- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 28 (1908) /
124

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 16. 3 November 1908 - Musikbref från Österrike. Wagners »Siegfried». Mahlers VII symfoni, af Anteros - Musikpressen - Litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Wagners älsklingsheros torde hägrat
för hana fantasi.

De nya dekorationerna återgåfvo
synnerligen lyckligt de Siegfriedska
naturscenerierna, särskildt i andra
akten, hvars urskogsinteriör med sina
väldiga ormbunksgrupper verkade högst
pittoreskt men kräfva mera ljus för
att fullt göra sig gällande; framför
allt rådde i klyftan vid
Valkyria-klippans fot ett så djupt dunkel, att
man knappast kunde urskilja de
uppträdande. I sin helhet var emellertid
»Siegfried» reprisen af den
beskaffenhet, att densamma af den fullsatta
salongen mottogs med entusiastiska
bi-fallsyttringar, enligt Wienersed
upprepade efter representationens slut för
de förnämsta artisterna, då de lemnade
teatern.*

Från hofopera-institutionen må till
sist en rätt karaktäristisk anekdot
anföras. Dess nye styresman hade med
anledning af det ofvan omnämnda
franska gästspelet kommit på den något
bizarra idén att fullständigt låta
åter-gifva »Carmen» samt »Samson und
Dalila» på originalspråket, ett infall,
hvars realiserande var förenadt med ej
så liten ansträngning, i synnerhet för
körpersonalen. Med den för honom
utmärkande förbindligheten gaf
Weingartner varmt uttryck åt sitt höga
välbehag med det af framgång krönta
nit, hans sujetter härvidlag presterat.
För yttermera visso gaf han order om,
att formliga tacksamhetsskrifvelser
skulle tillställas samtliga »Mitglieder». Haus
befallning blef med äkta byråkratisk
noggrannhet till den grad bokstafligt
åtlydd, att jemväl balettens koryféer
hugDades med ett dylikt erkännande.
Effekten blef naturligtvis ock därefter.**)

*



Till en briljant »succés» gestaltade
sig Mahlers senaste — sjunde —
symfoni, nyligen exekverad i
Prag-jubileumsutställningens »Tonhalle»
under den ej mindre såsom operadirektör
än konstnär så ombestridde
komponistens egen, suggestiva ledning. Mest
anslogo de båda på den titaniskt
storslagna första afdelningen följande, af
ett »scherzo» förbundna och
»Nachtmusik» betitlade satserna, som med sin
spöklikt hemska kolorit osökt föra
tanken på de fantastiska alstren af en
E. T. A. Hoffmanns penna eller en
< ’allots pensel, mästerliga
kabinettstye-ken af den mest svåra och raffinerade
orkesterteknik, der alla möjliga
instrument, inbegripet guitarr och mandolin,
komma till användning. Af så
väldiga dimensioner, att det upptager en
konsertafton, afslutas det i hög grad

*) Nyligen gick begeistringen för hr
Nlozak så långt, att en skara ungdomar
spände hästarne från hans fiaker och i
triumf drogo honom till hans bostad.

*■) Beträffande »Hofopernhaus» lyriska
primadonna Selma Kurz hänvisa vi till
vär korrespondens i Sv. Musiktidn. 1907.
n:o 14.

originella verket, hvilket i likhet med
Mahlers öfriga skapelser ej är fritt
från brutala dissonanser och allt annat
än öronsmekande melodier, med en
oemotståndligt medryckande, af
jublande lifsfröjd genomströmmad »rondo
»-final.

Anteros.

’i’

Musikpressen.

På Wilh. Hansens förlag,
Köpenhamn, har utkommit:

för sång och piano:

Grieg, Edvard: Efterladte Sange.
Häfte I och II.

På ett ställe i föregående nummer,
nämligen i redogörelse för
musik-lifvet i Kristiania, ha vi omnämnt
Griegs efterlämnade, der uppförda
kompositioner, deribland de här ofvan oss
af förläggaren tillsända sångerna. De
som känna den norske tonsättarens stil,
iinner ock att dessa ofvannämnda
sånger äro äkta barn af hans sångmö. De
äro äfven i allmänhet rätt intressanta.
Vi redogöra här nedan för de
särskilda häftenas innehåll med angifvande
af textförfattare och det för hvarje
sång uppgifna tillkomst-året samt
hvarje sångs tonomfång, inom klammer.
Första häftet är till omfång 13 sidor,
andra 17 sidor, nottryck. Rom
vanligt på danska musikalier är häftenas
pris icke utsatt.

