- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 30 (1910) /
82

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 11. 4 Juni 1910 - Yvonne de Tréville (med porträtt) - Pauline Viardot-Garcia † (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

non», »Mignon» (Mignon), »Lohengrin»,
»Rigoletto», »Tannhäuser»,
»Mäster-sångarne», »Trubaduren»,
»Aida»,»Tra-viata», »Lucie», »Regementets dotter»
in. fl.

Efter M:lle Trévilles utförande af
Lakmé i Wien heter det i Neue freie
Presse: »Man liar i dag hört detta
parti för första gangen sjungas så som
kompositören måtte ha tänkt sig det».
En annan tidning diir linner hennes
stämma ej särdeles omfångsrik men
tin, mjuk och böjlig samt i det högre
registret af betagande klangskönhet.

Under den gångna säsongen har den
firade konstnärinnan varit engagerad
vid hofoperan i Wien och skall under
den följande sjunga i Berlin, Wien,
j Budapesth, Moskva, Petersburg och
London.

M:lle Tréville är icke blott sångartist
utan lär äfven vara virtuos på harpa
och har stor talang som målarinna.

Sitt nuvarande gästspel här började
hon den 13 maj som Violetta i »Den
vilseförda» och har sedan uppträdt som
Mimi i »Bohéme», Julia och Margareta
i »Faust». Hon är bosatt i Brüssel.

––––––

Pauline Viardot-Garcia.

Ett telegram hit på morgonen d. 19
I maj underrättade oss att den berömda
j sångerskan och sånglärarinnan Pauline
Viardot-Garcia aflidit i Paris. Hon
af-somnade, berättades det, lugnt i sin
länsstol, och söndagen förut hade hon
yttrat till sina anhöriga: »Om tre
dagar är mitt lif slut!» Hon uppnådde
den höga åldern af 89 år och
öfver-lefde i fyra år sin äfven ryktbare
broder Manuel, som vid 101 års ålder
afled 1 juni 190(1 i London.

Michelle, Ferdinande, Pauline,
Viardot-Garcia föddes 18 juli 1821 i
Paris, dotter till den berömde
sångaren och sångläraren Manuel del Popolo
Vincente Garcia (f. 1775 i Sevilla t
1832 i Paris). Vid dottern Paulines
födelse var han såsom tenorsångare
anställd vid Théåtre italien i Paris, blef
sedan engagerad i London och New
York samt uppehöll sig med sin familj
1827—28 i Mexico 18 månader, där
uppträdande jämte sin dotter Marie,
då 20-årig, den redan så ryktbara
altsångerskan m:me Malibrau. Under
vistelsen i Mexico yppade sig först
Paulines musikaliska anlag och fadern
var hennes förste lärare. Dessa anlag
voro emellertid till en början riktade
åt pianospelet, och hon fick som
pianist ackompanjera fadern vid hans
sånglektioner och efter familjens återkomst
till Europa systern Marie på hennes
konsertturnéer. — Marie Garcia, f.
1808, gifte sig i New York med
köpmannen Malibrau, men skiljde sig snart
från honom; gifte sig sedan med
violinvirtuosen de Bériot 1836 och dog
samma år i Manchester — Pauline

utbildade sin talang som pianist för
Marcos Vega i New York och sedan
i Tyskland für Meysenberg och Liszt,
hvilken äfven undervisade henne i
komposition. Först efter systerns död
uppträdde hon 1837 som sångerska i
Brüssel och väckte upppseende med sin
utmärkta mezzosopran och sångkonst.
Hon gjorde sedan en turné i
Tyskland oeh sjöng i Paris samt debuterade
på scenen i London 1839 som
Desde-mona i Rossinis »Otello». Hennes
rykte utbredde sig snart, och
direktören för Téåtro italien i Paris, Louis
Yiardot reste särskildt till London för
att höra henne, hvarefter hon
engagerades vid hans teater. Straxt därefter,
1840, gifte hon sig med honom, som
då öfvergaf direktörsskapet och såsom
hennes impressario med henne gjorde
konsertresor till Italien, Spanien,
T3’sk-land, Ryssland och England. Ar 1849
blef m:me Viardot-Garcia engagerad
vid Stora operan i Paris, där hon samma
år kreerade Fides i Meyerbeers opera
Profeten. Efter konsertturnéer och
gästspel kreerade hon 1851 på samma
teater titelrollen i Gounods Sappho
med hvilket verk han debuterade som
operakomponist. Då Théåtre lyrique
1859 återupptog Glucks Orpheus
utförde hon titelrollen i denna opera
med sådan framgång, att den,
hufvud-sakligen genom hennes framställning,
npplefde 150 representationer. Bland
hennes roller för öfrigt nämnas såsom
de förnämsta Alceste, Norma, Rosina,
Somnambula och Donna Anna m. fl.
Efter 1863 drog hon sig tillbaka från
scenen och bosatte sig som sånglära
rinna och kompositris i Baden-Baden
men lämnade denna plats vid
fransktyska krigets utbrott och har sedan
varit bosatt i Bougival och Paris, där
hennes man, bekant som författare,
publicist och öfversättare 1883 afled
vid 83 års ålder.

