- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 29 (1909) /
12

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 2. 19 Januari 1909 - Från Romas horizont II. Coréa-konserterna, Beethovens IX:de symfoni, af Anteros

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Romas horizont.

ii.

Coréa-konserterna.

Beethovens IX : de symfoni.

I jämförelse med Italiens andra större
operascener begynner »Teatro Costanzi»
sent sin »stagione di carnevale-quarésima»,
enligt häfdvunnen plägsed först den 26
december, medan »S. Carlo» i Napoli
i år den 8 dennes inledt sin säsong
med allra första uppförandet därstädes
af Götterdämmerung, hvilken
under ledning af Giusépp e Mar tu
c-ci*. inscenerad af Miinchen-operans
regissör Fuchs — förut en af
densammas mest framstående bassangare — samt
med sd ypperliga Wagner-konstnärer som
Félia I. it v inne och G i u s é p p e
Borgatti i hufvudpartierna erhöll en
alltigenom värdig och anslående
interpretation, om än Bayreuth-mästarens
väldiga musikdrama ej fullt kunde senteras
af en ännu med »Siegfried» obekant
publik. Ungefär åtta dagar före den
stora romerska operasäsongens början
vid-togo »Carlo Felice» i Génova,
»Ré-gio» i T o r i n o och »Scala» i
Milano, de båda förra — liksom »Costanzi»
och, samtidigt med denna teater, »Sociale»
i Man tova samt, redan i början af
oktober, »Comunale» i Bologna — med
Walküre, hvaremot den senare
gjorde ett undantag från numera vedertagen
kutym att »öppna balen» med någon af
Wagners skapelser, genom att ur
oförtjänt glömska framdraga Vestalen,
S p o n t i n i s något mer än sekelgamla
mästerverk.

En verklig lucka i Romas musiklif har
emellertid nu utfyllts, i det att de till
en betydande faktor i detsamma vordna,
af oss förut omtalade
orkesterkonserterna i »Anfiteatro Coréa», hvilka
under denna säsong torde kunna påräkna
ännu större popularitet genom att
inrymma mera plats än hittills åt den vokala
musiken, från början af december åter
med sina harmonier**uppfyllt kejsar Au
gustus’ ärevördiga mausolé. Af de sex
tills dato gifna, dirigerade af den från
senaste »stagione» välbekanta tyske
kapellmästaren Carl Panzner, hafva de
fyra första haft till uppgift att i historisk
följd tolka representativa
instrumentalkompositioner af de viktigaste
musikskolorna. Med hänsyn till den universella
karaktären af tonernas språk torde redan
lämpligheten af en dylik på nationalitet

* Napolitanska musikkonservatoriets
di-riktör och sjelf utmärkt tonsättare; jemför
nedan äfvenså föregående korrespondenser

*• Dessa störas allt jemtpå helgdags
eftermiddagarna i hög grad genom S.
Carlo-kyrkans af oss förut anmärkta
klockringning. Också bröt oviljan häröfver nyligen
lös i form af en häftig oponionsyttring mot
»municipios» (rådhusets) i sin loge tronande
högre tjenstemän, om med någon verkan, får
framtiden utvisa,

baserad indelning kunna ifrågasättas. Mot
valet af de särskilda numren å de i sin
helhet särdeles intressanta konserterna kan
ock åtskilligt invändas.

Sålunda saknade man å den
italienska — för hvilken det för öfrigt föreföll
nästan som ett förödmjukande
fattigdomsbevis att ej prestera en »inhemsk»
dirigent —, som af klassiska saker upptog
kompositioner af Corelli (| 1713) och
Scarlatti (f 1725) samt förspelen till
Leonardos (f 1746) oratorium »Sant’
Elena al Calvario» och S p o n t i n i s
(f 1851) opera »Fernando Cortez» jämte
ett potpourri af Cimarosas (t 1801)
btiffa »Il matrimonio segreto», af nyare
arbeten S g a m b a t i s förträffliga
symfoni n:o 1, Martuccis utsökta
»Notturno» och den pompösa triumfmarschen
i Mancinellis ntusikdram
»Cleopatra», själfva Rossini, hvars geniala opera
»La gazza ladra» med glans figurerat å
föregående konserters program. Ä den
tyska presenterades de germaniska
musikkolosserna Bach, Händel och
Haydn, följda af Mozart med
»Ju-piter»-symfonien och Beethoven med
»Leonora»-uvertyren n :o 3, men hvarken
Gluck, Weber eller Wagner, att ej
tala om Schumann och Schubert,
tyckas befunnits värdiga. Såsom den
franska skolans representanter voro
utvalde Ra me au, Méhul med
»Joseph»-uvertyren, Berli’oz med sylfiddansen
och Rakoczymarschen i »Damnation de
Faust» samt Bizet med »L’ Arlésienne’s»
första »suite», D é 1 i b e s med ett par rätt
banala nummer ur baletten »Sylvia» och
Saint Saens med sin «Dance
maca-bre», en af Frankrikes störste samtida
musikers äldsta och mindre betydande verk
— hvars egenskap af karaktäristisk
tonmålning här mindre kunde komma till sin
rätt, på grund af att »Coréa»-orkestern ej
är i besittning af någon xylofon, det
träinstrument, hvilket just framkallar
sensationen af en hop dansande skelett —,
däremot ingen af bemälde skolas
visserligen ej talrika, men framstående
svm-fonister; både Rever, Dukas och
Debus-sy lyste med sin frånvaro! Den
ryskskandinaviska konserten hade att
uppvisa namnen Glinka, med
förspelet till operan »Ruslan och Ludmilla»,
Borodin, med denne Rysslands väl
mest snillrike komponists suggestivt
pittoreska »Stepp-scen», och
Tchaikow-sky, med den imposanta, om än alltför
hybrida »18I2»-uvertyren, samt Gade,
Grlegoch Svendsen, den
sistnämnde företrädd af hans präktiga »Carneval
å Paris», men utelämnat en Glazounow
och Rimsky-Korsakow; för öfrigt
nonchalerades fullständigt såväl de czekiska
mästarna Dvorak och Smetana som hvad
Sverige kunde haft att erbjuda.

