- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 30 (1910) /
54

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7. 1 April 1910 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kungl. teatern - Franz von Vecsey - Konsertföreningen - Hr Harald André - Förlofning - Musikföredrag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

latti: Pastorale, Gluck-Brahms: Ga-

votte; 3. Mendelssohn; 2. Lieder ohne
Worte, (däribland den s. k.
»Spinner-lied»), Scherzo; 4. Brahms; Variationer
öfver ett tema af Paganini; 5.
Chopin: 2 Preludier, Mazurka; (i.
Marquis & Marquise Badinage, en enkel
tilltalande komposion af honom sjalf;

7. Pabst: Paraphrase öfver tema ur
»Eugen Onegin» af Tschaikowsky; på
tredje konserten den 18 mars: 1.

Brahms: 24 Variationer och fuga öfver
ett tema af Handel; 2. Chopin: Sonate,
B-moll; 3. Schumann: Des Abends,
Grillen, Papilions; 4 Fiiedman: Prelude,
H-dur; Menuett, A-dur; Chopin:
Scherzo, H-moll; Mazurka, H-moll; 5.
Pa-derewski; Cracovienne fantastique;
Scriabine: Valse; Glazounoff: Melodie,
(i. i transkription af Godovsky:
Hen-i seit: Etude (Si oiseau j’etais), Weber:
Invitation å la Valse. Samma dag
som Friedmans första konsert ägde
rum, gafs en sådan i
Vetenskapsakademien af barytonisten Carl Axel
Holmquist med biträde af fiöken
Aurora Molander som ackompanjatris.
Hr Holmquist gjorde, efter förutgånget
uppträdande på konserter, debut på
operan i jan. 1903 som Valentin i
Faust. Han vann då genom god och
kraftig röst publikens bifall, men
fortsatte ej med debuten utan begaf sig
utrikes och har senaste året varit
anställd vid operan i Köpenhamn. Vid
sin nyssnämnda konsert här visade
han med Wagners Liebesgesang ur
»Valkyrian» att den dramatiska sången
är för honom ett tacksammare område
än romansen, som fordrar mera känsla
och skiftande uttryck. Hans program
upptog för öfrigt af Schubert;
Aufenthalt och Der Atlas, Rubinstein: Es
blinkt der Tbau, Hildach: Lenz,
Peter-son-Berger: Humlevisa. Månhymn,

Merikanto: Skogsdufvans toner,
Sibe-lius: Svarta rosor; J. Svendsen:

Violin, Sérénade, E. Sjögren: Dröm,
Drj’ckesvisa, S. Andersen: Nu brister
i alle Klofter, Vnlund; Fini
Henri-ques: I Dale ligger en Borg; G. A.
Lembcke: Majsång.

Lunds studentsångförenings konserter
i Musikaliska akademien och
Djurgårds-cirkus gåfvos för fulla hus under
ledledning af universitetskapellmästaren,
fil. kand. Alfred Berg, som är både
en duktig dirigent och god
kvartettkomponist, såsom han nu intygade.
Kören omkr. 40 man. utmärkte sig
för vackra röster, särskildt tenorerna.
Basarnas styrka var mindre påfallande.
Ensemblen var utmärkt och kören
visade sig äga en ypperlig baryton
solist i Kjerulfs bekanta »Serenade
ved Strandbredden» och »Kan det
tröste» samt en vacker motett af
Aug. Körling. Bland de intressantaste
sångerna framstod såsom vacker och
originell Felix Körlings »Det
skymmer». Mycket bifall väckte ock Alfr.
Bergs »Selinda och Leander», »Vaggen,
vaggen stilla vågor», och »
Harrgårds-tösa i Appleapla» samt Widéns ståtliga

»Sigurd Jorsalafar» och P. Heises
»Dans! ropte Felen». Programmen
upptogo för öfrigt gamla bekanta
saker: O. Lindblads »Längtan till
landet och »Orfevs sjöng»; »Undan ur
vägen» af Bellman, Kapfelmanns
»Våren är kommen», Reissigers »Olav
Trygg vason» Södermans »Ett
bondbröllop» (4:e satsen): Palms »Under
rönn och syren».

