- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
115

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 15. 25 Oktober 1904 - De hufvudsakligaste formerna för orgelmusiken i dess utveckling till Joh. Seb. Bach - Musikpressen - Följetong: Rouget de l’Isle och Marseljäsen, af E. Minstrel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

till de enskilda delarne (verserna) i
“Cantus firmus“ utbildades till
verkligt kontrapunktiskt konstverk. Denna
konst förirrar sig till en början rätt
ofta in på det världsliga området; då
var också andligt och världsligt föga
eller alls icke åtskilda. I
Ammer-bachs Tabulaturbok (1571) finner man
sålunda följanda följande innehåll:
“Dausar, Gaillarder, glada motetter
med koloraturer och löpningar“. En
brokig samling af tyska andliga
sånger, franska dansstycken, världsliga
sånger etc. Samma väg har inslagits
af tyskarne som af fransmännen: de
senare utgå från sånger, från Nokia,
Chansons, Conzonen till fritt formade
stycken, i synnerhet till större
variationsformer, endast med den
åtskillnaden att fransmännen från det
världsliga området ej mera finna återvägen
till den äkta andliga orgelmusiken.
Tyskarne deremot kan man icke,
äf-ven i fråga om Bachs fritt bildade
“Partiter“, alltid frånkänna den
kyrkliga karaktären. Representanterna för
denna franska konst äro: Nicolas le
Begue, Charpentier. Clérambault m. fl.

Erån det särdeles stora området för
den fria tyska orgelmusiken må
nämnas såsom representanter för den
för-Bach’ska tiden: Johann Pachelbel och
Georg Muffat, två sydtyska mästare
af allra första ordningen, af hvilka
den förstnämnde i sitt inflytande på
Bach länge icke varit nog mycket känd
och uppskattad. Båda mästarnes verk
föreligga i nya upplagor af Max
Seif-fert och Hugo Riemann. Som franska
representanter för denna genre af fri
orgelmusik har man att nämna:
Francois Couperin le Grand (utgifning
ombesörjd af Brahms och Chrysander),
Ramean och — för att taga ett
exempel från nyare tid — Charles Henri
Alkan.

Prof. Reimann slutar den
ofvan-nämnda uppsatsen med att anbefalla
åt hvarje organist såsom hufvudsak
att införa Bachs orgel-koraler och
-förspel i gudstjensten. ”1 stället,”
säger han, spelar man sentimentala
ada-gior ur Rheinbergers och Mendelssohns
orgelsonater, vattenh altiga
kompositioner af Guilmant och annan ej blott
okyrklig utan stundom lättfärdig
orgelmusik (konsertsatser o. dyl.) Bättre
då att orgeln är tyst.“

Musikpressen.

På Abr. Lundquist8 (G. Abr:son
Lundquists) förlag har utkommit:

För piano, 2 händer:

W. l’eterson-Berger: I somras. 6

pianostycken. Pris 2 kr. ;

J. Offenbach: Frihetsbröderne (Rö-

verne). Potpourrie med öfverlagd text.
Pris 2 kr.;

Morley, Charles: Den lilla virtuosen.
(Op. 91.) Små pianostycken, ä 50—60 öre;

Trobäck, Otto: Abbazia. Valse
moderne. Pris 1 kr.

För kammarorgel:

Album för kammarorgel. 15 stycken för
orgelharmonium, lör kyrkan och hemmet
samlade och delvis arrangerade af (iustaf
Hägg. H. II. Pris kr. 1,50.

För violin och piano:

Salon-Album för violin och piano. H. II
och III ä 2 kr.

För en röst med piano:

A1 f v é n, H u g o: Klockorna, dikt af Frith •
Holmgren, för baryton (b—gess) och
orkester. Klaverutdrag. Pris 2 kr.;

Bedinger, Hugo: Sånger. N:o 9—14:
Saga vid spiseln (d—d) Och hvarför drö- |
ja (h—f), Jag ser uppå dina ögon (g—
ess), En nyårslåt (c—f), Fanjunkar Berg
(d—giss) ä 60 öre, Vårtecken (dess—ass),

75 öre.

Eriksson, Josef: Augustihymn (h—e).
Pris 75 öre.

Fosterländska sånger för skolan. Tris
35 öre.

För en eller flere röster:

Folkskolans Sångsamling. Gamla och nya
af barnens älsklingssånger, ordnade i fyra
årskurser af V. Söderberg. (H. I. l:a och
2:a årskursen, 45 öre; H. II 3:e och 4:e
årskursen 55 öre.) Kompl. 1 kr.

