbruk af Alice Tegnér. Pris
kr. 2,75.

Fullständiga titeln på boken är “160
sånger af klassiska och moderna
tonsättare. För skolbruk ordnade och
delvis harmoniserade“.
Utgifvarin-nan, som under flere år ledt
sångun-dervisningen vid läroverk i Stockholm
och på Djursholm, der hon länge
varit bosatt, har, som bekant, gjort sig
fördelaktigt känd genom utgifvande af
flere häften barnsånger, hvilkas
lyckade melodier hon sjelf till stor del
komponerat. Innehållet i
föreliggande sångbok är följande: Förord.
Förklaringar af i sångboken
förekommande tempobeteckningar m. m. I.
Fosterländska sånger och folkvisor. II.
Sånger med vexlande innehåll,
alfabetiskt ordnade efter tonsättarens namn.
III. Högtidssånger och koraler
(rytmiska). Biografiska notiser.
Förteckning å sångerna. Förteckning å
textförfattarna. Alfabetiskt register. —
Sångerna äro dels satta flerstämmigt,
dels enstämmigt med piano- eller
orgel-ackompanjemang. För närmare
förteckning öfver det omvexlande, väl
valda innehållet saknas här utrymme.

—’X––––

Litteratur.

På Breitkopf & Härtels förlag,
Leipzig, har utkommit:

Zeitschrift der Internationalen
Musik-Gesellschaft. Jahrg. V. Heft. 12. Sept. 190J.

Innehållet i detta häfte är
följande: J. G. Prod’homme (Paris): Hector
Berlicz jugé par Adolphe Adam. —
Erich M. von Hornbostel
(Wilmers-dorf-Berlin): Melodischer Tanz. Eine
musik-psychologische Studie. — Ch.
W. Pearce and W. Barclay Squire:
(London): Notes on Dunstable. — Rieh.
Münnich (Berlin): Christian Erbach und
Hans Leo Hassler. Ausgewählte Werke.
Erster Teil. — Musikberichte;
Nachrichten; Notizen etc.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free