- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 28 (1908) /
101

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 13. 15 September 1908 - Ett och annat om Wagners »Lohengrin» - Folkkonservatoriet i Moskva, af Ellen von Tideböhl - Musikpressen - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1891 in på Stora operan. I England
och Ryssland hade man redan 18(18
uppfört operan; New York följde 1870.
Såsom förut nämnts *) uppfördes
»Lo-hengrirt» i Stockholm första gången
1874 genom kapellmästaren Ludvig
Norman, som var mycket hänförd af
detta verk.

__v j

’’"/’V’»

Folk-konservatoriet i
Moskva.

Moskva ekan beteknas som centrum
för den musikaliska rörelsen i Ryssland.
Musiken framträder här ur djupet af
nationens inre böjelse och anlag och
finner sitt uttryck i åtskilliga nya
konstnärsföreningar, skolor, institutioner o. s.
v. Det sedan två år verkande
Folkkon servatoriet hör till de mest
betydande företag af detta slag och
vinner mer och mer i värde och
betydenhet. Det har till ledning en kommité
af valda musiker, hvilka uppställt till
sitt mål att uppfostra massan af
folket för konst i kulturell form oeh att,
väcka de slumrande talangernu inom
nationen. Körsången är den
konstyttring, som skall tillgodoses för den
allmänna musikaliska bildningen
(elementarundervisning i teori, musiklitteratur,
solfeggier, sedermera också
musikhistoria, harmonilära). Byrån för
meddelande af upplysningar om
konservatoriet och dess verksamhet är belägen i
stadens centrum, samtliga klassernas 15
utdelningar äro fördelade på
stadssko-lornas lokaler.

I ’ndervisningen eger rum två
gånger i veckan på aftnarna, emedan de
som besöka folk konservatoriet, 700 till
antalet, deraf en tredjedel kvinnor,
luif-va annat att sköta under dagen. De
tillhöra de mest skilda klasser i
samhället: arbetare, handtverkslärlingar,

småhandlende men ock sådana af de
mera bildade, som sakna medel att
besöka de högre musikskolorna. På tre
år kan kursen för körsång absolveras
för en afgift af 3 rubel om året.
Specialundervisning i fråga om
stråkinstrument, sång, piano, kompositionslära,
meddelas af utvalda musiker för en
afgift af 20 rubel för hvarje lärjunge.
De konstälskande besöka flitigt
klasserna och visa stort intresse för
undervisningen.

Konservatoriets för året aflagda prof
utföllo ganska gynnsamt. Kören, som
sjöng med god renhet och precision,
utförde sångeraf Palestrina, Orlando Lasso,
Mozarts »Lacrimosa» och äfven ryska
sånger. Lärjungar i specialklasserna
vågade sig på Beethoven, Max Bruch
(violin),Schubert, Gluck, Rossini,
Tschai-kowsky, Dargomychski, m. H.
Lärj-ungarnes anhöriga utgjorde en brokig
åhöi arskara, som medförde en viss fest-

*) Se Wagnérbiografien i Sv. Muaikt. n:o
ö detta år.

stämning, och med stort intresse
lyssnade de till det som utfördes.

Till folkets andliga uplyftelse
anordnas af kommitéen konserter med
sciop-tikonbilder och föredrag af Jul. Engel
samt Eug. Bogoslowsky, och dessa
egnas systematiskt hvarje gång åt en
enda tondiktare såsom t. ex. Grieg,
J. N. Bach, Mozart, Tschaikowsky, etc.;
äfven hela tidsepoker karakteriseras,
såsom t. ex. »romantikerna», ryska
kyrkosången i XVII århundradet, den
ryska folkvisan.

I spetsen för företaget, åt hvilket
regeringen beviljat sjelfständig
förvaltningsrätt, stå musiker i staden, hvilka
dertill blifvit valda, såsom Deiseha,
Siomtzkaja, E. Linerna, Bogoslowsky,
Jul. Engel, Serg. Taneieff o. a.

K. S. PopoS (thebandlare) har skänkt
folk-konservatoriet 1040 verk, en
annan (>00, såsom grundval till ett
musikbibliotek för detsamma.

Moskva.

Kilen von Tideböhl.

Musikpressen.

På Ville. Hansens förlag, Köpenhamn,
har utkommit

för en röst med piano:

Grieg, Edvard: Samlede Sam/e.

