- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 29 (1909) /
38

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. 2 Mars 1909 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kungl. teatern - Musikaliska akademien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

27, Humperdinck: Hans och Greta.
Balett: Dockfeén.

28, Verdi: Trubaduren (Manrico:
hr Herold, gäst).

Oscars-teatern.

Febr. 16—28, Sidney-.I ones: Gcishan.

2i, 28. Lehår: Den glada änkan
(Matiné).

Musikal, akademien.

Febr. 18, 21, Briisselkvartettens 2:a
och 3:e historiska kvartettaftnar.
23, 28, Konsert af Edouard Risler.
28, Ty pcgrafföreningens
konsert, Biträdande: fru
Afzelius-Bohlin, hrr Lindhé, V. Viklund.

Östermalms-teatern.

Febr. 22 -25, Konserter af ryska
Slavr-janski-kören.

Östermalmskyrkan.

Febr. 27, Konsert af Slawj ans k i-kören.

Gästspelet af lir Herold har denna
gång gynnats af samma framgång som
förr. Hittills har han som ofvan
synes uppträdt i sina här kända partier,
Don José, Lohengrin, Toriddo, (,’anio
och Hadames. Efter någon hvila gafs
»Tristan och Isolde» för tredje gången
d. 20 febr. för tämligen godt hus.

3:dje Symfonikonserten å operan
inleddes med Brahms’ 3:d j e symfoni,
hvarefter följde en nyhet för oss,
Si-belius »En saga». En mystisk, ofta
dunkel dager, afbruten af Jstarka
dissonansrika färgskiftningar genomgår det
hela, som är i tonsättarens kända stil.
Det hela är en originell, intressant
komposition. Sagans innehåll
förefaller som om den skulle handla om
spök-och röfvarhistorier. En färsk nyhet
var Adolf Wiklunds pianokonsert.
Tonsättaren har förut dokummenterat sig
såsom en af våra mest begåfvade
genom en af Konsertföreningen i nov.
1904 uppförd konsertuvertyr för
orkester, större och mindre
pianokompositioner m. m. Denna pianokonseit är
stort anlagd i nyare stil med briljant
pianoparti och ofta goda
orkestereffekter. Det hela saknar emellertid den
organiska enhet, som skulle bringa en
lugnare och klarare form i
kompositionen, hvdken med stor talang
framfördes i principalstämman af fröken
Aurora Molander, vår utmärkta pianist.
Såväl hon som komponisten blefvo
varmt hyllade efter konsertens slut,
som anfördes af hr Jernefelt med
vanlig dirigent-talang. Hr Ad. Wiklund
är, som bekant anställd vid
Berlin-operan såsom solist-repetitör.

Då öfverallt inom musik vät Iden,
äf-ven i våra grannlands hufvudstäder,
minnet af Mendelssohn-Bartholdy firats
med anledning af att 100:de årsdagen
af den berömde tonsättarens födelsedag
inträffade i början af februari månad,
kunde man ha väntat att äfven å kgl.
operan här, när nu en symfonikonsert
gafs, någon af hans kompositioner kom-

mit i åtanke vid programmets
uppgörande, hvilket ländt teatern till heder.
I Göteborg hedrades hans minne d.
10 febr. med en konsert, hvarvid
uteslutande Mendelssohn-verk utfördes,
däribland hans A-dur-symfoni, hvilken här
gärna kunnat uppföras i st. f. Brahms’,
eller ock någon af hans uvertyrer,
såsom nu mångenstädes skett, upptagits
på programmet. Kanske då också
publiken varit talrikare. Att den nu var
så gles, kan väl i första rummet
till-skrifvas den samtidigt gifna
Brrtssel-konserten med Beethoven-program på
Musikaliska akademien inför fylld
salong. Då denna konsert långt förut
varit annonserad och naturligtvis skulle
locka fullt hus, var det gifvet att en
stor del af vår musikpublik, som
brukar bevista symfonikouserterna, skulle
saknas i teatersalongen, detta i strid
med teaterns eget intresse och skyldig
hänsyn till symfonikonserternas
abonnenter. Herr Herolds gästspel kunde
mycket väl ha bestämts till samma
dag i stället för dagen därpå.

