- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 29 (1909) /
54

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7. 2 April 1909 - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Oscar s-teatern.

Mars, 17 Zuppé: Fatinitza (matiné).

18 22 Helfrid Lambert: Skallen.
Operett i 3 akter, svenskt
original. Instrumenterad af H. Berens.
(Beliza, Teresa, Pia Antonia: frkn
Berentz, Falk, fru Rowe: Pepe,
Pedrugo, Perugil.alkalden,
algua-zilen, Ibrahim: hrr Schröder,
Ullman, Ralf, Ringvall, Lund,
Svenson).

23—26 Cl er i c e: Flickorna Jackson.

25, 28 Lehår: Den glada (inkan
(matiné).

21 Zumpé: Farinelli (matiné).

22—31 Millöcker: Tiggarstudenten,
operett i 4 akter af Zell och
Ge-née. (Palmatica, Laura,
Bronisla-wa, Eva: fru Rowe, frkn.
Grünberg, Falk, fru Ringvali: von
Richthofen: fru Ralf; Ollendorf.
Wagenheim. Henrici, v. Rochow:
hrr Ringvall, Fröling, Larson,
Svendsen; Janicki, Simon
Ry-manowics, Malakowski: hrr
Svenson, Schweback, Ralf; Pistol,
Enterich: hrr Wickbom, Lund).

Musikal, akademien.

Mars, 17 Konsert af fru Clary Morales.

Biträdande ackompanjatör: dir.
Olallo Morales.

23 Konsert-matiné af sångkören O.
D. från Upsala. Dirigent: dir.
Ivar Hedenblad.

29 Konsert af pianisten Gunnar
Ahlberg. Biträdande:
Konsertmästare L Zetter<|vist.

Vetenskapsakademien.

Mars, 22, 26 Konserter af
kontrabasvirtuosen Sergei Kussewitzky.
Biträdande pianist: hr Fritz
Linde-mann.

23 Kompositionskonsert af hr Karl
Wohlfart. Biträdande fruar M.
Högberg, H. Munthe-Sandberg,
frkn Inga Pettersson, Sigrid Taube.
Elsa Lind, hr John Husberg.

K. F. U. K.-salen.

Mars, 31 Tri-soaréaf frk. MärthaOhlson,
hrr Sven Kjellström, Carl
Lindhe. 1 Brahms: Trio,
C-moll. op. 101; 2 Händel: Sonat
för violin och piano, A-dur: 3
Duport: Sonat A-moll för
violon-cell och piano; 4 Dvorak: Trio
Dumky, op. 90.

Som giist på operan uppträdde vår
förre operasångare Carl Lejdström den
25 mars med Wolframs parti i
»Tann-häuser», utfördt på tyska. Emedan
sångaren fortfarande var indisponerad
gjorde sig rösten ej gällande med större
kraft men verkade behagligt där den
lydde sångarens intentioner.
Publikens bifall intygade att den väl
minnes sin förra gunstling. Gästspelet
inskränkte sig till denna enda
föreställning. Som Mimi i »Bohéme» tog
fröken Davida Hesse afsked af publiken
och operan här, hvilken hon för längre
tid nu lämnar. Den omtyckta
sångerskan var hela aftonen föremål för
den hjärtligaste hyllning, med rik
blomstergärd och otaliga framropningar,
sist genom järnridån. Slutligen
bekransades fröken Hesse af sin
operakamrat hr Nyblom under publikens
jubel. — 4:e syunfonikonserten på ope-

ran under hr Järnefelts ledning
inleddes med Sindings D-moll-symfoni,
se-I nast utförd af Konsertföreningen i febr.
1005 urder komponistens egen
direktion. I april 1X90 hade man förut
fått höra den på en operakonsert.
Svm-I fonien är nästan allt jämt hållen i
mörk färgton med kompakt orkester
och liffa.ll rytm. Efter denna följde
ett par längre sångkompositioner med
| orkester af en hr Natanael Berg, som
lär ha varit konservatorieelev. De
framfördes mycket uttrycksfullt af hr
Forsell och vittnade om god
tonsättare-förmåga, särskildt livad
orkesterackompanjemanget beträffur, som utmärkte
sig för vacker instrumentering. Andra
vokalnummer för aftonen voro sånger
af Sjögren och Stenhammar, utförda
särdeles vackert af fröken Hesse med
hr .Järnefelts u’sökta ackompanjemang.
Konserten afslöts med Hugo Alfvéns
bekanta orkesterstycken, den mystiska
Skärgårdssägen», och den på svenska
folkmelodier byggda, muntra rhapsodien
»Midsommarvaka», först gifna här
sista mars 1905 på en tonsättarens
egen konsert.

Oscarsteatern har bjudit på en till
text och musik inhemsk operett,
»Skatten», till hvars melodiska del fru
Helfrid Lambert är tonsättarinna med hjälp
af kapellra. H. Bereus för
instrumenteringen. Under de få gånger
operetten gifvits ha vi ej haft tillfälle att
taga notis om densamma. Teatern har
sedan efter repriserna af »Flickorna
Jackson» (l:a gång. i sept. 1908),
Glada änkan» och »Farinelli»,
återupptagit Millöckers underhållande
operett »Tiggarstudenten», som väl
åter-gifven nog håller sig länge uppe.

