- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 26 (1906) /
37

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. 5 Mars 1906 - Litteratur - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Crusell af K. Flodin. — Sånger af
Sibelius (Fransk upplaga af J. d’Offoél.)

— Insänd litteratur. —
Musikanmäl-ningar af Er. Furubjelm. — Notiser.

Till Crusells biografi medföljer ett
särdeles fint proträtt af honom.

Neue Zeitschrift für Musik n:o B
innehåller: Wolfgang Kirchbach:
Gesang und Wort. — Noten am Ilande,
etc; — N:o 4 D:r Ludw.
Schieder-mair: Mozart und die italienische.

Oper — prof. ’^Wilibald Nagel: Die
Wiederbelebung von Mozarts
Klaviersonaten. — N:o 5 D:r Willi. Altmann:
Tonseizer der Gegenwart. XIV. Hugo
Ivaun (med porträtt och solosång med
piano: »Und hab so grosse Sehnsucht
doch,» för låg röst; tysk och engelsk
text). — Nm G Calligula: Zeit- und
Streitfragen. 6. Konsertdirektionen. —
Neue Musikalten. — Oper und Konzert
etc. — N:o 7: Walter Niemann: Neue
Klaviersonaten. I. — Karl Thiessen:
Neue Lieder. — Noten am Rande etc.

— N:o 8: Tonsetzer der Gegenwart.
XV Georg Schumann, von Paul
Hiel-scher (m. porträtt.) — Rieh. Batka:
Richard Wagner und die Prager
Mozart-Tradition, Noten am Rande etc.

Zeitschrift d. Internationalen
Musikgesellschaft. Jahrg. VII. Heft. 5. Febr.
1906 innehåller: AI fr. Heuss (Leipzig):
Das dämonische Element in Mozarts
Werken. — Cb. Maclean (London):
The Brittisch School on View. — P.
Wagner (Freiburg in Schweiz): Hugo
Riemann, Handbuch der
Musikgeschichte. — W. Altmann:
(Berlin-Friedenau): Die deutsche Musiksam-

lung (Reichs- Musik- Bibliothek).
Musikberichte etc.

Från seenen oeh
konsertsalen.

Kgl. teatern.

Febr. 18. Kossini: Wilhelm Teil.

» 19. Tschaikowsky: Eugen One-

gin.

» 21. R. Wagner: Tannhäuser.

» 23. Mozart: Figaros bröllop.

» 24. Adam: Konung för en dag.

(Nemea, Zelida:fru Hellström,
frk Hesse; kung Mossul. prins
Kadoor, Zephoris, 1’iflear,
Zizel, Atar: hrr Mandahl,
Sellergren, Malm, Nylander,
Grafström, Ericson.)

» 25. Mozart: Don Juan.

» 2(i. Honizetti: Regementets dot-

ter; Mas c agn i: På Sicilien

» 27. Thomas: Mignon.

» 28. Verdi: Aida (Amneris: frk

Walleni, deb.)

Mars 1. Wilhelm Teil (Arnold: hr

Schwebach, deb.)

» 3. Figaros bröllop.

Östermalmsteatern.

Febr. 18—28, Mars 1—3. Caryll:
Hertiginnan af Danzig.

» 25. Vermländingarne (matiné.)

Musikaliska Akademien.

Febr. 19. Konsert af Misch a Elman
Bitr. pianist: hr Louis Edgen.

» 20. Konsert af frk Anna Ulin-

gren. Biträdande: hr
Jackson Norris, frk Märtha
Ohlson.

26. Konsert af grefvinnan A in a
Mannerheim.
Ackompan-jatör: hr Armas Järnefelt.

V etenskapsakademien.

Febr. 20 Konsert af finska
kantele-spelaren hr 011 i Suolahti.

21. Konsert af löjtnant Erik
Elfgren Biträdande: hr Ax.
Kunnquist, frk Märtha
Ohlson.

Johannes kyrka.

Febr. 18. Orgelkonsert af dir. Otto
Olsson. Biträdande: frk

Zelma Wall, hr Ax.
Hunn-quist.

Berns’ salong.

Febr. 28. Symfonikonsert. 1. R.
Wagner: Förspel till
»Mästersån-garne»; 2. J. S. Bach: Air;

3. Tschaikowsky: Symphonie
pathétique; 4. Mendelssohn:
Uvertyr till
»Midsommar-nattsdrömmen»; 5. Haydn:
Andante med Variationer, ur
»Kaiserkvartetten; 6. Kann:
Vineta: symfonisk dikt; 7.
Wagner:
»Tannhäuser-uver-tyr.

