- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 26 (1906) /
78

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10. 19 Maj 1906 - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stiskt behagliga dans förtjusta åskådare.
Vi hade tillfälle att — ty balett och
musik höra ju tillsammans i viss mån
— se henne dansa Cflucks »Iphigenia
i Aulis», d. v. s. utföra mot musiken
svarande rörelser och attituder. Allt
mycket behagligt. Barfotad och
bar-armad med tunn, i sidorna öppen dräkt,
som äfven låter de bara benen
framskymta, utför hon sin dans, som
emellertid icke bjuder på synnerligen rik
omvexling.

Djurgårdsteatern har öppnat sina
portar och från 8 maj uppfört
operetten »Toto-Tata» med fru Castegren
som gäst i den dubbla titelrollen,
hvilken hon äfven utförde då pjesen först
gafs här, på Vasateatern 1894.
Operetten är mera en rolig fars med
musiknummer af mindre betydenhet. Fru
Castegren utför sitt besvärliga parti
med stor liflighet; rösten är dock
mindre klangfull och säker, särdele3 i
höjden, än förut. Hr Ringvall är mycket
rolig som skolföreståndaren, och öfriga
roller skötas väl. I fråga om sången
tages priset af frök. Grünberg.

Beträffande konserterna, som ofvan
anförts, har endast tillfälle beredts oss
att bevista hr Sandy Nilssons.

Konsertrevy. Samma afton, som fru
Morales’ konsert egde rum, d. 11 april,
hade hr Richard Andersson
föranstaltat en sådan i Musikal, akademien
med tre framstående elever under
medverkan af orkester under hr Tor Aulins
anförande. Programmet upptog följande
nummer, hvilkas piano-solister anföras
inom klammer: Schubert-Liszt:
Wanderer-Fantasie, op. 15, C-dur (frök.
Kerstin Runbäck) S. Rachmaninoff:
konsert op. 18, C-moll (fröken
Astrid Berwald), Rich. Strauss:
Burleske, D-moll (frök. Inga Peterson), F.
Chopin: Konsert, op. 11, E-moll (frök.
A. Berwald). Samtliga de mycket
fordrande numren utfördes artistiskt
be-römvärdt af de unga damerna.
Rach-maninoffs konsert har icke förut spelats
offentligt här men förtjenar att
upptagas på våra pianovirtuosers program.

En vecka derefter gaf herr W. St
enhammar ånyo en Beethoven-afton i
samma lokal. Efter hvad förut anfördt
program visar, inleddes aftonens sonater
med den allbekanta »pathétique» op
13, hvarpå följde den s. k.
»pastoralen», D-dur, op. 28, den mest
humoristiska af dem alla. Särdeles ypperligt
spelades den derpå följande
»Waldstein-sonaten», op. 53, och slutligen sonaten
i E-dur op. 109. Denna hör, som
bekant, till de sex sista, nu med
förkärlek af pianovirtuoserna spelade
sonaterna. Hr Stenhammar hade som
vanligt många och tacksamma åhörare.

Samma dag som Stenhammars
konsert gaf »Cecilia-kören sin 5:te
konsert, denna gång i Adolf Fredriks
kyrka. Med solisterna fru Mally
Högberg samt hrr Nils Fahlman och Percy
Richards hade förväjfvats särdeles goda

sångkrafter, tillökade med hiträde af
en »musikä’skariuna», och dir. Otto
Olsson var en god kraft vid orgeln.
Liszt — som varit musiksäsongens
hjälte — inledde äfven denna konsert
med 3 nummer: »Ave Maria» för
blandad kör och orgel, »O salutaris», för
damkör och orgel, samt »Davids 117
Psalm» (»Laudate domiDum») för
solo-kvaitett, blandad kör och orgel; vidare
upptog programmet: L. v. Beethoven:
»Elegischer Gesang» för bland, kör och
orgel; J. S. Bach: »Preludium» (Ess-d)
för orgel och »kantat n:o 21» (»Ich
hatte viel Bekiimmerniss») för soli, kör
och orgel, konsertens största nummer.
Inkomsten af konserten var anslagen till
församlingens skollofskolonier. De
Liszt’-ska begynnelsenumren andades en
katolsk stämning af välljudande art, mest
betydande af dem var psalmen, den
sista, börjande med en imponerande
unison kör, följd af solokvartett och
sedan kör. Beethovens »elegiska sång»
hör ej till mästarens mer betydande
kompositioner men är hållen i god
stämning enligt texten. Den bär
opustalet 118 och är skrifven för 4 röster
med ackompanjemang af 2 violiner, alt
och violoncell eller ock för piano och
tillegnad hans vän friherre Johann
Pasqualati. Hufvudnumret, Bachs
»kantat», inledes med en »sinfonia» (overtyr)
för orgel och innehåller 11 nummer.
Utom de hos Bach alltid ståtliga
körerna kunna i detta verk påpekas den
vackra sopranarian i början, n:o G
solo-kvartett med kör, och n:o 8
sopranduett. Konserten under hr Åkerbergs
goda ledning var i det hela lyckad,
men borde med afseende på såväl
program och medverkande som det goda
ändamålet haft talrikare åhörare.