På Elkan & Schildknechts förlag
har utkommit:

Franz Ber\vald: Quartett n:o 2 A-moll
för 2 violiner, altviol och violoncel!.
Partitur pris 3 kr, stämmor pris G kr.

På Carl Johnns förlag har
utkommit :

För piano, 2 händer:

Germer, H., Praktiska studier förden
pianospelande ungdomen. l:a Häftet. Pris
kr. 1,50,

På Wilhelm Hansens förlag
(Köpenhamn) har utkommit:

För piano, 2 händer:

Sjögren, Emil: Prel ude et Fugue op.

39 ä Madame Berta Sjögren.

Peterson-Bergers nya pianostycken,
med titel på fyra språk äro mindre
anslående än hans förut utgifna.
Första stycket påminner mycket om hans
manskvartett “På fjället i sol“. För
öfrigt äro styckena mera harmoniskt
pikanta än öronfägnande. Vackrast
tycks oss n:o 5, deri tonarten
gess-dur gör utförandet mindre lätt. —
Samlingen “Den lilla virtuosen“ har
en liten -skämtsam titel, alldenstund
styckena i den äro helt enkla och
af-sedda för nybörjaren, utan oktavsprång
och n:o 1 och 2 hållande sig inom 5
toner. För små nybörjare äro de
emellertid lämpliga. Styckena
tituleras “Den första violen“,
“Majblomman“, “Helsning från Alperna“,
“Båtfärden“, “Den glade Tyrolaren“ etc.
och äro utgifna i 15 små häfton. —
Trobäcks vals har en vignett med
ut-sigt öfver Abbazia, det svenska
kunga-residenset i början af detta år. —

Det af G. Hägg utgifna “Album för
\ orgolharmonium“, H. 2, innehåller:
Festmarsch ur “Tannhäuser“,
Frühlingserwachen af Em. Bach, Andanten af J.

! Lachner, Rheinberger och J. Löw,
Aftenbon af N. v. Wilm, Lohengrins
afsked och förspel ur Wagners
“Lohen-i grin“, Virgo gloriosa af Söderman,
Slummersång af E. Jonas, Consolation (
af Liszt, Förtröstan och I
grafkapellet af G. Hägg, Aftonsång af Ad.
Jensen samt Fuga af G. Merkel. —
“Salong-Album“ för violin och piano,

H. 2, innehåller: temligen lätta
stycken af Liszt, Gungl, Raff, Ries, Löw,
Rubinstein, Tschaikowsky, Henselt
och R. Wagner, H. 3: af Rubinstein,
Becker, Jensen, Volkmann, Reinecke,
Wieniawski och Martini.

Af sångerna äro Alfvéns
»Klockorna» tillegnad hr John Forsell, och
äfven utförd af denne med orkester
på k. operan. Texten är både svensk
och tysk. — Bedingers sånger äro i
enkel vis-stil med väl skrifvet, äfven
enkelt ackompanjemang. — Erikssons
sång är mera i dyster oktober- än i
augustistämning och är i denna
egenskap ganska anslående. — Häftet
»Fosterländska sånger» innehåller blott
14, allbekanta sådana, utgifna och
valda af en vid 7:de allm.
flickskole-mötet i Stockholm tillsatt kommité.

— »Folkskolans sångsamling»
innehåller jemte en hop enstämmiga
sånger, 16 psalmer, en del af messan
och 11 tvåstämmiga sånger.

Berwalds kvartett, som för ett par
år sedan utfördes af Aulinarne, har
nu utkommit i tryck, en sak för
hvilken våra kvartettspelare böra vara
förläggaren tacksam, om än
utgifvan-det till en del har stöd af
subskription. — Germers »Praktiska studier»
iunehåller små förträffliga öfningar,

17 i detta häfte. — Sjögrens
»Prelude et Fugue kan rekommenderas
såsom en intressant komposition för
dem som ej äro rädda att taga itu
med sådan mera lärd än lätt och
populär musik.

FÖLJETONG.

Rouget de 1’Isle och
Marseljäsen.

Af

E. Minstrel.

En kall och bitande decemberafton
1791 stodo två personer i en elegant
salong i den gamla staden Strassburg.
Det var en orolig tid man lefde uti,
och de båda männen representerade
tvenne mot hvarandra fiendtliga
partier. Den äldre var baron de Launay,
en ädling af gamla stammen, och den
yngre en fattig ingeniörsofficer — ifrig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free