Af konserterna under mars ha vi
att först nämna fru Clary Morales’
»Romansafton» den 17:de på Musikal,
akademien. Programmet upptog äldre
och nyare utländska, mest fraQska och
tyska sånger af Mozart (aria ur
»Ido-meneo») Gluck, Purcell, Exaudet,
Mon-crif, Cc3ar Franck, Debussy (3),
Chopin (1), Brahms (2), Dvorak, Hugo
Wolf och Rich. Strauss (2). Ahörarne
voro, antagligen i följd af ett svårt
yrväder konsertdagen, ej talrika men
egnade rikt bifall åt fru Morales för
hennes med sympatisk stämma
smakfullt utförda sånger. En charmant drill
må särskildt påpekas. Rösten föreföll
i denna lokal stundom något svag. Ett
utsökt ackompanjemang presterades af
sångerskans man, dir. Olallo Morales.
O. D.-sångarne hade som vanligt
fulltalig publik på sin matiné, och körens
röster utmärkte sig denna gång med
ungdomlig friskhet. Konserten började
med ett större nummer » Völvens
Spaa-dom >, af J. P. E. Hartmann med
pianoackompanjemang, ett välbekant,
anslående verk i 5 afdelningar, egentligen
med orkester, förskrifvande sig från
1872 och ansedt för den danske
kom-i ponistens bästa körverk af detta slag.
Vidare upptog programmet »Skadis
klagan», »Vaganternas sång», af He-

denblad, Petschkes »Välkommen till
våren», Rubinsteins Meerestille»,
»Romans» af Peter Heise, »Suomis sång»
af Söderman, »Serenad» af A. M.
Myrberg och sist soldatkören ur Faust
med piano, ett något utslitet
operanummer. Rubinsteins och Myrbergs
sånger bisserades. Det rika bifallet
framkallade flera bekanta
extranummer.

Karl Wohlfarts kompositionsafton
gafs med biträde af goda förmågor.
Första numret, en pianosonat, spelades
med stor talang af fröken Inga
Pettersson, bekant från Rich. Anderssons
konserter. Kompositionen är något
oroligt modulatorisk och i briljant stil,
sista satsen med »Domaredansen», som
motiv. Mera anslående voro därpå
följande Andante och Romans för
violin (fru Munthe-Sandberg) och piano.
Ett »Konsertstycke» för piano,
talangfullt speladt af fröken Sigrid Taube,
op. 2 H-moll, rörde sig mest och litet
enformigt i Dur tonarten. Sju sånger,
utförda af fru M. Högberg, 3 af hr
Husberg och ackompanjerade af
tonsättaren mottogs med förtjänt bifall. Hr
Wohlfart, förste pianolärare vid Rich.
Anderssons musikskola, har med
ofvan-nämnda och äfven andra utgifna
ton-| sättningar visat betydande förmåga som
kompositör och blef äfven vid sin
konsert såsom sådan jämte de
medverkande hyllad.

Gunnar Ahlberg, nyss utgången från
Konservatoriet och tilldelad det
Bes-kowska resestipendiet, visade sig på
sin första konsert som en mycket
lof-vande pianist. Med teknisk säkerhet
och god uppfattning spelade han
Preludium och fuga, A-moll, af Bach-Liszt,
Gluck Saint-Sacns’ Caprice öfver
motiv ur »Alceste», Nocturne H-dur, op.
62 n:o 1 af Chopin och Rhapsodie
hongioise n:o 12 af Liszt samt med
konsermästare Lars Zetterquist en
vacker sonat op. 78 af Joachim Raff. Hr
Zetterqvist utförde äfven med känd
talang Saint-Sacns’ »Introduction et
Rondo Capriccioso». Bifallsyttringarna
af de tairika åhörarne voro många och
varma.

Med så intressant program och
sådana förmågor som de medverkande
borde trio-soaren af fröken Märtha
Oblsnn, hrr Kjellström och Lindhe ha
gifvits för fylld i stället för halft
salong. Fröken Olhson och hr Lindhe
har i hr Sven Kjellström vunnit en
föi stklassisk ersättning för hr
Runn-qvist i sin trio. Denna trio-afton
inleddes med Brahms’ vackra pianotrio
O-moll op. 101 och afslutades med
Dvoraks trio, Dumky op. 90 i flera
afdelningar, hvarje med omväxlande
långsamt eller hastigt tempo, det hela
byggdt på slaviska moll-motiv i stor
ornvexling. Mellan dessa nummer
spelade hr Kjellström en sonat, A-dur af
Händel, hr Lindhe en violoncellsonat
af J. P. Duport (1741 — 1818) båda
med piano och ganska underhållande.
Klangskönt talangfullt spel, och goda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1909/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free