- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 26 (1906) /
25

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:r 4. 17 Febr. 1906 - Magna Lykseth-Schjerven (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NORDISKT MUSIKBLAD.

Stockholm den 17 Febr. 1906.

Expedition: Kammakaregatan 6.

Pris: He!år 5 kr. Lösnummer 25 öre.
Annonspris 20 öre pr petitrad.

26:e Årg.

Redaktör och utgifvare:

N:r 4. frans j. hu8s.

Telefoni Brunkeberg 14 97.

Magna Lykseth-Sehjerven.

land kgl. operans arlister
intager den sångerska, hvars
porträtt illustrerar detta
vårt nummer, en
framstående plats. Jemtefru
Östberg har hon på senare år innehaft de
förnämsta partierna inom sopranfacket
och detta med en framgång som
vunnit erkännande af såväl publik som
kritik. Då denna tidning har tiil en
af sina uppgifter att redogöra för
verksamheten vid vår första lyriska scen
och uppmärksamma dess mera
framstående artister, så ligger det nära till
hands att nu framhålla den i fråga va
rande konstnärinnan af den särskilda
anledning att hon under
närmaste tiden kommer att
framträda i en ny maktpåliggande
rol såsom Rachel i »Judinnan».

Vi vilja då kasta en återblick
på fruLykseth-Schjervens
verksamhet vid vår operascen med
följande biografiska teckning.

Magna Lykseth är född
i Kristiania 1874. Sina
sångstudier begynte hon vid
musikkonservatoriet derstäde8
under ledning af den utmärkta
sångerskan, fru
Basilier-Magel-s-n, som man här i Stockholm
har i angenämt minne, när hon
i början af 1870-talet, då
fröken Ida Basilier, från sitt
finska fädernesland kom hit och
debuterade på kgl. operan, der
hon sedan 1872 — 74 var
engagerad. Sällan har man der
fått höra en sådan ypperlig
koloratur som hennes t. ex.

Philines i »Mignon» och
Ros-sinas i »Barberaren», i
hvilken rol hon senast lät höra
sig som gäst för jemt trettio
år sedan. Fröken Lykseth
hade således med all säkerhet
en god ledning vid början af
sina sångstudier. Efter dessas

afslntande tog sångerskan engagement
vid Lombergs operasällskap, som 1898
—99 flerstädes i Sverige gaf
operaföreställningar. Vid dessa uppträdde
fröken Lykseth som Leonora i
»Trubaduren», Elvira i »Ernani», Zerlini
i »Fra Diavolo», Margareta i »Faust»,
Violetta i »Den Vilseförda» o. s. v.
Bland andra som tillhörde
Lomberg-ska sällskapet må nämnas frk
Mathilda Keyser och hr Ake Wallgren.
Utom nämnda operor finna vi på
turnéens spellista dessa år »Carmen»,
»Mignon», »Cavalleria rusticana»,
»Pa-jazzo», »Konung för en dag»,
»Regementets dotter», »Romeo och Julia»,
»Rigoletto», Hallströms »Per
Svinaherde» och till slut äfven »Geishan»

Magna Lykseth-Sehjerven.

— en ganska ståtlig repertoar, men
också hade hr Lomberg derför äfven
engagerat några utländska artister af
båda könen. Att icke fröken Lykseth
medverkade i alla dessa operor är
sjelf-klart, men helt säkert gaf henne
denna månesidiga repertoar en öfning och
erfarenhet, som kom henne sedan för
hennes konstnärliga utveckling till godo.

Den 4 jan. 1901 gjorde fröken
Lykseth sin första debut på
Stockholms-operan såsom Santuzzi i »På Sicilien».
Vid omnämnandet af denna lyckade
debut yttrade vi, att hon var i
besittning af en välljudande, stark och i
höjden mäktig stämma. Såsom
Margareta i »Faust» gjordes den andra
debuten i april samma år och den tredje
i oktober med Elsa i
»Lohen-grin». Vårt omdöme hade då
följande lydelse: »Denna
ungdomliga Elsa, med
framstående egenskaper af rätt
voluminös stämma, behaglig
apparition och scen van dramat isk
förmåga, gjorde det bästa
intryck och väckte publikens
oförställda bifall i hög grad,
— debuten blef en framgång,
som måste leda till
engagement.» Sådant erhöll hon ock
samma höst. I nya roller
uppträdde hon följande år såsom
Adalgisa i »Norma» och
Bryn-lnlda i »Valkyrian», der hon
dock hade en farlig
medtäf-larinna i fru Jungstedt; år
1908 såsom Micaela i
»Carmen» och Donna Anna i »Don
Juan», 1904 på vårterminen
som Mathilda i »Wilhelm Teil»
och Senta i »Den flygande
Holländaren».

På sommaren sistnämnda år
ingick fröken Lykseth
äktenskap med en handelsvärlden
tillhörande landsman, och
under namnet Lykseth-Sehjerven
har hon sedan fortsatt sin
verksamhet vid operan. På

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1906/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free