- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 28 (1908) /
85

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 11. 2 Juni 1908 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

18. R. Strauss: Sa/ome (till förm.
f. Kgl. teaterns pensionsinrättr.ing.

19. Verdi: Den vilscförda (Violetta:

Fröken Frieda Hempel l:a
gäst-upptr.) .

20. Tschaikowsky: Eugen Onegin
(100:de gång.; Larina, Tatjana,
Olga. Filipjewna: fruar Mandahl,
Lizell, frökn. Edström, Karlsohn;
Onegin, Lenski. furst Oremin,
Sa-retzki, Triqnet: hrr Forsell,
Nyblom, Wallgren, Stiebel, Malm).

21. Mozart: trollflöjten (Nattens

drottning: frk. Frieda Hempel,
giist: Painina, Papagena: fru
Oscar, frk. Lagergren; Tamino,
Pa-pageno, Sarastro, Monostatos,
Förste talaren: hrr Malm,
Mandahl, Sjöberg, Ericson, Wallgren).

28. Nicolai: Muntra fruarna i
Wind-sor(Fru Ström: frk. Frieda
Hempel, gäst; Anna Page: frk.
Lagergren, Herr Page: hr Wahlgren).

24. Verdi: Otello.

26. Verdi: Rigo/ctto (Gilda: frk.

Hempel, gäst; hertigen: hr
Schwebackl.

27. Wagner: Lohengrin.

31. Wagner: Den flygande
Holländaren (Erik: hr Menzinsky).

Juni 1. R. Strauss: Salome.

Oscarsteatern.

Maj 15—17. Hirschmann: Musette.

18, 10. Claude Terrasse:
Ambassadören. •

20—25. Joh. Strauss: Läderlappen

(Adéle: frk. Dora Kepplinger
gäst; La upptr.; Prins Orloffsky,
fruar Jungstedt och Ralf;
Rosa-linda: frökn. Wifstrand,
Griin-berg; Eisenstein, Alfred, doktor
Folke, Frank, Frosch: hrr Ullman,
Ralf, Bergström, Ringvall. Lund).
26—31. Leh år: ben g/ada enkan. (Hanna
clavari: frk. Kepplinger, gäst;
Danilo: hr Barcklind.)

Östermalmsteatern.

Maj 23—25. Gästuppträdande af Finska
Folkteatern i Helsingfors.
Stock-flötarnc (»Timmerflottarne»),
sång-lustspel af Teitvo Pakkala, musik
af Oscar Merikanto.

28. Dramat.-musikal. matiné, till
förm. f. Barnens dag.

Musikal, akademien.

Maj 23. Konsert af Sällskapet för
svenska kvartettsångens
befrämjande. (25 års-jubileum.)
Solist: hr John Forsell.

Från kungl. teatern ha vi, efter
kronologisk ordning, först att omnämna
den kejs. ryska balettens sista
föreställningar. Fullt hus å de bestämda
fyra föranledde till två extra, hvilkas
program läses här ofvan och som
delvis innehöllo nummer från föregående.
Baletten »Giselle» har liksom
»Coppe-lia» varit uppförd förut på
Stockholms-operan, den sistnämnda, hvars
fullständiga titel lyder: »Coppelia, ou la fille
aux yeux démail», (komp. 1870) i nov.
189(1. »Giselle» (komp. 1841) harliar
å operan uppförts i dec. 184.5 under
titeln »Giselle eller Wilierna» (d. v. s.
älfvor), romantisk balett i 2 akter af
Saiut-Georges, Th. Gautier och Coralli
»(Giselle ou les Wilis)». Musiken i

denna balett är melodiskt vacker men
ej så mycket karaktäristisk för
handlingen som Delibes’ Coppelia-musik.
Fröken Pawlowa i främsta rummet,
skördade i titelrollen stort bifall. Det
har varit intressant att göra bekantskap
med denna balettkår, som verkligen är
förstklassisk i afseende på smidig och
behaglig danskonst, pantomimiskt spel
och utsökta kostymer. Balettkostymen
med de vidt utstående kjolarne, likna
en uppspänd paraply, är dock
dramatiskt olämplig, t. ex. i Giselles parti.
Primadonnan Pawlowa och förste
dansören hr A. Bolm fingo sedan i audiens
hos konungen mottaga den kungliga
medaljen med hans bild.

