- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
131

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 17. 23 November 1904 - Musikkorrespondens från Dresden och Stuttgart, af Anteros - Litteratur - Musikpressen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Musikkorrespondens från
Dresden oeh Stuttgart.

Stuttgart, nov. 1904.

Efter att hafva afslutat min
”opera-sejour“ i Berlin med en ståtlig
föreställning af “Riet zt”, Wagners första
mera betydande musikdrama, hvarest,
förutom Wilhelm Griining i titelpartiet,
fr. Goelzes Adriano och Ik. Iteinls
Irene voro anmärkningsvärdt
framstående prestationer, att ej särskildt
omnämna orkestern under den lille, till
det yttre sä oansenlige d:r Mucks
energiska ledniDg*), bar materialet för
mina förevarande meddelanden så pass
tillvuxit, att jag måste begränsa mig
till största möjliga korthet.

De f. n. under högsta ledning af
exc., grefve Nikolaus von Seehach
stående bofteatrarne i Dresden hatva
åtskilligt förändrats, sedan G. W.
deri-från sände sina så entusiastiska
musikepistlar till Sv. Musiktidning.
Oaf-sedt att “Kgl Schauspielhaus“ efter i
höst verkstäld renovering från att ba
varit en rätt enkel teaterbyggnad
blif-vit synnerligen elegant och smakfull,
saknas numera af de stjernor, som då
lyste på deras horizont, framför allt
Wagner-sångerskan fk. Malten och
tenoren Anthes, hvarjemte mot
repertoaren kan invändas, att den ej fullt
”följer med sin tid“, samt att de
förekommande nyheterna emellanåt äro
föga lyckligt valda. Detta var till
den grad förhållandet med
enaktsope-ran “Totentanzhvars premiär
nyligen egde rum, att kritiken var snart
sagdt enhällig i sitt ogillande af ej
allenast sjelfva pjesen, utan äfven och
icke minst af dess upptagande. Också
är redan den af tonsättaren, wienaren
d:r Alexander Siks efter Marx Mullers
liknämnda poem bearbetade libretten—-,
med sin framställning af hur, trots
alla försighetsmått samt under det man
med festligheter söker hålla modet
uppe, den under 1300-talet i Italien
grasserande pesten i skepnad af en
svart domino inträder i en toscansk
konungaborg, med sin kyss gifver
döden åt den unga, af sin gemål fegt
öfvergifna och af honom med demonisk
makt oemotståndligt tjusade
drottningen samt till sist med draget svärd
anställer ett allmänt blodbad bland
hofvet — verkligt motbjudande. En
tidning anmärker till och med
dräpande, att publikeu för dylika
styckens öfvervarande gjorde bäst i att
förse sig med koleradroppar! Den
företrädesvis ytterst larmande musiken
vittnar väl om trägna studier,
isynnerhet af Wagner, men om ringa
sjelf-ständig skaparetalang samt förfaller i
den slutliga “dödsdansen“ till mer än
lofligt banal trivialitet. Trots en
utmärkt tolkning, med hr Perron och fr.
Krnll i de båda hufvudpartierna, kunde

*) Densamme erinrar både i ena och
andra hänseendet mycket om vår Richard
Henneberg.

ock pjesen med knapp nöd uppnå två
representationer.

Om mera urskiljning och smak
vittnade återupptagandet af Lwtzings
fjortonde och sista opera, uOpertiprobe*,
en liten “enaktare“, som visserligen
ej går upp mot hans tidigare och
större verk, en “Wildschütz“, “Czar
und Zimmermann“ etc., men som dock
med sin naivt älskvärda komik samt
behagliga och lättfattliga musik
verkade formligen välgörande efter
“Totentanz’“ vederstyggligheter, hvartill
äfven utförandet bidrog, framför allt
af den tacksamma rollen
kammarjungfrun — “kapellmästaren“ Haneben,
hvilken gaf fk. van der Osten, en
dotter tili den äfven i Sverige välkände
skådespelaren, tillfälle att i sång och
spel ådagalägga en vacker
subrettbe-gålning. I högsta måtto anslående,
ja så hänförande, att vi på det
varmaste anbefalla den till våra egna
teaterdirektioners uppmärksamhet, är
en s. k. “tonmäreheu“, “Das Glück“
(Lyckan), jemväl enaktsopera, som har
vissa beröringspunkter med
“Opernhaus’“ senaste nyhet, i det att också
den dryftar ingenting mindre än
lif-vets och dödens problem samt att i
dess “hjälte“, den gamle eremiten
Winfrid får lykta sins- dagar efter att
ha njutit en kyss af lyckans fé.
Däremot synes densammas diktare, d:r
Theodor Kirchner, hvilken
ursprungligen behandlat sitt ämne i berättelsen
“Das allerbeste“,*) rent af ha varit
inspirerad af Schillers sköna vers:

»Ein mächtiger Vermittler ist der Tod.