Mindentgave. Haft. 8—14.

På < ’arish & Jänichens förlag,
Milano och Leipzig, har utkommit

för piano 2 händer:

Frugatta, Gieuseppe: Il Pianista
modenio. 10 Esercizi gjornalieri sulla
Scala adottata nel nuovo sistema
ar-monico. Pr. Mk. 2.

Af Griegs »Samlade Sange i denna
»mindeutgave» ha vi anmält de
föregående häftena och erinra om att de
utkomma i jernnt 40 häften å 40 öre
(hela samlingen kr. 18,40). Sångerna
äro transponerade för mellaustämma.
Häftena 1—8 hur viguett med Griegs
hufvud inom en lagerkrans, fr. o. m.
9:de häftet bär vignetten hans
bröstbild i något större format på ljusgult
omslag.

Dessa häften innehålla följande sånger,
hvaraf en del afslutas i ett följande
häfte, hvilket vi beteckua med forts.»
— Häft. 8 Hun er så hvid — En
Digters sidste Sang —
Efteraarsstor-men (forts.) - ■ H. 9 Poesien —
1’ngbir-ken (forts.) — H. 10 Hytten —
Rosenknoppen — Serenad til Welhaven —
Det forste Mode (forts.) — H. 11
God morgen! — Jeg giver mit Digt
til våren — Tak for dit Råd (forts.) —

H. 12 Norrönafolket (tenor-baryton
-solo) — Kongekvadet
(tenor-barvtou-solo, forts.) — Båda sångerna ur Bj.

Björnsons »Sigurd Jorsalafar» — H.
18 Solveigs Sang (ur Peer Gynt») —
Solveigs Vuggesang — H. 14 Peer
Gynts Serenade — Spilleimcnd —
En Svane — Stambogsrim.

Betecknande för Frugattas öfningar
är en skala af blott heltoner: c, d,
e, fiss, giss, ais, på vignetten, visande
det nya harmoniska systemet för
öfningar. Häft. om 1(5 sid. innehåller
sådana bestående af
femfinger-intervall-och ackordlöpningar. De äro
betydligt svåra och naturligtvis ytterst
missljudande. Den tekniska nydtan af
denna tortyr synes oss problematisk.

Från scenen och
konsertsalen.

Kungl. teatern.

Sept. 1,8. Bizet: Carmen (Carmen; fru M.
Jungstedt).

3, 7, 9, I’uccini: Madame Butterfly
(Go-12, 14. ro: hrr Malm och Ericson).

2. Tschaikowsky: Eugen O negin.

4. Donizeti: Leonora (Leonora:

fru Jungstedt; Alfons IX,
Fernando, Balthasar: hrr Forsell,
Stockman, Svedelius).

5. Puccini: Boheme.

6. Mozart: Don Juan.

10. Puccini: Tosco.

11. Wagner: Den flygande
Holländaren.

13. Verdi: Den vilseförda.

Oscarsteatern.

Sept. 1 3 Niniche.

4 —14. Lehår: Den glada änkan.

Säsonges nyhet, »Madame Butterfly’»,
har träget gifvits efter premiären
med sin alternativa rollbesättning i
hufvudpartierna. Vi ha nu fått
tillfälle att se och höra fröken Ester
Os-born i titelrollen, som äfven af henne
uppbäres på ett vokalt som dramatiskt
lyckadt sätt. Herr Stockman som
Lin-kertou tager sig bra ut med sin
ungdomligt friska och välljudande stämma
och fröken Edström är, som man kan
vänta, en god Suzuki likasom hr Oscär
väl pä sin plats som konsuln Sharpless.
Fröken Osborn gjorde, som man
torde minnas, en rätt vacker debut på
operan i mars 1905 som Margareta i
Faust och har sedan gjort lycka på
Oscarsteatern.

Fru Jungstedt s återinträde på
opera-scenen, där hon förut firat så stora
triumfer, skedde med hennes glansroll
Oarmen . Repertoaren har för öfrigt
varit den gamla bekanta, och som man
ser har Puccini varit dominerande med
ej mindre än tre verk. För öfrigt
intet nytt från musikvärlden, men
konsertsäsongen börjar med midten af denna
månad och pianisten M:me
Avani-Car-reras konsert på Musikal, akademien.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 17:47:52 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1908/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free