- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 26 (1906) /
46

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 6. 13 Mars 1906 - Musiksäsongen i Italien 1905—1906. Messina, Napoli, Roma, af Anteros - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

spansk sångare, anmärkningsvärda
vokala och sceniska förutsättningar, Mario
Ancona skulle varit en ganska lyckad
Jago med ett pins af »diable aucorps»
och Maria Zarneti en förträfflig
Des-demona, derest ej en hög grad af
matthet hvilat öfver hennes prestarion.
Mindre förvånande, om man betänker,
att den värderade artisten, för tillfället
faktiskt »S Carlos» enda primadonna
af rang, nödgats uppträda i
ansträngande roller flera kvällar å rad . . .
synnerligen betecknande för
arbetsordningen vid densamma.

Man kan ej heller bättre förvänta,
då dess ledare »cav.» de Sanna,
samtidigt privat affärsman, deråt egnar
minsta anparten af tid och intresse.
Ett betänkligt »omen» för spelåret
var, att Napolis stadsfullmäktige med
knapp nöd gåfvo sitt medgifvande till
teaterns öppnande, enär han på ett
långt ifrån tillfredsställande sätt
uppfyllt sina förbindelser att i
salongen ändtligen effektuera en del för
publikens komfort rent af
oundgängliga förbättringar. Af alla de illustra
»stjernor», hvarmed säsongens
manifest prunkar, återetå f. n. allenast de
ofvannämnda. Pietro Mascagni
dirigerade allenast några representationer af
sin »Cavalleria» med Elena
Bian-e/(/n/-Santuzza och Giuseppe
Ansehni-Turrido samt af Mozarts »Don
Giovanni» med Mattia Uattistini i
titelpartiet, mtdan Leopold o Mugnéne ej
kunde motstå ett frestande anbud att
öfverflytta sin
kapellmästare-verksamhet till »La Scala» i Milano.
Dessvärre står Napolis ärevördiga, snart
170-åriga främsta lyriska scen ej längre
på sin forna artistiska höj 1.

Oafsedt en präktig föreställning af
Snppés »Fatinitza» å »Teatro
Merca-dante», för tillfället hemvist för
operetten och de städse lika ypperliga
varieté-prestationerna i Salone
Mar-gherita, der den italienska chansonett
divan Aurora Castillo med den
spanska dansösen Guerrito täflade om
allmänhetens ynnest, var det en
sannskyldig vederkvickelse att åhöra den i
allo utsökta välgörenhet skonsert af »S.
Carlos» och »Politeamas» förenade
orkestrar, hvilken i den senare teatern
samt i närvaro af hertiginnan af Aosta
och en särdeles distinguerad publik
dirigerades af den unge milanesiske
grefven Guido Visconti di Mod rane,
son till den bekante
»Scala»-mecenaten. Enär denne, oaktadt han redan
vid »Massimos» i Palermo senaste
»8tagione» var engagerad i
egenskap af kapellmästare, med sällsjmt
modesti knappast räknar sig sjelf för
mera än dilettant, vare det nog sagdt,
att den högättade ädlingen här
likafullt dokumenterade sig såsom en boren
konstnär i ordets amplaste bemärkelse.

P. S. 7» 190fi.

Kort efter undertis återkomst i ill
Itoina gafs mot slutet af febr. i ».
leende »do i/i S. Cecilia» under anförande

af grefve Viscontis »meestro»,
direktören vid Napolis musikkonservatorium,
prof. Giuseppe Mart drei en redan genom
sjelfva programmets sammanställning
högstintressant IVagner-koneeTt.
Utförandet. var rätt osäkert i det mäktiga
»Tti-stan»-förspelet och något sväfvande i
»Tannhäusers» lidelsefullt upprörda
Venusberg scen, deremot förträffligt i
den tragiska »Faust»-uvertyren och i
»Agape sacra > (den heliga
kärleksmåltiden), »Parsifals» första, underbara
final, hvars sublima mj-sticism erhöll en
ypperlig tolkning af kör och orkester,
samt hvars verkan ytterligare förhöjdes
genom den slående kontrasten med det
näst föregående »Tannhäuser; -numret.
Tyvärr måste på grund af barytonistrn
de Lucas indisposition densammas
hittills ej här exekverade solostycken
uteslutas.

Roma har städse visat sig uppskatta
Wagner. Afven denna gång blef
bifallet enhälligt från den fulltaliga
salongen, hvarest i den kgl. logen
märktes den varmt musikälskande
enke-drottning Margherita. * Anteros.

Från scenen och
konsertsalen.

Kgl. teatern.

Mars 4. Auber: Fra Diarolo (Zerlina,
Pamela: frunr Hellström,
Lindberg; Fra Diavolo, lord
Kook-burn, Lorenzo, Mattheo,
Gia-como, Beppo: hrr Nyblom,
Strömberg, Malm, Grafström,
Söderman, Ericson); Balett:
Saltarello.

