- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 30 (1910) /
134

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 17. 18 November 1910 - Från scenen och konsertsalen - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Kgl. teatern - Musikaliska akademien - Kompositören Emil Sjögren - Grefvinnan de Casa Miranda - En 20-årig sångerska - Nytt verk af Peterson-Berger - Operasångaren Carl Lejdström - Svensk konsert i Berlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vetenskapsakademien.

Nov. 7. Romansafton af löjtnant Henrik
Bolin. Biträdande: violinisten
Fritz Ahlberg; dir. P. Vretblad
(ackontp.).

12. Visafton af Elsa Dybwad.
Biträdande: frk. Lilly Aagot
Cor-neliussen (ackomp.).

15. Konsert af pianisten frk. Astrid
Bervrald. Biträdande:
sångerskan fru Clary Morales.

Musikal, akademien.

Nov. S. Konsert af baritonisten John
Husberg. Biträdande pianist:
fru Kerstin
Nnndbaum-Ström-berg.

14. Konsert af pianisten Severin
Eisenberger.

K. F. U. K.-salen.

Nov. 10. Konsertföreningens första
kamtnarinusiksoaré.
Medverkande: Aulinkvartetten (hrr Tor
Aulin. Q. Molander, Sven
Blom-qvist, Rud. Claeson) och hr Vil.
Stenhammar. 1) I.. Norman:
Stråkkvartett n:r 1, E-dur; 2)
Vilh. Stenhammar: Stråkkvartett,
n:r 4, A-moll; Franz Berwald:
Pianotrio, n:r 4, C-dur.

Gustaf Vasa-kyrkan.

Nov. 6. Symfoni-matiné af Svenska
Musikerförbundet (för
välgörande ändamål. 1) Mozart:
Symfoni, C-dur (»Jupiter»); 2)
Borodin: Eine Steppenskizz; 3)
Sånger (fru D. Möller); 4)
Weber: Uvertyr till »Friskytten».
Dirigent: hofkapellm. Järnefelt.
Biträdande oskester.

Nuvarande Operastyrelsens idé att
ge premiärer på abonnemangsdagar
tycks vara god. d Albert »Izeyl» gafs
för fylld salong och i hoflogen syntes
prinsarne Carl och Wilhelm med
gemåler. Operan är väl och praktfullt
uppsatt. Herr Goldberg hade heder
af regien liksom hr Thorolf Jansson
af dekorationerna och hr Järnefelt af
dirigeringen. Utförandet var
berörn-värdt på alla händer. Fru Lykseth
sjöng, särdeles i andra och tredje
aktens mera lyriska partier, ganska
vackert, i de dramatiskt kraftfulla är
rösten litet skarpt pressad. Hr
Forsell var utmärkt i sin om Jochanan
påminnande asketroll; fru Claussens
vackra stämma kom till full rätt i
drottningens parti, likaså Sjöbergs i
yogins. Hr Stockman var äfven
lyckad som prins Scindya. För
textinnehållet ha vi i dagens nummer lämnat
redogörelse. Musiken är föga
originell men ofta instrumentalt och vokalt
välklingande. Melodier af anslående
art saknas ej, t. ex. Scindyas, operan
börjande, serenad, drottningens entré,
delar af Izeyls, furstens och yogins
partier. Ståtligt, ehuru bullersamt är
furstens intåg med hornlåt och
tamtam. Ganska vackert är förspelet till
andra akten och äfven ett par körer,
såsom i sista akten af botgörarna,
göra god verkan. Ledmotiv förekomma
också, t. ex. det underligt klapprande
yogi-motivet. En tersduett af prinses-

sorna i andra akten är mera kuriös
än vacker. Publikens bifall och
in-ropningar gällde nog mest den yttre
dekorativa effekten och utförandet.
Hufvndpersonerna, fru Lykseth och
hr Forsell, hyllades i första rummet;
äfven hr Goldmark och Jansson och
dirigenten tingo träda fram och
mottaga publikens tack.

Första symfonikonserten försatte
åhörarne i elysium med sådan musik
som då bjöds, nämligen af Bach,
Mozart, Beethoven och Wagner. Pro
grammet synes här ofvan och
utförandet lände dirigent och orkester till all
heder. Wagners »Tannhäuser» har nu
gått 150 gånger öfver vår operascen.
Senast återgafs vid detta jubileum
titelrollen af den tyske gästen hr Franz
Costa, som därmed presenterade sig
för vår publik, dock utan att
entusiasmera densamma. Rösten saknar icke
kraft och välljud, sångsättet är
vår-dadt men mimik och aktion lämna
åtskilligt öfrigt att önska. Vi få
närmare yttra oss om gästen sedermera.
Nu tog han sig bäst ut i tredje
aktens berättelse om romarfärden så till
röst som apparition.

