- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 30 (1910) /
149

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 19 o. 20. 15 December 1910 - Nuvarande operahusets första decennium (forts.) - Musikpressen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

teatern hr Barthold Schweback
(förut vid Ostermalms-T.) som Tonio i
»Regementets dotter». En första
debut gjordes d. 17 af frk. Elisabeth
Kolmodin som Margareta i
»Metisto-feles». D. 11» gästade frk. Labia som i
Mimi i »Boheme» och d. 29 som
San-tuzza i »Få Sicilien». Den *22 gästade
här med »Trubaduren» ett italienskt
»solist ensemble »sällskap euetidngång
med klen framgång. D. 20 utförde
för första gången fru Schjerven
gref-vinnan och fru Claussen CheruDin i
»Figaros bröllop». D. 2 och 5 juni
gästade den förut såsom
konsertsångerska välkända fru (’ally Monrad
som Carmen för första gången,
hvarmed terminen afslutades.

Augusti. Det nya spelåret började
d. 21 med »Lohengrin». D. 2".
började hr Armas Järnefelt med
»Tann-häuser» sitt inträde vid Kgl. teatern
som ordinarie kapellmästare. En ny 1
balettmästare hade nu Operan i hr
Köller, som efterträdt hr Xöbisch. D.

3 sept. gafs »Den flygande
holländaren» för 75:e gången. Senta och 1
Margit utfördes af fruar Schjerven och
Claussen; Holländaren, Daland, Erik
af hrr Forsell, Sellergren, Nyblom.
Operan gafs allra först 1872 med fru
Stenhammar som Senta, hrr Arlberg,
Willman och Dahlgren som
Holländaren, Daland och Erik; operan
återupptogs 1899 med hr Forsell i
titelrollen, fru Lindberg Senta; hrr
Elm-blad och Odmann såsom Daland och
Erik. D. 22 gjorde hr Nils
Fahl-man sin första operadebut såsom Faust
i Gounods opera. D. 29
återupp-trädde, efter ett års frånvaro från
Operan, fru Caroline Ostberg som
Elvira i »Don Juan». D. 30 började
åter fru Sigrid Arnoldson-Fischhof
gästspel som Violetta, hvilket
fortsattes i oktober med Julia. Mignon,
Margareta i »Faust» och Tatjana i
»Eugen Onegin», l:a gången här. —
Oktober. D. 2 gafs »Eugen Onegin»
för 50:e gången med fruar Claussen
och Lindberg samt frk. Hesse; hrr
Ödmann, Forsell, Wallgren, Malm och
Söderman i öfriga roller. D. 11 gafs
åter »Gillet på Solbaug» med hr
Hageman l:a gången som Knut Gesling.

D. 12 debuterade frk. Kolmodin som
Nedda i »Pajazzo», d. 21 hr
Schwe-bach som Turiddo i »På Sicilien».
D. 2G började frk. Svärdström åter
gästspel i »Jolantha». D. 28gafsl:a
symfonikonserten med
Beethoven-pro-gram: Symfonierna n:r 1 och 5 samt
violinkonserten (hr Zetterqvist). —
November. Den 4 uppträdde här första
gången den berömde Violoncellisten
prof. Hugo Becker, spelande konsert
af Haydn, »Cantabile» af (’ui,
»Zige-nardans» af Jeral. Programmet
upptog ock Fororiis »Symphonie
melan-cholique» och Smetanas symf.dikt
»Moldau». D. 12 gästade frk. M. Labia
som Margareta-Helena i »Melistofeles»,
d. 17 som Mimi. D. 20 gafs
Beethovens Fidelio för 50;e gåDgen, på

100:e årsdagen af operans uppförande
här. Leonora och Marcellina återgåfvos
af fru Östberg och frk. Hesse;
Flore-stan af hr Menzinsky (som då första
gången sjöng ett parti på svenska);
hr Svedelius debuterade som Rocco;
Pizarro, Don Fernando och Jacquino
utfördes af hrr Stiebel, Sjöberg, Malm.
Operan gafs allra först här 1832. D.
25 uppträdde fiu Hellström 1 :a
gången som Carmen. — December. D. 5
gaf nya Filharmoniska sällskapet sin
l:a abonnemangskonsert för säsongen.
Programmet upptog: »Trauerhymn»,

orkestrerad af W. Stenhammar;
Beethoven; Fantasi för piano (hr
Stenham-j mar) kör och ork. op. 70; W.
Stenhammar »Flt folk» af W. Heidenstam
för baryton, kör c ch orkester.
Pågången. D. 11 skedde premiären här af
Wagners Sigfrid, öfvers. af Sigrid
Elmblad, med följande rollbesättning:
Brynhilda, Erda, Skogsfågeln: fruar

Schjerven, Mandahl, frk. Lagergren;
Sigfrid, Vandraren, Mime, Alberich,
Fafner: hrr Menzinsky, Wallgren,

Malm, Stiebel, Sellergren. D. 10 gafs
2:a symfonikonserten med Beethovens
symfonier n:r 7 och 8 samt
sångsyc-keln »An die ferne Geliebte» (hr
Forsell). I »Trollflöjten» gjorde hr
Fuldman som Tamino sin 2:a debut. D.
20 gästade frk. M. Labia som
San-tuzzt-..