Da löschen alle Zorneaflammen aus;

Der Hass versöhnt sich, und das schone
Mitleid

Neigt sich, ein weinend Schwesterbild,
mit sanft

Anschmiegender ITnarmnng auf die l’rne»

Denna försoningens anda återkliogar
äfven i kompositörenp, österrikaren
frih. Rudolph von Prochåzkas härliga
ton sättning, hvarur må framhållas
orkesterns målning af feens
”Waldeszauber”, som förvandlar eremitens
undangömda skogsvrå till ett jordiskt
paradis, samt naturandarnas sånger,
hvilkas stämningsfullhet förhöjdes af
den pittoreska skogedekorationen med
sina porlande källsprång och öfriga
lyckade sceniska anordningar.
Titelpartiet uppbars här af “Opernhaus’“
alltjemt på höjdpunkten af sin konst
stående primadonna Marie Wittich,
Winfried af barytonisten Carl Perron,
också han en af dess stödjepelare.

Forts.) Anteros.

Litteratu r.

På Breitkopf & Härtels förlag,
Leipzig, har utkommit:

Zeitschrift der Internationalen
Musikge-sellschajt. .Taghrg. VI Heft 1 och 2 Okt.
Nov.).

*) Offentliggjord 1897 i tyska tidskriften
»Jugend».

Sammelbände der Internationalen
Musik-gesetlschaft Jahrg. VT Heft. 1 (Okt. Dec.
1904).

Innehållet i dessa häften är följande.
I Zeitschcrift H. 1: Amtlicher Teil:

Bericht über die Verhandlung des I
Kongresses der Internat.
Musikgesellschaft. — Die Aufgaben der Intern.
Musikges. Von Hermann Kretschmar

— Satzungen der Intern. Musikges.

Redaktioneller Teil: Ernst Rychnovsky
(Prag): Ein deutsches Musikkollegium
in Prag im Jahre IG LG — B. D.
Korganow (Tiflis): La musique du

Caucase — Ilosa Newmarch (London):
Tschaikow.skys Early Lyrieal Operas

— Ad. Thürlings (Bern): Schweize-

rische Festspiele — Musikberichte,
Vorlesungen. Notizen etc. — H. 2.
Amtlicher Teil: Besondere Bestim-

mungen über das Præ.-iiium d. Intern.
Musikgesellschaft — Redaktioneller
Teil: Edgar Istel (München): Peter
Cornelius als Mensch und Künstler.

— A. L. Rose (London): A private
Collection of African Instruments —
B. Münnich (Berlin): Das zweite
deutsche Bao’ifest iu Leipzig — 6.
Bor-cher3 (Leipzig): Der zweite
musikpeda-gogische kongress in Berlin (6—8 okt.
1904) — Altr. Heues (Leipzig): Carl
Heinrich Graun. “Montezuma“ —
Musikbericbte etc.

Sammelhände H. 1 innehåller:
Michel Brenet (Paris): Deux comptes de
la Ckapelle-Musique des Rois de France

— A. Mayer-Reinach (Kiel): Zur
Geschichte der Königsberg, Hofkapell ein
den Jahren 1578—1720 —Elsa
Bienenfeld (Wien): Wolffgang Schmeltzl,
tein Liederbuch (1544) und das
Quodlibet des XVI Jahrhunderts — Andre
Pirro (Paris): Louis Marchand — J.

S. Sbedlock (London): The Harpsichord
Music of Alessandro Scarlatti —
Edgar Istel (München): Einiges über Georg
Benda’s ”akkompagnierte“
Monodramen.

Dessa “Sammelbände”, af hvilka vi
först nu fått oss något häfte tilleändt,
innehåller mera utförliga uppsatser än
de som förekomma i “Zeitschrift“.
Utrymme saknas oss att redogöra för
de särskilda uppsatsernas innehåll.

Musikpressen.

På C. W. K. Gleerups förlag, Lund,
har utkommit.

G. T. Lundblad: Kyrkosångens vänners
samling af Koral-Preludier, byggda på
koralmotiv. II. 1: kr. 1,50; II. 2: 2 kronor.

Första häftet af dessa preludier
upp’ager sådana till 18 koraler andra
häftet till 53 med hänvisningar (i båda)
till 53 koraler i Hæffners koralbok.
Då flere koraler här ha flere preludier
uppgår dessas antal till ungefär dubbla
mot koralerna i hvarje häfte.
Beträffande innehållet i dessa häften äro af

J. Morén 25, And. Jobs 55, Carl
Lun-dell 36, J. G. Herzog 6, Ch. Rink 4,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free