Från operan har man inga andra
nyheter att förmäla än ett par debuter,
hvarjämte omnämnandet af senaste
symfonikonsert, d. 17 febr., återstår. Denna,
den tredje i ordningen af
Beethoven-cykeln, upptog B-dur-symfonien ocb
PastoraleD, F-dur, mellan hvilka fröken
Sigrig Lindberg, som sällan låter höra
sig här, utförde de båda
violinromanserna i F- och G-dur med orkester. De
välkända symfonierna fingo det bästa 1
utförande under ledning af hr
Järnefelt, som har stor förmåga att förläna
klarhet, uttryck och precision åt
framställningen. Fröken Lindberg spelade
med ren och vacker ton på sitt
klangfulla instrument de välkända
romanserna och skördade, likasom hofkapellet
och dess dirigent, varmt bifall af de
fulltaliga åhörarne.

Fröken Wallenis debut som Amneris
var en stor framgång. Partiet är något
för lågt för hennes röst, men i stället
var höjden så mycket mera briljant
och den dramatiska framställningen
företedde så mj’cken liffullhet och
uttrycksfullhet i plastik och mimik, att debuten
blef en afgjord succés. Hr Schwebachs
Arnold hade vi ej tillfälle att se och
höra. Han säges emellertid ha lyckats
mindre väl i detta parti än Tonios.

Södra teatern har nu hunnit in på
60-talet af föreställningar med sin
nyårsrevy »Kalle Munter». Pjesen är
naturligtvis, såsom hr Norlanders
föregående revyer, en kedja af lustiga
situationer och kupletter om fjolårets
händelser till rätt väl funna molodier.

Utförande och uppsättning förtjäna
beröm.

Östermalmsteaterns nyhet torde vi
få tillfälle att i nästa nummer
omnämna.

Konsertrevy. Redogörelse för de å
föregående nummers repertoarlista
upptagna konserter fortsätt es härmed i
kronologisk ordning, innan de i detta
nummer anförda omnämnas. Den af
br Husberg 22 jan. gifna konserten i
K. F. U. M -salen gafs oss ej tillfälle
att bevista. En annan konsert
konkurrerade samma afton med hans. —
Första folkkonserten af
Konsertföreningen, som d. 28 jan. egde rum i
Katarina kyrka, hade med anledning
af att Mozarts 150:de födelsedag
inträffade dagen förut endast
kompositioner af honom på programmet,
nämligen 1. Uvertyr till »Idomeneo»; 2.
Larghetto för klarinett (hr A. Löfgren) och
stråkorkester; 3. Recitativ o. aria
(Su-sinnas.) sista akten ur »Figaros
bröllop» (fröken D. Hesse); 4. Romans och
rondo ur »Serenade», B-dur n:o 10
för 2 ob., 2 klar., 2 altklar., 4
valdhorn, 2 fag. och kontrabas; symfoni,
G. moll. Den fulltaligt besökta
konserten gafs under ledning af föreningens
ordinarie dirigent hr Tor Aulin.

Efter slutadt gästspel på
Ostermalms-teatern gaf fru Wiehe-Berény en
»populär matiné» i Musikal, akademien
med ett dussin sånger i den lätta
variétegenre, som är hennes specialitet.
Bland numren på hennes program
stodo ett par af hennes man, »Den nye
vise» af Bögh, »Lady Lu» af Ch.
Kjerulf, Brahms »Ach moder, ich well
en ding han!» etc. Den lilla lifliga
divan blef naturligtvis lifligt
applåderad. — Från denna genre är ett stort
steg till Prager-stråkkvartettens
prestationer. Det länder ej vår mnsikpublik
till heder att dessa voro fåtaligt besökta.
För värdefull kammarmusik borde dock
Stockholms musikaliska publik räcka
till, men hvarken den utmärkta
Violoncellisten Suggia eller Pragarne hade
mer än halft hus. Icke en gång de
här så bekanta Brysslarne fingo spela
för fulltalig publik. Beethoven —
för-6tås — den känner vår konsertpublik
till, och Beethoven lockar alltid folk,
men äfven annan kammarmusik än
denna mästares borde kunna intressera
vänner af ädel musik, i all synnerhet
dem, som sjelfva idka kammarmusik,
och dessa äro här ganska talrika. Den
första Prager-konserten inleddes med
Mozarts G dur-kvartett n:o 12, genialisk
och fängslande alltigenom, särskildt
roande i menuetten med sin kraftiga
rytm. Derpå följde Beethovens
serenad, D dur, för violin, alt och
violon-cell. Denna i populär stil hållna
komposition hör till Beethovens tidigare
verk och bär opustalet 8. Det består
af 6 kortare satser: Marcia, Menuetto,
Scherzo, Allegretto alla Polacca, An-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1906/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free