- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 27 (1907) /
73

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:r 10. 15 Maj 1907 - Ermanno Wolf-Ferrari (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Redaktör och utgifvare:

N:r 10. frans j. huss,

Telefon! Brunkeberg 14 97.

NORDISKT MUSIKBLAD.

Stockholm den 15 Maj 1907.

Expedition: Kammakaregatan 6.

Pris: Helår 5 kr. Lösnummer 25 öre.
Annonspris 20 öre pr petltrad.

Ermanno Wolf-Ferrari.

land Italiens mest
framstående yngre tonsättare
räknar man kompositören till
den komiska operan »Donne
curiose» — »De nyfikna
fruarna», som efter första uppförandet
i Tyskland på kgl. residens-teatern i
München, nov. 1903, gått öfver
åtskilliga dess teatrar med mer och
mindre framgång och nu här som
nästa nyhet uppföres på vår kungl.
operascen. Vi skola återkomma till
detta verk men först till komponistens
porträtt foga vi några biografiska
uppgifter om honom.

Ermanno Wolf-Ferrari är född i
Venedig den 12 jan. 187G. Han
härstammar från en konstnärsfamilj. Hans
far är målare, af tysk härkomst.
Genom grefve Schack, en stor
konst-mäcenat, blef han sänd till Italien för

att göra kopior af gamla mästares
verk. Wolf-Ferraris moder var
italienska, och till sitt 15:de år växte
sonen upp såsom äkta italienare. Men
han kom likväl under denna ålder i
beröring med det tyska konstlifvet; det
var då han 13 år gammal besökte
festspelen i Bayreuth. Detta var det
första egentliga och varaktiga intryck
han fick af teatern, som han förut
flyktigt gjort bekantskap med vid ett
uppförande af »Barberaren» i Venedig.
Äfven i fråga om teaternjutning
hade han sålunda ej blifvit ledd på
någon »normal» väg för en musiker.

Wolf-Ferrari hade dock sedan sitt
6:te år idkat musik. En vän till
fadern, fotograf till yrket, hade lärt
honom grundelementerna till pianospelet,
så länge hans egen kunskap deri
förslog. Vid 10 års ålder måste
lärjungen hjälpa sig ensam. Fadern ville
att sonen skulle spela allt möjligt för

honom, men detta hade han ej lust
till. Hvad var det då som den unge
italienaren med förkärlek spelade?
Förvånande nog under hans
omständigheter var det — Bach, den tyske store
mästaren i kootrapunktik. Han tänker
ännu gerna på hvilken njutning
dennes kromatiska fantasi beredde honom,
»hvars slut han med verklig vällust
dundrade fram». Då han var 16 år,
kom Wolf-Ferrari till München och
började på kgl. musikskolan ett
regelrätt studium af kompositionsläran för
Rheinberger. De första
kompositions-försöken hade han gjort redan som
åttaåring. 19 år gammal återvände
han till hemlandet och skref der en
italiensk opera. I Milano var han
tre år ledare af det internationella
körsällskapet. Sedan lefde Wolf-Ferrari
flere år i München, sysselsättande sig
med komposition. Hittills har han med
växande framgång verkat på de mest

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1907/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free