- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 27 (1907) /
86

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 11. 3 Juni 1907 - Musikpressen - Litteratur - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

melodisk åder genomflyter det
passione-radt känslofulla och harmoniskt
intressanta verket, som är tillegnadt vår på j
senare år från konserter väl bekante
unge violinist Axel Runnquist. Inga
tekniska svårigheter ligga i vägen för j
utförandet.

Samtliga »ungdoms-styckena» för
piano förtjena att, rekommenderas
såsom vackra, lätta och lämpliga för
elever; intet af dem har mer än 3 för
tecken, alla försedda med i allmänhet
god fingersättning. En flyttning af
första fingret eller a:dra fingrets följd
efter 4:de i förstnämnda samlingen kan
mycket väl undvikas. Erlemanns
stycken, om 2 sidor, benämnas Canzone,
Ungarisch, Elegie, Valse, Rondino,
Notturno, Capriccio; Laurischus’, om
1 sida, utom den sista: Walzer,
Türkischer Marsch, Bauernpolka,
Wiegenlied, Neckerei, Hirtenknabe, Elfen, Er- ,
zählung, Spielchen; I’arlows, om 2
sidor: Beim Picnic, Trommlerzug, D.e
flei8sige Bienen, Vesperglocke, Tanz
auf der Tenne, Fröhliche Heimfahrt;
Schyttes, om 4 sidor; Kuckuck im
Walde, Das verzauberte Princesschen,
Springtanz, Auf dem Zweirade. Zilchers
4:hiindiga stycken kallas: Daheim. Auf
dem Balle, Am Ambos, Letzter Gang
(sorgmarsch), Im Boot, Brautzug.
Pri-mo-stämman är mycket lätt, för
nybörjare, Secundo-stämman icke svårare,
än att en mera försigkommen elev kan
spela den. Hvarje stycke är 1 sida.

Ricci Signorinis stycken i de 3
»Sui-terna» äro rätt originella, i nutidsstil
med i allmänhet intressant och vacker
harmonik. Tarenghis små stycken äro
alla enkla och mycket anslående samt
försedda med fingersättning och således
väl ämnade för elever.

halskragarne. Sannt är hvad han
derefter säger att »sångens innersta kärna
är och skall alltid vara språket. I
Sv. M. T. har mer än en gång
påpekats riktig och vacker vokalbildning
såsom grund för vacker tonbildning och
uttrycksfullt sång föredrag. Han yttrar
slutligen: »Det behöfs så mycket och

på samma gång så ofantligt litet för
att skapa en sångare eller sångerska,
det behöfs nämligen — begdfning. Mer
eller mindre berömda sånglärares
»metoder» gälla ingenting utan sådan.
»Tid, penningar och arbete offra»
sålunda af mången för såDgorganets
utbildning utar. att man kommer mer än
några tuppfjät närmare det
eftersträf-vade målet». Uppgiften att Hugo
Bayer, hvilken i många år verkat som
sånglärare i London, skulle vara afliden
torde bero på ett m’sstag. Boken
rekommenderas åt hrr sångare.

Vereinigte Musikal. Wochenschriften

innehåller: N:o 18: B. Scharlitt: Gustaf
Mahler med dess Wiener
Hofopernthea-ter (med porträtt och musikbilaga,
solosång m. piano). N:o 19: A.
Chybin-ski: Dietrich Buxtehude. Zum 200

Todestage des Meisters. — Tb. Holm:
Josef Hellmesberger f. — N:o 2(1 o.
21: Kurt Mey: Das Erbe und der Erbe
von Bavrenth. — R. Sternfeld:
Wagner. — Literatur IV.
Tagesgeschilht-liches, etc.

’ (ts**

m

Från scenen oeh
konsertsalen.

Kungl. teatern

Lit te ratur.

På P. A. Norstedt & Söners förlag
har utkommit:

Våra sångröster. Deras vård och
bibehållande. Erfarenheter, råd och
re-fiektioner af F. S. Pr. Kr. 1,50.

Den anonyme författaren, bassångare,
berättar i början af boken hur han,
1883 intagen i Musikal. Akademien,
der hade till sånglärare hr Håkanson,
hvilken sökte drifva upp hans röst i
höjden, hvilket hade till resultat en
halssjukdom, som förgäfves behandlades
af läkare med penslingar etc. 1891
började han då skötas med massage af
en kapten Tersmeden med bästa resultat
och anvisar nu sådan behandling som
den bästa för sångare. Han talar sedan
om en viss fara som en sångares röst
kan vara utsatt för genom kör- och
kvartettsång och yttrar sig litet
ear-kartiskt om »tenorförgudningen» och
klandrar de moderna höga åtsittande

Maj 15. 17. E. Wolf-Ferrari: Ngfikna
fruar. (»Le donnecuriose»)
Musikal, komedi i 3 akter
(6 tablåer) efter Carlo
Gol-doni af erefve d:r Lnigi
Sugana. Öfvers. af Em.
Grandinson (Ottavio: hr

Wallgren, Beatrice, hans
hustru: frök. Edström,
Ro-sanra, deras dotter: frk.