Till hedrande af Mendelssohns minne
uppförde Nya Eilharmoniska sällskapet
hans oratorium »Paulus» i
Ostermalms-kyrkan d. 16 febr. Oratoriet är
er-kändt som ett mästerverk och visar
att icke blott i Bachs och Häudels
åldriga och på sin tid konventionela
stil, utan äfven i modernare form ett
oratorium kan göra ett stort intryck
genom religiös stämning och skön
musik. Efter den mäktiga
inledning*kö-ren kunna flera andra anslående körer
och esemblen uppräknas; ariorna iiro
välbekanta. som särdeles vackra,
sär-skildt de båda för baryton i första
afdelningen »Gud var mig nådig» och
»Jag tackar dig, herre Gud». Med
mindre hurtigt tempo och ett känsligare
föredrag skulle dessa nu ha gjort bättre
verkan. Sopranpartiet skulle också
ha vunnit genom mindre forcerad röst
styrka, tenorpartiet utfördes vackert
af hr N. Fahlman, och öfriga solisterna
voro fru M. Högberg och löjtnant E.
Elfgren. Oratoriet fick för öfrigt ett
godt utförande under hr Aulins
ledning, och såväl kören som den
medverkande Konsertföreningens orkester
förtjäna beröm. En del uteslutniugar
voro, som vanligt, vidtagna vid
uppförandet.

Den förstklassiga
Bnissel-stråkkvar-tetten hade äfven denna gång »fullthus»
på sina tre historiska konserter i
Musikaliska akademien. Från början ha
medlemmarne i kvartetten utgjortä af
1 violinen Franz Schörg, 2 violin Paul
Miry, altviol Hans Daucher; nu hade
i st. f. mr Gailhard, hr Joseph
Mal-kin öfvertagit violoncellpartiet och
visade sig som en god ackvisition
genom artistisk och smakfull behandling
af sitt instrument. Nu som vid förra
konserterandet här hade en skärm
anbringats på estraden bakom de
spelande. Ändock blef pianissimot i
hastigare tempo, såsom i
Beetboven-kvar-ten å första soarén, för svagt för att

spelet fullt tydligt skulle kunna göra
sig gällande. Samspelet var för öfrigt
lika fulländadt som förr. Första
konserten hade på programmet: Haydn:
Op. 77, n:o 1, G-dur; Mozart:
Essdur (Litloff n:o 14) Beethoven op. 18,
n:o 3, D-dur; andra konserten endast
Beethoven: op. 18, n:o 2 G-dur; op.
135. F-dur; op. 131 Ciss-moll; tredje
konserten: Franz Schubert: op. 29,

A-moll; J. Brahms: op 67, B-dur; A.
Dvorak: op. 96, F-dur — allt
stråkkvartetter.

Äfven Stockholm har nu fått
göra bekantskap med den i utlandet
länge kända och berömda
Slavjanski-kören. Denna grundades af Dmitri
Agrenjeff Slavjanski, som från 1868
med kör och äfven orkester företog
vidsträckta konsertresor med mål att
göra rysk och slavisk musik bekant i
utlandet. Efter hans död förra
sommaren har hans dotter Margarita varit
körens ledarinna. Kören utgjordes här
af ett dussin damer klädda i praktfullt
broderade dräkter och hufvudbonader,
liknande en brudntstyrsel, ett mindre
antal gossar och resten män. äfven i
lysande och gtddbroderade
national-dräkter. Kören, öfver 30 personer,
har vackra röster, däribland en
tenor-och en barytonsolist; ledarinnan
sjunger själf sopransolo i kören och anför
vänd till publiken, med några stilla
handrörelser. Saiumansjungningen är
förträfflig med imponerande styrka och
subtilaste pianissimo. Basarna,
däribland ett par gående på djupet till
kontra ass, äro miakulösa.
Programmet utgör mest slavisk musik, mycket
i mollton. På den 5:te konserten, i
Östermalms kyrkan var kören
svartklädd och dir. O. Blom spelade
orgelsoli. Annars ackompanjerades kören
vid konserterna, som ägt rum på
Os-termalmsteatern, af orgelharmonium.
Vi ha nu icke utrymme att lämna
någon redogörelse för programmen men
ämna sedermera nämna något om dem.

Musiknotiser från hufvudstaden
och landsorten.

Kungl. teatern Kammarsånga
ren Wilb. Herold har under nu
pågående gästspel i dessa dagar för
första gången här uppträdt som Manrico
i »Trubaduren ’ och Rodolphe i Boliéme.

Hr John Forsell har undertecknat
med Metropolitan-operan i New York
kontrakt om anställning nästa spelår,
från början af november till fram i
april, med prolongationsrätt af
kontraktet på tre år. Repertoaren
omfattar operor på italienska, franska
och tyska; hvarje hans roll skall
sjungas på originalspråket.

Musikaliska akademien höll
d. 25 febr. under ordförandeskap af
preses justitierådet Karl Silverstolpe

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1909/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free