Fröken Hempels gästspel i de
ofvan-nämnda rollerna blef i allo en stor
triumf för den talangfulla och
behagliga sångerskan. Endast sista gången
var emellertid salongen fullsatt. Fröken
Hempels ungdomsfriska klara stämma
och smakfulla sång, särskildt
utmärkande sig i pianissimot, dertill i
besittning af betydande styrka och
fulländad koloratur, kan ej annat än verka
hänförande, helst som den dramatiska
framställningen är förträfflig. Högst
inpoueramle var hennes »Nattens
drottning», och utförandet af den stora B
durs-arian i ursprungliga tonarten var
ett verkligt koloraturfenomen. Som
fru Ström i »Muntra fruarna»
utvecklade hon en liflighet i sitt spel, som
var medryckande, men det hela dock
utan öfverdrift. Sympatisk och vokalt
briljant var äfven framställningen af
Gilda i »Rigoletto», hvari hr
Schwe-back i hast inöfvat hertigens roll,
förr utförd af hr Ödmann, som
under en längre tid varit sjukanmäld. Då
frök. Hempel af tjänstgöring vid
operan i Berlin måste afsluta gästspelet
här i »Rigoletto» kunde fortsättning
deraf ej nu kommer i fråga, men vi
hoppas till en annan säsong och att
snart återfå henne hit som operagäst.
— På kgl. teatern har »Eugen Onegin«
nu hunnit till 100:de föreställningen
med ungefär samma personal som vid
första, utom att Larina, Lenski och
Saretzki då utfördes af resp. fru
Cha-ussen, hrr Ödmann och Söderman.

Herr Menzinsky, som efter 4 års
verksamhet vid operan nu lemnar
densam-j ma, hvilken dermed förlorar sin
främste hjältetenor, tog såsom Erik i
»Holländaren» afsked af Stockholms
operascen och vår publik-

Oscarstearen har fortfarande, som
ofvan ses, haft fru Jungstedt som gäst
och dertill den uppburna primadonnan
vid t’arlteatern i Wien frk. Dora
Kepplinger, som här uppträdt såsom Adéle
i »Läderlappen» och Hanna Glavari i
»Den glada änkan». Frk Kepplinger
i är i besittning af en rätt kraftig och
vacker röst som är väl skolad, så att
i hon äfven behärskar koloraturen.
Ap-| paritionen är behaglig med fyllig figur
och rörligt minspel. Hvad hennes
dramatiska framställning beträffad verkar
ysterheten i densamma för oss litet för

sjelfsvåldig. Prins Orlofsky i
»Läderlappen» har representerats af både
fru Jungstedt och fru Ralf (F.
Björklund).

På < Istermal msteatern har
Folkteatern från Helsingfors några gånger
gästat med uppförandet af
»Stockflö-tarne» (»Timmerflottarna») med
musik af O. Merikanto, en pjes som vi
ofta omnämt i redogörelsen för
musik-lifvet i Helsingfors, men som vi nu
ej fingo ta del af, förhindrade af
operans gästspel.

Om Sällskapets för Svenska
kvar-tetuångens befrämjande 25 års-jubileum
yttrade vi oss utförligt i förra numret.
Dess offentliga jubeliumskousert med
endast sådana kvartetter, som
upptagits i dess årshäfteD, inleddes med en
prolog till sångens pris. Programmet
upptog: Alfvén: Vårens vandring ,

H. Strömfelt: Skön jungfrun och

Seglats», L. E. Hafgren: »Vaknen ,
m. tenorsolo (Utförande: medlemmar af
sällskapet, m. fl.; dirigent: dir.
Sandberg); A. M. Myrberg: Vårsång Iv.
Widéen: »Aftonstämning , Fr. Berwald:
Serenad (Quartettsångförbundet; dir.:
hr E. Carelius); H. Colleen: »S&f, säf,
susa , A. M. Myrberg;
Midsommardans C. A. Brolin: Vackra sky

(Sällsk. Sjung, sjung»; dirigent: O.
Th. Sandberg); E. Åkerberg: [-»Berceuse-] {+»Ber-
ceuse+} », Iv. Widéen: Sommarfrid i So-

lelid», O. Olsson: Drömmar (Bell-

manskören; dirig.: E. Åkerbergi;
Widéen: Spelmansvisa .»Serenad
(Stockholms studentsångförbund; dirig.: hr
C. Gentzel); Widéen: Bacchanal ,

Aug. Körling: »Sten Sture», solist hr

J. Forssell (Par Bricoll-kör; dirig.: hr
Åkerberg.) Sångerna och utförandet
väckte stort bifall.

Musiknotiser från
hufvudsta-den och landsorten

Kgl. teatern afslutade den 1 juni
sitt ödesrika spelår och börjar det
nästa tidigare än vanligt, som det
sä-ges d. 10 augusti, och detta ovanligt
nog med en nyhet, nämligen Puccinis
ute mycket gifna »Madame Butterfly».
Bizets här aldrig uppförda
»Perlfis-karena» med fröken Hesse i den k
vinliga hufvudrollen, torde komma snart
efter. På reportoaren kommer äfven
upp Nibelungenringen» fullständig,
med den äfven i utlandet mycket
ansedde danske tenoren Cornelius som
gäst. Äfven den för oss återstående
stora Wagner-dramen »Tristan och
Isolde» lär göra sitt inträde på
Stock-I holmsoperan, hvarjämte Uharpentiers
»Louise», som uppsattes på Svenska
teatern i maj 1903, kommer att
öfver-flyttas till kgl. teatern. »Petterson
Bergers »Arnliot», hör, som sagt,
äf-i ven till de nyheter nästa säsongs nye
operachef, direktör Albert Ranft, har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1908/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free