- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 30 (1910) /
38

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. 3 Mars 1910 - Från scenen och konsertsalen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från scenen och konsertsalen.

Kungl. teatern.

Febr. 19. Humperdinck: Hans och Greta.

(Gertrud, Hans, Greta: frk.
Edström, fruar Claussen, Oscar;
Sandman, Daggman: frkn.
Lagergren, Larsén; 1‘eter.
Pepparkaks-häxan: hrr Strömberg, Oscar).
Balett: Dockfeen.

20. Adam: Niirnbergerdockan. Balett:
Askungen. (Matiné.)

Wagner: Lohengrin. (Elsa: fru
Schjerven.)

22. Verdi: Den vilseförda. (Violetta,
Flora, Anna: fru Oscar, frk.
Lagergren, fiu Mandahl; Germont,
Alfred: hrr Wallgren, Ödmaun;
Gaston, baron Duphol. markis
d’Aubigné, doktor Grenville: hrr
Lennartson, Mandahl,Oscar,
Graf-ström.)

23. Wagner: Tannhäuser.

24. Gounod: Faust. (Margareta:
frk. Linnander, fortf. debut.)

26. Mozart: Trollflöjten. (Papageno,
Monostatos: hrr Stiebel, Oscar).

27. Värmländingarne. (Matiné.)
Adam: Konung för en dag.

28. Donizetti: Leonora. (Leonora,
Inez: fru Claussen, frk. Lagergren;
Fernando, Alfons IX, Balthazar,
Don Gaspar: hrr Ödmann,
Strömberg, Svedelius, Strandberg.)

Mars 1. Puccini: Boheme. (Mimi: frk.
Hörndahl.)

2. Auber: Den stumma.
Oscarsteatern.

Febr. 18—23. Leo Fall: Dollarprinsessan.
24—28. R. Planqnette: Cornevilln
klockor.

20, 27. Ljungby horn. (Matiné.)
Operett-teatern.

F’ebr. 19—22. Ludw. Mendelssohn:
Valskungen. (Der Walzerkönig.)
Operett, 3 akter, af Rob.
Rolben-stein.

Musikal, akademien.

Febr. 22. Konsertföreni n gens 3:e
abon-nemanskonsert. Solist: lady Hallé;
Dirigent; hrTorAulin. Orkester:
Göteborgs orkesterförenings. 1
Händel: Uvertyr: D-dur; 2. J.
Brahms: Symfoni, N:o 4, E-moll;

3. L. Spohr: Violinkonsert N:o 8
A-moll; (Sångscen); 4. Fr.
Smetana: Uvertyr till • Brudköpet».
23. 27. Konserter af violin. Joan
Manén. Biträdande pianist frk.
Rina Franco.

25. Konsert af lady Hallé.
Biträdande : hrr Franz Neruda, Wilh.
Sten-hammar.

Matteus-kyrkan.

Febr. 20. Konsert af hr Carl Gentzel.

Biträdande: Organ. Otto Olsson,
D. Ahlberg; viol. Ax. Runnqvist,
Kyrkokör och manskör.

Kungliga teatern har under senare
hälften af februari icke haft något nytt
att bjuda på. Oscarsteatern har
fortfarande gifvit »Cornevilles klockor»
oeh forberedt sin nyhet Lehårs
»Hertigen af Luxemburg». Operett teatern
har framfört en nyhet »Valskungen»,
operett af en hr Ludv. Mendelhssohn,
som emellertid uppfördes endast fyra
gånger och lär ha vaiit en
obetydlighet. Vi hunno icke att göra dess
bekantskap innan nyheten blef nedlagd.

Vår korsertrery för sista hälften af

förra månaden börjar med
omnämnandet af ett par sångerskors
konsertdebut efter tidsföljden räknadt. Fru
Otto Pegel gaf d. 14 febr. en konsert
i Vetenskapsakademien och visade sig
i besittning af en rätt god röst och
framställningsförmåga. Hennes program
upptog först en aria ur Glucks »Al
ceste», hvarefter hon sjöng sånger af
Brahms, Boeder, Alfvén, Btenhainmar
och Sjögren. Hon hade förtjänstfullt
biträde af hr Nath. Broman som
ackom-panjatör, hvarjämte han tillsammans
med vår värderade violinist hr Sven
Kjellström spelade Oesar Francks
bekanta violinsonat, Révéric af
Vieux-temps och »Der Zephir» af Hubajr.
Bifallet af den rätt talrika publiken
var efter hvarje nummer lifligt. En
dansk sångerska Ella Fredriksen
försökte sig inför en fåtalig publik i K.

F. U. K.-salen med en »romansafton»
men kunde med sin obetydliga röst
och rätt monotant föredrag ej väcka
något intresse. Hennes program
upptog sånger af Mendelssohn, Schubert,
Franz, Schumann, Brahms, Lunge-Mül- I
ler, Heise, Sofus Andersen och Victor
Bendix. Violinisten hr E. Moreschi
spelade ett par violinnummer och hr
Broman assisterade som ackompanjatör.