Hesse; Colombina, deras
tjenarinna; fru Hellström;
Lelio: hr Oscår, Elenora,
hans hustru: fru Lindberg;
Florindo, Rosauras fästman:
hr Malm, Pantolone,
gammal ungkarl: hr Söderman,
Arlechino, hans tjenare: hr
Stiebel; Leandro, Asdrubale,
Almoro, Alvise, Lunardo,
Momolo, Monego
(medlemmar af
»Amicitia»-klub-ben): hrr Schwebaek, Olle
Strandberg, Bröderman,
Ericson, Mandahl,
Sandström, Arrhenius).

16. Mozart: Figaros bröllop.

(Grefvinnan, Cherubim frkn.
Larsén, Mattson, fortf. deb.)

20. Mozart: Don Juan.

21, 27. Tschai k o wsky: Eugen

Onegin.

22. R. Wagner: Lohengrin.

(30:de o. sista abonn. förest).

23, 26, 29. Donizetti: (Fernando: hr
1). Stockman, deb.; Leonora:
frk. Edström; Balthasar: hr
Svedelins).

24. Verdi: Den Vilseförda.

25. Donizetti: Rege men
tetsdot-ter;Leoncavallo: Pajazzo.

28. Festföreställning medanledn.
af fröken Signe Hebbes 70
års-födelsedag (80/7) 1. Gluck:
Uvertyr till »Ifigenia i
Au-lis»; 2. Andra akten ur
»Monna Yanna», dram af
Maeterlinck; (Monna Vanna
frk. Lundequist; Prinzivalle:
hr de Wahl); 3. Gluck:
»Or-fevs», andra aktens 2:dra
tablå (Orfevs, Eurydike: fruar
Jungstedt, V.
Svärdslröm-Werbeek); 4. Mozart:
»Figaros bröllop», uvertyr och 3 <1 je
akten (Grefvinnan,
Cherubim fruar
Svärdström-Wer-beck, Norrie: Susanna,
Mar-cellina, Barbarina: frkn.

Hesse, Karlsobn, fru
Bartels; grefven, Figaro,
Bar-tholo: hrr Forsell, Stiebel,
Söderman).

30. Thomas: Mignon.

31. Gounod: Faust.

Oscarsteatern.

Maj 15 — 31. Le har. Den glada änkan.

Östermalmsteatern.

Maj 23. Fru Anna Norries 25-

års-jubileum. 1.
Konsertaf-delning. 2. J. Costé.
Kol-handlarne. Operett 1 akt.
(Therese Yalbrézegue: fru
Norrie; Pierre Cargonniol,
Bidard, Tardival: hrr de

Wahl, Palme, Stiller).

Musikal, akademien.

Maj 15. Svensk sångafton af opera-

sångaren Oscar
Bergström. Biträdande: frk.

Märtlia Ohlson)

17. Populär afskedskonsert af

fru Cally Monrad.
Biträ-trädande ackomp.: hr R.
Brandt-Rantzau.

Vasakyrkan.

Maj 16. Stockholms stndent-

sångsförbunds
vårkonsert. Dirigent hr C.
Gent-zel.

19. Konsert af Stockholms

orkesterförening, för
välgör. änd.; Dirigent: hr
Tor Aulin, solist frk. N.
Larsén.

Operans sista nyhet Ferraris
»Nyfikna fruar», kom i säsongens sista
stund upp på scenen till menlig
inverkan på framgången, och under de
två gånger operan gifvits var salongen
långt ifrån fullsatt. Det kunde tyckas
som om en premiär på en opera
hvilken gått mycket i utlandet — 30
gånger i Berlin, som det säges —
skulle locka fullt hns och att aodra
föreställningen, till förmån för
bofka-pellets pensionsinrättning, äfven
bortför det goda ändamålet göra det. Men
vår operapublik hedrade sig ej
härmed. Möjligen absorberade stundande
Linné-festeD och »barnens dag»
intresset. Detta borde dock finnas för
en opsrapremiär och ej göras beroende
af en kritik, som kan vara både
ensidig oeh kortsynt. Föga tacksamt
är det för en operastyrelse att under
sådana förhållanden bjnda på en å
andra teatrar gynsamt mottagen ny-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1907/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free