- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 30 (1910) /
83

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 11. 4 Juni 1910 - Musikpressen - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVf:NSK musiktidning.

Musikpressen.

På Wilh. Hansens förlag,
Köpenhamn, har utkommit

för violin och piano:

Ignotus: Madrigal.

På Elkan & Schildknechts förlag
har utkommit

för violin och piano:
Ignotus: Romans. Pr. kr. 1,25.

för en röst med piano:
Ignotus: Fyra sanger. Pr. kr. 1,50.

Ofvannämnda musikalier af den
bekante tonsättaren innehålla alla
behagligt melodisk musik med smakfull
harmonik utan försök till nutidsextra
vaganser i den vägen. Saknande
tekniska svårigheter äro de lätt
utförbara och därför användbara för en
störra musikalisk allmänhet.
Sånghäftet (op. 15) har följande innehåll,
med beteckning af röstomfånget. 1.
»Drottning natt» (d—f), ord af
Konstantin Konstantinowitsch; 2. »I
ungdomen» (e—f), ord af Fröding; 3.
»Der schwere Abend» (e—e) ord af
F. Lenau; 4. »Skepp som mötas i
natten» (c—ass) ord af Longfellow.
Sångmelodien träffar väl och
uttrycksfullt texten i dessa sånger, livaraf
den första, i c-moll, egendomligt nog
ehuru ej stötande, slutas i e-moll men
träffande nog till orden »din mystär».

Från scenen och konsertsalen.

Kungl. teatern.

Maj 12, 15. Au g. Söderman: Hin
ondes lärospån. Legend i 1 akt.
Bearbetning. (Fiamma: frk.

Larsén; Stenio. Babylas: hrr
Lennartsson, Oscar. - Leo
Blech: Förseglad. Komisk
opera i 1 akt (efter Raupach
af Rich. Batka och
Pordes-Milo. Öfvers af Sven Nyblom.
(Fru Gertrud, fru Willmers,
Elsa: fruar Oscar, dahnke,
frk. Larsén; borgmästar Braun,
Bortil, Lampe: hrr Svedelius,
Malm, Stiebei; Knote,
Skytte-konungeii: hrr Sandström,

Arrhenius.) -
Balettdivertisse-ment.

13, 17, 28. Verdi: Den vilseförda.
Violetta: M:lle Yvonne de
Tré-ville, gäst.)

18, 21. Peterson-Berger: Arnljot.
(Vaino: frk. Hörndahl; Sigurd
i Siandrom: hr Nyblom.

19. Puccini: Boheme. (Mimi:
M:lle Tréville, gäst).

22. Thomas: Mignon. Mignon:
M:lle Tréville, gäst.)

24. Gounod: Romeo och Julia.
(Julia: M:lle Tréville. gäst.

25, 29. Peterson-Berger: Arnljot.
(Billighetsföreställn.)

26. Gounod: Faust. (Margareta:
M:lle Tréville, gäst.)

30. Bizet: Carmen. (Carmen: fru
Jungstedt.)

31. Wagner: Lohengrin.
(Lolien-grin: hr Menzinsky.)

Juni 1. Peterson-Berger: Arnljot.

2. Wagner: Den flygande
Holländaren.

3. Berliner Liedertafels
kon-sert.

4. Bo i t o-. Mefistofeles.
(Margareta : frk. Olga Blomé, debut.

Oscarsteatern.

Maj 12, 13, 16—31. Franz Lehär:
Oref-ven af Luxemburg.

16,22,29. Rob. Planquette:
Corne-villes klockor. Matiné.)

15. Soaré af hr G. Tropp med
biträde af fru Meissner, frkn
Kate Meyer, R. Brünberg,
Keyser. Berentz; hrr Ringvall,
Bareklind, Strandberg, Lund.
Bergström, Ralf, Schwebach,
m. fl.

Juni 2. Soaré af fru Emma
Meissner och frk. Rosa
Grünberg. Biträdande: hrr C.

Barcklind, B. Schlicker m. fl.

Djurgårdsteatern.

