- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 26 (1906) /
146

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 19 o. 20. 18 december 1906 - Richard Strauss (med porträtt) - Prenumerationsanmälan - Berlioz i England (forts. o. slut; efter Musical Times)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

drar en dsg ur det husliga familje
lifvet; fadern, modern och barnet
illustreras musikaliskt från kl. 7 på
morgonen till 7 på aftonen, då
barnet läggs i säng. Drastiskt skildras
deri barnets skrik och en
äktenskaplig strid, etc. Ett adagio i detta
verk lär vara necket vackert. Om
Operan t Salome» säges det efter
uppförandet i Köln: »Den underligaste

af alla operatexter gjorde i förening
med den nästan till outförbarhet svåra
musiken af allra ovanligaste art ett
starkt men nästan förlamande intryck.
Brist på originalitet i uppfinning och
de talrika på de hyperkomplicerade
polyfona orkesterbilderna beroende grella
dissonanserna anslå ej den stora
publiken». Ett märkligt opus är det väl
dock, som väcker ett allmänt,
åtminstone nyfikenhetens intresse, storartadt
äfven i sina ytterligheter.

Med sitt suveräna herravälde öfver
orkestern, sina djärfva storslagna ideer
och glänsande oikesterkolorit framstår
i alla händelser deDna programmusikens
hjälte såsom en högst intressant cch
betydande personlighet i vår tids
musikvärld. Richard Strauss blef för ett
par år sedan utnämnd till
hedersdoktor i Heidelberg.

Prenumerations-Änmälan.

SVENSK MUSIKTIDNING
upplefver sin 27:de årgång 1907

och an befaller sig i våra
musikvän-ners åtanke. Behofvet äfven i vårt
land af en musiktidning,
tillgodoseende den allmänna musikbildningen —
ej endast fackmusici af lägre eller
högre ordning — är oomtvistligt, och
att den plan, efter hvilken Svensk
Musiktidning är rådige rad, tillgodoser
detta behof — nämligen af en
populär-instruktiv musiktidning för den
musikaliska allmänheten — tycks bevisas
däraf, att ingen annan tidning för
musik så länge existerat i vårt land eller
ens i den skandinaviska norden. Svensk
Musiktidning har ej gjort till sin
uppgift att hos allmänheten söka
tillfredsställa ett begär efter blott pikanterier
och rafflande kritiker; den har ställt
sin uppgift högre, afseende att
tillgodose så väl vår konsthistoria genom
kontinuerliga uppgifter om
operaverksamheten och konsertväsendet i huf-

vudstaden samt genom utförliga
biografiska uppsatser, som ock att i det
allmänna musikvetandets intresse
meddela notiser om musikiär/dens
viktigaste tilldragelser i in- och utlandet,
särski/dt i Finlands, Norges och
Danmarks hufvudstäder, instruktiva
uppsatser, blandade med
följetongsartik-lar, musikpressens alster,
musiklitteratur etc., hvarigenom både lärorikt och
omväxlande innehåll erbjudes. Fina
porträtt till biografierna illustrera
hvar-je nummer.

Klart är, att rätta platsen för
ut-gifvandei af en musiktidning är
huf-vudstaden, där musiklifvet ät- högst och
rikast utveckladt.

I det vi frambära vårt tatk till dem,
som hittills gynnat Svensk^
Musiktidning med prenumeration, hoppas vi på
déras fortfarande intresse för
densamma och att de äfven skola
rekommendera den åt andra musikvänner.

Svensk Musiktidning utgifves 1907,
såsom förut, två gånger i månaden
{utom juli—augusti, iden döda
säsongen ») till ett pris af 5 kronor per år.
Musikbilaga tillfaller endast
helnvaprenumeranter. Mindre än hel årgång
beräknas efter lösnummer (95 öre).

På tidningen prenumereras här å
Expeditionen, Kammakaregatan 6. en
trappa öfver gården, samt i bok- och
musikhandeln, å poiten och
tidningskontor. / landsorten prenumereras bäst
å posten, då tidningen fortast kommer
prenumeranterna tillhanda. ^

J**reaeiitkort för
årsprenume-n finnas att köpa å Expeditionen,
i bok t och musikhandeln.

Vördsamt anhålles att
prenumeration må ske så snart som möjligt; vid
direkt prenumeration hos Svensk
Musiktidnings Expedition, Stockholm,
tillsändes tidningen prenumeranten
kostnadsfritt genast den utkommit.

För att spara våra förra prenume
runter besvär vid prenumerations
förnyelse, sända vi dem, som förut,
årgångens första nummer, med anhållan
att de som icke vidare önska erhålla
tidningen ville tillkännagifva detta åt

budet eller å tidningsexpeditionen före
andra numrets utsändande. Senast när
budet kommer med andra numret
torde det första återlämnas af dem som
ej förnya prenumerationen; af dem,
som därmed fortsätta, torde då till
budet prenumerationsafgiften mot kvitto
erläggas. Dem, som behålla första
numret utan att afsäga sig tidningen,
anse vi oss alltså få fortfarande
räkna som prenumeranter å densamma.

Vördsamt

Redaktionen.

Berlioz i England,

(Slut,)

En viktig händelse förde Berlioz åter
till Eogland i maj 1853; den gällde
uppförandet af hans opera »Benvenuto
Cellini». Men förut dirigerade han hos
»Philharmonie Society» en konsert;
programmet innehöll ett urval af tre
stycken ur hans verk; slutet bildar den
mellanaktsmusik ur »Cellini», som
ännu i dag under namnet »Le
Carna-val Romain» hör till de mest
omtyckta kompositioner. Detta gamla
ärevördiga, alltså konservativa sällskap,
som Berlioz, efter hvad vi sett, kort
förut gjort epe af, bekvämade sig nu till
att åt den franske mästaren inrymma
en hel afion. J. W. Dawison, en af
sin tids mest stränga kritiker, säger
derom: »Likasom Paganini af violinen
gjort ett nytt instrument, så har
Berlioz gjort ett nytt sådant af orkestern.
Det är ej kritikens sak att beröfva
eftervärlden dess rätt och anvisa
honom den plats bland konstnärerna,
som honom med rätta tillkommer. Vi
kunna i dag ej veta, om han skall
efter sin död vara snart förgäten eller
om han skall lefva så länge som konst
odlas. Men i alla fall är han en
företeelse, som är för mycket betydande
för att med blott några få ord
afspi-888 rch för mycket ovanlig att det
vore möjligt förstå honom vid första
åhörandet. Men en punkt kan man
ej strida om: ett fullkomligt originelt
element är tillfinnandes i hans musik,
som ställer honom alldeles ensam blar.d
alla andra komponister, och redan
derigenom förtjänar han den största
uppmärksamhet.»

Den 25 juni egde sålunda det långt
förut förkunnade första (enda!)
uppförandet af hans »Benvenuto Cellini»
rum. Den stora Coventgarden-teatern
var besökt af en lysande församling:
drottningen, prinsen-gemålen och alla
»rikets stora» voro närvarande. Men
beklagligt nog! Detta hans verk som
»Grand opera Semi seria», hvilken
redan i Paris ej haft någon framgång,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1906/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free