- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 25 (1905) /
142

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 18. 4 Dec. 1905 - Musikpressen - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Snoilsky och \V. K. Hansen, de öfriga
af komponisten. Sista kvartetten är
en vexelsång mellan baryton
(Engelbrecht) reh kör. Somliga i samlingen,
t. ex. »Våren», klinga rätt bra, men
sångprna äFO i allmänhet föga originella.

Musikalierna från Elkan &
Schildknecht äro mest instrumentalsaker.
Det innehållsrikaste p anohäfret är
Nina Wahlströms »Albnmblad» med
vackra och väl skrifna ehuru ieke djup
gående stycken. Mindre äro de öfriga
häftena, som innehålla lätt och
populärt hållen pianomusik, Cronholius
-Dufvoposten» samt -Eko från
Elbe-dalen»,Komzaks »Folkvisa» och »Saga»,
Heins’ Menuetter, den sista den
bekanta ur »Don Juan». Ma Schema
äro af mera vanlig beskaffenhet liksom
dansmusiken, hvaraf Ellen Sandels
»Margaretavals» prydes «f hertiginnans
porträtt, omgifvet af prestkragar på blå
grund Af humoristisk natur är
»Känguruh Pilkan» — Petres »Ave Maria»
för violin och piano är ett
stämningsfullt stycke. »Myrtenkronan», arr. för
samma instrument, är en gammal
bekant god vals. — Af mmdre vanligt
värde är Haydns »Largo» i
stråkkvartett, hvars utgifvande länder
förläggaren till heder. — Cnopins bekanta
»Sorgmarsch» har af dir. Hägg väl
arrangerats för orgel; den användes
ofta, som bekant, vid kyrkbegrafningar.
En annan förtjänstfull »arrangör» är
dir. L. Ang. Lund, såsom han visar
med sitt »Melodialbum» för
orgelhar-momum, hvars rika innehåll vi ej ha
utrymme nu att redogöra för.

Af sångerna är naturligtvis Sara
Wennerbergs »Jänter» en munter vma
lämplig för fru Anna Norries repertoar
Af motsatt natur är »Det döende barn»
af Regina Werner till Andersens dikt
som fått en stämningsfull mu-iktolk
ning. — I samlingen »Manskvartetter»
innehåller ett häfte nyländska, ett sven
ska folkvisor; tredje häftets sång
»Blomstrens saga», i folkvisans s’il,
med barytonsolo är af tonsättaren till
egnad Qvartettsångareförbundet i Stock
holm.

(Fortsättning af »Mus’kpressen» och
Litteratur-anmälan måste uppskjutas
till nästa nummer.)

Från seenen oeh
konsertsalen.

Kgl. teatern.

Nov. 17, 24, dec. 2. Puccini: Boheme.

(Mimi: sign. Maria Labia,
gäst).

18, Verdi: Den vilseförda.

19, dec. 4. Tschaikowsky: Jolan-

tha (frk. Svärdström);
Leon-cavallo’ Fajazzo.

20, 23. Beethoven: Fidelin, opera

i 2 akter. Andra akten afd.
i 2 tablåer. 50:de gången.
100:de årsdagen af operans

22

25

26
27
29

Dec. 1

första uppförande 20 nov.
1805 Leunora, Marcellina:
fru Östberg, frk. Hesse;
Flo-restan. Don Ptzarro, Dun
Fernando, Jacquino: hrr
Men-zint-ky, 8tieb. 1,Sjöberg, Malm;
R cco: hr Svedeliua, deb.)
Boi t o: Mefistojrlcs
Marga-reta-Hel-na: sign. Labia;.
Bizet: Carmen Carmen: fru
Hellström).

Gounod: Romeo och Julia.
(Julia: frk. Svftrdström.
Tschaikowsky: Eugen
One-gin.

R. Wagner: Lohengrin.
(Elsa: frk. Svärdström )
Gounod Faust (Margareta:
frk. Svärdström.)

Thomas: Mignon (Mignon:
frk. Hesse).

Östermalmsteatern.

Nov. 17, 26, dec. 3. L. Varnev:
d’Artagnan (matiné).

18—23. Offenbach: Orpheus i
underjorden.

24—dec. 3. Damen från nattkaféet,
lustspel af G. F’eydau. Fru
Wiehe-Bereny, gast

Musikaliska Akademien.

Nov. 21. Konsert af fröken Astrid

Ydén. Biträdande: frk. Maja
Kohier (sång och lir Vilh.
St-nhammar.

24. Mozart-aftnn afhrr T. Aulin

och V. Stenhammar.
Biträdande: frök. Valb.
Svärdström.

