- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 28 (1908) /
107

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 14. 1 Oktober 1908 - N. Rimsky-Korsakow (med porträtt) † - Pablo de Sarasate † - Tiefland. Musikdrama i ett förspel och 2 akter. Text efter A. Guimera af Rudolph Lothar. Musik af Eugen d’Albert. Textinnehåll

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

pagnol (op. 34), som man för ett år
sedan fick höra på en sådan. Vi ha
förut omnämnt hans första symfoni och
kunna tillägga, beträffande denna, att
den ursprungligen var skrifven i
Essmoll, och sedan, efter två
omarbetningar, transponerades till D-moll.
Denna efterföljdes af en Sivfonietta i
A moll (op. 31) och en Symfoni i
E-dur (op. 32). Ett af hans tidigaste
orkesterverk är Serbische Phantasie
(op. (i). Vidare har han komponerat
en Pianokonsert i Ciss-moll (op. 30),
en Fantasi öfver ryska tema (op. 33)
för violin och orkester samt af
kammarmusik en Stråkkvartett, F-dur (op.
17) och en Stråksextett i A-dur
(out-gifven) samt äfven ett mindre antal
Sanger. Hans teoretiska verk :
»Praktisk lärobok i harmoni» har utkommit
i flera upplagor.

Af den yngre ryska
komponistgenerationen har säkert hälften gjort sina
studier under Rimsky-Korsakow,
däribland Glazounow, Arenski, Liadow,
Gretschaninow, Ippolitow-Iwanow m.
fl. Rimsky Korsakows
kompositionsteknik var också utomordentlig,
vunnen genom årslånga trägna studier.
På fugans område var han en mästare
och behärskade de svåraste
kontrapunktiska former, nitisk i att äfven
bibringa sina lärjungar kunskap
här-utinnan. För dessa var han som en
öm far och i hans familjelif härskade
harmoni och endräkt.

Rimskv-Korsakow tii\b"agte sista
dagarna af sitt lif på Liibenfk, en
hans egendom i närheten af
barndomshemmet. Hans hälsa hade varit den
bästa ända till påsken detta år, då
han råkade ut för en bronchit, som
nedsatte hans krafter. På det nämnda
godset firade han den 17 juni sin
dotters bröllop med den lofvande unge
komponisten Stenberg. Man lade då
märke till att familjefadern såg
lidande ut. Den 20 juni var en kvalmig
dag som bådade oväder och ett sådant
bröt också ut under natten, strax
efter sedan Rimskv Korsakow träffats
af det dödande hjärtslaget.

Den 24 juni ägde hans högtidliga
begrafning rum i Petersburg.

. CXtKr

t

Pablo de Sarasate.

I början af detta år förlorade
musikvärlden en af sina förnämsta, ehuru
ej på många år offentligt uppträdande,
violinkonstnärer, nämligen August
Wil-helmj; i dessa dagar har en annan
sådan skattat åt förgängelseu,
nämligen den länge och vida berömde
violinvirtuosen Pablo de Sarasate, som
den 21 sept. afled i Biarritz. Sarasate
konserterade första gången i
Stockholm i sept. 1878 på kgl. operan och

en månad senare, efter en
landsorts-turné, på Musikaliska akademien, men
fann sig ej af kritik och publik så
uppskattad här som annars öfver allt,
hvarför han blef afskräckt från att
återvända hit. Detta skedde e] förrän
i nov. 1903, nå han i sistnämnda
lokal gaf två konserter, åtföljd af
pianisten fru Marx Goldschmidt som
solist och hennes man, hvilken biträdde
som hans ackompanjatör. Han hade
då stor framgång och tjusade den
fulltaliga publiken med sin stora
virtuositet, sin sköna och rena ton. Man
har mot konstnären anmärkt, att hans
spel likasom hans kompositioner äro
väl mycket anlagda på virtuositetens
bländverk, men på sina senaste
konserter här visade han sig som mästare
äfven i klassiska verk, sådana som
Schuberts stora Fantasi (op. 159) och
Beethovens Kreutzersonat.

Pablo de Sarasate. (Pablo Martin
Meliton S. y. Ravascues) föddes d. 10
mars 1844 i Pamplona, den nordliga
spanska staden i provinsen Navarra,
där hans far var kapellmästare vid ett
artilleriregemente. Likt åtskilliga
andra musikkonstnärer trädde han tidigt
fram såsom »underbarn». Vid tio års
ålder spelade han för hofvet i Madrid
och erhöll som skänk af drottning
Isabella en högst, värdefull Stradivari
violin. Aren 1S56-—1859 var han
lärjunge vid Paris-konservatoriet och hade
Alard till lärare. Redan 1857
eröf-rade den unge spanjoren första priset
i violinklassen. Sedan han, efter att
ha lämnat Paris, först grundlagt sitt
konstnärsiykte i hemlandet, utsträckte
han sina virtuosresor allt längre, ända
till Orienten och Amerika och kom
slutligen, 187(5, äfven till Tyskland,
där han skördade lika stora triumfer,
som öfverallt hvar han förut uppträdt.

