- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 26 (1906) /
43

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 6. 13 Mars 1906 - Första uppförandet af Mozarts »Don Juan» på åtskilliga scener - Musikbref från Göteborg, af H—t

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.





S VE AS IC M US lier ID AI AG.

43

sen uppgifver affischen följande lustiga
innehåll af pjesen: »Don Juan, en

spansk af ven ty rare, öfverger sin käresta
och förföljes derfor af don Pietro, han
kämpar med denne och mördar honom.
Han flyr och råkar komma in på ett
värdshus, der man just haller bröllop,
förälskar sig i bruden och bortför
henne. Bönderna förfölja honom och
han förirrar sig i en skog, der han
träffar på en eremit, dödar honom och
tager på sig hans kläder. Han skyndar
vidare och kominer in på en kyrkogård,
der den af honom mördade Pietro är
uppstäld som staty. Don Juan
befaller sin betjent att inbjuda denne till
aftonmåltid, och då betjenten efter
åtskilliga komiska uppträden vägrar att
göra detta, så gör han det sjelf; anden
lofvar komma och infinner sig vid
midnatten hos Don Juan samt uppfordrar
honom att upphöra med sitt lastbara
lif. Plötsligen framträda afgrnndsandar,
gripa Don Juan och slunga honom ned
i den öppnade afgrundshålan.
Furiedans. Slut.»

I Leipzig gafs »Don Juan» redan d.
15 Juni 1788 till en del med samma
konstnärer som sjungit vid första
uppförandet i Prag. Teateraffischen vid
denna första föreställning här hade
huf-vudsakligen följande lydelse:

»Med nådigaste tillstånd
kommer i dag, Söndagen d. 15 Junii 1788,
att genom det Guardasoniska sällskapet
af italienska operavirtuoser
på teatern vid Bannstädter-Porten
uppföras:

Il Dissoluto Punito
osia

Il D. Giovanni
Den bestraffade välluslingen
eller

D. Jean.

Ett stort sångspel med körer, många
dekorationer och dubbel orkester
i två Akter.

Poesien är af Abbé Da Ponte och
musiken har den berömde
kapellmästaren herr Mozart
uttryckligen dertill komponerat.»

Härefter följer den vanliga
personförteckningen. Don Juan spelades af
en herr Kosta; af Pragpersonalen
återfinna vi m:lle Miceli (Elvira), herr Pon
z;ani (Leporello) och herr Lolli
(guvernören). Guvernörens och Mazettos
partier ejöngos af samma konstnär.
Libretton, endast på italienska språket,
fans att köpa vid ingången till teatern.

I Mit ne hen möttes »Don Juan» först
af ett »förbud för alltid», emedan
censuren beteckuade operan såsom
»förargelseväckande». På särskild
befallning blef dock uppföi andet allernådigast
tillåtet 1791. Ka teatertidning från
den tiden berättar om intrycket af
operan att »musiken behagade utom

ordentligt, men texten fann man
03inak-lig».

I Petersburg gafs »Don Juan» först
1825 och tillkännagafs sålunda: »I dag
Lördagen d. 2 Maj 1825 kommer H.
Kejser 1. Majestäts tyska skådespelare
att uppföra »Don Juan eller
Stengä-sten», stor opera i 2 akter etc. En
annan affisch har mau på ryska språket
från 1828 och en tredje på tyska,
ryska och franska af d. 13 Dec. 1843;
på denna nämnas såsom medverkande
Tamburini (Don Juan), Rubini (Don
Octavio), M:me Tadini (Elvira) och
M:me Viardot-Garcia (Zerlina), en
rolbesittning som söker sin like.

I Riga synas teaterdirektörerna ha
skänkt synnerlig uppmärksamhet åt
baletten. I en affisch från 1820 heter
det: »Under bondbröllopet i l:sta akten
kommer Mad. Kunst att dansa ett solo.
Ett stort eldsprutande berg, i hvilket
Don Juan nedstörtas af fuiiern», är
särskildt uppgjordt för denna op»ra »
j Ar 1824 heter det: »Utom de i operan
! förekommande Pas de deux, Pas de
ti ois och ensembles uppföres till
slut för första gången: En stor
furie-ballet t. Dekorationen föreställer det inre
af furiernas håla. Det hela slutar med
stort eldregn.»

