- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 25 (1905) /
125

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 16. 2 Nov. 1905 - Musikbref från Göteborg, af H—t - Litteratur - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sistycken af Sjögren inlade fru M.-S.
däremot rätt mycket lif och föredrag.

Knut Nyblom gaf den lti Oktober
i Konserthuset en populär visafton vid
luta. Programmet upptog både glada
och allvarliga visor. Bland de förra
må nämnas Fredmans sång N:o 4
(Riddareeden) af Bellman, som gafs
med träffande stämning, samt “Calle
Gla mä sola” af Helfrid Lambert, där
glädjen fick ett sannt uttryck. De
allvarliga visorna gjorde sig i
allmänhet ej så bra, med undantag dock för
den bretagniska berzeusen, till melodi
af konsertgifvaren, som ntfördes med
finess och innerlighet samt god
röstbehandling.

De båda för Göteborg obekanta
konstnärerna Arthur Hartmann
(violinist) och Ernesto Consolo (pianist) ha
gifvit två konserter här den 23 och
26 dennes, en i K. F. U. M:s sal
och en i Konserthuset. Pianisten
visade sig vara en angenäm bekantskap,
som med en glänsande teknik och
särdeles mjukt anslag förenar ett
intelligent och pointeradt föredrag. Särskildt
som Chopinspelare utmärkte han sig.
Hans utförande af denne pianoskalds
dikter och drömmar var träffande.
Violinisten, herr Hartmann, äger,
äf-ven han, en högt utbildad teknik, men
tonen är ojemn och ej vacker. Hans
temperamentlösa föredrag gör hans
spel enformigt och i längden tröttande.

11—t.

Litteratur.

Hos Wahlström & Widstrand,
Stockholm, har utkommit (i kommision):
Lagerbjelke, Lina. Musikerbiografier II.

»Musikerbiografierna» af Lina
La-gerbielke, hvilkas l:a häfte icke
kommit oss tillhanda, innehåller i det
of-van nämnda sådana öfver Cherubini,
Auber, Meyerbeer, Rossini, Berlioz,
Chopin, Liszt, Verdi, Gounod,
Saint-Saens, Rubinstein och Tschaikowsky
jemte lyckade medaljongporträtt.
Biografierna, om 8—1U sidor hvardera, äro
mera populära skisser än utförliga
biografier och såsom sådana ledigt skrifva
och underhållande, med stundom
träffande omdömen. Ett och annat kan
man ha att anmärka. Sålunda, då det
säges om Chopin, att han under sin
barndom ej väckt något uppseende, så
är det väl icke fallet, ty redan som
9-årig spelade han offentligt och
betraktades som underbarn. Att Anton
Rubinsteins pianokompositioner
betecknas såsom egentligen »små
genrebilder» ger ej begrepp om honom som
pianokomponist. Många af hans
kompositioner för pianot äro både svåra
och stora, rent af konsertmessiga, och
dessutom borde hans betydande
kammarmusikverk ej ha förgätits.

Finsk Musikrevy N:o 20, Andra
oktoberhäftet, har utkommit, innehållande:
Ett inlägg i frågan om klockare- och
orgauisiskolornas omorganisering, af
Otto Andersson. — Den ungerska
folk-och zigenarmusiken af A. Cserna (forts,

o. slut). — Generalrepetitionerna till
symfonikonserterna såsom
folksymfoni-konserter, af Elis Lagus. Topelius’
första utkast till »Prinsessan af
Cypern». — Litteraturanmälan. —
Tidskrifterna. — Smånotiser.

Neue Zeitschrift für Musik. N:o 43
innehåller: Calligula: Zeit- und
Streitfragen im Musikleben. Indiskrete
Ansichten eines Unbeteiligten. 2. Vom
Gegenseitigkeitsprinzipe. — Dr.
Walter Niemann: Neue Klaviermusik, II.
— Noten am Bande, etc.

Från scenen oeh
konsertsalen.

Kgl. teatern.

Okt. 1 ts, 20. l’uccini: Tosen.

10. Mozart: Figaros bröllop.

21. 29. Donizetti: Regementets dotter
(To-nio: hr Schweback. deb.); Mascagni:
Tå Sicilien (21 Toriddo: hr Schweback,
deb.).

22. Mozart: Don Juan.

23. Gounod: Faust (hr Fahlman, deb.).

25. Tschaikowsky: Eugen Onegin.

26. » Jolantha (frk. Yalb.

Svärdström, La
gäst-upptr.);

> Leoncavallo: Pa-

jazzo.

27. Boito: Mefistofeles

28. t:a Symfonikonserten. Beethoven: 1.