Med den tredje och sista
kammarmusikafton af frk Martha Ohlson samt
| hrr Ax. Runnquist och Carl Lindhé
afslötos dessa värdefulla soaréer, som
verkligen fyllt en lucka i vårt
konsertväsen. De ärade konsertgifvarne nästan
öfverträffade sig sjelfva denna kväll
med det ypperliga utförandet af
Sjögrens 3:e violinsonat, G-moll, op 32,
Griegs violoncell-sonat, A-moll, op 36,
! båda välkända verk, samt slutligen den
mindre ofta här spelade pianotrion
Essdur, op. 100, af Franz Schubert, en
| klassicitet af klaraste skönhet. De rätt
talrika åhörarnes varma bifall efter
hvarje nummer och särdeles det sista
betydde gifvet ett till konsertgifvarne
riktadt: ’Da capo nästa säsong’.

Musikföreningen afslöt sin säsong
med utförandet af Mendelssohns
oratorium »Elias», senast af sällskapet
ut-fördt i okt. 1892 med fruar Edling,
Brag och Afzelius samt hrr Ödmann,
och Sal. SmPh som solister. Fru Mally
Högberg hade nu inträdt i st. f. fru
Brag, hrr Malm och Wallgren
efter-trädt de manliga nyssnämnda sångare,
hvarjämte några andra solister af
sällskapet medverkade i mindre partier.
Det melodiskt vackra och
stämningsfulla verket, väl utfördt och af prof.

Neruda dirigeradt, inbringade de
medverkande rikt bifall. »Elias» är
nämligen ett verk, som ännu kan njutas
af en verkligt musikalisk publik, som
ha andra gudar än gammalklassikerna
Bach och Händel, eller nutidsidealerna
Wagner och Liszt. De härliga
religiöst känslorika ariorna »Om af allt
ert hjärta» (tenor), »Det vare nog»
(bas), »Hör mig, Israel» (sopran),
äng-larnes dubbelkvartett, duetten mellan
änkan och Elias etc., ej mindre än flera
af körerna och de verkligt
uttrycksfulla recitativen måste anslå
musikaliska sinnen.

En konsert, som ej gafs oss tillfälle
att bevista, men som dock må påpekas,
var matinéen påskdagen å
Osterjnalme-teatern under hrr Gustaf Tropps och
Hjalmar Meissners direktion.
Medver-kande voro teaterns bästa sångkrafter,
fru Meissner, frkn Griinherg och
Be-rentz, hrr Allum, Schücker, Lund, Ralf,
Barcklind, Ringvall; hrr Bror Olsson
(deklam.) samt D. Fallström (deklam.)
och Knut Nyblom (sång till luta),
vidare teaterns orkester och kör.
Programmet upptog 17 nummer, solos,
duetter och ensembler ur operor och
opretter, sånger och orkesternummer.

En kontert af intresse var hr Edvin
Svenssons d. 20 april i Musikaliska
akademien, livarmed en ung, särdeles
lofvande konservatorieelev debuterade.

’ Programmet upptog de stora
artistnumren Schumanns »Symphonische
Etuden», Bachs »Chromatische Fantasie
und Fuge», Schuhert-Tausigs
»Militftr-marsch», och vidare Beethovens sonat
op. 27 n:o 1, Ess-dur samt Chopin
op. 10: Etude C-moll, Etude Gess-dur,
Norturne, C-moll. Den unge pianisten
ådagalade mycken säkerhet i sitt spel,
artistisk kraft och mjukhet i anslaget,
samt god uppfattning af de olika
sti-lame i de verk han föredrog. Vid
konservatoriet har han haft den värderade
pianisten Lennart Lundberg till lärare
i artistklassen. Hr Svensson hade till
biträde på sin konsert fru Mally
Högberg, som med ackompanjemang af
fröken Sigrid Almquist vann fortjent
bifall med utförande af tre
Schumanns-och tre Sjögrens-sånger.

Barytonsångaren hr Jackson-Norris,
som senast konserterade här i
november förra året, gaf i slutet af april
ånyo en konsert i Vetenskp3akademien,
äfven nu ackompanjerad af fröken
Märtha Ohlson och dessutom biträdd af
harpisten fru A. Lang och en
musikälskarinna. Hr Norris sjöng sånger af
Bononcini, Mozart, Beethoven, Schubert,
Brahms, Sjögren, Peterson Berger etc.,
sångerskan sådana af Heyse, Sibelius
m. fl., fru Lang spelade en »Legende»
af Zabel. Konsertgifvaren vann genom
sin vackra röst, på senare tid väl
skolad, rikt bifall, som äfven egnades
de biträdande.

Af dir. Lindqvist, flerårig ledare af
K. F. U. M.-kören gafs med biträde
af denna och hr J. Husberg som solist
en »populär kvartettafton» i sällskapets

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1906/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free