» 5,11. Tschaikowsky: Eugen One-

gin.

» 7. Donizetti: Leonora.

» 8. Puccini: Tosca.

» it. v. Flotow: Martha. (Lady

Harriet, Nancy: fruar
Bartels. Jungstedt; lord Tristan,
Lyonel, Plumkrtt. domaren:
hrr Söderman, Malm,
Seller-gren. Grafström).

> 10. Saint-Saens: Simson och

Delila.

» 12. Mozart: Don Juan.

Östermalmsteatern.

Mars 4—12. Caryll: Hertiginnan af

Danzig.

» 4, 11. Staiistrumpetaren (matiné).

V etenskapsakademien.

Mars 5. Konsertföreningens 3:e

kammarmusik-konsert
afAu-lin-kvartetten och hr
Sten-hammar. »Biträdande: hr Ax.
Kunnqvist. 1. Ant.
Bruckner: 8tråkkvintett, F-dur; 2.

L. Norman: Pianokvartett,
Em., op. 10; 3. J. Haydn:
Stråkkvartett, B d. (Ed. Pet.

N.o 10).

* I musikbrefvet fråu Kgypten i n:o 1,
spalt 2, uppifrån r. 21 står Lomgobardi, läs:
Longobardi; r. 34 står Linadinos, läs:
Sina-pinos; r. 3 ndfr. står: sträfva, läs: sträfvar.

Vid operans repriser af »Fra Dia
volo» och »Martha* ha ett par nya
rollbesättningar förekommit. Så ha fru
Lindberg, hrr Nyblom, Strömberg och
Malm (i »Martha») första gången
uppträde i ofvannämnda partier, ännu blott,
en gång; efter en följande torde vi få
yttra oss om framställningen.

Östermalmsteatern gaf 4 mars 25:te
gången operetten »Hertiginnan af
Danzig». Pjesen, af ungefär samma inn<
håll som »Madame Sans Géne», är med
särdeles solid prakt uppsatt och väl
utförd, särskildt hvad fru Meissner och
de andra hufvudpersonerna beträffar.
Musiken är melodisk och rätt
underhållande, om än litet löst »påhängd»
texten här och der. Särdeles danserna
i äldre stil, marscher och en del
komiska kupletter äro musikaliskt roande.
Operetten ger fortfarande goda hus.
Som matiné har teatern bjudit på deu
muntra Stabstrumpetaren. Svenska
teatern har under månaden af musikpjeser
uppfört »Stor-Klas och Lill-Ktas samt
»Regina von Emmeritz».

Konsertrevy. Bland konserterna
ander senare hälften af februai’i ha vi
efter tidsföljden att, först nämna dir.
Otto Olssons orgelkonsert i Johannes
kyrka. Konsertgifvarens orgelnummer
utgjordes af Gailmant: Sonat n:o 1,
D-moll; C. Fianck: Caoral (n:o 1,
E-dur); G. Mac-Master: Pastorale; J.
Lemmens: Scheizo, symphontque
con-i certant och J. S. Bach; Fantasie och
1 fuga, A-moll. Herr Runnquist spelade
af J. S. Bach: Un Sonate för klaver
och violin d:o 3, D-dur, och fröken
Zelma Wall sjöng: Gounod: Parce

Domine, A. Söderman: Hymn och

»Tantum ergo» med obligat-violin, en
komposition af konsertgifvaren, hvilken
äfven nu hade tillfälle att dokumentera
sig såsom framstående orgelspelare.

Löjtnant Erik Elfgren, som med siti
vackra baiytonstämma gjort sig känd
på hr Halléns filharmoniska konserter
och på ett par sådana i landsorten,
gaf här sin första koasert i
Vetenskapsakademiens hörsal den 21 febr.
inför talrika åhörare, bland hvilka
be-funno sig prins Gustaf Adolf med
gemål och hennes gäst, en tysk prinsessa.
Konserten inleddes med Wagner
numret Den flygande Holländarens stora
aria och programmet upptog för öfrigt.
af Schubert: Nachtstück, Die Krähe,

Die Stadt-, Dithyrambe; E. G. Geijet:
På nyårsdagen, Sjögren: I seraljens

lustgård, Peterson-Berger: Till bruden,
Böljeby-vals, P. Cornelius: Im Lenz,
tm Lenz, H. Wolf: Verborgenheit,

Brahms: Die Mainacht, Merikanto:

Auf dem Meer. Hr E
ackompanjerades af fröken Martha Ohlson, som bi
trädde hr Runnquist med violinnummer:
Romans af Sinding, Menuett af Aulin
och Poeme af Sjögren. Löjtnant
Elfgren liar en klangfull, särdeles i höj-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1906/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free