I Stockholm annonserades för3ta
uppförandet af »Don Juan» i den samma
dag utgifna Stockholms-Posten på
följande sätt: »På kgl. Stora Teatern
uppföres i dag Måndag den 6 Dec. för
första gången: »Don Juan» skådespel
i 2 akter med sång, musiken af Mozart.
Spektaklet börjar kl. half 7 och slutar
omkr. klockan tre kvart till 10.» —
Någon teaterrecension förekom här ej
den tiden, efter hvad vi kunna finna.
Åtminstone ha vi förgäfves sökt i de
stockholmstidningar, som ntgåfvos strax
före och efter operans första
uppförande, någon anmälan af operan eller något
bedömande af musiken och utförandet.’
För jemförelsens skull införa vi här,
med anförande af hufvudpersonerna,
affischen öfver jubileum-föreställningen
1887. Den lydde såluuda:

Stora Teatern.

Med anledning af hundrade årsdagen af
operan »Don Juaus» första
uppförande (i Prag den 29 Oktober 1787):
Tablå.

För 274:e gången
Don Juan,

opera i 4 akter (2:dra och 4:de akterna
i tablåer) af Lorenzo da Ponte.

Musiken af W. A. Mozart.

Personerna:

Don Juan.............. Hr Ero. Linden

Guvernören............ » Strömberg

Don Octavio .......... » M. Strandberg

Donna Anna, förlofvad
med Don Octavio ... Frk Kiego
’ Donna Elvira, Don
Juans forna älskarinna Fru Östberg

Leporello, Don Juans

betjent .............. Hr Janzon

Mazetto ............... » Nygren

Zerlina, förlofvad med
Mazetto .............. Fru Edling

Herr Emil Linden gjorde med
titelrollen sin l:a debut på Operascenen.
Tablån visade Mozart (hr Palme)
inspirerad sittande vid klaveret,
bekransad af sånggudinnan och omgifven af
ryktets genier.

Bakom scenen sjöngs af en kör
Mozarts »Ave verum».

Musikbref från Göteborg.

Orkester föreningen har vid sina
konserter under februari månad bjudit på
följande nyheter:

Symfonier: Beethoven: N:o 4 B-dur
op GO; Raff: »I skogen»; Mendelssohn:

N:o 3 A-moll (skottska); Schubert: N:o
7 C-dur.

Ouvertyrer: Berlioz: »Benevenuto

Cellini»; Mozart: »Enleveringen ur
seraljen»; Beethoven: »Egmont»; Grieg:
»Om hösten» ; Beethoven: C-dur op. 124
(Weihe des Hauses); Berlioz: »Kung
Lear».

Operamusik (utom ouvertyrer) :
Wagner: Gudarnes intåg i Valhall ur
»Rhen-guldet»; Gluck: Balettmusik ur »Paris
och Helena»; Wagner: Walthers
täf-lingssång ur »Mästersångarne» för
violin och orkester (solist Charles Snoeck);
Wagner: Inledning till tredje akten af
»Tristan och Isolde» (engelskt horn
herr T rullemans); Wagner: Elisabeths
bön ur »Tannhäuser» (solist fru Mraz).

Solonummer med orkester: Bruch:

Canzone op. 55 för violoncell och
orkester (solist Arturo della Spina);
Da-vidow: Första satsen ur konsert N:o 2
A-moll op 14 för violoncell och orkester
isolist Arturo della Spina); Saint-Sacns:
Tarantella för flöjt och klarinett med
[ oikester (solister H. Muehow och Th.

M. Hofmeester); Sarasate: Zigenarvisor
för violin och orkester (solist Heinr.
Rittmeister); Theodor Verhey: Konsert
D-moll för flöjt och orkester (solist C.
Kwant).

Dessutom kan nämnas: L-iszt:
Rakoczy-marsch; Richard Straus s Serenad Ess
dur för 13 biåsinstrument; Hallén:
Wasamarsch ur »Gustaf Wasas Saga» ;
Grieg: Förspel, intermezzo och
hyll-ningsmarsch ur »Sigurd Jorsalfar»;

’ Delibes: Suite ur baletten »Coppelia».

Fru Wiehe Berény gaf en visafton i
Handelsinstitutets sal den 5 februari
och efterlemnade nu samma intryck som
vid föregående uppträdanden. En stor
dramatisk begåfning och en inom sin
genre förträfflig framställning. Men
man kan ej annat än inlägga en
protest emot, att denna förskämda smak I
| skall få tillträde till konserttribunen,
därifrån man väntar sig att mottaga
endast ädel och upphöjd konst. Att
denna väntan stuudom blir besviken,
är en sak för sig, men att med berådt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1906/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free