Som bevis på hur högt hans
konstnärlighet uppskattades kan nämnas, att
Lalo, den bekante franske violinisten
och tonsättaren, skref sin första
violin-konsert för Sarasate, den tjugu år
yngre konstnären, och att Max Bruch
för honom komponerade sin 2:a
violin-konsert och sin Skotska fantasi.

Sarasate har för sitt instrument
skrif-vit åtskilliga kompositioner, hvilka dock
till sitt musikaliska värde äro mindre
betydande än som bravurstycken.
Na-tionelt-karakteristiska äro hans
»Spanska danser»; Jota arragonesa, Jota de
san Fermin, Jota de Navarra (jota är
en valsliknande spansk nationaldans),
hans Zigennerireisen, Zapateado, .17uineira
Romarna andaluza och Introduction e
Caprice jota. Jämte Faustfantasien
öfver melodier i Gounods opera har
han skrifvit en bekant Carmen fantasi
med motiv ur Bizets, och det gränsar
nästan till det fabelaktiga, säger en
kiitiker, hvad Sarasate i denna
åstadkommer af rapida ters- och
sextpassa-ger, fiageoletteffekter o. s. v.
Sara-sate bar äfven för violin arrangerat
pianokompositioner af Chopin, och af
andra hans tonsättniognr erinra vi oss

Le chant de rossignol, Barcarolle
veni-cienne, La chasse och Nocturne-Serenade.
Guitarre heter en komposition för violin
och piano af Sarasate-Moszkowski,
ut-gifven på Petersförlaget i Leipzig.

Sarasate lefde och dog ogift och
hade sin bostad i Paris. Vid spanska
hofvet var han länge mycket
uppburen, och hans födelsestad Pamplona,
mot hvilken han visat sig mycket
frikostig och som gjort honom till
he-dersborgare, firade honom vid hans
årliga besök där med stora ovationer.
Sarasate var naturligtvis hedrad med
en mängd ordensdekorationer och blef
1879 invald till ledamot af
Musikaliska akademien i Stockholm.

Tiefland.

Musikdrama i ett förspel och 2 akter.

Text efter A. Guimera af
Rudolph Lothar.

Musik af Eugen d’ Albert.

Då Operans nästa nyhet, Albert s
»Tiefland» — det svenska namnet
skulle väl i öfversättning lyda:
»Låglandet», eller »I låglandet» — redan
i denna månad torde ha sin premiär,
må här nedan redogöras för
handlingen i dess hufvuddrag.

Textinnehåll;

Personerna; Sebastiano, en rik
gårds-egare; Tommaso, församlingens äldste,
80-årig; Morruccio, mjölnardräng,
Marta, Pepa, Antonia, Rosalia, Nuri, Pedro
och Nandi, alla tjenande hos
Sebastiano, herdar och bondfolk.
Kyrkoherden (stum person).

Platsen för handlingen är dels på
högfjällen i Pyrenéerna, dels i
spanska låglandet (Tiefland = lågland) i
Catalonien vid foten af Pyrenéerna.

Operan börjas med en introduktion,
under hvilket ridån går upp. Scenen
visar en bergssluttning högt upp i
Pyrenéerna. Till venster en enkel
hydda och der framför en brunn, till
höger en sluttning af rullsten. I
fonden syns bakom en dal Pyrenéernas
snöbetäckta spetsar, i midten en
gletscher med en väldig stenkoloss vid
sidan. Det är klockan 3 på
morgonen, stjärnhimmel. Bakgrunden dold
af dimma. Skumt på scenen. Utifrån
höres Nando ropa »OhelOhe!» Pedro,
osynlig, svarar likaledes från andra
sidan. Pedro framträder andäktigt,
yttrande; »Lofvad vare Jesus Kristus!»
Nando tillägger; »I evighet!» Pedro
frågar om han går öster ut, och då
Nando svarar: »Nej, jag går mot

höjden», varnar Pedro honom för
vargarna. Nando säger att han litar på
sin slunga och sin hund och Pedro att
han förtror sig åt Gud. De båda
herdarna säga sig vänta en skön dag när
dimman skingrar sigi Från dalen hör
man herdarnes klockor. Pedro säger

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:58:55 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1908/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free