At de många konserterna få vi egna
en särskild revy i nästa nummer och
äfven tala om Oscarsteaterns nyhet.

Musiknotiser från hufvudstaden
och landsorten.

Kgl. teatzrn. Hr John Forsell
åtnjuter från d. 15 nov. en månads
permission, hvarunder han lär komma
att ge konserter både här hemma samt
i Berlin och Wiesbaden.
»Nibelun-gens ring» kommer troligen upp på
scenen i midten af nästa månad om
en därtill behöflig hjältetenor står att få.

Musikaliska akademien.
Såsom sökande till ett af Musikaliska
akademien ledigförklaradt Jenny
Linds-stipendium för år 1911 ha inom
ansökningstidens utgång anmält sig
fröknarna Ruth Andersson, Astrid
Berwald, Ebba JohaDsson, Laura
Johansson och Ebba Nyström samt hrr
Gunnar Ahlberg, Gösta Björk, Carl
Nordberger och Gustaf Nordqvist.

Kompositören Emi! Sjö
gren, som i dagarna återvändt till
Sverge från Paris, har slagit sig ned
på egendomen Ofvansjö vid Knifsta,
där han säges ha inköpt en villa. Af
hr Sjögrens nya kompositioner
utkommer inom kort musiken till tre dikter
af Ernst Josephson ur hans
diktsamling Svarta rosor och gula, nämligen:
Gräf mig en graf, Generationer och
Bacchanal. Hr Sjögren bar nyligen
konserterat i Köpenhamn.

Grefvinnan de Casa Mi

randa har lämnat hufvudstaden och

begifvit sig ned till den småländska
hembygden.

En 20-årig sångerska, fröken
Olga Carlsson, från Löderup i Skåne,
kommer att på konung Gustafs
bekostnad under någon tid utbilda sin
röst och för öfrigt förbereda sig till
operadebut. Lektionerna komma att
ges af fru Caroline Ostberg. Fröken
Carlsson, som för närvarande vistas i
sitt bem, har under en längre tid
idkat sångstudier i Paris.

Nytt verk af Peterson-Ber-

ger Kompositören Peterson-Berger
har under utarbetande af en symfoni,
betitlad Sunnanfärd, hvilken han
påbörjat under en vistelse på Frösön i
sommar. Motivet ansluter sig delvis
till innehållet i Platons Symposion och
verket blir färdigt i oktober samt skall
instuderas af Göteborgs filharmoniske
sällskap.

Operasångaren Carl
Lejd-ström biträdde i september vid en
stor konsert i utställningsfestballen i
München, där Händeis oratorium
De-borah utfördes af Riedel-Verein från
Leipzig. Hr Lejdström, som nu för
första gången lät höra sig i München,
hade en ovanlig framgång. Kritiken
har mycket varma loford för den
svenska sångaren.

Anmälaren i Münch. Neu. Nachr.
säger t. ex.: »Af solisterna måste jag
i främsta rummet nämna barytonisten
C. Lejdström (Stockholm), som med
sitt praktfulla föredrag både
beträffande stämmans klang och det
musikaliska utförandet erbjöd en sann
njutning.»

Münchener Ztg talar om sångarens
»anmärkningsvärde sköna, varma
röstmaterial och konstnärliga smak»,
hvilket gjorde hr Lejdströms biträde, trots
öfriga framstående solister, till
koDser-tens glanspunkt.

Svensk konsert i Berlin. Den

svenska violinisten Edwin Witt, som
flerfaldiga gånger på konserter
framgångsrikt arbetat för att göra svensk
musik känd i Tyskland, hade i okt.
anordnat en konsert med biträde af
den bekanta orgelspelaren Bernhard
Irrgang och pianisten Hofzimmer. Vid
konserten, som var talrikt besökt
af en öfvervägande tysk publik,
utfördes endast svenska kompositioner.
Såväl de svenska kompositionerna som
det gedigna och utmärkta utförandet
mottogos af auditoriet med lifligt
bifall. Utan tvifvel äro de af hr Witt
flera gånger årligen anordnade
konserterna mycket goda förespråkare för
den svenska musiken utomlands.

Programmet upptog sålunda: G.

Hägg: Pianotrio, op. 15; Otto Olsson:
Fantasi och fuga öfver en svensk
koral för orgel; Wilh. Stenhammar: Drei
Fantasien, op. 11, för piano;
Nationalweisen aus Jämtland, för 2 violi-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1910/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free