- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 26 (1906) /
100

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 13. 15 september 1906 - Från Paris, London, Ostende. Glucks »Armida», Erlangers »Aphrodite», Engelsk operett etc., af Anteros - En nationalupplaga af Söderman, af And. R—ll.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vaincu, en af Aiskydos’ »Perserna»
inspirerad tragedi, bevistade vi i
»Thé-åtre de la nature» vid Champigny,
hvarest under ledning och medverkan
af den der boende Albert Darmont,
Frankrikes f. n. väl i allo rikast
be-gåfvade, men egendomligt nog af
»Thé&tie Fran9ai8» ännu ej förvärfvade
bjelteframställare, söndags-matinéer med
företrädesvis högdramatiska program
gifva8 under »la belle Saison.»

Opéra-Gomiques senaste nyhet,
mu-sikdramen Aphrodite — Louis de
Gra-monts librett, utgör en bearbetning af
Pierre Louys’ liknämnda läckra roman
från den alexandrinska
dekadens-perioden (omkr. 50 f. Kr.) — af Camille
Erlanger, en pariser] ude af tysk
ex-traktion, hvars föregående operor »Le
juif polonais»* å samma scen och »Le
fils des étoiles», med stor pomp och
kostnad här om året upptagen å
»L’Ope-ra», endast rönte en medelmåttig
framgång, vann obestridligen en åtminstone
temporär »succés» och drog, trots den
verkligt egyptiska temperaturen i den
för en nyare teater rätt illa
ventilerade salongen öfver ett trettiotal fulla
hus intill säsongens slut med juni
månads utgång. Med sitt sensationella,
att ej säga rafflande, ämne, hvaråt den
ganska effektsökande, men jemväl
effektfulla musiken, som särskildt ut- j
märkte sig för en glänsande
orkestra-tion, utgjorde den en rätt slåen de
kontrast till »Armida» och hade i stället
så mycket större släkttycke, både till
form och anda, med Is. de Laras
»Messaline».**) Likheten går så långt,
att hjältinnornas karaktärer äro, snart
sagdt, desamma, i det att båda äro ej"
mindre vällustiga än grymt hjärtlösa
hetärer, endast med den skillnad, att
den senare är en kiönt dylik. En
betydande andel i det lyckade resultatet
hade återgifvandet, framför allt af
huf-vudrollerna, Krysis och skulptören
De-metrios, hos den vackra irländskan
Mary Garden och tenoren Léon Beyle
i synnerligt goda händer, samt den
under Albert Carrés spira om möjligt
mer än vanligt utsökta uppsättningen.
Orättvist vore, att ej erkänna den
speciella attraktion, som utöfvas af
ballerinan »Theanos» framställarinna, den
med sin rent kattlika grace förföriska
dansösen Regina Badet.

I Olympias nya, praktfulla balett
Cléopdtre triumferade samtidigt en ännu
celebrare antik skönhet, medan de i
»Champs-Elysées» charmant belägna
varietéerna Alcazar, Ambassadeurs och
Folies Marigny med utmärkta program
rivaliserade om sommarpublikens
ynnest.

* *

*



Af vår London-vistelse var den
estetiska behållningen i fir ej öfver höfvan.
Vid vår ankomst inemot slutet af juli

*) Se Sv. Musikt. 1900 n:o 15.

**) Se Sv. Musiktidn. 1899 n:o 14.

återstodo ännu några af den
internationella Goventgarden-säsongens trots de
höga biljettprisen*) starkt besökta
föreställningar, af Glucks »Armida»,
Pucci-nis »Butterfly» etc., men något
egentligt nytt hade de ej att erbjuda, och
"Wagner kom denna gång mindre till
heders än vanligt. Af dess, förutom
m:me Melba, hufvudsakligen italienska
sångare var tenoristen Enrico Caruso
denna gång den förklarade favoriten.
A Liric pågick med »respektabla»,
inhemska artister ytterligare en månad
ett mera »populärt» rent engelskt
operaföretag, af hvars spellista, för resten
upptagande de vanliga
repertoaroperorna, allenast må noteras Balfes
särdeles melodiösa, men ansenligt
föråldrade Bohemian giri» (»Zigenerskan»).
Till mera värdefulla musikföreteelser
må vidare räknas de från senare
hälften af augusti pågående s. k.
»prome-nade-concerts» i Queens Halb