— Filharmoniska sällskapet hade
talrik publik på sin extrakonsert under
hr Järnefelts ledning och med biträde
af sångerskan fröken Elin Linnander,
barytoni8ten John Johanson och hr
John Cederlund som ackompanjatör.
Det var intressant nog att på denna
konsert, till omväxling med våra stora
körsällskaps oratorieverk,få höramindre
körsaker, och de som nu stodo på
programmet mottogos också med fortjent
bifall, hvilket äfven gällde utförandet.
IVogrammet upptog: 1. A. Rubinstein:
Requiem för Mignon för soli bland,
kör och manskör med piano och orgel.
Text ur Goethes »Wilhelm Meisters
Lehrjahre»; 2. X. W. Gade:
»Vårbud», ur Giebels dikt » Frühlingsbot
-sebaft», för kör och orkester; 3.
Tschai-kowsky: »Warum?»; Em. Sjögren:

»Das macht, es hat die Nachtigall »och
»Du skulle få livad allra fagrast
sänder...»; solosånger, sjungna af frök.
Linnander; 4. Gammal-Böhmiska
julvisor, aria för kör å cappella af Carl
Riedel; Dvorak: »Gyllene åkrar» och
»Aftonklockan»; Aug. Söderman:
Visor i folkton: »Jungfrun gick åt
lunden», »Pojkar och jäntor, ta’n nu i
ring», för bland, röster å capella; 5.
Chr. Sinding: »Til Molde», ord af Bj.
Björnson; för barytonsolo kör och piano.
Särskildt de fyra sista numren på
programmet väckte stort bifall och ej
mindre de af fröken Linnander med
hennes vackra stämma och förtjänstfullt
föredrag utförda solosångerna.

Violinkonstnären Joan Manén har
efter sin första konsert haft fylld salong
på sina konserter och bragt åhörarne
i hänförelse med sitt violinspel, som
ifråga om stor och skön ton, enorm
virtuositet, ofelbar intonation äfven i

flageolett, dubbelgrepp och svindlande
rapiditet ej kan öfverträffas. Lika
utmärkt som han spelade Mozart och
Bach framtrollade han Paganinis och
Sarasates tonfyrverkerier med smatt- i
rande pizzicaton etc. En förträfflig
ackompanjutris ägde han i den unga
fröken Nina Franco, som lär ha
genomgått ett konservatorium i Havana
och med sina solonummer för piano
visade en högt utbildad talang samt
med dem väckte stort bifall hos vår
publik. Manén spelade på sin första
konsert: Mozart: Violinkonsert, D-dur;
Beethoven: Romans, G dur, Paganini:

I palpiti (orginal), Sarasate: Spansk
daus samt egna kompositioner: Etude
och Lied, obetydande stycken af det
9-åriga konstnärsämnet. Frk. Franco
spelade solo: Scarlatti: Pastorale it

Capriccio, Zanella: Tempo di menuetto,
Martucci: Konsertetude; på andra
konserten: spelade hr Manén:
Mendelssohns violinkonsert, Bach: Chaconne,
Beethoven: Romans, F-dur, Schubert:
Biet; Bazziui: Dans des lutins; frk.
Franco af Chopin 2 etuder, Nocturne
och Polonaise, op. 53; på tredje
konserten utfördes Griegs violinsonat, op.

8, F dur; hr Manén spelade vidare af
Bach: Adagio, Fuga o. Presto,
G-moll (solo), Sarasate: Näktergalen, O.
Morales: Berceuse — ett rätt
behagligt stycke — Paganini: Variationer
öfver tema ur Rossinis »Moses» (på
G-strängen); frk. Franco: Bach:
Fantasie N:o 3, Couperin: Soeur Monique,
Liszt: Polonaise N:o 2; fjärde
konserten inleddes med Beethovens
Kreutzer-sonat, hvarefter hr Manén utförde en
bravurpjes: »Introduction, Andante m.
variationer af J. Palloffen (?),
Wie-niawskis vackra »Legend», numera
sällan spelad, samt Sarasates »Jota
Arragonese; frk. Franco spelade Bach:
Preludio et Fuga, F-moll, Chopin:
Ballade, G-moll. Afsbedsmatinén d.

27 febr. hade på programmet Max
Bruchs G-moll-konsert och vidare af
violinnummer: E. Lalo: Andante och
Rondo ur Symphonie Espagnole, Bach:
Air och Paganinis »I palpiti» (på
begäran), af pianonummer Scarlatti:
Toccata, Chopin: Nocturne, Dess dur,
Ballad, Ass-dur. Före tredje konserten
hade hr Manén ensam gjort en
konsertresa till Ryssland och Finland.
Vår publiks stormande bifall
framkallade liera extranummer af såväl
violinisten som pianisten på hvarje konsert.

Lady Wilma Neruda-Hallé har
genom sin medverkan vid
Konsertföreningens sista konsert och med ett par
egna rönt det varmaste mottagande vid
detta besök hos oss. Hennes nobla,
genialiska, konstnärligt fulländade spel
står ännu vid hennes 72 år på samma
höjd som förut. Först i nästa
nummer kunna vi få utrymme att omnämna
dessa sistnämnda konserter, af hvilka
lady Hallés ägde rum under
medverkan af prof. Franz Neruda, hr Wilh.
Stenhammar och hofkapellm. Nordqvist.

—––^ —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1910/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free