- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 30 (1910) /
10

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 2. 18 Januari 1910 - Joan Manén (med porträtt) - Brüssel-stråkkvartetten (med porträtter af F. Schörg, H. Daucher, P. Miry och J. Gaillard) - Musikbref från Moskva, af Ellen von Tideböhl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Denna är också medelpunkten i
musikdramat, hvars innehåll liar ej är
platsen att redogöra för. Operan fick på
Dresden-teatern det bästa utförande
med Freul. van der Osten i titelrollen,
fru von Falken som Agrippina, herrar
Burrian som Nero och’ Perron som
Tegellinus. TJppsätttningen var i alla
hänseenden lysande. I okt. 11)08
återupptogs operan som fästföreställning
vid den spanska konungens besök i
Dresden. Manén erhöll då en hög
orden och hans konung bo-dälde af
honom en opera för Madrids kungliga
scen.

Briissel-stråkkvartetten.

Vi ha nu åter tillfälle att få höra
den utmärkta Brüsselkvartetten här i
hufvudstadeu, då densamma konserterar
i Musikaliska akademiens sal, såsom
sist, den 25, 28 och 30 januari med
Beethoven, Dvotåk, Mozart, Schubert
och Schumann på programmen.

Detta besök är oss nu så mycket
mera kärkommet, som denna säsong
varit ytterst fattig på kammarmusik.
Aulin-kvartetlen gör oss numera icke
den äran med offentligt uppträdande
utan låter endast höra sig för en
utvald krets på Intima teatern vid den
tid som Göteborgsdirigenterna Tor Aulin
och Wilh. Stenbommar för
Konsertföre-niügens räkning gästa Stockholm med
sin orkester. Icke heller hafva nu
sås m urder förra säsongen
»Musikaliska artisternas ring» och åren
där-förut den utmärkta trion Märtha
Ohlson, Runcquist och Lindhé, gifvit
oss tillfälle att njuta af god
kammarmusik.

Det är nu 7 år seelan
Brussel-kvar-tetten första gången besökte Stockholm.
Den var då icke ännu så känd och be
römd i Tyskland, där ju flera
först-klassiska sällskap af detta slug låta
höra sig, men hos oss blef
Brüsselkvartetten genast entusiastiskt firad så
som sådan. Den spelade då först, d.
24 febr., i Vetenskapsakademiens
hörsal och lät höra kvartetter af Cesar
Frank och Schubert, hvarjämte prof.
Schörg, l:e violinisten, utförde
Sarabande och Giga af Bach. På den andra
konserten, hvars progtam upptog
kvartetter af Beethoven och Brahms
förekom också ett solo, nämligen Andante
och Allegro af Beethoven för
violon-cell, spelade af mr. Gaillard Dagen
därpå, d. 4 mars, fick man höra
kvartetten på en konseit å operan, då hr
Schörg äfven uppträdde som solist med
Beethoiens violinromans i G dur med
piano.

Alltsedan har kvartetten årligen, med
undantag af 1905, konserterat i
Stockholm och från 190(1 i Musikaliska
akademien med anbringande af en skärm
bakom de spelande för att göra denna
lokal lämpligare för kammarmusik.
Förra året var mr. Gaillard hindrad
att medverka vid violoncellen och er-

sattes då af hr Josef Malkin, men
enligt notiser om kvartettens senaste
uppträdande i Tyskland, har mr. Gaillard
återföreuats med sina förra kamrater.

Då vi nu meddela en bild af
kvartettens medlemmar, må några
biografiska notiser om dem här följa.

Franz Schörg, första violinisten,
är född i München d. 15 nov. 1871.
Han besökte där i tre år den kungliga
musikskolan och blef sedan vid
konservatoriet i Brüssel lärjunge till Eugen
Ysaye. Han eröfrade där förstapriset
i violinspelnirg. Inom den stora
musikvärlden gjorde ban sig först bemärkt
genom konsertresor med den berömda
sångerskan m:m Albani 1894. Hans
eminenta teknik och rena ton påpekas
särskildt såsom egenskaper, hvilka gaf
honom plats bland renommerede artister.
Efter att ha tillbragt några år i Geneve
slog sig Schörg ned i Brüssel och
grundade där den stråkkvartett, som
tagit sig namn efter denna, särskildt
för sina stora violinmästare berömda,
musikstad. Detta är dess mer
berätti-gadt, som äfven kvartettens öfriga
medlemmar där studerat. Sekund- och
altviolinisterna äro elever af Ysaye
därstädes. Af dessa båda är Hans
Daucher född d. 13 juni 1876 i
Nürnberg, Paul Miry d. 14 aug. 1868
i Geut. Violoncellisten Jacques
Gaillard föddes d. 4 april 1875 iEnsival
(Belgien) och är elev af den bekante
violonceilvirtosen Edvard Jacobs,
lärjunge af den ansedde J. Servats,
hvilken Jacobs efterträdde som lärare
vid konservatoriet 1885. Äfven hrr
Daucher, Miry och Gaillard ha vid
Briis-selkonservatoriet vunnit första priset.