Den engelska operetten eller
»musical comedy», med sina för Albions
söner sjelfva uppenbarligen anslående
betydligt enformiga melodier samt
ideliga piruetter och krumsprång, så när
som på ett par charmanta undantag,
Sullivans »Mikado» och Sidney Jones
»Geisha», hvilken senare alltjemt
lockade folk till »Dalys», bildar en
snarare burlesk än spirituell konstprodukt.
Samme kompositörs See See och
Philip Faradays Amasis, bägge
prunkande med benämningen »comic opera»,
utgjorde sommarens lyckliga nyheter,
den ena med kinesiskt ämne och hvars
bästa nummer torde vara några
humoristiska kupletter om britiska
mode-slafveriet, å Prince oj Wales, den
andra å New Theatre. Dennas till det
antika Egypten förlagda rätt originella
fabel har till uppslag den deistädes
herskande, drakoniska
lagbestämmelsen, att en h var, som uppsåtligt dräpte
en katt eller något annat »heligt djur»,
förverkade sitt eget lif. Förklaringen
till ifrågavarande styckens
dragningskraft är icke minst att söka i den i
allo glänsande framställningen. Skulle
vi speciellt framhålla någon af de
uppträdande, så vore det den populäre
komikern Rutland Barrington, hvilken
med de enklaste medel uppnår en
makalös effekt.

Att närmare redogöra för de lika
öfverdådiga som varierande
prestationer, hvarpå de i stora »musik-halls»,
Alhambra och Empire — företrädesvis
läggande an på briljanta
balett-pantomimer — Hippodrome, London
Pavillon, Palace och Tivoli bjuda en också
städse lika tacksam publik, skulle föra
oss för långt. En annan ståtlig dylik,
Coliseum, hvilken ej burit sig såsom
»Café chantant» utan sedan någon tid
hållits stängd, lär komma att
öfverta-gas af ett konsortium i och för
realiserandet af ett länge närdt önsknings-

*) Till och rneil på fjärde raden
uppgående till omkr. 10 kronor i svenskt
mynt.

mål, en stående opt rateater med
representationer till moderata pris hela året

om.

* *

Det superba Nordsjöbadet Ostende
har under dervarande säsong, som når
sin höjdpunkt- i augusti, icke så litet
att bjuda teater- och musikälskaren.
Oberäknadt ett par varietéer, eger
detsamma en ny, elegant Théutre Royal,
med omvexlaude dramatiska och
ope-rett-föreställniDgar. Vi sågo bland
annat Offenbacbs Sköna Helena, hvari
tyvärr Paris’ lepresentant i fråga om
fysik- och röst-fraieheur lemnade
åtskilligt att önska, men deremot »le bei
Achille» i den unge barytonisten
Georges Dalman hade en så mycket mera
magnifik tolk.

Sist, icke minst, förtjenar nämnas
den omkr. 130 man starka, ypporliga
orkester, som under ledning af
Osten-de-konservatoriets direktör, Léon
Rins-kopf, samt ofta under medverkan af
eu Bonci, Caruso och andra dylika
»stjärnor» två gånger dagligen låter
höra sig i det utomordentligt präktiga
kasinot eller Kursaal. Särskildt
intressant var den konsert, som med
biträde af Belgiens celebraste tenor,
Ernest van Dyck, gafs till firande af
nationalfesten d. 21 juli, och hvarvid
uteslutande uppfördes, delvis
dirigerade af tonsättarne sjelfva,
kompositioner af inhemska tonsättare, Jan Blockx,
Leon Dubois, Ernest Tinel m. fl.

An ter os.

En nationalupplaga af
Söderman.

Vid tiden för den första nationella
musikfesten i maj förekom i A. B. en
uppsats af följande innehåll, som vi
gerna, på begäran, reproducera.

»En varm vän af vår nationella
musik anser tidpunkten vara inne att till
dem det vederbör — hrr förläggare
och musici — rikta en enträgen
uppmaning att ändtligen i en enda svensk
upplaga samla de många nu pä alla
möjliga förlag spridda och än här, än
där, ofta i det mest heterogena sällskap,
förekommande äkta pärlorna af vår
sven-Bke Griegs, August Södermans,
oförlikneligt originella musikaliska diktkonst.
I hans verk ha vi en nationell konst
af det mest karaktärsfulla slag, af en
säkerhet och en omedelbarhetens kraft,
som gjort dem förtjänta att för länge
sedan samlas, icke blott till ett
minnesmärke öfver sin upphofsman, utan
främst till ett ärofullt monument i den
svenska sångens och musikens
historia. Såsom stående utanför de
egentliga musikkretsarna anser jag mig icke
kunna närmare inlåta mig på sättet för
denna samlings utförande, utan
öfver-låter detta åt de sakkunniga. Kan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1906/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free