Häft I innehåll: 1 Den blonde pige
(1867— diss — fiss) ord af Björnson;
2 Dig elsker jeg (1865—ciss- fiss) ord
af Casalis; 3 Taaren (1865— c—d;)
4 Soldaten (1865— a—f) ord af H. C.
Andersen; — Häft. II innehåll: 1 Paa
Hamars ruiner (1888— b—g) ord af
A. O. Vinje; 2. Jeg elsket. (1865—
h—f) ord af Björnson (ur oratoriet
»Fred»); 3. Simpel Sang (1889— d—fiss)
ord af Holger Drachmanu; 4 Suk
(1873— c—e) ord af Björnson; 5 Julens
Vuggesang. Den unge moder ved vuggen
(1900 d—e); ord af Adolf Langsted;

6 Der Jäger. Jægeren, (1905—- diss—e)
ord af Wilhelm Schulz. Endast
sistnämnda sång har dubbeltext, dansk och
tysk. Blott n:r 1 och 4 i första, 3
och 6 i andra häftet hafva ett större
omfång, 4—6 sidor.

Litteratur.

Ergo, Em: Dans les Propylces de

L’ Instrumentation. Pris Frcs 7,50.

Författaren till ofvanstående bok (om
270 sidd.) är »Professeur d’Harmonie,

de Contrepoint et d Instrumentation å
lTnstitut des Hautes Etudes Musicales
dTxelles» (en förstad till Bruxelles).
Detta lärda teoritiska arbete innehåller
i texten en mängd tabeller och
notillustrationer, beträffande de särskilda
instrumentens tonomfång etc. — Början
af förf:s företal till boken lyder
sålunda: »Här öfverlemnas en bok, som
söker bringa någon ordning i åskilliga
grenar af en kunskap, i hvilken förut
stor oreda herskat, oaktadt de
framsteg, hvaraf man i vår tid så gerna
berömmer sig. Jag har den
svagheten att tro denna bok i allo motsvara
de önskningsmål, som äro uttryckta i
de 3 motton, som äro satta i början
af detta företal: »Le rapport des
quan-tités est le principe de toute chose»
(Pythagore) — »Ein System von
Gedanken muss allemal einen
architektonischen Zusammenhang haben»
(Schopenhauer) — »Le rhytme est le
meil-leur gardien des connaissances»
(Principe du collége des Druides).

Beträffande bokens innehåll lemnar
oss dess särskilda afdelningar eller
kapitel den bästa upplysningen. De
tre första handla om biåsinstrument,
vidare följer redogörelse för
träinstrument, Stråkkvartetten, orgeln; äfven
menniskorösten omnäranes och i ett
»appendix» Herm Kitters »viola alta».

Ett register afslutar boken.

De särskilda afdelningarnes innehåll
följer här:

1 :e Partie. — Les sons harmoniques,

— chef de vortte des instruments de
musique — considérés dans leurs
rapports. — Utilisation des notions
acqui-ses au sujet des harmoniques. — La
notation pour les instruments dits
«transpositeurs.» — Origine de ces
modes de transposition. — Du diapason
(tonalité) de certains instruments. —
Instruments ä vent.

2:e Partie. — Instruments simples
ou naturels (Le cor et la trompette).

— Au sujet de certaines parties de
trompettes chez Bach et Handel. —

Les trombones å coulisse. — Ooulisse,
corps de rechange et pistons. — Les
trois procédés pour obtenir nne succession
d! intervalles de »demi-ton» — Tableau
synthétique et rompararitif (a différents
points de me) du trombone a coulisse
(fa), du cor chromatique (fa) et des cors
simples (de fa a si).

3:e Partie. — Le mécanisme des
pistons. —- Notions vagues des
compo-siteurs au sujet de ce mécanisme. —
Preu-ves convaincantes (tdbleanx) des défauts
de justesse inhérents au Systeme
ordinai-re des pistons. — Instruments å pistons.

— Systeme »ordinaire» et Systeme

»Sax». — Le cornet å piston. — Le
cor chromatique. — La trompette
chromatique. — Trompette chromatique ou
cornet å pistons? — Instruments Wag
nériens. — Le probléme de la trompette- j
basse et la modification du type
origi-narie. L’irrégularité (!) de la loi phy- 1

sique des harmoniques selon Berlioz et
Rieh. Strams. — Le trombone soprano

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1908/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free