W

Musikbref från Moskva.

Glinkapremier utdelas årligend. 10
dec. (nya stilen) åt ryska tondiktare,
hvilkas arbeten ha visat sig såsom de
mest framstående. Bestämmandet
där-öfver är anförtrodt åt eu jury af
sakkunniga. Denna stiftelse till befordran
af rysk musik är grundad af M. P.
Belaiew, som, köpman till yrket men
stor musikkännare tillika, besjälad af
patriotisk känsla grundade det första
musikförlag för rysk musik i Leipzig
och efterlämnade i sitt testamente ett
enormt kapital, hvars räntor skola
utbetalas till Glinka-premier.
Ofvannämu-da dato bestämdes härtill, emedan
Glinkas operor »Das Leben für den Tsar»
och »Russland und Ludmilla» på denna
dag, d. 27 nov., gamla stilen,
uppfördes för första gången — ett vackert
minne af dessa betydelsefulla
tilldragelser i ryska musikens historia och till
hedrande af Michael Glinka, den ryska
musikens fader (f. 1803, d. 1857).

Renaste utdeluingen af Glinka
premierna ailopp sålunda. Första priset
af 1,000 rubel tillerkändes Th.
Blumen-feldt för en Symfoni, on. 39,
efterföljande pris af 500 rubel tilldelades föl-

jande tonsättare: till N. Tscherepniu
för en Pianosonat. M. Steinberg för en
Stråkkvartett, op. 5; Alex Scriabin för
hans 5:te Pianosonat, Igor Straviuski
för ett Scherzo Fantastique för orkester.

* *

jfc

»La maison du Lied» är en stiftelse,
som i vår stad verkar på andra året
och har till ändamål att alstra och
befordra sång. Mycket har under första
året uträttats på detta område. Under
nu varande säsongen har såsom nyhet
införts att systematiskt hålla
föreläsningar, som utföras af sakkunniga
personer. Programmet är följande: »Den
tyska sången i dess utveckling»,
föreläsning af dr. Oskar Rieserrann; 2.

Den tyska lyriken», af Aith. Luther;

3. »La maison du Lied», otigine,
présant, future; 4. Ryska lyriker, af
\Y. Brüssow, 5. »Ryska tondiktare i
fråga om sångkomposition», af Eng.
Bogoslowski; 6. »Lyrique francaise»,
af Serge Muraf.

Föreläsaingarne äro högst
önskans-värda för åhörarne, hvilkas intresse
för sången därigenom förhöjes, och det
fullkomliga sångföredraget af Fr.
Ole-nin d’Alheim bereder stor
konstnjut-ning.

Undervisning i sång i Maison du
Lied ombesörjes med stor framgång af
Fr. Olenin d Alheim och Fr. Steinboek.

För allmänheten tillgängliga
konserter hafva också under denna säsong
ägt rum. Den första var en
»Götlie-afton», å hvilken tonsatta Göthe-dikter
i prisbelönt rysk öfversättnicg utfördes.
För andra konserten hade Fr. Olenin
d Alheim valt ryska romanser och hela
serien af Franz Schuberts
»Winterreise». Nästa konsert upptager tio af
Burns’ sånger i ny tonsättning som
blifvit prisbelönt.

Det tyckes som om »La maison du
Lied» vunnit världsrykte, ty från alla
trakter af världen hade manuskript
in-sändts till täflau om pris.
Manuskripten hade, som vanligt, endast ett motto
till påskrift jämte ett bref med samma
påskrift, innehållande afsändarens namn
och adress. Endast bref från den som
vunnit pris fick öppnas. De andra
mauuskripten förvatas i Maison du Lied
ett år och förstöras ifall de icke
återfordras.

Efter en sorgfällig pröfning hade
jntyn enstämmigt förklarat såsom
prisbelönade en särdeles vacker tonsättning
af 10 Burns’-sånger. Då det
vidfo-gade brefvet öppnades, befanns
kompositionen vara af grefve S. Tolstoi,
son till nutidens störste tänkare hos
oss — Leo Tolstoi.

Andra priset, 200 rubel,
tillerkändes den franske tonsättaren Antonin
Vidal.

Burns’-sångerna skola genom Maison
du Lied offentliggöras och på nästa
konsert sjungas af Fr. Olenin d’Alheim.

Ellen von Tidebohl.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1910/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free