- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 30 (1910) /
6

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1. 4 Januari 1910 - Beethovens »Fidelio» och operans första uppförande - Musikpressen - Musikaliska akademiens framställning till regeringen om orkestermusik för landsortsstäderna - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ilelios» uppförande i Berlin, 1816: »Min
högtvärderade, enastående Milder, min
kåra väninna! Ilur gärna skulle jag icke
personligen ha bevittnat den entusiasm
hos Berlinarna, hvilken ni uppväckte i
Tidelio’! Tusen tack å min sida att ni
alltid blifvit min Tidelio’ så trogen!
Lycklig kan sig den skatta, som anförtror sitt
öde at er sanggudinnna, ert genie, edra
härliga egenskaper och företräden, sä
äf-ven jag...»

»Tidelio» gafs i Stockholm första
gången d. 14 april 1832 med följande
rollbesättning: Leonora: M:lle Henriette
Widerberg, Tiorestan: hr Sällström, Don
Pi-zarro: hr Tr. Kinmanson, Rocco: hr
Tälil-gren, Marcellina: fru Lindström, f.
Tröss-lind, jacquino: hr Lindström. Operan
gafs till inpå nyåret 1833 och hvilade
sedan till 1866, dä den upptogs med
Signe Hebbe som Leonora och sedan
under ett år upplefde en mängd
föreställningar. År 1870 gafs operan till firande
af komponistens 100-åriga födelsedag, da
fru Jeanette Jacobsson uppträdde i
l.eo-noras parti, hvarefter operan för en längre
tid försvann fran repertoaren. Dä den
1882 d. 17 dec. gafs för 27:de gången,
till förmån för hofkapellets pensionskassa,
sjöng frök. Wiehmann Leonora, frök.
Karlsohn Marcellina; den manliga
rollbesättningen var följande: Tiorestan: hr
ödmann, Don Ternando: hr Algot
Lange, Don Pizarro: C. T. Lundquist,
Rocco: hr Strömberg, Jacquino: hr Rob.
Ohlsson.

»Tidelio» gafs här senast d. 26 nov.
1005, då operan uppfördes för 50:de
gången och med afseende på dess första
uppförande för 100 år sedan.
Rollbesättningen var då följande: Leonora: fru
Östberg, Marcellina: frk Hesse, Tiorestan:
hr Menzinsky, som då för första gängen
sjöng en roll på svenska, Don Pizarro:
hr Stiebel, Don Ternando: hr Sjöberg,
Rocco: hr Svedelius, som debutant.

Musikpressen.

På Th. Dahlströms
musikförlag,Stockholm, har utgifvits

för en röst, med piano:
Sandberg, Helge: Glad såsom fågeln

Visor i folkton. Häft. 1. Pr. Kr.

1,50.

Denna samling visor innehåller 12
sådana, en del förut utgifna i
tidskrifter och af andra förläggare. Fyra af
dem ha ej förut varit tryckta.
Inledningssången: »Må jag sjunga här i ro»,
folkvisan: »Jag söker ej min vän ibland
de rike», »Du blånande haf» och »Det
var då!» — »Gånglåt, för Sveriges
uugdom» har text af H. Wranér
likasom »Hyllning till Sverige». Andra
textförfattare äro J. O. Wallin, J.
Kroger, Oscar Fredrik, J. L.
Runeberg, Axel Anrep, Sten Granlund och
af herr Sandberg själf.

Musikaliska akademiens
framställning till regeringen om
orkestermusik för
landsortsstäderna.

Om det, frän K. Musikaliska akademien
utgångna förslaget rörande musiklifvets
höjande i landet genom uppförande af
orkestermusik i landsorten ha vi helt kort
nyligen lämnat en notis, utlofvande, att
fullständigare redogöra för dess
utlåtande i denna fråga. Efter att genom
förfrågningar under sommaren bland
musikintresserade personer ha insamlat
åtskilliga förslag, huru saken på bästa sätt
skulle kunna ordnas, har akademien nu
till regeringen ingått med en framställning
om, att densamma måtte af nästa
riksdag begära e tt anslag af 50,000 kronor
att under år 1011 anordna
orkesterverksamhet för utförande af populära
konserter i landsorten och därmed
understödja musikföreningar därstädes i
deras verksamhet. Därigenom skulle beredas
en fast grundval för skapande af
musikcentra, från hvilka musiklifvet i orten
komme att röna ett befruktande och
eggande inflytande. Orkestrarnas
hufvutl-sakliga verksamhet borde bestå i att ge
ett bestämdt minimiantal konserter,
några mot vanliga inträdesafgifter, men
andra i form af folkkonserter med låg eller
ingen inträdesafgift. Äfven närbelägna
städer, köpingar, municipalsamhällen och
landskommuner borde besökas. Som ett
viktigt led i orkesterns uppgift skulle
också ingå att genom dess medlemmar
afgiftsfri undervisning i viss
utsträckning gåfves åt obemedlade. Därjämte
skulle orkestern åläggas att mot skälig
ersättning medverka vid offentligt
uppförande af oratorier, kantater och andra
vokala verk samt vid vissa offentliga
högtidligheter.

