- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 26 (1906) /
141

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 18. 3 december 1906 - Berlioz i England (forts.) - Musikpressen - Litteratur - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gång fann honom Thalberg midt på
dagen framför en konsertflygel —
insomnad. Han måste väcka honom:
»Vakna upp, herr kollega! Juryn
församlar sig — vi måste vara flinga!
Vi ha i dag att besiktiga 32
musikaliska snusdosor, 24 akkordions och 13
bombardons!»

Den uppenbart framstegsfiendtliga
hållningen hos »Philharmonie Society»,
som väl denna tid — 1852 —
dokumenterat sig i sitt förhållande till
Wagner-rörelsen, hade till följd att
ett konkurrensföretag bildade sig,
hvil-het antog namnet »New Philharmonie
Society.» Programmet tillkännagaf: man
ville icke blott bringa till utförande de
största mästares verk på ett mera
full-ändadt sätt, utan också gifva nyare,
äfven engelska, komponister tillfälle
att få se sina verk uppförda. En
utmärkt orkester, (58 man stark, bildades
och berömda namn, sådana som Sivori,
Jansa, Piatti, Bottesini, syntes bland
dem; 6 konserter under säsongen, som
börjar på våren, voro projekterade, och
Berlioz, den nye mannen för en ny
riktning, blef anförtrodd att leda dem.
Om än sällskapet betecknade sig som
ett »framstegs företag», så intygades
det föga af första programmet, som
innehöll: Mozart: »Jupiter»-symfonien

med slutfugan; Beethoven:
Trippel-konserten; Weber: »Oberon»-uvertyren:
Rossini: »Wilhelm Teil »-uvertyren, och
Berlioz: »Romeo och Julia »-symfonien,
l:a. delen. — Berlioz sjelf var
emellertid förtjust och omtalar i ett bref
till Paris af 25 mars 1852 den
»kol-lossala succés» som kommit honom till
del både som komponist och dirigent.
Flera London-tidningar prisa honom i
dithyramber, såsom aldrig förr hörts,
och han lät genom en vän
sammanställa deraf ett »potpourri» för att
skicka det till Journal des debats, så
att äfven Paris skulle få del af
historien. Då och då ser sig vår mästare
i instrumenteringskonsten förledd att
till och med förbättra Beethoven.
Med anledning deraf heter det en gång
i »Musical world»: »Vi tvifla på att

Beethoven skulle ha gillat hvad vi i
C moll-symfonien fått höra i afseende
på bleck-instrumentens förstärkning, och
ännu mer vid fördubblingen af
hornstämmorna vid andra temat i l:a satsen.
Det var onödigt och ljöd påträngande.»

Publikens gunst hade han
fortfarande och alla detaljer deraf inberättades
till Paris, så t. ex. att efter
Sylfid-kören en krans tillkastades honom.
Kritiken berättar om ett formligt
»uppror af bravorop».

En vacker episod omtalas vid tredje
konserten, då Berlioz uppsatt på
programmet några nummer ur »Vestalen»
af Spontini. M:me Spontini, en dotter
af Erard, var närvarande; Spontini
sjelf hade dött året förut. Före
uppförandet skickade hon till Berlioz sin
aflidne mans taktpinne jemte följande
rader:

»Sir, jag kom till London för att

bevista er konsert. Vill ni tillåta mig
att öfvorlämna den taktpinne, med
hvilken min man brukade dirigera
Glucks, Mozarts och sina egna verk ?
Jag kan ej lägga den i värdigare hän
der än edra. När ni i afton dirigerar
»Vestalen», så skall ni lifligt erinra er
min dyre make, som ni så mycket
älskade och beundrade. Himlen har
ej velat att han skulle få höra
uppförandet af sin »Olympia» i Berlin
eller höra »Vestalen» dirigerad af er.
Men han skall höra er denna afton!

Emottag etc. etc.

G. Spontinis änka.

V

Musikpressen.

l’å C. W. K. Gleerups förlag, Lund,
har utkommit Kyrkosångens vänners
Psalm-Melodier, i urval ordnade efter
Psalmboken. Utgifna av G. T. Lundblad. Pris
30 öre.

I en inledning förklaras att »detta
melodiurval avser att underlätta koral
sångens övning vid skolor och
seminarier samt den rytmiska psalmsångens
införande i kyrkorna.» Vid koralerna
angifves tiden för deras tillkomst samt
tonsättarnes och författarnes namn.
»Tempot angives ovanför varje melodi
med det antal sekunder som
avsjungandet af första versraden vid normal
hastighet upptager. » Bokens format
är liten oktav.