Med en grundlig musikalisk bildning
förenade m:me Yiardot en
aktningsvärd tonsättarebegåfning, som visade
sig i hennes, privat uppförda operetter
»Le dernier sorcier», »L’ogre» och »Trop
de femmes», af hvilken den först nämnda
äfven offentligen uppförts i Tyskland,
samt vidare i stycken för violin och
piano samt flere pikanta och mjmket
sjungna sånger samt arrangement för
sång af ungerska dansar och
Chopin-mazurkor.

Hvad hennes röst beträffar ägde
den ett betydligt omfång från f till
trestrukna c men var icke af någon
bedårande skönhet likasom hennes yttre
icke utmärkte sig för någon sådan.
Hennes sångkonst och vokala
virtuositet var däremot oöfverträfflig; det
var hennes geniala uttrycksförmåga
härutinnan, som skapade hennes
framgångar. Under hennes bästa tid var
denna virtuositet så stor, att hon
ledigt sjöng äfven instrumentalstycken
sådana som Tartinis »djäfvulsdrill».

Om hennes förmåga som
sånglärarinna vittna hennes elever, hvaribland

kunna nämnas många berömda
konst-närinnor, såsom Desirée Artöt, Marianne
Brandt, Bianca Bianchi, Pauline Lucca,
Aglaja Orgéni, Maria
Schröder-Hanf-stängl, Mathilda Weckerlin, Antoinette
Sterling, vår svenska sångerska
Mathilda Grabow m. fl.

I en uppsats om henne af Franz
Liszt yttrar han sig sålunda om
konstnärinnan: »Med sitt första uppträ-

dande visade bon sig som en af sin
tids mest glänsande dramatiska
företeelser. Hon skall för all framtid
räknas till de främsta i den förnäma
gruppen af konstnärinnor sådana som
Pasta, Malibran, Schröder-Devrient,
Ristori, Rachel, Seebach o. a. och
därtill intaga en särskild ställning genom
mångfalden i hennes begåfning att
med hvartaunat förbinda de främsta
egenskaperna hos italiensk, fransk och
tysk konst, genom framstående andlig
bilduing, genom de stora anlagen hos
hennes personlighet, genom
karaktärens nobless och ädel hållning i sitt
privatlif».

Då hon första gången sjöng i
Tyskland, i Berlin och Leipzig, täflade hon
med Jenny Lind i att hänföra sin
publik och blef erkänd såsom en bei
canto-sångens drottning. Äfven i
buffaoperan utvecklade hon
utomordentlig grace i sång och spel.
Särskildt entusiasmerade hon publiken i
Tyskland med att hon på förträfflig
tyska där sjöDg Rosina, Desdemona,
Valentine, Isabella, Alice, Recha,
Donna Anna och Iphiginia i Tauris.
»Hon är i sanning», helte det, »ett
verkligt musikaliskt dramatiskt
universalgeni».

Pauline Viardot-Garcia blef 1870
invald till ledamot af Musikaliska
akademien i Stockholm.

Hennes musikaliska talang har gått
i arf på hennes barn. Dottern Louise
llerille Yiardot, f. 1841, var en längre
tid sånglärarinna vid Hoch’ska
konservatoriet i Frankfurt a. M. Såsom sådan
vistades hon en tid i Stockholm, där hon
1880 och 1883 själf medverkande såsom
orkesterdirigent eller pianist lät höra
några af sina karaktäristiska
kompositioner till operorna Lindoro och
Bacchus-festen, äfvensom visor och
kammarmusikkompositioner. Sonen Paul,
violinvirtuos, elev af Leonard, uppträdde
såsom sådan i Paris 1876 och har
tre gånger besökt Stockholm; 1881
tillsammans med Raoul Pugno, den
franske pianisten, då de i oktober
kon-serterade på operan och i Berns’
salong, samt senast 1907 på hösten,
då han dirigerade en operakonsert
med franskt program och gaf en
kammarmusiksoaré i Vetenskapsakademien.
Två af m:me Pauline Viardots döttrar,
fru Ohamerot-Viardot och Marianne
Viardot äro kända som framstående
konsertsångerskor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1910/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free