- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 27 (1907) /
137

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:r 18. 2 Dec. 1907 - Marie Götze (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



N:r 18. Redaktör och utgifvarei FRANS J. HU8S. NORDISKT MUSIKBLAD. Expedition: Kammakaregatan 6. 27:e Årg.
Telefon: Brunkeberg 14 97. Stockholm den 2 Dec. 1907. Annonspris 20 öre pr petltrad.

Marie Götze.

å den utmärkta sångerskan
vid Berlin-operau, fru
Marie Götze, gjorde den
långa resan mot norden
för att första gången
besöka Stockholm och medverka vid
konsertföreningens senaste konsert, hade
man förhoppning om att äfveu få höra
henne som gäst på operascenen. Vare
sig operastyrelsen ej gjort någon
framställning derom eller konstnärinnans
tid ej medgaf något dröjsmål här,
något opera-gästspel nu blef ej af,
ehuruväl det torde ha gått lätt för
sig att uppträda t. ex. i »Carmen»,
»Aida» eller »Simson och Delila»,
hvari fru Götze har någon af sina
förnämsta glansroller.

Besöket af en så framstående artist,
hvilken hos oss är föga känd, ger oss
emellertid anledning att om henne
lemna några biografiska
uppgifter.

Marie Götze är född i
Berlin d. 2 nov. 1865.
Redan tidigt föresväfvade henne
den dramatiska sångerskans
ideal och 16 år gammal
inträdde hon i det Stern’ska
konservatoriet, der hon hade
till sånglärarinna Janny Meyer
och sedan under ledning af
fru Hedvig Levysohn och fru
Artöt utbildade sig till
operasångerska. I juli 1884
debuterade hon med framgång
såsom Azucena cch Linda på
Kroll’ska operan. I sistnämnda
roll väckte hon uppmärksam
-af generalintendenten von
Hülsen, som lät henne profajunga
vid operan och sedan
engagerade henne der. Då hon ej
här fick tillräcklig verksamhet,
för stora partier var hon ännu
för ung, lemnade hon efter
två år Berlin-operan och tog
engagement hos Pollini i
Hamburg. Här lärde hon känna

Marie Götze.

Kathleen Parlow.

Hans von Biilow, som dirigerade
operan. Efter ett hennes uppträdande
som Carmen sände henne Biilow ett
klaverutdrag af operan med följande
tillegnan: »Till sin Carmen — af en
otrogen. Just derför böjd för
afguda-dyrkan. Hans von Biilow» Efter att
ha verkat fyra år i Hamburg lockades
konstnärinnan öfver hafvet till tyska
operan i Newyork, hvilken leddes af
Damrosch och Seil, samt hade der
stor framgång under två års
anställning. Återkommen från dollarlandet
gasterade hon 1891 i Wien såsom
Fides osh Amneris. Sedan hon afslagit
anbud om engagement der vände hon
sig till Berlin, och efter gästspel
der-städes blef hon 1892 åter fästad vid
hofoperan, till hvars bästa krafter hon
sedan räknats. Af hennes många roller
kunna nämnas af Wagnerska partier
Ortrud, Frieka, Brangäne (»Trista*»)
Brüfmhilde; Magdalena i
»Evangelimannen», Penelopeia
i Bungeit8 »Odysseus»,
titelrollen i Glucks Orfevs, de
komiska rollerna fru Page i
i »Muntra fruarna» "och fru
Qvieklg i Verdis »Falstaff»,
m. fl. Eru Götzes stämma är
särdeles klangfull och
välljudande, mera mezzosopran än
verklig alt. Hon har utom
operan äfven gjort sig berömd
som romans- osh
oratorie-sångerska.

Fru Götze är gift med den
på sin tid berömde
tenorsångaren Emil Götze, hvilken
gästade på Stockholms-operan
i maj 1895 och då sjöng
Johan af Leyden i »Profeten»
samt titelrollerna i
»Lohen-grin» och »Faust», Vi
meddelade då hans porträtt och
biografi.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1907/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free