De städer, i hvilka statsunderstödda
orkestrar skulle inrättas borde själfva i
väsentlig mån bidra härtill. Medel för
ändamålet borde kunna påräknas dels från
vederbörande stadskommun, hvars
befolkning i främsta rummet komme att dra
fördel af orkestern, dels från andra
kommuner i hvilka orkestern skulle verka,
dels från enskilda sällskap och från vissa
offentliga inrättningar, såsom sparbanker
m. fl., dels ock möjligtvis af landsting.
Vidare erinrar akademien om den
afsevär-da inkomst som på grund af nyligen
utfärdad förordning kommer att tillfalla
städerna i form af bevillningsafgifter af
utländska musici.

Verksamheten inom stadsorkestern
borde pågå minst 7 månader om året och
antalet af dess medlemmar skulle icke
sättas lägre än till 25 ä 30.
Stamtruppen i orkestern skulle i många eller de
flesta fall komma att utgöras af
militär-musici, stationerade i förläggningsorten.
Skyldighet borde stadgas för den
förening som hade att anordna
orkesterverksamheten att så vidt möjligt bereda
handledning i körsång för blandade röster.
Ltt viktigt moment vid spridande af
musikintresset är nämligen bildandet af kö-

rer, t. ex. bland kroppsarbetarna eller
ännu hellre sammansatta af medlemmar
ur skilda samhällsklasser, hvilket äfven ur
mera allmän social synpunkt säkerligen
icke skulle sakna betydelse. Hvad
beträffar folkkonserterna borde programmen
förete en väl afvägd fortskridande
utveckling. Äfven mera lättfattliga
musikstycken borde alltså, särskildt i början,
upptas på programmet, men aldrig
värdelösa eller underhaltiga sådana.
Vokalmusik borde i män af tillgäng omväxla
med instrumentalmusik. Härvid borde
lämpligen förekomma vokal eller
instrumental solo- eller ensemblemusik,
omväxlande med körer med eller utan
ackompanjemang, såsom den blandade kör at
hvilken orkesterföreningen bör bereda
ledare, samt, i lämplig omfattning
manskör, där sådan utan kostnad kan erhållas.

Från scenen och konsertsalen.

Kungl. teatern.*)

1909.

Dec. 18. Adam -, Konung för en dag.
(Ne-mea, Zelida: fru Oscar frk.
Lar-sén; kung Mossul, prins Kadoor,
Zephoris, Piffear.Zizel: hrr
Strömberg, Wallgren, Malm,
Lennart-son, Grafström.)

19. Puccini: Madame Butterfly.

(Butterfly, Suzuki: frkn Osborne,
Edström; Linkerton, Sharpless,
Goro, prins Yamadori: hrr
Stockman, Oseår. Malm, Mandahl.)

20. Boi’to: Mefistofeles. (Margareta,
Marta: frk. Larsén, fru Mandahl;
Helena, Tantalis: fruar Lizell,
Claussen; Faust, Mefistofeles,
Wagner: hrr Ödmann, Wallgren,
Ericson.)

21. 27. Verdi: Ote/lo. (Desdemona:

frök. Signe Rappe, gäst; Emilia:
fru Claussen; Otello, Jago, Cassio,
Roderigo: hrr Menzinsky, Oseår,
Malm, Ericsson; Lodovico,
Mon-tano: hrr Wallgren, tirafström )

26. Vermlåndingarne. (Matiné.)

26. Hallström: Den bergtagna. (Fru
Ragnhild, Ingeborg, Gerda: frkn
Karlsohn, Osborne, Lagergren;
Bergakungen: hr Ödmann,
Berga-drottningen: fru Claussen; Riddar
Tuve, Ulf, Kark: hrr Lennartson,
Sjöberg. Strömberg.)

28,30. Hallström: Per svinaherde.
Sagospel i 3 akter af Henr.
Chris-tiernsson. (Prinsen, prinsessan,
baronessan, Martha, Lisa: fruar
Jungstedt, Lizell, frkn Karlsohn,
Hulting, Edström; kejsaren, baron
von Kofelt, Peter: hrr Stiebel.
Grafström, Malm.)

29. Verdi: Aida. (Aida: frk- Signe
Rappe, gäst: Amneris: fru
Claussen: kungen, Radames, Amonasro,
Ramphis: hrr Sjöberg, Menzinsky,
Hsrou, Nygren.)

*) Denna redogörelse, som vi anse vara
af betydelse för vår konsthistoria, fortsättes
såsom förut, hufvudsakligen afseende
operan och konsertväsendet i hufvudstaden.
Fullständigare rollförteckning lämnas endast
då en operas uppförande först namnes i
årgången; sedan angifves blott viktigare
rollbesättningar och personalförändringar.
Hithörande musikkritik kan naturligtvis
endast blifva kortfattad, såsom omfattande ett
par veckors musiktilldragelser. Då
musik-pjes och dramatisk pjes stå på samma
program, omnämnes endast den förra.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1910/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free