Symfoni N:o 1, C-dur; 2 Violinkonsert (hr

L. Zetterquist); 3 Symfoni N:o 5, C-moll.

| 30. Verdi: Den vilseförda

Nov. 1. Bizet: Carmen (Zuniga: hr
Strömberg; Frasquita, Mercedes: frkn. Lin
degren, Hesse).

2. Verdi: Trubaduren.

Östermalmsteatern.

Okt. 17—31, Nov. 1, 2 Offenbach:
Orpheus i underjorden, (fr 24 Orfeus: hr
Oscar Half).

Musikaliska Akademien.

Okt. 17, 21, Nov. 1. Konserter af hrr
Arthur Hartmann och Ernesto
Consolo.

24. Konsertföreningens la
abonnemangskonsert. Mozart: 1 Uvertyr tiil
»Idomeneo»; 2 Pianokonsert, D-moll
(hr Stenhammar); 3 Reeit. o. aria ur
»Don Juan» (fru C. Ostberg); 4 Rondo
och Serenad. B-dur N:o 10 för 2 oboer,
2 klar., 2 aliklar, 4 valdth., 2 fag., 2
kontrab.; 5 Symfoni, G-moll.

30. Konsertföreningens La
Kammarmusikkonsert. Medverkande:
Aulin-kvar-tetten och hr Viili. Stenhammar. 1.
Fr. Berwald; Stråkkvartett, Essdur;
2 Cesar Franck: Pianotrio, Fiss-moll,
op. 1; 3 Beethoven: Stråkkvartett,

Ess-dur, op. 74.

V etenskapsakademien.

Okt. 27. Frödings- och visafton af hr
Svante Fagerström.

Nov. 1. Prager stråkkvartetten (J.
Herold, B. Broz, O. Va v ra, M. Skvor).
1 Fr. Smetana: kvartett »Ans mein-

em Leben»; 2 Beethoven: Kvartett
O-dur, op. 18. N:o 2; Fr. Schubert:
Kvartett D-moll.

Operan »Carmen» har nu gått
öfver scenen med till en del nya
dekorationer, ny balett och rollbesättning,
den senare bestående i att hr
Strömberg öfvertagit Zunigas samt fröknar
Lagergren och Hesse Frasquitas och
Mercedes’ partier. Konsert samma
afton operan gafs hindrade oss att
bevista »Carmen»-föreställningen.
Debuter ha fortsatts, som ofvan synes,
af hrr Fahlström och Schweeback, den
senare med ny roll som Toriddo.
Fröken Svärdström har ånyo, börjat
uppträda på operan, först som Jolantha,
en af hennes mest lyckade roller.
Operan har under förra månaden haft så
godt som fest föreställningar, i det kgl.
hofvets gäster, hertigen och
hertiginnan af Connaught samt deras dotter
prinsessan Patricia, äfvensom prins
Gustaf Adolf med gemål, prinsessan
Margareta, och andra medlemmar af
vårt konungahus flere gånger bevisfat
representationerna. Den första
symfonikonserten med Beetho ven-program
blef, under förste hofkapellm.
Nord-qvi8ts ledning, en högt 8’ående
musiknjutning och hade lockat »fullt hus».
De båda symfonierna utfördes
fulländade och hr Zetterqvist glänste med
sitt klockrena, artistiska spel i
violinkonserten.

En annan högst vörderik konsert var
Mozart-konserten, som inledde
Konsertföreningens säsong. Programmet till
den gaf ytterligare bevis på hr Aulins
stora förmåga att uppställa intressanta
program vid sällskapeis konserter.
Denna Mozarts-konsert inleddes med den
präktiga »Idomeneo»-uvertyren, hvarpå
följde den härliga D-moll konserten,
hvari pianopartiet med eärdt-les
klarhet och pietet utfördes af hr Stenham
mar. Den förtjusande Romanzan tro
vi emellertid som mellansats skulle
vinna på att gifvas med något
långsammare tempo. Tredje numret, Donna
Annas andra aria, den s. k.
»href-arian», i »Don Juan», fick med sin
rika koloratur af fru Östberg ett
mästerligt utförande, som tillskyndade
henne så intensivt bifall att hon som
extranummer bjöd åhörarne på
Cheru-bins förtjusande aria ur »Figaros
bröllop», kanske än förträffligare
återgif-ven. Mycket intresse väckte
serenadnumret af blåsarne. Till siat fick man
höra den bekanta G-moll-symfonien, en
skönhet, hvars lifliga drag något
be-sknggas af ett tunnt sorgflor, men som
icke förtjenar epititet »dyster»,
hvilket en kritiker tillagt densamma.
Konsertföreningens första
kammarmusikkonsert gafs i Musik, akademiens
orgelsal, som var fullsatt. Första
numret utgjordes af Fr. Berwalds till
formen fria men af spirituella idéer och
sköna detaljer genomväfda
Ess-dur-kvartett, hvarpå följde en pianotrio af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1905/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free