- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 29 (1909) /
60

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8. 20 April 1909 - Marteau-jubileet - Musikpressen - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Möller, medlemmarna af Aulinska
kvartetten m. fl.

Hälsningstal till prof. Marteau hölls
på tyska af Konsertföreningens
ordförande, öfverdirektör May. Han
uttryckte föreningens glädje öfver att
en dag som denna få se den frejdade
konstnären som sin gäst och framförde
samtidigt ett tack till denne för det
understöd han gifvit föreningen dels
genom att i Tyskland sprida kunskap
om svensk tonkonst, dels genom att
öfverlämna inkomsten af aftonens
konsert till en fond för spridande af kun- ’
skap om svensk musik. Han höjde )
därpå ett lefve för hedersgästen,
hvilket besvarades med kraftiga hurrarop.

Professor Marteau svarade med ett
längre anförande. Han föreslog att på
varaktigt sätt befästa aftonens fest.
Det skulle ske genom att bilda en
förening som skulle bära sitt namn
efter den svenska musiker, som kanske
mer än andra gjort sig förtjänt af en
framstående plats inom den
internationella musiklitteraturen, nämligen Franz
Ber vald. Denna föreningen skulle ha
till syftemål dels att bekosta
tryckningen af svenska musikaliska verk, i
första rummet Bervalds, dels att
föranstalta om svensk musiks offentliga
framförande i utlandet. Till denna
förening ville han själf anslå
nettobebåll-ningen af aftonens konsert, och han
hade fått i uppdrag att meddela, att
hr Beyer till samma förening skänkt
en summa af 2,000 mark. Han
slutade med ett lefve för föreningen
»Franz Bervalds minne».

Talet hälsades med jubel. En
teck-ningslista framlades och så godt som
alla de närvarande tecknade sig för
större eller mindre belopp.

Efter supén fortsattes festen uppe i en
inre våning. Här talade Tor Aulin för
Marteau såsom konstnär och skildrade
bl. a. sitt första sammanträffande med
honom på 80-talet, då Marteau ännu
reste kring som musikaliskt
underbarn. Direktör Reinhold framförde de
närvarandes tack till hr Beyer för hans
stora gåfva, och operasångaren Sven
Nyblom föredrog till melodien af en
Kreuzer-polka en af honom författad
visa i skämtsam stil. Festen pågick
naturligtvis, efter så sen början, in på
följande dag, då prof. Marteau anträdde
hemresan till Berlin.

Med anledning af prof. Marteaus
komendörsutnämning och uppträdande
i Musikaliska akademien vilja vi erinra
om att han 1899 dekorerades med
Vasaorden, 2:a klass, och år 1900
invaldes till ledamot af Musikaliska
akademien.

Musikpressen.

På Magnus Bergvalls förlag,
Stockholm, har utkommit.

Lundh, L. Aug.: Ny praktisk
pianoskola. Svenskt originalarbete. Op. 81.

Pris 3 kronor.

I ett förord yttrar den bekante
organisten, musikläraren och tonsättaren
följande: »Författarens afsikt med detta
verk har varit att för den studerande
ungdomen åstadkomma en Pianoskola,
som på ett enkelt lättfattligt,
intresseväckande och fullt praktiskt sätt fram
ställer musikens elementer och därmed
förenade progressivt ordnade, melodiska,
för bägge händerna lika utbildande
origi-nalöfningar. Denna pianoskola anser
han lämplig till förstudium för dem,
som söka vinna inträde vid
folkskole-seminarierna. Förf. hänvisar som
fortsättning på pianoskolan till »Clemmtis
och Kuhlaus Sonatiner och därmed
jämförliga Etudeverk». —Pianoskolan
(67 sid.) afslutas med »Liten
ackordlära», ganska praktisk och innehållsrik
ehuru kort (7 sidor) samt »Förklaring
öfver de vanligaste musiktermerna* äfven
med notexempel till förklaring af
uttrycken »motiv», »transponering» etc.
mot slutet förekomma fingeröfuingar
och skalöfningar. De 100 små stycken,
livilka skolan innehåller äro alla af
författaren, hvilket förklarar skolans
titel »svenskt original». 1
ppställnm-gen är efter den gamla metoden att
först inlära diskant-, sedan basnoterna.
Angifvandet af fingersättning synes oss
här och där, såsom själfskrifven,
öfver-flödig. Till användning vid sidan af
läroboken af andra instruktiva och
underhållande verk ger förf. här och där
anvisningar.

Från scenen och konsertsalen.

Kungl. teatern.

April 1. Donizetti: Leonora. (Leonora,
Inez: fru .lungstedt, frk Hulting:
Fernando, Alfons IX, Balthasar,
Don Gaspar: hrr Stockman,
Forsell, Svedelius, Ericson.)