Då redegörelsen för hela decenniet
ej kunnat få plats i denna årgång, få
vi i nästföljande afsluta densamma.

lied.

___ v’/ __

Musikpressen

På Carl Gehrmans förlag har
utkommit:

För piano 2 händer:

Wik lund, Adolf: Slämningar. Sex

pianostycken: Akvarell, I folkton,

Mazurka, Visa, Legend, Intermezzo,
Op. 15. Pr. 2 kr.

Brolén, C. A.: Vakra sky. (d—f).

Ord af C. Snoilsky. Arrang. för
en röst af Herm. Berens j:r. Pr.
00 öre.

Körling, Felix: Tappen (d—a).

Text af tonsättaren. Pr. 75 öre.

Sjögren, Emil: Salomos afton (c—f).
Ord af Oscar Levertin. Pr. 1 kr.

Wennerberg-Reuter, Sara: Tre

Sånger. Ord af Poul Bjerre (svensk
och tysk text); 1. Längtan (h — ass);
2. Kelvo-Lars (a — e); 3. Dömen
(c—dess). Pr. kr. 1,50.

Pianostyckena af Ad. Wiklund skulle
man, att döma efter titlarna, tro vara
enklare till sin byggnad än hvad de

äro. Harmoniken hos dem är i
stället rätt invecklad och rik på
öfver-raskningar. Af sångerna är den förs#
nämnda, »Vackra sky», som man ser,
arrangerad efter den vackra, mycket
sjuDgna manskvartett af tonsättaren,
hvilken prisbelönats af »Sällskapet för
svenska kvartettsångens befrämjande»
och förekommer i dess kvartetthäften.
Körlings sång har, som titelbladet
uppgifver, »med stormande bifall»
sjungits af fru Emma Meissner. Den
går högt, ända till tvåstr. a, men som
detta är på ordet »kuckeliku», är det
kanske ej så noga med välljudet.
Sjögrens »Salomos afton» är en vacker
sång i mollstämning med enkel
sättning. Denna är mera komplicerad i
Sara Wennerberg-Reuters sånger
beträffande ackompagemanget. Den
första af dessa slutar på höga ass; de
båda andra fordra ej större
röstom-fång.

För en röst med piano har
ntkorn-kommit:

Hägg J. A.: Nya sånger och visor.

Op. 14.

Detta häfte innehåller 10
solosånger och en fruntimmerskör, alla med
tillegnan. De förekomma i öfvertryck
med text i skrifstil af olika piktur
med en och annan otydlighet i notsti
len. Alla sångerna äro i gammal stil,
ofantligt enkla så till melodi som
harmoni, den senare dock vårdad som
man kan vänta af en tonsättare med
goda musikstudier. Häftet är tryckt
i Gefle, och något pris är ej utsatt.

På Abr. Lundquists förlag har
utkommit:

för piano 2 händer:

Körling, Felix: 1 sommartider. 0

melodier. 1. På vandring; 2. I
björkhagen; 3. På insjön; 4 Bland
ängsblommorna; 5. Månskens svär
rneri; (i. Midsommarafton. Pr. 2 kr.

För en röst med piano:

Kjellander, N. E.: Aftonsång (e — e

eller g.). Ord af Z. Topelius. 1 kr.

Sandberg, Helge: En vaggvis! åt.

Motiv från Skillingmark (Värmland).
Ord af Oscar Stjerne, (d—f). 1 kr.

W idé en, Ivar: Fem visor. 1. Sa-

gan om Rosalind (tiss—d, eller g).
Ord af E. A. Karlfeldt; 2. Mari
anns visa (d—e). Ord af Jeremias

1 Tröstlösa; 3. Nog vet jag en mö
(d —tiss); 4. Jag kände en trast
(c—f). Ord af G. Fröding; 5.
Stora barnet, mitt hjärtegull (diss—d).
Ord af Jeremias i Tröstlösa. Pr.

2 kr.

Såväl pianostyckena af Körling som
sångerna äro i lätt, populär stil.
»Vaggvislåten» är, som man kan för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1910/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free