Maj 26—31. Fritz Leliner:
Sparlakans-sängen. (Der Himmelsbett).
Komedi-operett i 3 akter af
Heinz Reichert. Cicine: frök
Kate Meyer, gäst)

Det nya programmet på Operan
med Södermans »Hin ondes lärospån ■>,
Blechs »Förseglad» och
Balettdiver-tissement erbjöd ett omväxlande nöje.
Södermans operett har en lustig figur
i Babylas, sonen af afgruudsfursten,
som skall göra sitt lärospån på jorden
med att värfva folk för hans rike och
lyckas få den unge Stenio i sin makt
genom att göra honom rik men se
dan blir lurad på sitt byte genom
Fiamma, som vill rädda sin af henne
älskade Stenio. Hon får veta af
honom att han sålt sig åt Babylas och
att dagen är inne då han skall
tillhöra honom. Fiamma låter Babylas
skrifva ett nytt kontrakt hvarigenom
hon i Stenios ställe lofvar bli hans
offer — så snart det halfbrända ljus
som står på bordet brunnit ned.
Dessförinnan blåser hon ut ljuset och
ställer det på madonnans bildstod i
trädgården. Babylas är besegrad och
sjunker ned i afgrunden. Den tacksamme
Stenio sluter Fiamma i sin famn och
de unga tu bli lyckligt förenade.
Litet tragik och romantik ingår sålunda
i pjäsen, som äger liera vackra,
kompositionen karaktäriserande
musiknummer af såväl allvarlig som komisk
natur. De tre rollerna hade goda
fram-8tällare i frk. Larsén samt hrr Malm
och Oscar, hvars Babylas dock kunde
ha gjorts mera komisk.

Blechs »Förseglad» har en liflig och
munter handling och fick bästa
utförande på alla händer. Fru Oscar,
den unga änkan, som med sitt
koketteri lägger an på borgmästarn, var
förträfflig i sin rol. Hr Stiebel gjorde
en ytterst lustig figur af stadstjänaren
Lampe, och det unga paret
Bertel-Malm och Elsa Larsén voro ganska
roande i sin lilla komedi med den till
deras duett från skåpet lyssnande, i
det instängde, borgmästaren, hennes
far, hvars motstånd mot deras förening



det gäller att genom list öfvervinna.
Såsom vi förut i redogörelse för
handlingen visat, slutas allt lyckligt och
väl. De unga få hvarandra och den
lilla änkan Gertrud, som haft intrigens
trådar i sin hand, får sin borgmäsiare
till äkta hälft. Den heder, som
tillerkänts Blech att vara »en ny Mozart»,
kunna vi ej tilldela honom. Han är
dertill alltför invecklad och skattar
för mycket åt nutidsstilen på operans
och orkestermusikens område, men hans
operett musik är målande och
karaktäristisk, icke utan originalitet, och
han visar sig också vara melodist i
Hera af partiturets nummer, särskildt
Gertruds och de båda ungas, hvarjämte
några ensembleuummer äro
intresserande. Den lilla operan kommer nog
att hålla sig uppe. M:lle Yvonna de
Trévilles gästspel denna gång inleddes
d. 13 och afslöts d 28 maj med
Violettas parti i »Den vilseförda». Utom
Julia i Gounads opera, som hon ock
utförde vid förra gästspelet här, sjöng
hon nu för första gången Mimi i
Boheme och Margareta i Faust och
skördade vid hvarje uppträdande varmt
bifall för sin talangfulla och behagliga
sång och framställning för öfrigt i de
operor, hvari hon nu framträdde. Näst
sista uppträdandet här hyllades hon af
den talrika publiken med många
in-ropningar, hvarjämte förärades henne
en prakt full blomsterkorg.

Såväl fru Mathilda Jungstedt som
hr Modest Menzinsky, den försnämnda
såsom Carmen, den sistnämnde såsom
Lohengrin, blefvo vid afskedstagandet
från vår operapublik i dessa sina
glansroller särdeles rikt och hjärtligt hyllade
af fylld salong såväl genom talrika
applåder, och inropningar, som genom
blommor och lager. Den sistnämnde
erhöll åtskilliga lagerkransar, en af
blomster sammansatt svan och en
käpp af silfver. Den här så
omtyckte sångaren tillropades också, »
välkommen åter». Båda de värderade
artisterna besvarade rörda och
tacksamma publikens hyllning.

Oscarsteatern afslöt sista maj sitt
spelår med uppförandet af »Grefven
af Luxemburg», som då uppnått 70
föreställningar. Djurgårdsteaterns
komedioperett ha vi, då detta
nedskrif-ves. ännu icke fått göra bekantskap
med. Handlingen i densamma säges
vara rätt underhaltig, men den danska
gästen frök. Meyer berömmes såsom
behaglig och god skådespelerska och
och sångerska. Ett och annat
musiknummer i pjäsen gör lycka.

F

Musiknotiser från hufvudstaden
och landsorten.

Kg/, teatern kommer i år att
utsträcka vårterminen längre är vanligt.
Förra året afslutades densamma d. 2
juni. Efter »Berliner Liedertafels»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1910/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free