2. Välgörenhets-soare’. Wagner:
Kaisermarsch; De gamles jul,
• komedi 1 akt; Konsertafdelning;
Tscaikowsky: Jolantha.
(Jo-lantha, Martha. Birgitta, Laura:
frkn. Osborn, Karlsohn,
Lagergren, Larsén: Kung René, Robert
af Burgund, grefve Vaudemont,
Ebn Jaliia: hrr Sjöberg, Oscar,
Malm, Wallgren; Bertram,
Al-merik: hrr Söderman, Ericson.)

3, 12, 18. Vermländingarne (3/, 400:degång.)

4. Foroni: Advokaten Pathelin;

balett: Dockféen. (Matiné.)

4. Puccini: Madame Butterfly.

5. Mozart: Don Juan.

6. Gluck: Orfeus. (Orfevs,
Eurydike. Eros, Hymen: fru Jungstedt,
frök. Hulting, fru Bartels, frk.
Holm.)

7. Wagner: Den flygande
Holländaren.

11. 5:te Symfonikonserten.
Beethoven: uvertyr till »Coriolanus»;
»Leonora»-uvertyr N:o 3; 9-.de
symfonien. (Solister: fruar
Schjer-ven, Claussen, hrr Malm,
Wallgren.)

12. Hallén: Valdemarsskatlen.

13. Tschaikowsky: Eugen Onegin.
(hr John Forsells
afskedsföreställ-ning.)

April 16. Wagner: Lø//engn«.(Lohengrin:
hr Eugen Wolff, La gästupptr.)

17. Umberto Giordano: Andre’
Chenier, op. i 4 akter af Luigi
Illica. (Grefvinnan de Coigny,
Madeleine, Bersl, gamla Madelon:
frk. Edström, fruar Oscar,
Claussen. Jungstedt; André Chenier,
Gérard, Uoucher: hrr Stockman,
Strömberg, Oscar; Fléville,
Tin-ville, Mathieu, en lincroyable*:
hrr Sjöberg. Mandahl, Stiebel,
Malm: Abbén, Schmidt,
hofmäs-taren, Burnas: hrr O. Strandberg,
Sandström, Grafström, Ericson.)

18. Mascagni: Pd Sicilien.
(Torid-do: hr Wolff, gäst);
Leonca-vallo: Pajazzo. (Canio: hr Wolff,
gäst).

Oscars-teatern.

April 10, 12—19. Millöcker:
Tiggarstudenten. (fr. "7, Simon: hr
Schlicker.)

4, 12. Lehår: Den glada änkan,
(matiné.)

Musikal, akademien.

April 5. Konsert af fru Mall y Högberg.

Biträdande: löjtnant E. Elfgren,
frk. Märtha Ohlson.

8. Marteau-jubileums-konsert af
Konsertföreningen: 1.
Mozarts violinkonsert, A-dur; J. S.
Brch: Partita för violinsolo;
Beethoven : konsert för violin och
orkester.

11. Vårkonsert af Bellmanskören.
Dirigent : hr E. Åkerberg.
Biträdande: fru M. Högberg, hrr John
Husberg, V. Wiklund.

Vetenskapsakademien.

April 16. Konsert af frök. Carla Maag.

Biträdande frk. Märtha Ohlson,
violin. Fritz Ahlberg.

K. F. U. K.-salen.

April 15. Romans- och sonatafton af Ruben
Liljefors. Biträdande: frök.
Judith Hörndal, hr Julius
Ruth-ström.

20. 6:te Kammarmusik-konserten af
Aulin-kvartetten. Biträdande:
pian. frk. Maria Samuelson, prof.
F. Neruda, hofkapellm. C.
Nord-quist, hrr Fritz Ahlberg, Rich.
Ohlson: 1. Haydn: Stråkkvartett,
C-dur, op. 74 N:o I; Erik
Furu-hjelm: Pianokvintett C-moll;
Mendelssohn -. Stråkkvartett, C-moll.

Östermalmskyrkan.

April 9. Konsert till förin, för
Frimurarebarnhuset: Haydn: »Skapelsen»,
oratorium. Medverkande: fru
Schjerven, frk. Larsén, hrr Malm,
Sjöberg, Wallgren, operasujetter,
K. hofkapellet. Dirigent:
hofkapellm. C. Nordqvist.

Operans nyhet »André Chenier» rönte
vid premiären stor framgång, och den
talrika publiken hyllade med en mängd
inropningar särdeles efter operans slut
de medverkande, i första rummet
huf-vudpersonerna fru Oscår samt hrr
Stockman och Strömberg, samt äfven
regissören hr C. A. Söderman och
dekorationsmålaren Jansson. Uppsättningen
med dekorationer och historiskt trogna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1909/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free