Gerda Fahlroth, sångerska, gaf d.
22 mars »romansafton» i
Vetenskapsakademien med biträde af
Violoncellisten frk. Nini Wærnér och pianisten
frk. Aurora Molander. Hvarken i
afseende på röst eller i föredraget af
sångerna — Strauss, Brahms, Aulin,
Sjögren, Grieg och Järnefelt stodo på
programmet — visade sångerskan
någon framstående förmåga. Bästa
behållning bade man af de talangfulla
assistenterna, som utförde Beethovens
violoncellsonat, C-dur op. 102 samt
Adagio & Allegro af Schumann.
Publiken var gles och syntes mest ha
utgjorts af soarégifvarinnans vänner
och bekanta. Musikaliska akademiens
stora sal var nära fylld d. 23 mars,
då man fick helsa frökeu Davida Hesse
! och hr Carl Lejdström »välkommua
åter» på deras konsert denna dag.
Vår uppburna operasångerska gjorde
nu med sin vackra stämma och
uttrycksfulla sång, att icke nämna den
behagliga personligheten, samma goda
intryck som från scenen, och hr
Lejd-ströms ypperliga röst och smakfulla
framställning understödd af en
mönstergill respiration, särskildt i det hurna
pianissimot, framkallade ej mindre
bifall än som kom sångerskan till del.
Tillsammans sjöngo de duetter ur
»Figaros hröllop» och »Don Juan»,
de allbekanta mellan grefven och
Susanna, Don Juan och Zerlina. Fröken
Hesse sjöng för öfrigt en skön Arietta
af Marcello, Pregbiera ur »Tosca»
samt fyra såDger af Hugo Wolf (An
eine Eolsharfe, Das verlassene
Mägdlein, Auf eine Wanderung, Der
Gärtner); hr Lejdström sjöng 4 sånger af
Schubert (An die Leier, Litanie, Der
Wanderer, llastlose Liebe); Kienzl;
Meine Mutter, Falke: Auf leisesten
Sohlen, Wolf: Verborgenheit. Mozart:
Warnung. Lifligt bifall med
upprepade inropningar framkallade ett par
extranummer. »Svenska
Musikerförbundet» gaf Långfredagen d. 2ö mars
konsert i Gustaf Vasa kyrkan med fru

M. Högberg som sångsolist och bitäde
af en 00 mans orkester under br
Järnefelts direktion samt utmärkt
program, upptagande för orkester
Schuberts H-moll-symfoni (ofullb.) Förspel
till »Lohengrin», Nordqvists
sorgmarsch till Carl XV:s begrafning och
Beethovens »Egmont»-uvertyr. Fru
Högberg sjöng arior ur »Elias» och
»Messias». Bellmanskörens vårkonsert
och Frimurarbarnhusets sedvanliga
Långfredagskonsert i
Ostermalmskyr-kan med uppförande af Haydns
»Skapelsen», bereddes oss ej tillfälle att

bevista. Vid den sistnämnda biträdde
äfven nu operans kör och orkester
samt af dess solister fruar Schjerven,
Bartels, hrr Malm, Sjöberg och
Sve-delius. Oscarsteaterns soaré
Påskdagen med biträde af teaterns bästa
sångkrafter samt hrr Meissner och
Tropp som ackompanjatörer, hade vi
ej tillfälle att åhöra; operans
symfoni-konseit inträffade samma afton.

–––

Musiknotiser från hufvudstaden
och landsorten.

Kungt. teatern. Den nye
operachefen, grefve Hans von Stedingk, som
med nästa spelår efterträder hr Ranft,
har i samband med nämnda befattning
gjort en utrikes resa. — I fråga om
engagement för kommande spelår ha
sådana uppgjorts med fru Schjerven
och hr Lennartson, hvarjämte man lär
återfå till operan frök. Hesse, snart
blifvande fru Lilienberg. Hr Forsell
kommer möjligen att återgå till vår
operascen. Herrar Malms och
Wallgrens engagement är beroende af fråga
om 8pelpängarne för aftonen, hvilkas
nedsättning för dem icke accepterats.
Debut väntas på operan af en ung
lof-vande tenor hr David Björling, som
för sina musikstudier åtnjuter
understöd af konungen. — Operans
körskola, som under det Ranft’ska
direk-törskapet legat nere, har ånyo
upprättats under ledning af hr Cederlund,
repetitör vid operan, och en mängd
inträdessökande ha tillströmmat. Af
ett hundratal sådana har emellertid
endast omkring 20 nu kunnat antagas.

Franz von Vecsey gifver d.
(> april konsert i Musikaliska
akademien med biträde af professor Herman
Lafont.

Konsertföreningens sista, 4:e,
abonnemangskonsert, för säsongen äger
rum tisdagen den 5 april.

Hr Harald André, som innan
hr Ranft blef chef för operan en kort
tid var regissör vid densamma, har för
nästa spelår blifvit anställd där i denna
egenskap och för detta ändamål samt
för att göra studier i facket företagit
en resa till Berlin, där han förr haft
till lärare i regiekonst den skicklige
regissören Braunschweig vid K. operan
därstädes.

Förlofning har tillkäunagifvits
mellan t. f. revisionssekreteraren, jur.
kand. Erik Lilienberg och vår utmärkta
operasångerska fröken Davida Hesse.

Musikföredrag. Yngre elever
i Rich. Anderssons ansedda Musikskola
hade d. 18 mars musikföredrag i
Musikaliska akademien. Ett 30-tal
elever, däraf två manliga, läto därvid
höra sig och visade sig med sitt säkra
pianospel ha stått under god ledning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1910/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free