* *

*



En den syperbaste afslutning å den
Panznerska konsertserien bildade
Beethovens nionde och sista symfoni, i
.hvilken denne gifvit uppslaget till att
rikta den symfoniska dikten med vokal
musik, hvartill orden äro hämtade från

Schillers härliga ode - An die Freude»,
här återgifvet i »Mefistofeles’ skapare

Boitos välklingande italienska
bearbetning. Få tonsättningar hafva blifvit till
den grad omdebatterade och
kommenterade som detta Beethovens ej mindre
grandiosa och af melodisk skönhet
mättade, än filosofiskt djupsinniga »chef
d’oeuvre», i främsta rummet af den
lyriska konstens störste heroer efter honom,
Berlioz och Wagner, hvilka blickade upp
till detsamma med en rent af religiös
vördnad, såsom bäst framgår af, att den
förre bland annat anmärkt, det dess
upp-hofsman efter afslutandet af ett dylikt
opus med fog kunde hafva yttrat: »nu
må döden komma, mitt värf är
fullbor-dadt», samt att den senare till och med
förklarat den nionde symfonien vara »ett
mänsklighetens evangelium».

Här är ej platsen för en närmare
analys, allenast må framhållas, att den hela
sitt lif i en smärtans afgrund ensam
och stolt försmäktande Beethovens
lef-nadsdröm var att besjunga glädjen, af
hvars kamp i vart inre med det
fiendt-liga ödet första satsen, »allegro», utgör
en storslagen målning; andra afdelningen
ett högst liffullt »scherzo», verkar
formligen hänryckande trots den ideliga
upprepningen af det på allenast tre noter
baserade grundmotivet*, för att i
tredje satsen, »adagio», lämna rum för
verkligt himlaborna, af lycksalighet uppfyllda
harmonier. Först i tinalen, »presto», där
arbetet uppnår sin höjdpunkt samt
antager rent litaniskt djärfva och mäktiga
dimensioner, värdiga en musikens
Michel-Angiolo, gör det vokala elementet sitt
inträde, sedan orkestern repeterat
föregående afdelningars förnämsta motiv. Den
för kvartett och kör komponerade, af en
hardt när bakkanalisk fröjd
genomströmmade hymnen, ett hejdlöst jublande
fäst-kväde för att fira glädjens slutliga triumf,
erhåller ett välgörande afbrott genom en
majestätisk koral af semi-religiös karaktär
samt en estatisk lofsång till »himlarnas
konung och kärlekens gud».

I fråga om utförandet af de under
Panz-ners ledning gifna konserterna må blott
anmärkas, att den af förträffliga krafter
sammansatta orkestern redan efter den
första uppnått en hög grad af helgjutenhet,
men att den på ett tjugutal år ej i Roma
hörda nionde symfonien, som i
förhållande till de oerhörda kraf, den ställer
icke minst på de sjungande, fått en
alldeles otillräcklig inöfning, först vid
reprisen å sista konserten, då den af S.
Cecilia»-elever bestående damkören
väsentligt vunnit i fägring genom
addition af ett antal »voix blanches»
(gossröster), erhöll en tillnärmelsevis adeqvat
tolkning. Ftt kardinalfel af dirigenten var
hans försummelse att afhjälpa den brist
på jämnvikt mellan de enskilda
instrumenten, som utmärker den nionde i
högre grad än någon af den till sist
sten-döfve mästarens öfriga symfonier.

A n t e r o s.

* Också lär Rossini sagt att han ej;
visste något skönare än detta “scherzo“, och
att han sjelf ej kunde åtsadkomma maken,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1909/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free