- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 26 (1906) /
145

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:r 19 o. 20. 18 december 1906 - Richard Strauss (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NORDISKT MUSIKBLAD

Redaktör och utgifvares

FRANS J. HUSS

Telefon: Brunkeberg 14 97.

Expedition: Kammakaregatan 6.

Pris: He!år 5 kr. Lösnummer 25 öre.
Annonspris 20 öre pr petitrad.

Stockholm den 18 december 190$,

Richard Strauss.

land nutidens kompositörer
intager Richard Strauss ett
af de främsta rummen.
Vi ha nyligen redogjort för
hans senaste operaverk.
»Salome», som väckt så Stort
uppseende och redan efter ett år gått öfver
flera tyska scener samt upptagits på
operarepertoaren för närmaste tiden så
väl i Tyskland som i andra land. Rich.
Strauss hade länge varit känd
hufvud-sakligen som symfoniker i ultramodärn
stil och äfven som sångk ’mponist,
innan han började att skrifva för scenen,
och här bos oss har man af hans
orkesterverk forst fått göra bekantskap
med hans »Till Eulenspiegels lustige
Streicbo», som gafs 1901 på
en operans symfonikonsert;
året derpå uppfördes å en
sådan orkesterstycket »Tod
und Verklärung».
Konsertföreningen lät 1903 höra hans
förspel till operan »Gmntram»
och nyligen, sim bekant, den
symfoniska dikten »Macbeth».

Afven kammarmusik af
honom har på senare tid här
utförts. Omnämnan let af
hans i Salome» ger oss
anledning att. innan vi afsluta
denna årgång, nu meddela
hans porträtt och en
biografisk uppsats.

Richard Strauss är född
11 januari 1804 i München,
son af valdbonrsten i
hof-kapellet derstäd>s prof. Fr<.nz
Strauss. Hans eminenta sinne
för musik trädde redan tidigt
i dagen. Sedan han
genomgått gymnasiet idkade han
jemte universitetsstudierna
if-rigt teoretiska och
kontrapunktiska studier för ho
fkapellmästaren W. Mayer. De
kompositioner, hvarmed han
först trädde ut i offentlig-

heten, förråd.le visserligen en
egendomlig och stor förmåga, men höllo
sig till de då gällande,
traditionella formerna. Till denna första
skapelseperiod höra en Stråkkvartett (op. 2)
och en Symfoni (F moll op. 12),
uppförd 1881, Sånger och en i Berlin
(1883—84) spelad Uvertyr i <J moll samt
en Suite för 13 blå-instrument (op. 7),
som Hans von Biilow med sitt
Meinin-ger-kapell gjorde bekant flerstädes.
Denne kallade honom till meidirigent
vid hofoperan i Meiningen 1885, der
han började svärma för
framtidsmusi-kens ideal. Efter Bölows afgång i
slutet af 1885 ledde han ensam
kapellet, men redan 1880 efter en resa till
Iialien kallades han till kapellmästare
i München vid sidan af Hermann Levi,

Richard Strauss.

verkade sedan som sådan i Weimar
1889—94 och återkom derefter till
München. Sedan nov. 1898 är han
hofkapellmästare i Berlin efter
Weingartner. Ar 1895 förmälde han sig
med sångerskan Pauline de Ahna, som
i Weimir 1894 kreerade Freihild i hans
första opera Guntram. Redan detta
musikdrama är så fullt af svårigheter,
att dessa förhindrat dess framgång.

Utom redan nämnda kompositioner
af Stranss kunna nämnas: Pianosonat,
H moll (op. 5), Stimmungsbilder för
piano (op. 9), Violoncellsonat (op. 6),
Violinkonsert (op. 8). Violinsonat (op. 18)
Valdhorn konsert (op. 11), Wanderers
Sturmlied f. bland, kör med ork. (op. I 4)
Pianokvartett, C moll (op. 13), de
Symfoniska dikterna: Aus Italien (op.

10), Don Juan (1889), Tod and
Verklärung (1890) Macbeth
(1891), Till Eulenspiegels
lustige Streiche (1895) Also
sprach Zarathustra (efter
Ni-etzche, 1897) Don Quixote
(1898), Heldenleben (1899),
2 Sauger för 10 st. bland
kör ä eapella (op. 34), en
luäugd Sänger med piano (op.
1U, 15, 17, 19, 21, 20, 27,
29, 32, 30, 37,. ..) Ar
1901 gafs i Dresden för
första gåiigeti en »sångdikt» i
on akt »Peuersnot» af
Strauss till text af Ernst von
Wolzogen, och der egde
äfven ium premiären af
operan •»Salome», hvars text han
sjelf sknfvit efter Oscar
Wildes dikt, d. 9 dec. 1905.

Är 1904 förde R ch.
Strauss fram en del af sina
kompositioner i Amerika, och der
uppfördes allra först i
Nexv-York, hans märkliga
Sym-phonia domest i ca. Denna
symfoni, som säges »stå på
yttersta gränsen till det
möjliga», tog en tid af 45
minuter i anspråk. Den skil-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1906/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free