Litteratur.

Musik-katalog har nyligen
utgif-I vits af musikförläggaren Carl
Gehr-man. Katalogen, som är systematiskt
ordnad, omfattar flera tusen
kompositioner för piano, orgel, sträng- och
biåsinstrument, sång och piano, blandad
kör, manskör m m., upptar innehållet
i i de flesta samlingsverk, anger för
hvilken eller hvilka röster respektive
sånger äro tryckta och bör därför vara
af stor nytta vid valet af musikalier.
I början af katalogen förekomma fyra
medaljongporträtt af Ludv. Norman,
Wilh. Svedbom, Aug. Körling och Emil
Sjögren med faesimiler. Katalogen
utdelas i musik- och bokhandeln.

Vereinigte musikalische Wochenschrif
ten innehålla i n:o 4(5: Otto Dorn: Messa
da Requiem von G. Sgambati — Max
Regers orgelverke (forts.) IV
Vortrags-stiicke; — i n:o 47. P. Sakolowski:
Das Berliner Lortzing-Denkmal (med
afbildning) Max Regers Orgelwerke
(forts. o. slut).

Från seenen oeh
konsertsalen.

Kgl. teatern.
Nov. Ib Verdi: Aida (Amonasro: hr
Oscår.)
» 17 Adam: Konung för en dag
> 18 Massenet: Navarresiskan;
Mascagni: På Sicilien; Balett-
divertissement.
» 1!» R. Wagner: Lobengrin.

> 21.25,29 Thomas: Mignon (Wilh.

Meister: hr David Stockman,
l:a debut; Lothario: hr
Sve-delius) 326:te gång.

» 23 Pu ccini: Boheme (Mimi: frk.
Hesse.)

> 24 2:a Symfonikonserten. I Ber-

lioz: Symphonie phantasti
que; 2, C. Franck: »Le
chasseur raaudit»; 3 C. Debussy:
»L’apres midi d’un faune»;
Saint-Saéns: a) »Le rouet

d’Omphale», b) »Danse ma
eabre».

» 2b Tshaikowsky: Eugen One-

gin (Onegin: hr Forsell.)

» 2S R. Wagner: Valkyrian (Wo-

tan: hr Carl Lejdström, La
gästupptr.)

30 Mozart: Figaros bröllop.

Svenska teatern.

Nov. 2!>, 39 Pelléas och Melisande af
Maurice Maeterlinck. 5 akter.
Musik af -Tean Sibelitis.

Musikal, akademien

Nov. 2G, 28 Konserter af violinisten J an
Kubelik. Biträdande
pianosolist: hr Edvard Goll;
ackompanjatör: hr Ludvig

Schwab.

» 27 Nya Filharmoniska Säll-

skapets l:a
abonnemangskonsert. Biträdande solister:
fru J. Claussen, frk. N.
Larsen löjtn. E. Elfgren, hrr

H. Malm, G. Sjöberg;
orkester: Kgl. hofkapellet.
Dirigent: hofkapellm. C.
Nord-<|vist. — Aug. Söderman: 1
Uvertyr till »Zohrab» 2. »Die
Wallfahrt nach Kevlaar»,
ballad för barytonsolo,bland.,
kör och ork.; 3 a) Förspell
b) Marsch ur musik til.
Shakspears »Richard III»

4 »Der schwarze Ritter»,
ballad för bas och orkester: 5
»Messa» för 4 soloröster, kör
och orkester.

V etenskapsakademien.

Nov. 25 Matiné af Bellmanskören.

Biträdande: hrr. N. Fahl man.

V. Wiklnnd. Dirigent: hr

E. Åkerberg.

» 30 Visafton af fru Oda Nielsen.
Jakobskyrkan.

Nov. 18 Orgelkonsert af dir. Albert

Lindström. Biträdande:
fru D. Afzelius-Boblin, hr Ax.
Ruunqvist.

Oscarskyrkan.

Nov. 25 Konsert af harpisten frk.

Astrid Ydén, hrr P.
Vret-blad, G. Sjöberg (f. välg.
ändam.)

Österm almskyrkan

Nov. 20 Konsert af Operakören.

Biträdande: fru Lykseth-

Schjerven, hrr. H. Malm. A.
Vallgren, O. Olson, H.
Behrens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1906/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free