28. Konsertföreningens 2:a

abonnemangskonsert.
Biträdande solist: hr Georg
Höe-brrg (viol): dirigent: hr Tor
Aulin. 1 J. H. Roman:
In-troduzione, Grave e Andante
för oik.; I. Louis Glass:
Symfoni D dur N:o 3, op. 30
,inanu«kr. ; 3. J. Brahms:

Vi.-lin-konsert (hr Höeherg);

4. G orges Bizet:
>L’Arlesi-enne-Suite N:o 2.

Vetenskapsakademien.

Nov. 21. Kons rt af operasångaren Carl
Carlander. Biträdande fru
Mally Högberg, frök. Anna
Lisa Carlander.

23. Konsert af fru Hilma Mun-

the-Sandberg iviol).
Biträdande. fru D.
Afzi-lius-Boh-lin, frk. Märtha Ohlson, hr
Tor Aulin.

29. Konsert af hr H.
Jackson-Norris. Biträdande: fröken
Märtha Ohlson.

Dec. 1. Konsert af komponisten Louis
Glass och violinisten G.
Höeberg. 1. G. Höeberg:
Sonat för violin och piano,
G dur, op 1; 2. Beethoven:
Kreutzersonaten för viol och
piano, op. 47; Mozart: Sonat
lör viuliu och piano, A-dur.

Jakobs kyrka.

Nov. 25. Org-lkonsert af dir. Alb.
Lindström. Biträ-lande: frök. Z.
Wall, hrr L. Zetterqvist, Er.
Kjellström.

Östermalmskyrkan.

Nov. 27. Konsert af sångsällskapet O.

D. från Upsala. Dir.: hr Ivar
Hedenblad.

En högtidlighet för vännerna af
ädel klassisk musik var uppförandet

af Beethovens »Fidelio» på
lUO-årsda-gen af operans första uppförande i
Wien den 20 november 1805 Med
bortseende från den tideos stil i
af-seende på text och delvis äfven
musik, framstår dock Beethovens enda
opera såsom ett af de härligaste
sceniska musikverk, som skapats,
upp-fyldt som det är af gripande och
sköna musiknummer. I afseende på
vokalmusik var ju Beethoven opraktisk
och stälde orimliga fordringar på
rösterna, och detta spörjes ej minst i
detta hans verk, exempelvis
fängelseduetten och F.orestan-arian. Men med
detta och ett och annat odramatiskt i
komposition får utan öfverse.
Beträffande slutet af operan, kunde en del
strykningar af upprepningar vidtagas
utan skada eller brist på pietet.
Utförandet, med nästan ny rollbesättning,
var berömvärdt Fru Östberg är, som
man vet, en värderad Fidelio och vann
med sin stora aria rikt bifall.
Fiore-stan återgafs förträffligt af hr
M-nzin-sky. Vackrare stamma i detta parti hsr
man ej hört här sedan Ö Imaun 1882
sjöng d-tsamma, om än Brai bost med
sm röststyrka lyckades beherska det.
For första gängen sjöng hr M. sin roll
på svenska och med godt uttal.
Fröken Hesse« Marcellina och hr Malms
Jacqoino kunde ej bättre representeras
och i Roccos parti gjorde hr Svedelius
med sin ypperliga stämma en lyckad
debut, om än spelet skulle ha vunnit
på mera gemytlighet i scenen på
fängelsegården. Hr Stiebels Pizarro skulle
ha vunnit på en lugnare framställning
och bättre maskering. Körerna klin’
gade vackert och det hela gick
mönstergill under hr Hennebergs ledning.
Som vanligt spelades den härliga
»Leo-nora»-ouvertyren, C-dur n:o 3, före
sista tablån.

Som Carmen bar fru Hellström
upp-trädt under f. d. fru Jungatedts
tjänstledighet. Sängpartiet, äfven i lägre
registret, sköttes af henne med vanlig
talang och sådan utvecklades äfven i
spelet, men sjelfva Carmen-karaktfiren
öfveren88täminer mindre med den
värda artistens blida naturel. Signorina
Labia synes fortsätta sitt gästspel med
framgång

Af konserter må först nämnas hrr
Aulin och Stenhammars Mozart-afton,
lika intressant som njutningsrik,
hvilket den talrika publiken ock tycktes
finna; ett bevis på att enkel musik af
denna gamla klassiska sål ännu kan
uppskattas. Programmet upptog
sonater för violin oeh pi»no F-dur (Pet.
N:o 9), E-moll (Pet. 4) och B dur (Pet.
15) Snmt solosånger: »Trennung und

Wiedervereinigung», »An Cbloe»,
»Der S Ife des Friedens», »Schon
klopfet mein liebender Busen» och
»Warnung» samt, exira »Wiegenlied»,
alla behagligt sjungna af frök.
Svärdström med hr Stenhammars fina
ackompanjemang.

Fröken Y -éns konsert gafs inför en
talrik och tacksam publik och är förut

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1905/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free